021-88507190

جت لگ یا پرواز زدگی چیست

گردشگری م.مقیمی 05 اسفند ، 1399 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
جت لگ یا پرواز زدگی، یک پدیده طبیعی است که برای مسافران در طول پروازهای طولانی پیش می آید. اگر شما هم قرار است که ساعت های طولانی را در پرواز سپری کنید، با ما همراه باشید تا شما را با جت لگ آشنا کنیم.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    معنی جت لگ چیست؟

    جت لگ که در زبان فارسی به آن پرواز زدگی گفته می شود، یک پدیده طبیعی است که برای خیلی از مسافران در طول پروازهای طولانی پیش می آید. اگر شما هم قرار است که از یک کشور به کشور دیگر بروید و می خواهید ساعت های طولانی را در پرواز سپری کنید، با ما همراه باشید تا شما را با جت لگ آشنا کنیم. با داشتن اطلاعات بیشتر درباره جت لگ و همین طور آشنایی با عوارض جت لگ می توانید بهتر با آن کنار بیایید و راحت تر آن را پشت سر بگذرانید.

    علائم سندرم جت لگ

    وقتی که شما از یک کشور با یک منطقه زمانی به یک کشور دیگر با یک منطقه زمانی دیگر سفر می کنید، نظم بدنتان تغییر می کند. در واقع اتفاقی که برایتان می افتد، این است که ساعت بدنتان دچار تغییر می شود و سیستم بدنتان با یک اختلال اساسی رو به رو می شود. چراکه بدن شما در طول روزهای عادی به این نتیجه رسیده که چه ساعتی باید بخوابید، چه ساعتی غذا بخورید و بقیه کارهای روزانه تان را در چه ساعاتی انجام دهید.

    اما وقتی که شما به یک کشور خیلی دور با اختلاف ساعتی زیاد سفر می کنید، نظم بدن شما تغییر می کند و دیگر مغزتان نمی داند که قرار است هر کدام از فعالیت های روزانه تان را در چه ساعتی انجام دهید. اما سوال این است که این جت لگ چه تاثیراتی بر روی بدن شما می گذارد، درمان جت لگ چیست و چه پیامدهایی را به دنبال دارد. در ادامه سعی می کنیم که بیشتر درباره این موضوع صحبت کنیم.

    گفتنی است که تلفظ جت لگ به صورت Jet Lag (جِت لَگ) است.

    خستگی و بی خوابی بر اثر جت لگ

    مشخص ترین عارضه ای که جت لگ به همراه دارد، بی خوابی و خستگی ناشی از آن است. وقتی که شما دچار جت لگ می شوید، اولین اتفاقی که برایتان می افتد، این است که مغزتان نمی تواند درست فرمان بدهد که چه ساعتی باید بخوابید و چه ساعتی باید از خواب بیدار شوید. این مساله شما را مجبور می کند که مدام در طول روز خودتان را وادار به بیدار ماندن کنید و از آن طرف شب ها مجبور می شوید که برای خوابیدن تلاش کنید. یکی از بدترین عواقب این مساله این است که حتی اگر ساعت های کافی را در طول هر شبانه روز بخوابید، باز هم بدنتان احساس خستگی می کند و باز هم مغز و بدنتان نمی توانند روال اصلی خودشان را در پیش بگیرند.

    خستگی بی خوابی بر اثر جت لگخستگی بی خوابی بر اثر جت لگ

    به هم خوردن ساعت غذا خوردن با جت لگ

    همان طور که بدن شما یک ساعت مشخص را برای خواب در نظر دارد، عادت کرده که شما در یک سری ساعات مشخص غذا بخورید. وقتی که شما به یک کشور دیگر با یک منطقه زمانی دیگر سفر می کنید، بدنتان گیج می شود و نمی داند که ساعت درست برای غذا خوردنتان چه ساعتی است. پس اگر احیانا به یک سفر طولانی رفتید و دچار جت لگ شدید، نباید تعجب کنید که ساعت 5 صبح دلتان بخواهد که ناهار بخورید و یا دقیقا در نیمه شب هوس نوشیدن قهوه به سرتان بزند!

    از دست دادن اشتها به خاطر جت لگ

    بعضی از افرادی که دچار جت لگ می شوند؛ به کل اشتهایشان را از دست می دهند. بعضی از مسافران حتی بعد از گذشت چندین و چند ساعت از وعده غذایی قبلیشان، باز هم میلی به غذا خوردن ندارند و اصلا احساس گرسنگی نمی کنند. حتی ممکن است که این افراد میلشان به غذا باشد، اما همین که شروع به غذا خوردن کنند، اشتهایشان برود و نتوانند غذایشان را کامل بخورند. به هر حال اگر این اتفاق برایتان افتاد، باید این را بدانید که این مساله از عوارض جت لگ است و کاملا طبیعی قلمداد می شود.

    از دست دادن اشتها به خاطر جت لگاز دست دادن اشتها به خاطر جت لگ

    بیشتر شدن عصبانیت بر اثر جت لگ

    یک نکته دیگری که باید مد نظر داشته باشید، این است که به هم خوردن ساعات خواب و غذا خوردنتان می تواند برایتان منجر به بیشتر شدن استرس شود و احساس عصبانیت را برایتان به همراه داشته باشد. مخصوصا اگر شما در حالت عادی واکنش های عصبی زیادی دارید، باید بدانید و آگاه باشید که احتمالا این واکنش های عصبیتان در طول سفر به یک منطقه زمانی دیگر بیشتر خواهد شد. در ضمن ممکن است که به خاطر جت لگ دچار زودرنجی بشوید و خیلی زودتر به اتفاقات واکنش بدهید.

    مشکلات گوارشی بر اثر جت لگ

    شما در طول سفر ممکن است که غذاهایی را میل کنید که در حالت عادی به آن ها عادت ندارید. همین مساله می تواند به تنهایی باعث ایجاد اختلال در گوارش شما بشود و حتی در سفرهای معمولی نیز شما را با مشکل مواجه کند. اما نکته اینجاست که وقتی سفرهای طولانی را تجربه می کنید و به کشوری سفر می کنید که اختلاف ساعت بالایی با کشور محل زندگیتان دارد، این اختلالات گوارشی به شکل جدی تری برایتان نمود پیدا می کنند و بیشتر شما را اذیت می کنند. پس باید انتظار چنین اتفاقی را نیز داشته باشید و از وجود آن به عنوان یکی از عوارض جت لگ مطلع باشید.

    سخت شدن تمرکز بر اثر جت لگ

    مطمئنا شما هم این را تجربه کرده اید که وقتی کم خوابی دارید و یا وقتی که از ساعت خوابتان گذشته و دیر وقت است، قدرت تمرکز کردنتان کمتر از حالت عادی می شود. دقیقا مشابه این مساله برای کسانی که دچار جت لگ شده اند، اتفاق می افتد. خیلی از کسانی که ساعت بدنیشان بر اثر جت لگ تغییر می کند، دچار اختلال تمرکز می شوند و بعضی هایشان حتی برای انجام کارهای معمولی با مشکل مواجه می شوند. پس اگر سفر طولانی را در پیش دارید، باید احتمال این مساله را برای خودتان بدهید و سعی کنید که در روزهای اولی که به کشور مورد نظر می رسید، برنامه های کاری سختی برای خودتان در نظر نگیرید.

    درد عضلانی بر اثر جت لگ

    یکی دیگر از عوارض جت لگ درد عضلانی است. وقتی شما برای ساعت های طولانی در هواپیما می نشینید، بدنتان دچار یک سری گرفتگی می شود و ممکن است این گرفتگی های باعث آزارتان بشوند. ضمن اینکه جت لگ یک کم آبی مختصر را در بدنتان ایجاد می کند و این کم آبی می تواند آن گرفتگی های عضلانی را شدیدتر کند و نتیجه این بشود که تا چند روز بعد از رسیدن به مقصد نهاییتان دچار درد عضلانی بشوید و در ناحیه پاها، دست ها، گردن و کمر یک درد خفیف یا حتی شدید را احساس کنید.

    درد عضلانی بر اثر جت لگدرد عضلانی بر اثر جت لگ

    کاهش ایمنی بدن بر اثر جت لگ

    خیلی از کسانی که تا به حال مسافرت های طولانی را تجربه کرده اند، این خاطره را دارند که درست بعد از اینکه پروازشان به زمین نشسته و به مقصد رسیده اند، دچار یک بیماری مثل سرماخوردگی شده اند. مساله اینجاست که جت لگ و به هم خوردن ساعت بدنی شما می تواند باعث کم شدن ایمنی بدنتان شود و همین مساله منجر به بیمار شدنتان بشود. با این حساب بهتر است که احتمال بیمار شدنتان را در طول سفر بدهید و اگر برایتان ممکن بود، از قبل با خوردن ویتامین های مختلف ایمنی بدنتان را بالاتر ببرید.

    سردرد به خاطر جت لگ

    در نهایت اینکه همه پیامدهایی که جت لگ به همراه دارد، می توانند در مجموع باعث ایجاد سردردهای شدیدی برایتان بشوند. پس بهتر است که آماده مواجه شدن با این سردردها باشید و از گرفتار شدن به سردردهای طولانی در طول سفر شوکه نشوید.

    پرواز زدگی و سردرد

    سردرد به خاطر جت لگ

    در پایان، آژانس هواپیمایی مهرپرواز برای همه شما عزیزان در هر جای این کره خاکی که هستید، آرزوی سلامتی دارد.

    درباره پرواز با هواپیما بیشتر بخوانید:

    رازهایی که مهمانداران و خلبانان هواپیما به شما نمیگویند

    تفاوت بلیط هواپیمای سیستمی و چارتری

    حقایق جذاب در مورد هواپیما و پرواز که مسلما از آن ها بی خبرید!

    مقالات پربازدید
    6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW