021-88507190

روز بزرگداشت شیخ بهایی از مفاخر ایران

گردشگری م.مقیمی 01 اردیبهشت ، 1400 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
روز بزرگداشت شیخ بهایی چه روزیست؟ شیخ بهایی علاوه بر ادبیات در نجوم، علم مهندسی و حتی معماری دست داشته است. در ادامه شما را بیشتر با شیخ بهایی آشنا می کنیم و اطلاعاتی درباره بزرگداشت او ارائه می دهیم.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    بزرگداشت شیخ بهایی

    شما درباره شیخ بهایی چه می دانید؟ آیا این را می دانید که شیخ بهایی در علوم مختلف تبحر داشته است؟ آیا این را می دانید که او علاوه بر ادبیات در نجوم، علم مهندسی و حتی معماری دست داشته است؟ آیا این را می دانید که چرا روز بزرگداشت شیخ بهایی را برای روز معمار انتخاب کرده اند؟ آیا می دانید که بزرگداشت شیخ بهایی در چه روزی از سال برگزار می شود؟ اگر دوست دارید که درباره هر کدام از این موارد اطلاع داشته باشید، با ما همراه باشید. در ادامه شما را بیشتر با شیخ بهایی آشنا می کنیم و اطلاعات جابی درباره بزرگداشت شیخ بهایی و برنامه های فرهنگی مربوط به آن به شما ارائه می کنیم.

    بزرگداشت شیخ بهایی

    شیخ بهایی کیست؟

    مطمئنا همه شما عزیزان با شیخ بهایی آشنایی دارید. اما بد نیست که یک مروری از زندگینامه شیخ بهایی با یکدیگر داشته باشیم و بعد از آن درباره بزرگداشت شیخ بهایی صحبت کنیم. شیخ بهایی که نام اصلی او محمد بن حسین عاملی است، یکی از مهمترین عارفان، فیلسوفان، شاعران، ریاضی دانان و مهندسین مسلمان بوده است. او که متولد شهر بعلبک لبنان بوده، از دوران کودکی در کشورمان ایران و در شهر اصفهان زندگی می کرده است. این شخصیت برجسته به خاطر تواضع زیادی که در انتخاب سبک زندگی داشته و همین طور دانش ارزشمندی که در زمینه های مختلف ادبیات، منطقه، ریاضی و فلسفه داشته، از همان ابتدا در ایران جایگاه والایی داشته است و هنوز که هنوزه ما پس از قرن ها به وجود چنین شاعر و دانشمندی در تاریخ کشورمان افتخار می کنیم.

    روز بزرگداشت شیخ بهایی چه روزیست؟

    روز سوم اردیبهشت به عنوان روز بزرگداشت شیخ بهایی شناخته می شود و به همین دلیل به این روز عنوان روز معمار را هم داده اند. می پرسید چرا؟ باید بگوییم که شیخ بهایی در علم معماری نیز تبحر ویژه ای داشته است و معمار مسجد امام اصفهان و حمام شیخ بهایی در اصفهان که از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری اصفهان هستند، بوده است.  ضمن اینکه شیخ بهایی معمار کاریز نجف آباد و بناهای ارزشمند دیگری در ایران بوده است و از تکنیک های بسیار ویژه ای برای مهندسی و معماری در زمان خودش استفاده می کرده است. لازم به ذکر است که بزرگداشت شیخ بهایی از سال 1383 به بعد جشن گرفته می شود و در تقویم ایران نیز روز سوم اردیبهشت به نام روز بزرگداشت شیخ بهایی و روز معمار معرفی شده است.

    بزرگداشت شیخ بهایی چه زمانی است

    بزرگداشت شیخ بهایی در کجا برگزار می شود؟

    آرامگاه شیخ بهایی در شهر مشهد و دقیقا درون مجموعه حرم امام رضا (ع) واقع شده است. اما از این جهت که این روز را به عنوان روز معمار انتخاب کرده اند، همه ساله تقریبا در همه استان های ایران و علی الخصوص در دانشکده های معماری برتر ایران، مراسم های مختلفی در این روز تحت عنوان بزرگداشت شیخ بهایی و روز معمار برگزار می شوند.

    با این اوصاف شما در هر شهر و دیاری در ایران که سکونت دارید، می توانید در مورد محل برگزاری بزرگداشت سعدی در شهر و استان خودتان تحقیق کنید و شما هم در بزرگداشت این روز گرامی شرکت داشته باشید. ضمن اینکه می توانید با سفر به مشهد و بازدید از آرامگاه شیخ بهایی در این روز، به این شاعر، دانشمند و فیلسوف گرانقدر ادای احترام کنید و در ویژه برنامه های بزرگداشت شیخ بهایی در شهر مشهد شرکت داشته باشید. این را هم بگوییم که برنامه های بسیار جالبی تحت عنوان بزرگداشت شیخ بهایی در شهرهای اصفهان و تهران نیز برگزار می شوند که شرکت در آن ها نیز می تواند بار آموزشی بسیار زیادی برایتان داشته باشد.

    اگر شما هم اطلاعات جالبی درباره شخصیت شیخ بهایی و یا درباره بزرگداشت شیخ بهایی و روز معمار دارید، خوشحال می شویم که در بخش نظرات برایمان یادداشتی بگذارید. راستی اگر شما هم دلتان می خواهد که با سفر به مشهد از آرامگاه شیخ بهایی دیدن کنید و یا اگر دوست دارید با سفر به اصفهان از بناهای طراحی شده توسط شیخ بهایی دیدن کنید و همزمان در مراسم بزرگداشت شیخ بهایی در این شهر شرکت کنید، می توانید با ما در آژانس مسافرتی مهر پرواز تماس بگیرید تا انواع تورهای داخلی ارزان را به شما آفر دهیم.


    درباره شاعران و مفاخر ایرانی بیشتر بخوانید:

    شرکت در روز بزرگداشت مولانا شاعر سرای بزرگ پارسی

    روز بزرگداشت سعدی شیرازی استاد سخن

    مقالات پربازدید
    6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW