021-88507190

روز بزرگداشت سعدی شیرازی استاد سخن

گردشگری م.مقیمی 01 اردیبهشت ، 1400 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
روز بزرگداشت سعدی یکی از ایام مهم در ادبیات ایران است. شاعر گرانقدری که ما بعد از گذشت چندین و چند قرن، از او به نیکی یاد می کنیم. درباره سعدی و بزرگداشت او مطالب بیشتری را در ادامه بخوانید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    بزرگداشت سعدی شیرازی

    سعدی که همیشه از او به عنوان استاد سخن و شیخ اجل یاد می شود، یکی از مهمترین شخصیت های ادبی تاریخ ادبیات ارزشمند ایران است. شاعر گرانقدری که ما بعد از گذشت چندین و چند قرن، از او به نیکی یاد می کنیم و همیشه از او به عنوان مایه افتخار ایرانیان یاد می کنیم. شاعری که شعر معروف او یعنی "بنی آدم اعضای یک پیکرند" بر روی درب سازمان ملل ثبت شده است و نه تنها ما ایرانیان، بلکه همه اهالی شعر و ادب در کشورهای مختلف به او افتخار می کنند. اگر شما هم به این شاعر گرانقدر علاقه دارید و می خواهید کمی بیشتر با او آشنا شوید و اطلاعاتی درباره بزرگداشت سعدی و برنامه های مربوط به آن کسب کنید، با ما همراه باشید.

    بزرگداشت سعدی

    روز بزرگداشت سعدی

    هر ساله اولین روز دومین ماه سال یعنی روز اول اردیبهشت را به نام روز سعدی یا روز بزرگداشت سعدی اعلام می کنند. در این روز برنامه های مختلفی به مناسب بزرگداشت سعدی برگزار می شوند و با برنامه های علمی، آموزشی و تفریحی و همین طور برگزاری رقابت های مختلف سعی می شود که مردم ایران از جمله کودکان، نوجوانان و جوانان بیشتر با سعدی و آثار ارزشمند او از جمله بوستان، گلستان و غزلیات زیبای او آشنا شوند.

    آرامگاه سعدی شیرازی

    اگر برایتان سوال پیش آمده که برنامه های بزرگداشت سعدی معمولا در کجا برگزار می شود، باید به شما بگوییم که محل اصلی برگزاری این رویداد مهم در سعدیه شیراز است.

    همان طور که می دانید آرامگاه این شاعر عزیز در شهر زیبای شیراز قرار گرفته است و هر سال در روز 1 اردیبهشت در آن مراسم جالبی به مناسب بزرگداشت سعدی برپا می شود. در این روز معمولا علاوه بر اینکه سخنرانی های متعددی در باب زندگینامه سعدی و هنر سعدی اجرا می شوند، یک سری مسابقات و رقابت های جالب با موضوع سعدی در این آرامگاه برگزار می شود، نمایشگاه های جالبی در سعدیه برپا می شوند و شب شعری نیز به این مناسبت در آرامگاه سعدی اجرا می شود. شما می توانید با تور شیراز و تورهای داخلی ایران از آن بازدید کنید.

    البته این را هم بگوییم که حال و هوای بزرگداشت سعدی در سال 1399 که مردم در گیر و دار شیوع ویروس کرونا بودند، با هر سال متفاوت است و امسال در سال 1400 نیز قرار است که بزرگداشت سعدی به گونه ای متفاوت با هر سال برگزار شود.

    بزرگداشت سعدی در کجا برگزار می شود

    بزرگداشت سعدی در سال 1400 به خاطر مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا مثل سال قبل به صورت آنلاین برگزار می شود. این موضوع شاید به نظر ناراحت کننده بیاید و به نظر بیاید که برگزاری یک بزرگداشت به این مهمی به صورت آنلاین لطف سابق را ندارد، اما این مزیت را دارد که همه از جمله کسانی که امکان بودن در شهر شیراز را در این روز ندارند، می توانند در آن شرکت کنند.

    لازم به ذکر است که این مراسم آنلاین در یک صفحه اینستاگرامی به نام سعدی شناسی (@sadishenasi) برگزار می شود. این مراسم ویژه در طی یک هفته برگزار می شود و شما می توانید از روز سه شنبه 31 فروردین 1400 هر روز بعد از ظهر در ساعت 6 به این صفحه اینستاگرام مراجعه کنید و به راحتی در ویژه برنامه های آنلاین بزرگداشت سعدی شرکت کنید.

    بزرگداشت سعدی 1400 چگونه برگزار می شود

    بزرگداشت سعدی در آرامگاه سعدی چگونه برگزار می شود؟

    به شما توصیه می کنیم که اگر در سال های آینده در روز 1 اردیبهشت در شهر شیراز حضور داشتید، حتما به آرامگاه سعدی که یکی از جالب ترین و دیدنی ترین جاذبه های گردشگری شیراز است، مراجعه کنید و برنامه های جالب بزرگداشت سعدی در این روز را از نزدیک ببینید. لازم به ذکر است که در بزرگداشت سعدی 1400 که برنامه های اصلی بزرگداشت به صورت مجازی هستند، باز هم به مناسب هر سال مزار سعدی گلباران می شود و بدین شکل در راستای تجلیل این شاعر گرانقدر اقداماتی صورت می گیرد.

    اگر تا به حال در مراسم بزرگداشت سعدی شرکت کرده اید و در این زمینه تجربه ای دارید، یا اگر به بیت خاصی از اشعار زیبای سعدی علاقه دارید و دوست دارید که بقیه دوستان نیز آن بیت شعر را بخوانند، خوشحال می شویم که در بخش نظرات برایمان یادداشتی بگذارید.


    درباره شیراز بیشتر بخوانید:

    باغ نارنجستان قوام شیراز را بشناسید

    روستای قلات بهشت استان فارس را بشناسید

    فاصله هوایی تهران تا شیراز

    مقالات پربازدید
    6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW