021-88507190

راهنمای سفر به پوکت

راهنمای سفر آژانس مسافرتی مهر پرواز 04 تیر ، 1397 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    نکات مهم در سفر به پوکت 

    پوکت بزرگترین جزیره تایلند و یکی از زیباترین سواحل تایلند است که به شکلی خاص پوشیده از شن های سفید و درختان نخل است و جذاب ترین مکان برای دوستداران ورزشهای آبی مانند غواصی و شنا است. شهری پر جنب و جوش که با تنوعی بی نظیر از هتل ها، جاذبه ها و طعم ها پذیرای گردشگران است. پوکت که دارای ۳۰ درصد جمعیت مسلمان است، در سال های اخیر همراه با سامویی، در میان ده جزیره محبوب آسیا شناخته شده است. در پوکت میتوانید یک سفر قایقرانی هیجان انگیز به سواحل و جزیره های پوکت را تجربه کنید. 

    پوکت کجاست؟

    از لحاظ موقعیت جغرافیایی جزیره پوکت در جنوب شرقی قاره آسیا و جنوب غربی کشور تایلند است. به زبان مالزیایی پوکت به معنی کوه یا تپه است و بیش از نیمی از پوکت را جنگل پوشانده است و به همین علت آن را پوکت نامیده اند. مساحت پوکت ۵۴۳ کیلومتر مربع بوده و جمعیت آن در سال ۲۰۱۵ طبق آمار ۳۸۶,۶۰۵ نفر بوده است.

    نمایی از پوکت

    چگونه به پوکت برویم؟

    با توجه به فاصله بسیار زیادی که پوکت با ایران دارد، راحت ترین راه برای سفر کردن به آن، استفاده از مسیر هوایی است.
    یک فرودگاه در شمال جزیره پوکت قرار گرفته است و هر روز پروازهای زیادی از همه‌جای دنیا به آن انجام می‌شود. از ایران پرواز مستقیم به پوکت وجود ندارد و برای رسیدن به پوکت شما باید به فرودگاه بانکوک رفته، سپس از فرودگاه بانکوک با خطوط هوایی ایراسیا (Air Asia)، تای ایرویز (Thai AirWays)، اورینت تای(Orient Thai) و نوک ایر (nok Air) که هر روز از بانکوک برای پوکت پرواز دارند و مدت زمان آن نیز حدود 70 دقیقه است به مقصد خود پوکت برسید.
    سیستم راه آهن تایلند یکی از بهترین خطوط راه آهن در جهان میباشد و از طرفی هم یکی از راههای ارزان و ایمن و راحت و سازگار با طبیعت است و اگر دوستدار این هستید که تا رسیدن به پوکت تجربه های جدیدی داشته باشید پیشنهاد ما این است که از بانکوک به پوکت را با قطار سفر کنید.
    با قطار میتوانید از بانکوک به شهرهای چیانگ مای (Chiang Mai) و پوکت (Phuket)و جزیره ساموئی (Koh Samui)و کرابی (Krabi) و حتی به مالزی و سنگاپور و لائوس و کامبوج سفر کنید.
    برای رسیدن به پوکت از ایستگاه مرکزی راه آهن بانکوک (Railway Station) بلیط قطار به شهر سورات تانی (Surat thani  ) را خریداری کنید و زمانی که به این شهر رسیدید،با اتوبوس به شهر پوکت بروید. برای طی کردن این مسیر با قطار نیاز به زمان بیشتر دارید اما اگر لذت بخش بودن مسیر و آشنایی با مکانهای متفاوت برای شما در الویت است، مسیری فوق العاده برای سفر شما خواهد بود!

    اطلاعات ضروری پوکت

    اختلاف ساعت با تهران : 3:30+
    زبان رسمی : تایلندی
    واحد رسمی پول : بت / بات تایلند
    ساعت کاری بانک ها : 08:30 الی 15:30 (دوشنبه تا جمعه)
    پیش شماره تایلند : 66+
    پیش شماره پوکت : 076
    شماره پلیس : 191
    شماره آتشنشانی : 199
    شماره پلیس گردشگری : 1155
    جهت رانندگی : چپ
    فرودگاه : فرودگاه بین المللی پوکت Phuket International Airport

    وضعیت آب و هوایی پوکت

    با وجود دور نبودن از شمال خط استوا ، پوکت در تمام طول سال ، دارای آب و هوایی گرم و استوایی است و درجه حرارت ثابتی دارد. فصول خشک و بدون باران از ماه نوامبر تا آوریل و فصل های بارانی از ماه مه تا اکتبر طول می کشد ، اما همیشه طی ماه های بارانی ، رگبار بعد از ظهر به جای بارش مستمر در بسیاری روزها ، امری بسیار عادی به شمار می آید. 

    بهترین زمان برای رزرو هتل

    فصول پرگردشگر یا به زمان عامیانه High Season ، از ماه نوامبر تا آوریل است که به طبع قیمت ها افزایش چشمگیری دارند ، ولی همه چیز از کریسمس تا تعطیلات نوروز گران تر هم کی شود. از ماه مه تا اکتبر را می توان فصول کم توریست دانست ، طبیعی است که در این مدت قیمت ها سیر نزولی خواهند داشت، از این جهت می توان حتی در هتل ها و تفرجگاه های مجلل ، با قیمت های منطقی تری اتاق رزرو کرد.

    در پوکت کجا اقامت کنیم؟

    برای اقامت در پوکت گزینه های فراوانی دارید و با توجه به میزان هزینه و معیارهایی که برای یک اقامت لذت بخش دارید میتوانید هتل، هتل آپارتمان، خانه و یا هاستل را برای اقامت خود انتخاب کنید. فرقی نمیکند در هتل باشید و یا در هتل آپارتمان، چون مهمان نوازی و چهره های شاد مردم این شهر در هر مکانی پذیرای حضور شما است!
    میتوانید با هتل های پوکت آشنا شوید و به صورت آنلاین اقامت خود را رزرو کنید. ما در اینجا حدودی از قیمت های هتل ها را مینویسیم: 

    هتل های ۱ ستاره: بین ۲۰۰ تا 1600 بات تایلند 
    هتل های ۲ ستاره: بین ۳۰۰ تا 2800 بات تایلند 
    هتل های ۳ ستاره: بین ۳۰۰ تا 3100 بات تایلند 
    هتل های ۴ ستاره: بین ۶۵۰ تا 9000 بات تایلند
    هتل های ۵ ستاره: بین ۲۲۰۰ تا 25000 بات تایلند 

    مهمان خانه و هتل آپارتمان: هزینه ‌ها بسته به محل آپارتمان، تعداد اتاق‌ها، فاصله تا مرکز شهر و امکانات آن متفاوت است. 
    حدود ۶۰۰ هتل آپارتمان، مهمان خانه و هاستل در جزیره پوکت به چشم می خورد.
    هزینه ها از شبی ۱۰۰ تا 2000 بات تایلند

    به کجای پوکت برویم؟

    برای آشنایی با جاذبه های گردشگری پوکت چند مکان جذاب و معروف را معرفی میکنیم:

    •موزه تریک آی پوکت (Phuket Trickeye Museum)
    این مکان بر خلاف موزه های دیگر خبری از اشیا عتیقه نیست! در واقع تصاویر سه بعدی جذاب و رویایی را در این موزه میبینید. طرحهایی خلاقانه و جذاب که با دیدن و عکاسی در آن هیجان و لذت را تجربه میکنید. موزه تریک آی در منطقه مونگ پوکت قرار گرفته و حدودا از مرکز شهر، فاصله ای یک ساعته دارد.

    هزینه ورود: 
    •بزرگسالان: 500 بات تایلند 
    •کودکان: 300 بات تایلند 

    ورود کودکان زیر 4 سال رایگان است.
    ساعات کار 10:00 - 19:00

    راهنمای سفر به پوکت - مهر پرواز

    •جزیره جیمز باند پوکت (James Bond Island)
    جزیره جیمز باند پوکت که نام اصلی آن  Ko Tapu می باشد، یکی از مجموعه جزایر اطراف پوکت است که در فاصله حدودا 15 کیلومتری پوکت در منطقه ی معروف خلیج فانگ نا واقع شده است. علت نامگذاری جزیره Ko Tapu به جزیره جیمز باند این است که یکی از مجموعه فیلم های 007 با شخصیت معروف آن به نام جیمز باند، در این جزیره ساخته شده است. در وسط جزیره جیمز باند پوکت غاری بسیار زیبا وجود دارد که می توان با سوار شدن بر قایق وارد آن شد.

    ویژگی خاص این جزیره، وجود برآمدگی هایی از جنس آهک بر روی صخره های عمودی است که در آب زمرد رنگ جزیره رشد کرده اند. یکی از این صخره ها با نام (کوه تاپو) به طرزی شگفت آور و غیرقابل باور در بین آب زمرد رنگ جزیره ایستاده است. برای رفتن به جزیره جیمزباند پوکت هزینه ای معادل 1200 الی 3700 بات باید پرداخت کنید، این هزینه بسته به نوع قایق و کشتی و خدمات ارائه شده متغیر خواهد بود.

    راهنمای سفر به پوکت - مهر پرواز

    •جزیره فی فی (phi phi island)
    در سراسر جزیره فی فی صخره های آهکی، سواحل شنی و غار های پنهان وجود دارد و از روزانه از پوکت قایق به سمت این جزیره سفر میکند. فی فی در ۴۸ کیلومتری پوکت واقع شده است، دارای 6 جزیره است و 2 جزیره ی اصلی آن، فی فی کوچک(Phi Phi Lei) و فی فی بزرگ (Phi Phi Don) هستند. برای رفتن به جزیره فی فی پوکت هزینه ای معادل 1000 الی 3000 بات باید پرداخت کنید، این هزینه بسته به نوع قایق و کشتی و خدمات ارائه شده متغیر خواهد بود.

    راهنمای سفر به پوکت - مهر پرواز

    •ساحل لائم سینگ
    در جزایر غربی پوکت می‌توانید به سراغ لائم سینگ بروید، این ساحل در شمال پاتونگ قرار گرفته است و قطعا قطعه‌ای از بهشت است که در زمین جا مانده است. ساحل «آواز شیر»، خلیجی است کوچک و منحنی شکل بین سواحل کامالا و سورین با پرتگاه‌های سخت در صخره‌های پوشیده از درخت که جزو زیباترین جاذبه‌های پوکت به شمار می‌آید.
    ساحل لائم سینگ (Laem Singh) یکی از سواحل دیدنی پوکت است که در جزایر غربی قرار دارد. این ساحل زیبا پوشیده از درختان نخل تنومند است که به زیبای هر چه بیشتر این ساحل افزوده است.
    انواع گونه های ماهی و مرجان در این ساحل شگفت انگیز قابل مشاهده است و تفریحات آبی هیجان انگیز مانند جت اسکی و شنا و یا حتی غواصی را می توانید در این ساحل تجربه کنید. این ساحل کوچک که در کل 300 متر می باشد توریست های زیادی را به سمت خود جذب می کند. 

    راهنمای سفر به پوکت - مهر پرواز

    •باغ‌ وحش پوکت (Phuket Zoo)
    باغ وحش پوکت و چند حیات وحش دیگر در شهر پوکت، علاقه‌مندان زیادی را به خود جلب کرده است.
    تمساح، ببر، فیل، میمون، پروانه، پرنده، مار و ... از جمله حیواناتی هستند که در اینجا زندگی می‌کنند. در ساعات مشخصی از روز، نمایش های ویژه ای از فیل‌ها، میمون‌ها و تمساح ها برگزار می گردد که این ساعات عبارتند از :

     نمایش میمون‌ها: 10:00، 12:00، 14:30 و 16:45
    نمایش تمساح ها: 9:45، 12:45، 15:15 و 17:30
    نمایش فیل‌ها: 10:30، 13:30و 16:00

    چند باغ و حیات وحش دیگر نیز در سطح شهر پوکت وجود دارند که عبارتند از : باغ پرندگان (Phuket Bird Park)، باغ گلهای ارکیده (Phuket Orchid Garden) ، باغ ببر ها (Tiger Kingdom) ، باغ گیاهان (Phuket Botanic Garden)

    پارک فانتاسی شو پوکت (Phuket Fantasea Show)
    پارک فانتاسی محل بسیار مناسبی برای تمام اعضای خانواده می باشد. در این مجموعه که در زمینی به مساحت 140 هکتار ساخته شده است، جاذبه های مختلف، نمایش فرهنگی، کافه و رستوران، زمین بازی و فروشگاه های متعددی در این مجموعه قرار دارند تا زمان انتظارتان برای شروع نمایش فرهنگی را بتوانید به خوشی و گشت و گذار بگذرانید.
    نمایش فانتاسی شو پوکت که بسیار جذاب و زیبا اجرا می شود، درباره اهمیت و ارزش بسیار بالای فیل در پوکت می باشد. این نمایش ساعت 9 شب شروع می شود، بنابراین چنانچه برای صرف شام و نمایش در تور ثبت نام کرده اید، بهتر است قبل از ساعت 18:30 در این مجموعه حضور داشته باشید. این نکته را هم حتما در نظر داشته باشید که استفاده از هرگونه دوربین و یا موبایل در سالن نمایش ممنوع می باشد و درب ورودی نمایش از شما گرفته می شود و بعد از نمایش به شما تحویل داده می شود. بسته به نوع تور انتخابی شما و علاقمندی هایتان برای شرکت در جشن فانتاسی شو پوکت باید هزینه 1800 الی 3600 بت یا بات تایلند را پرداخت نمایید.

    پارک فانتاسی شو پوکت (Phuket Fantasea Show)

    تور زیپ لاین هانومان (Flying Hanuman)
    چنانچه علاقمند به هیجان و فعالیت های هوایی و زیپ لاین هستید، تورهای زیپ لاین هانومان انتخاب بسیار مناسبی برای شما می باشد. در این تورها فرصت فوق العاده ای برایتان فراهم می شود تا هیجانی بی نظیر و تماشای بیشتر طبیعت پوکت را داشته باشید و خاطره ای فراموش نشدنی را برای خود رقم بزنید. نیازی به مدرک خاص و یا تجربه ای در این زمینه ندارید، حتی اگر برای اولین بارتان باشد که زیپ لاین را تجربه می کنید، هیچ جای نگرانی نیست، چرا که راهنمای انگلیسی زبان در هر مرحله از ایمنی شما اطمینان حاصل می نماید. 
    نکته ای که بهتر است به خاطر داشته باشید این است که، چنانچه دوربین گوپرو (Go Pro) دارید، حتماً همراه خود ببرید تا بتوانید از تمامی لحظات هیجان انگیز خود فیلمی ماندگار داشته باشید. زیپلاین هانومان هزینه ای 2700 الی 3500 بت یا باتی را برای شما خواهد داشت.

    تور زیپ لاین هانومان (Flying Hanuman)

    •بودای بزرگ پوکت
    مجسمه ی بودای بزرگ به ارتفاع 45 متر بر روی تپه‌ای بین خلیج چالونگ و ساحل کاتا در ارتفاع ۴۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است، در سمت شرق این تندیس خلیج چالونگ (Chalong Bay)، شهر پوکت و دماغه‌ی پانوا (Panwa) و همچنین در طرف غرب آن، امتداد زیبای سواحل کارون (Karon)  و کاتا (Kata) قرار دارند. 
    جذابیت های شهر پوکت بسیار زیاد و متناسب با بسیاری از سلیقه های گردشگران است. ما در اینجا به توضیح چند مورد از آنها پرداختیم. میتوانید جذابیت های گردشگری پوکت را مطالعه کنید.

    راهنمای سفر به پوکت - مهر پرواز

    وسیله ی حمل و نقل در پوکت

    برای بازدید در جزیره ی پوکت به وسایل نقلیه نیاز دارید، البته سیستم حمل و نقل عمومی در پوکت به شکل منظم و منسجمی وجود ندارد و برای رفت و آمد میتوانید از وسایطیی نظیر: تاکسی، توک توک(وسیله نقلیه سه چرخ)، اتوبوس سانگسیو، موتور، قایق استفاده کنید.همچنین میتوانید ماشین یا موتورسیکلت اجاره کنید.

    مختصری از هزینه های حمل و نقل در پوکت به شرح زیر است:
    تاکسی: از ۲۰۰ بات تایلند به بالا
    توک توک: حدود ۴۰ تا ۱۰۰ بات تایلند
    اتوبوس سانگسیو: حدود ۱۰ تا ۴۰ بات تایلند
    اجاره ماشین: حدود ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ بات تایلند
    اجاره موتور: روزی حدود ۱۵۰ بات تایلند
    قایق: بین ۵۰۰ تا ۱۸۰۰ بات تایلند

    خورد و خوراک در پوکت

    انواع غذاهای بین‌المللی و همچنین غذاهای تایلندی در رستوران های پوکت سرو می شود. تقریبا میتوانید از میزان تراکم جمعیت مشتریان رستوران کیفیت غذاهای آن رستوران حدس بزنید! غذاهای اصلی معمولا با ماهی تازه و میوه های دریایی تهیه می شوند. و نودل هم جزئی جدایی ناپذیر در غذاهای این منطقه است.

    برخی از غذاهای محلی محبوب پوکت عبارتند از:

    ظرف نودل سرخ‌کرده یا پخته: معمولا با گوشت مرغ تهیه می‌شود، اما در یکی از انواع محبوبش، گوشت خوک هم می‌ریزند و اگر تمایل به داشتن گوشت خوک در غذا نداشتید پیش از سرو این مورد را بیان کنید. 
    خانُم‌جین: نوعی نودل است که معمولا با سس کاری بسیار تند و سبزیجات تازه تهیه می‌شود و برای وعده ی صبحانه پخته می شود.
    نام‌فریک‌کونگ‌سیاپ: مخلوطی از میگوی دودی و تند است که با سبزیجات تازه‌ی گوناگون سرو می‌شود.

    Tom Yam - مهر پرواز

    توصیه میکنیم اگر به پوکت سفر کردید غذاهای زیر را امتحان کنید:

    تام یام گونگ (Tom Yam Goong)
    به‌صورت کلی توم یام گونگ مخلوطی از میگوی تند و سوپ شور است که یکی از محبوب‌ترین غذاهای تایلندی به‌حساب می‌آید.

    نودل می هوکین(Mee Hokkien)
    این غذای ساده شامل نودل‌های برشته ‌شده و میگوهای سرخ شده است. نودل‌های کلفت و زردرنگ سرخ شده، تکه‌های میگو، گوشت قرمز، تخم ‌مرغ، هشت ‌پا و جوانه لوبیا نیز همگی می‌توانند به‌عنوان عناصر ترکیبی مناسبی برای این غذا به‌حساب بیایند که مزه‌ای بسیار عالی دارد. این به همراه فلفل و نمک و آب ‌لیمو سرو می‌شود.

    کاری ماسامان(Massaman Curry)
    طعم این غذا به طور غافلگیر کننده ای خوب است و شیرینی شیره نارگیل و اندکی ترشی آب ‌لیمو و عطر و طعم برگ های ریحان، غلظت ایجاد شده به واسطه گوجه و بادام ‌زمینی در این غذا بسیار ویژه هستند. این مواد به ‌خوبی با هم سازگار هستند و غذایی بسیار لذیذ را در یک کاسه برای شما فراهم می سازند. کاری ماسامان، نسخه های متفاوتی دارد که بر اساس مواد اولیه به کار رفته، با یکدیگر فرق دارند. این مواد می‌توانند شامل گوشت گاو، ماهی و … باشند. مطابق معمول، این غذا نیز با نودل و برنج بخارپز، سازگار است.

    دیم سام (Dim Sum)
    بهترین دیم سام ها را می‌توان آنهایی دانست که حداقل ۷ بار تا خورده اند و ظاهر خارجی آن‌ها نیز نرم و پرزدار به نظر می رسد. داخل دیم سام نیز می‌تواند با مواد بسیار متنوعی پر شود که شامل مواردی مانند گوشت قرمز، میگو، لوبیا سبز و … است. دیم سام بسیار لذیذ است و خوردن آن بسیار راحت است و درعین‌حال نیز طعمی عالی و قوی دارد.
    به طور متوسط میتوان گفت برای یک وعده غذا در یک رستوران ارزان قیمت باید هزینه ۶۰ بات را بپردازید، برای صرف یک وعده غذای دونفره در یک رستوان متوسط باید ۷۰۰ بات پرداخت کنید. قیمت منوهای مک دونالد در شهر پوکت تقریبا ارزان تر است و  مبلغ ۲۰۰ بات می باشد. اگر می خواهید که در سفر اقتصادی عمل کنید با کمی جستجو می‌توانید با قیمت‌های کمتری  یک وعده غذای نسبتا خوب را در رستوران هایی که به اصلاح به آنها غذای خیابانی(street food) می گویند، میل کنید. برای تهیه آب معدنی هم در این شهر ۱۳ بات می پردازید.

    نام چند رستوران مشهور به شرح زیر است:

    رستوران کرنر(The Corner Restaurant)
    رستوران استیک و گریل سام (Sam’s Steaks and Grill)
    رستوران هف وی این پوکت (Halfway Inn)
    رستوران رایا پوکت
    رستوران های ایرانی پوکت
    رستوران لاگائنتا پوکت
    رستوران پادیران پوکت

    بهترین زمان سفر به پوکت

    بهترین فصل سفر به پوکت، فصل پاییز و زمستان می باشد. بطور کلی آب و هوای پوکت در فصل پاییز و زمستان بسیار مطبوع است و بیشتر گردشگران این فصل را برای سفر به پوکت انتخاب می کنند و  تور پوکت در این فصل ها طرفداران بیشتری دارد.

     میانگین دمای پوکت در طول سال به 30 درجه می رسد و یک فصل مختص آب و هوای موسمی و طوفانی دارد. اکثر توریست ها از ماه نوامبر تا آوریل در هوای دلپذیر و آفتابی ترین روزها به پوکت سفر می کنند. آوریل، گرم ترین ماه سال است و دمای هوا معمولا بیشتر از 35 درجه می باشد. محلی های پوکت در اواسط ماه آوریل فستیوال Songkran را برگزار می کنند و در خیابان ها به آب بازی می پردازند و خنک می شوند.

    ماه های نوامبر تا آوریل خشک ترین ماه های سال هستند و بارندگی اندک است. کسانی که به سواحل شنی پوکت علاقه دارند عاشق این فصل خواهند بود. در این زمان جاذبه های ساحلی و مناطق زیبا و آفتابی فراوانی منتظر کسانی هستند که برای استراحت، حمام آفتاب و ورزش های آبی به پوکت می روند. به علاوه گاهی نسیم های دلپذیری از سوی دریا می وزد که تحمل آب و هوای شرجی را آسانتر می نماید. 

    از ماه می تا اکتبر شرایط هوایی پوکت متفاوت تر است. این ایام از سال معمولا به عنوان "فصل بارانی" یا "فصل سبز" شناخته می شود. زیرا طوفان های سهمگین گرمسیری و موسم بارانی بسیاری را شاهد هستیم. بااین حال میزان بازندگی در این ایام تقریبا قابل پیش بینی است. معمولا بعد ازظهرها و گاهی شبها باران می بارد و از رطوبت هوا نیز کاسته می شود. پوکت حتی در طول پربارانترین و شرجی ترین هوا نیز تابش خورشید و هوای صاف و آفتابی فراوانی دارد.

    در فصولی که پوکت خلوت می شود، اقامتگاه ها نیز ارزانتر هستند و امکاناتی که ارائه می دهند مناسب است. در طول این مدت نیز جاذبه ها و سواحل آسوده تر و خلوت تر هستند و فعالیت های تفریحی بسیاری برای سرگرمی خواهید داشت.
    اواسط اکتبر تا اواخر فوریه بیشترین گردشگر وارد تایلند می شوند. در این بازه زمانی ظرفیت اکثر هتل ها تکمیل است و علت این مساله شرایط مطلوب آب و هوایی و همزمانی با مراسم سال نوی میلادی است. ماه های جولای و آگوست هم در رده بعدی قرار دارند. در این ماه ها هم تایلند مقصد تعداد زیادی از گردشگران است.

    مقالات پربازدید
    6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW