021-88507190

راهنمای دریافت پلاک بین المللی خودرو

گردشگری م.مقیمی 04 آذر ، 1399 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
شما قبل از اینکه بتوانید یک سفر مهیج زمینی به خارج کشور را تجربه کنید، باید یک پلاک بین المللی خودرو دریافت کنید. می پرسید چگونه؟ با ما همراه باشید تا صفر تا صد دریافت پلاک بین المللی خودرو را برایتان توضیح دهیم.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    کاپوتاژ ماشین شخصی برای مسافرت های خارجی

    اگر شما هم دلتان می خواهد که رانندگی در جاده های کشورهای خارجی را تجربه کنید و ترجیح می دهید که همراه خانواده یا دوستانتان با ماشین شخصی به کشورهای خارجی سفر کنید، این مطلب برای شماست. اگر شما هم دلتان هوس این را کرده که باک ماشین خود را پر از بنزین کنید و راهی سفر شوید، اما این بار دلتان می خواهد که به جای سفر به شهرهای داخل کشورمان به کشورهای خارجی سفر کنید، باید قبل از اینکه این فکرتان را عملی کنید، این مطلب را با دقت بخوانید. چراکه شما قبل از اینکه بتوانید یک سفر مهیج زمینی به خارج کشور را تجربه کنید، باید یک پلاک بین المللی خودرو دریافت کنید. می پرسید چگونه؟ با ما همراه باشید تا صفر تا صد دریافت پلاک بین المللی خودرو را برایتان توضیح دهیم.

    راهنمای دریافت پلاک بین المللی خودرو

    کاپوتاژ ماشین شخصی برای مسافرت های خارجی

    مراحل دریافت پلاک بین المللی خودرو

    این موضوع مشخص است که شما برای سفر زمینی با ماشین شخصی به خارج کشور باید پلاک بین المللی داشته باشید. اما نکته اینجاست که شما قبل از اینکه بخواهید برای گرفتن این پلاک اقدام کنید، باید خودرو خود را کاپوتاژ کنید. اما کاپوتاژ چیست؟ در ادامه به طور کامل این موضوع را برایتان شرح می دهیم. اما قبل از اینکه ادامه مطلب را بخوانید، خوب است این را هم بدانید که شما بعد از کاپوتاژ خودرو باید نسبت به دریافت پلاک بین المللی خودرو، کارت بین المللی خودرو و همین طور گواهینامه بین المللی اقدام کنید تا در نهایت بتوانید به کشورهای خارجی با خودرو خود سفر کنید و به عبارتی بتوانید خودرو خود را از مرز ایران خارج کنید و از آن در کشورهای خارجی استفاده کنید.

    درباره کاپوتاژ کردن خودرو شخصی

    اول از همه اجازه دهید برایتان توضیح دهیم که کاپوتاژ خودرو چیست. در واقع کاپوتاژ خودرو اولین قدم شما برای سفر زمینی با خودرو شخصی به یک کشور خارجی است و در واقع هر کسی که صاحب یک خودرو است و می خواهد آن خودرو را از ایران خارج کند، باید آن را دریافت کند. این کاپوتاژ که در مورد آن صحبت می کنیم، به عبارتی "گرفتن اجازه برای خروج از مرز ایران" است. اما سوال این است که چگونه می توان مجوز خروج از ایران با خوردو شخصی را دریافت کرد و باید برای گرفتن این مجوز به کدام اداره یا کدام سازمان مراجعه کرد؟ در ادامه این مورد را هم برایتان شرح می دهیم.

    نحوه کاپوتاژ کردن خودرو شخصی

    فرض را بر این می گیریم که شما صاحب یک خودرو هستید و قصدتان هم سفر به یک کشور خارجی با خودرو شخصی است. در این صورت شما اولین کاری که باید انجام دهید، این است که مدارک مورد نیاز برای کاپوتاژ خودرو یعنی برگ سبز خودرو، سند سفید رنگ خودرو، کارت خودرو، بیمه نامه و البته مدارک شناسایی خود مثل شناسنامه، کارت ملی و گواهینامه رانندگی خود را جمع آوری کنید.
    بعد از اینکه مدارکتان را جمع کردید، باید به اداره گمرک مراجعه کنید تا روال اداری کاپوتاژ خودرو را طی کنید. لازم به ذکر است که طی کردن این مراحل اداری کار سختی نیست و اگر شما مدارکتان کامل باشد، با مشکل خاصی مواجه نمی شوید و می توانید خیلی سریع خودرو خود را کاپوتاژ کنید. این را هم باید بگوییم که شما حتما باید خودرو خود را هم همراهتان داشته باشید تا بتوانید مراحل کارشناسی خودرو خود را هم انجام دهید و کار کاپوتاژ کردن خودرو خود را کامل کنید. گفتنی است که در نهایت این برگ کاپوتاژی که دریافت می کنید، یک سال اعتبار دارد. 

    نحوه دریافت پلاک بین المللی خودرو

    حالا فرض را بر این می گیریم که شما به گمرک مراجعه کرده اید و روال اداری گمرک برای کاپوتاژ خودرو را طی کرده اید. سوال اینجاست که حالا مرحله بعدی چیست و شما چگونه می توانید موفق به دریافت پلاک بین المللی خودرو شوید. نکته اینجاست که اداره گمرک ارتباطی با صدور پلاک بین المللی خودرو ندارد و شما باید از آنجا به سازمان دیگری برای دریافت پلاک خود مراجعه کنید.
    در واقع شما باید به کانون جهانگردی و اتومبیلرانی مراجعه کنید تا بتوانید هم پلاک بین المللی خودرو، هم کارت بین المللی خودرو و هم گواهینامه بین المللی خود را دریافت کنید. برای این منظور باید برگ کاپوتاژ خودرو را که در مرحله قبل دریافت کرده اید به علاوه مدارکی مثل گواهینامه رانندگی، دو قطعه عکس، مدارک کامل خودرو و مدارک شناسایی خود مثل کارت ملی، شناسنامه و گذرنامه خود را همراهتان داشته باشید. 

    نکات کاربردی برای اخذ پلاک بین المللی خودرو

    بهتر است که چند نکته مهم را درباره اخذ پلاک بین المللی خودرو بدانید. اول اینکه بر خلاف کاپوتاژ که اعتبار آن یک ساله است، پلاک بین المللی خودرو مادام العمر است و در واقع به خودرو و نه شخص شما اختصاص داده می شود. این یعنی شما اگر خودرو خود را بفروشید و یک خودرو جدید خریداری کنید، باید دوباره در صورت نیاز برای آن خودرو پلاک بین المللی دریافت کنید و باید تمامی مراحل یاد شده در این مطلب را دوباره برای آن خودرو جدید طی کنید.
    نکته دیگر اینکه درست است که پلاک بین المللی برای خودرو شما صادر شده، اما این بدین معنی نیست که شما همیشه می توانید از آن استفاده کنید. در واقع نکته اینجاست که پلاک بین المللی خودرو برای خارج از کشور صادر شده است و استفاده از آن در داخل ایران قانونی نیست. با این حساب کاری که شما باید انجام دهید، این است که در زمان خروج از مرز کشور، این پلاک را برای خود نصب کنید و اصلا قبل از اینکه به مرز رسیدید، این پلاک را به خودرو خود نصب کنید و دوباره حتما به محض ورود به ایران آن را از خودرو خود جدا کنید تا پلاک ملی خودرو شما قابل مشاهده باشد و از این بابت هم با مشکل مواجه نشوید.
    امیدواریم که با خواندن این مطلب راه و چاه دریافت پلاک بین المللی خودرو را یاد گرفته باشید و حالا بدانید که چگونه می توان با خودرو شخصی راهی یک سفر زمینی به یک کشور خارجی شد و دقیقا باید چه مراحلی را طی کرد و باید به کدام ارگان ها و سازمان ها مراجعه کرد.

    کاپوتاژ ماشین شخصی برای مسافرت های خارجیصفر تا صد دریافت پلاک بین المللی خودرو

    می خواهید سفر زمینی داشته باشید؟ پس حتما بخش های زیر را فراموش نکنید

    کدام مرز ایران برای سفر زمینی به ترکیه بهتر است

    از تهران تا تفلیس با اتوبوس چند ساعت راه است؟

    راهنمای کامل اجاره ماشین در دبی

    مقالات پربازدید
    6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW