021-88507190

کهنسال ترین درختان جهان در کجای این کره خاکی قرار دارند؟

گردشگری م.مقیمی 22 مهر ، 1398 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
درختی که قدمتش به عصر حجر بر می گردد، رازهای زیادی را از این جهان هستی و پیشینه اش در پس خود نگه داشته است. درختان همیشه از ابتدای تاریخ تا کنون، نقش مهمی در زندگی بشر گذاشته اند.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    کهنسال ترین درختان جهان

    درختی که قدمتش به عصر حجر بر می گردد، رازهای زیادی را از این جهان هستی و پیشینه اش در پس خود نگه داشته است. درختان همیشه از ابتدای تاریخ تا کنون، نقش مهمی در زندگی بشر گذاشته اند. آن ها اکسیژن، سرپناه، غذا، سایه بان و ابزار زندگی انسان ها را تامین کرده اند. با این حساب همیشه انسان ها توجه زیادی به درختان داشته اند و هنوز که هنوزه هم نقش مهمی در زندگی بشر دارند. جالب است که بدانید یک سری درخت بر روی این کره زمین وجود دارند که قدمتشان به هزاران سال پیش بر می گردد و جای تعجب دارد که چگونه توانسته اند این همه سال از دست بشر در امان باشند و تبدیل به الوارهای چوب برای ساختن خانه های انسان ها نشوند و یا اینکه به دلایل طبیعی از بین نرفته اند. این درختانی که ما از آن ها صحبت می کنیم و عنوان کهنسال ترین درختان جهان را از آن خود کرده اند، چندین و چند بار عوض شدن تمدن ها را دیده اند. آن ها پیشرفت های بشریت را به خودشان دیده اند و زندگی بشریت را از ابتدای کار تا کنون رصد کرده اند! به خاطر همین هم هست که می گویند کهنسال ترین درختان جهان رازهای زیادی را در سینه خود حفظ کرده اند! در ادامه شما را با کهنسال ترین درختان جهان آشنا می کنیم و قصه زندگی آن ها را برایتان تعریف می کنیم.

    کهنسال ترین درختان جهان

    درختان پاندو

    کهنسال ترین درخت جهان یک تک درخت نیست. بلکه گروهی از درختان هستند که نام پاندو را روی آن ها گذاشته اند و بیش از 80،000 سال روی این کره زمین زندگی کرده اند. ریشه این درختان در زیر زمین به هم پیوسته اند و به خاطر همین اتحاد است که توانسته اند این همه سال به زندگیشان ادامه دهند. این درختان در جنگل ملی فیشلاک در ایالت یوتا در آمریکا واقع شده اند و عنوان کهنسال ترین درختان جهان را از آن خود کرده اند. درختان پاندو شامل بیش از 40،000 صنوبر می شود که متاسفانه در حال خشک شدن هستند و دلیلش هم فعالیت های بیش از حد بشر در منطقه اطراف درختان پاندو و تخریب محیط زیستشان است.

    درختان پاندو

    درخت کهنسال تجیکو

    این درخت کهنسال سوئدی حدودا 9،550 سال عمر دارد و اولین بار در سال 2008 میلادی در سوئد کشفش کرده اند. تجیکو کهنسال ترین درخت انفرادی جهان است. جالب است که بدانید تنه، شاخه ها و ریشه های این نوع از درخت فقط 600 سال عمر می کند و جای تعجب دارد که درخت کهنسال تجیکو توانسته بارها و بارها خودش را احیا کند. دانشمندان اعتقاد دارند که تجیکو هم مثل درختان پاندو به صورت گروهی بوده اند و اما بقیه درختان گروهش از بین رفته اند و امروزه این تک درخت به عنوان یکی از کهنسال ترین درختان جهان بر روی این کره هستی باقی مانده است.

    درخت کهنسال تجیکو

    درخت بدون نام کاج بریستلکن

    این درخت در سال 2012 کشف شده است و از آن موقع تا کنون بدون نام باقی مانده است. این درخت بیش از 5،000 سال قدمت دارد و از نوع درختان کاج بریستلکن به حساب می آید. این درخت کهنسال در کالیفرنیا در آمریکا واقع شده است.

    درخت بدون نام کاج بریستلکن

    درخت متوسلاه

    تا سال 2012 درختی به نام متوسلاه عنوان کهنسال ترین درخت جهان را از آن خود کرده بود. نامگذاری این درخت از روی نام متوسلاه (پدربزرگ حضرت نوح) انجام شده است که در کتاب مقدس به عنوان پیرترین انسان دنیا معرفی شده است و گفته می شود که تا سن 969 سالگی زندگی کرده است. این درخت 4،851 سال سن دارد و این بدین معنی است که درخت متوسلاه قبل از اینکه تمدنی روی این کره زمین ایجاد شود، وجود داشت است و در زمان آفرینش آن هنوز که هنوزه انسان ها اولیه روی کره زمین زندگی می کرده اند! تخمین زده شده که این درخت 2832 سال قبل از میلاد مسیح جوانه زده است.متوسلاه در حقیقت یک درخت کاج است که در کوهستان های شهرستان اینیو در کالیفرنیا واقع شده است. این درخت را در سال 1957 میلادی کشف کرده اند و لوکیشن دقیقش را از آن موقع تا کنون از عموم مردم پنهان کرده اند تا این درخت از هر نوع گزندی در امان باشد. اگر هم کسی بتواند به محدوده این درخت برود، مطمئنا باز هم نمی تواند این درخت را تشخیص دهد. چراکه گفته می شود در اطراف آن درختان کهنسال متعددی وجود دارد و تشخیص آن از بقیه درختان کار سختی است. 
    در پایان جالب است که بدانید در ایران هم یک درخت کهنسال وجود دارد که قدمتش به 4،000 سال قبل بر می گردد. این درخت سرو با نام سرو ابرکوه شناخته می شود و در شهر ابرکوه یا ابرقوه واقع شده است. این درخت کهنسال ترین درخت قاره آسیا به حساب می آید. برای رزرو تورهای ارزان و تورهای لحظه آخری می توانید با همکاران ما در آژانس مسافرتی مهر پرواز تماس بگیرید.

    درخت متوسلاه

    مقالات پربازدید
    6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW