021-88507190

پدیده چشم غول پیکری در صحرای آفریقا

اخبار آژانس مسافرتی مهرپرواز 21 خرداد ، 1397 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
در بین بزرگی و عظمت بی نهایت صحرای بسیار بزرگ آفریقا ، دقیقا در "بیورن کوادان" ، مائوریتانیا ، یک رویداد و پدیده بسیار عجیب زمین شناسی دیده شده است که با نام ریچت (Richat Structure) به معنی چشم آفریقا مشهور شده است

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]


    در بین بزرگی و عظمت بی نهایت صحرای بسیار بزرگ آفریقا ، دقیقا در "بیورن کوادان" ، مائوریتانیا ، یک رویداد و پدیده بسیار عجیب زمین شناسی دیده شده است که با نام ریچت (Richat Structure) به معنی چشم آفریقا مشهور شده است . اگر از بالا و از فاصله ای دور ، از آسمان به این پدیده بنگریم ، چشم غول پیکر و عظیم الجثه ای را می توانیم مشاهده کنیم که انگار به ما زل زده است و خیره به ما نگاه می کند . چشم آفریقا دقیقآ جزو آن دسته از مکان هایی است که تعجب همگان را برانگیخته است . چشم آفریقا یا همان سازه ریچت ، یک دایره شکل است که در صحرای بزرگ آفریقا قرار دارد و جزو مکان های دیدنی عجیب و شگفت انگیز دنیا به شمار می رود . این دایره و پدیده زیبا تقریبآ 50 کیلومتر وسعت دارد و از فاصله ای دور و از فضا کاملآ قابل روًیت است . اوایل محققان به دلیل درجه بالای چرخشی آن تصور می کردند که این پدیده از برخورد شهاب سنگ با زمین به وجود آمده است ، اما بعد از تحقیقاتی گسترده تر و دقیق تر ، دریافتند که شکل این مکان ، به خاطر فوران های آتشفشانی پدید آمده است و امروزه و در حال حاضر گفته می شود که که یک گنبد زمین شناسی بسیار متقارن و به شدت فرسوده می باشد که فرو ریخته و از هم پاشیده است .
    بنابراین می توان گفت که دانشمندان بر این عقیده اند که چشم آفریقا ، هنگامی که سازه های سنگی این منطقه به دلیل فرسایش های متعدد به بالا کشیده شده اند ، پدید آمده و تشکیل شده است . اما چیزی که در این سازه به شکل راز و رمز باقی مانده است ، این است که چطور حلقه های آن به صورت بسیار منظم و کامل حول محور مرکزی چرخیده اند و به این صورت درآمده اند . برخی از مردم بسیار متحیر شده اند ، چرا که این مکان بسیار شبیه به چیزی است که در کتب افلاطون به نام "آتلانتیس" ذکر شده است . طبق گفته افلاطون ، این جزیره دایره ای شکل بوده است و به حلقه های دایره ای با مرکز همانند زمین و دریا تقسیم شده اند . وی اینطور درباره آتلانتیس گفته است : « 2 دایره زمینی و 3 دایره آبی وجود داشت . آتلانتیس زمانی که توسط زمین لرزه غرق شد ، به یک مانع غیر قابل نفوذ از گل بدل شد که جلوی ورود هر دریانوردی که قصد عبور از آن را داشت ، می گرفت .» در یونان باستان آتلانتیس به معنای "نسوس" ، جزیره اطلس است و نکته قابل توجه این است که در شمال این جاذبه ، کوه اطلس قرار گرفته است . افلاطون همچنین گفته است که آتلانتیس جایی در روبروی ستون هرکول قرار گرفته است .
    این نظرات بسیار جالب توجه و جالب هستند که البته نیازمند تحقیقات گسترده تر و بیشتری هستند . بسیاری از مردمی که قصد و نیت دیدن از این مکان جالب و بسیار زیبا را داشتند ، به دلیل شایعات خطرناکی که در مورد آن شنیده بودند ، پشیمان شده و نظر خود را تغییر دادند .

    پدیده شگفت انگیز چشم غول پیکری در صحرای آفریقا همگان را حیرت زده کرده است!

    با توجه به نقشه برداری های زمینه و داده های هواشناسی ، سنگ های گابروییک دو دایره حلقه مساوی و یکسان را تشکیل می دهند . دایره حلقه داخلی تقریبآ ۲۰ متر عرض دارد و در حدود ۳ کیلومتر از مرکز ساختار دورتر است . دایره حلقه بیرونی تقریبآ ۵۰ متر عرض دارد و در حدود ۷ تا ۸ کیلومتر از مرکز این ساختار فاصله دارد . خندق های چشم آفریقا معمولا ۳۰۰ متر طول دارد و عرض آن ها معمولا ۱ تا ۴ متر است . آنها از کربناتیت های عظیم تشکیل شده  است که معمولآ بدون گودال هستند . این سنگ های کربناتیت حدودآ ۹۴ تا ۱۰۴ میلیون سال پیش سرد شده و به وجود آمده اند . یک توپک سنگ کیمبرلیت و چند تپه در قسمت شمال سازه ریچت یا همان چشم آفریقا یافت شده است که حدود ۹۹ میلیون سال سن دارد . این سنگ های آذرین نفوذی ، نشان دهنده نفوذ بتونی قلیایی است که در حال حاضر چشم آفریقا را تحت الشعاع قرار داده و آن را به وسیله بالا بردن سنگ ایجاد کرده است . بنابراین  ما داریم از ۱۰۰ میلیون سال پیش حرف می زنیم و در نظر داشته باشیم که اگر این زمین ها نشست کرده و برآمده شده اند ، امری کاملا نرمال و طبیعی است . البته به جز این گزینه ها تغییر دگرگونی های هیدروترمال ریولیت ها و گابروها و یک برش بسیار مرکزی ایجاد شده توسط انحلال هیدروترمال و فروپاشی نیز وجود دارد . همچنین باید بدانیم که تقریبآ ۴۰ هزار سال پیش ، دریاچه های عظیمی در صحرای بزرگ آفریقا وجود داشته اند و در حال حاضر هم این منطقه در برخی از مواقع رطوبت بسیار بالایی دارد . این صحرا توسط ۹ کشور با مساحت ۹ میلیون و چهارصد هزار کیلومتر مربع پوشیده شده است و ۱۰۰ میلیون سال پیش ، کل این مساحت دریا بوده است. پس می توان گفت که یکی از پدیده های عجیب آن یعنی چشم آفریقا موضوع مهمی است که نیازمند تحقیقات بیشتری است .

    مقالات پربازدید
    6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW