021-88507190

مرز ایران و عراق کی باز می شود؟

اخبار م.مقیمی 29 آذر ، 1399 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
سوالی که اکنون برای خیلی از مردم ایران پیش آمده، این است که این وضع قرار است تا کی ادامه داشته باشد و مرز ایران و عراق کی باز میشود؟ ایا مرز ایران و عراق باز است؟ ما اینجاییم تا به این سوال شما پاسخ دهیم. پس با ما همراه باشید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    شرایط پذیرش مسافران مسیر عراق

    باتوجه به دستور العمل های بهداشتی صادره از  سازمان هواپیمایی کشوری ایران و عراق اجرای موارد زیل برای مسافران پروازهای فیمابین ایران و عراق الزامی است: با مهرپرواز برای کسب اطلاع از جدیدترین اخبار مرزها همراه باشید و در ضمن بدانیم مرز عراق برای مسافران کی باز می شود.

    از سرگیری پروازهای ایران و عراق

    با اعلام وزیر حمل و نقل عراق پروازهای هوایی میان ایران و این کشور از دوشنبه 99.07.21 از سر گرفته می شود.

    مسیر ایران-عراق

    1. همراه داشتن جواب منفی تست کرونا (PCR) مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران و همچنین واحد پزشکی شرکت هواپیمایی ماهان برای تمامی مسافران بالای 2 سال تا حداکثر 48 ساعت مانده به زمان پرواز و ارائه آن به مسئول کانتر فرودگاه امام خمینی و مشهد.
    2. کلیه مسافران در بدو ورود به فرودگاه بین المللی عراق به صورت کلینیکی و توسط دوربین های حرارتی مورد ارزیابی قرار می گیرند.
    3. در صورت مشکوک بودن وضعیت سلامت مسافران به بیماری، آن ها در مکانی مشخص شده در فرودگاه بین المللی عراق قرنطینه می شوند که هزینه ها نیز به عهده مسافران می باشد.
    4. کلیه مسافران به مقصد عراق می بایست پروانه اقامت، کار، تحصیل، بازرگانی و معالجه را دارا باشند (به جز زائر و توریست)
    5. مسافران ایرانی که قصد سفر سفر به اربیل یا سلیمانیه را دارند علاوه بر روادید باید کارت اقامت معتبر اقلیم کردستان عراق را داشته باشند و بازرگانان و نیروهای فنی برای فعالیت در محدوده کردستان می بایست مجوز لازم از دفتر کردستان عراق را در تهران اخذ نمایند.


    مسیر عراق-ایران

    1. همراه داشتن جواب منفی تست کرونا (PCR) مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران و همچنین واحد پزشکی شرکت هواپیمایی ماهان برای تمامی مسافران بالای 2 سال تا حداکثر 96 ساعت مانده به زمان پرواز و ارائه آن به مسئول کانتر فرودگاه های بین المللی عراق 
    2. تمامی مسافران عراقی به مقصد ایران باید پروانه اقامت، کار، تحصیل، بازرگانی و معالجه را دارا باشند (به جز زائر و توریست)

    مسافران نکات زیر را حتما می بایست رعایت نمایند.

    • استفاده از ماسک در کلیه مراحل سفر واجب است.
    • فرم های خوداظهاری و فرم تعهد مربوط به کشورهای ایران و عراق باید توسط مسافران تکمیل شوند.
    • هواپیمایی ماهان تا اطلاع ثانوی مجاز به پذیرش مسافرین با روادید زیارتی و روادید گردشگری در مسیرهای ایران به عراق و عراق به ایران نمی باشد.

    زمان بازگشایی مرز ایران و عراق 

    عراق، کشور همسایه غربی کشورمان که خیلی زود بعد از اینکه خبر شیوع ویروس کرونا در ایران پیچید، اقدام به بستن مرزش با ایران کرد. این اتفاق درست در تاریخ 3 اسفند 1398 افتاد و در آن روزها تب و تاب زیادی در ایران به پا کرد. در این میان یک سری از افراد موافق بسته شدن مرزهای عراق با ایران بودند و یک سری از افراد هم به دلیل مسائل تجاری و اقتصادی با این خبر موافق نبودند. در این میان نظر مقامات ایران این بود که مرز ایران و عراق به روی زوار بسته شود تا تجمعی رخ ندهد و ویروس کرونا بیشتر از این شیوع پیدا نکند. اما از طرفی موافق این نبودند که مرز ایران و عراق به کل بسته شود و تجارت در این منطقه تعطیل شود. ولی به هر حال مقامات عراق تصمیمشان را در این زمینه گرفته بودند و در هر صورت در همان تاریخ 3 اسفند 98 مرز ایران و عراق تعطیل اعلام شد. اما سوالی که اکنون برای خیلی از مردم ایران پیش آمده، این است که این وضع قرار است تا کی ادامه داشته باشد و چه زمانی مرز ایران و عراق باز میشود؟ ما اینجاییم تا به این سوال شما پاسخ دهیم. پس با ما همراه باشید.

    مرز ایران و عراق کی باز می شود

    مرز زمینی ایران و عراق کی باز می شود؟

    زمان باز شدن مرز ایران و عراق برای تجارت

    در حالی که در این روزها، ایران و عراق در حال مذاکره بودند تا بالاخره راهی برای بازگشایی مرز عراق و ایران پیدا کنند، خبرهای ضد و نقیض زیادی در این زمینه به گوش می رسید. طبق آخرین اخبار موجود درباره باز شدن مرز عراق، به نظر می رسد که قرار است مرز مهران به مدت 2 روز در طول هر هفته بازگشایی شود تا تجارت بین ایران و عراق سهل تر شود. اما به هر حال هنوز رسما مرز ایران و عراق باز نشده است و هنوز جلساتی در حال برگزاری هستند تا این موضوع نهایی شود و مشخص شود که اولا چه روزهایی در هفته مرز مهران باز خواهد بود و دوم اینکه تحت چه شرایطی امکان عبور و مرور از مرز مهران ممکن خواهد بود. اما به هر حال اینکه مرز ایران و عراق به مدت 2 روز در هفته و به منظور تجارت باز می شود، یک خبر قطعی است. طبق گزارشات و اخبار مربوطه، قرار است که بعد از بازگشایی مرزهای ایران و عراق، تجارت ایران و عراق با رعایت تمامی اصول بهداشتی و اجرای پروتکل های بهداشتی خاص از سر گرفته شود تا هم قیمت ها ثبات بیشتری پیدا کنند و هم اینکه مباحث تجاری ایران و عراق بیش از این با مشکل مواجه نشود. در آخرین جلساتی که در خصوص بازگشایی مرز ایران و عراق برگزار شده، قرار شده که امکان عبور دادن محصولات کشاورزی و صنایع غذایی از مرز مهران در طول 2 روز در هفته مهیا شود. اما به هر حال همان طور که گفته شد، هنوز این تصمیم اجرایی نشده است و هنوز ایران منتظر اعلام نهایی مقامات عراق برای بازگشایی مرز ایران و عراق است و این اتفاق هنوز رخ نداده است. ضمنا صحبت هایی برای بازگشایی دو مرز دیگر ایران و عراق یعنی مرزهای شلمچه و مندلی نیز انجام شده است و قرار است که با وضع یک سری قوانین بهداشتی، تجارت از طریق این مرزها نیز از سر گرفته شود. لازم به ذکر است که بر اساس آخرین مذاکرات ایران و عراق درباره بازگشایی مرزهای ایران و عراق، این تصمیم گیری لحاظ شد که این دو مرز ایران و عراق برای حداقل یک روز در هفته بازگشایی شوند. 

    مرز ایران و عراق برای مسافران کی باز می شود؟

    همان طور که گفته شد، مرز ایران و عراق تا به امروز به خاطر کنترل شیوع ویروس کرونا بسته شده بوده و قرار هست که مرز ایران و عراق برای تجارت باز شود. در این میان یک سری از مردم ایران در حال پرس و جو در مورد این مساله هستند که مرز عراق برای مسافران کی باز می شود و چه زمانی می توانند به منظور سفرهای زیارتی و سیاحتی، از ایران به مقصد عراق خارج شوند. اگر این سوال برای شما هم پیش آمده، باید به شما بگوییم که تا کنون بحث های باز شدن مرز ایران و عراق حول محور تجارت بوده است و هنوز تصمیمی برای بازگشایی مرز ایران و عراق به منظور سفرهای زیارتی و سیاحتی برای مردم عادی گرفته نشده است. به هر حال برای مشخص شدن قطعی این مساله باید صبر کنیم تا ببینیم که وضعیت ویروس کرونا در ایران و کشورهای دیگر به چه شکلی پیش می رود و چه زمانی بحران شیوع ویروس کرونا به اتمام می رسد. چراکه تا آن موقع، نمی توان نظر قطعی درباره بازگشایی مرز عراق برای مسافران داد. لازم به ذکر است که خود مردم عراق نیز در زمان شیوع ویروس کرونا اجازه زیارت عتبات آلیات را ندارند.

    مرزهوایی عراق کی باز میشود

    (به روز رسانی در 1 شهریور 99) اینکه مرز هوایی عراق کی باز می شود نیز یکی از سوالاتی است که همواره مسافران و علی الخصوص زائران برای ایام محرم همواره در جستجوی آن هستند. با این وجود فعلا دولت عراق اجازه انجام هیچ پروازی از ایران به عراق را برای دهه اول محرم نداده است و بعید است این اتفاق در طی روزهای آتی شکل بگیرد.

    مطالب و اخبار مرتبط زیر هم شاید برای شما عزیزان کاربردی و مفید باشد ، لطفا مطالعه بفرمایید:
    مرز ترکیه کی باز می شود؟

    زمان بازگشایی پروازهای خارجی

    زمان باز شدن مرز ایران و عراق برای سفرهای زیارتی و سیاحتی

    مرز عراق کی باز می شود؟

    مقالات پربازدید
    6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW