021-88507190

راهنمای حمل و نقل عمومی در هند

گردشگری مهرپرواز 17 دی ، 1401 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
سیستم حمل و نقل هند در سال‌های اخیر برای راحت تر شدن جابه جایی رشد کرده است. در این مطلب راهنمای حمل و نقل عمومی در هند را بررسی می کنیم.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    هند به عنوان یکی از کشورهای توریستی در آسیا شناخته شده است که ارزش یک بار دیدن را دارد. هند را باید سرزمین هزار فرهنگ بدانیم که با وجود شهرهای زیبا، آب و هوای استوایی، سواحل و جنگل دارای مناطق زیادی برای تفریح و سرگرمی توریست‌هاست. جالب است بدانید این کشور پهناور و بزرگ 3214 کیلومتر است که رفتن از شرق به غرب آن چندین روز طول می‌کشد. البته خوشبختانه سیستم حمل و نقل هند در سال‌های اخیر رشد کرده است که گشت و گذار در شهر و رفتن از یک شهر به شهرهای دیگر را برایتان آسان کرده است. در ادامه با ما همراه باشید تا در این رابطه بیشتر با شما صحبت کنیم.

    تاج محل، از جاذبه های هند

    تاج محل، از جاذبه های هند

    انواع سیستم حمل و نقل عمومی در هند

    برخلاف ایران که همه به خودروهای شخصی علاقه بیشتری نشان می‌دهند، در کشور هند، به دلیل بالا بودن جمعیت سیستم‌ حمل و نقل عمومی پرکاربردتر است. صنعت خودرو در این کشور با تولید بیش از 4.6 میلیون وسیله نقلیه به سرعت در حال رشد است و احتمالا در آینده نیز حجم تولیدات آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. شما حتی می‌توانید در تور هند خودرو نیز کرایه کنید.

    سایر وسایلی که با آن می‌توانید در این کشور سفر کنید عبارتند از:

    سفر با ریکشا خودرو

    یکی از رایج‌ترین تجهیزات در سیستم حمل و نقل عمومی هند، چرخ‌های اتاقک‌دار کوچکی هستند که برای مسافرکشی استفاده می‌شود. این خودروهای کوچک که تقریبا همان موتور سیکلت هستند و روی آن‌ها یک اتاق نصب شده است، برای جابجایی 2 تا 3 نفر کاربرد دارند. روی آن‌ها در قسمت جلو یک صندلی در کنار راننده و دو صندلی در قسمت عقب تعبیه شده است. این وسایل با بنزین کار می‌کنند و نیازی به رکاب زدن ندارند. یکی از بهترین راه‌ها برای جابجایی در داخل شهرهای هند استفاده از ریکشا خودرو است. هزینه جابجایی از طریق این ریکشاها به اندازه کرایه اتومبیل است.

    بمبئی و کلکلته از جمله شهرهایی هستند که ورود ریکشاهای موتور را به برخی از نقاط شهری را ممنوع کرده‌اند. به طوری که به سمت جنوب بمبئی و بخش‌هایی از مرکز شهر نمی‌توانید بروید. فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های راه آهن در بسیاری از شهرها مثل چنای، بنگلور و میسور از جمله شهرهایی هستند که از خودروهای ریکشا استفاده می‌کنند.

    استفاده از تراموا

    با ظهور استعمار بریتانیا، ترامواها در بسیاری از شهرهای هند از جمله کلکته و بمبئی راه‌اندازی شد که هنوز هم کاربرد زیادی در بین مردم این کشور دارند. نمونه‌های لوکس و جدید ترامواها در این کشور ساخته شده است که با هزینه بسیار پایین می‌توانید در قسمت‌های مختلف شهر جابجا شوید.

    دوچرخه ریکشا

    درست مثل ریکشاهای خودرو طراحی می‌شوند، اما خودرو و بنزینی نیستند. بلکه راننده باید رکاب بزند تا مسافران را جابجا کند. این دوچرخه‌ها یک اتاق برای جابجایی یک یا دو نفر دارند. یکی از ارزانترین راه‌ها برای جابجایی در شهرهای بزرگ هند استفاده از دوچرخه ریکشاست. ناگفته نماند ریکشا موتوری و دوچرخه نمی‌توانند به برخی از مکان‌ها بروند.

    دوچرخه ریکشا در هند

    دوچرخه ریکشا در هند

    تاکسی‌ها در هندوستان

    اگر می‌خواهید در تور هند نوروز 1403 و یا ایام دیگر شرکت کنید، تاکسی هم گزینه دیگری است که برای یک سفر هیجان‌انگیز به نقاط مختلف شهرها به آن نیاز دارید. همچنین برای رفتن از یک شهر به شهرهای دیگر می‌توانید از تاکسی استفاده کنید. در شهرهایی مثل احمدآباد، بنگلور و حیدرآباد استفاده از تاکسی کاربرد زیادی دارد و حتی می‌توانید از طریق اپلیکیشن‌های این کشور، تاکسی بگیرید.

    در خیابان‌های کلکته و بمبئی نیز می‌توانید از تاکسی استفاده کنید که در هر خیابانی که قدم می‌گذارید با چند تاکسی روبرو می‌شوید. تعیین هزینه جابجایی و کرایه تاکسی توسط مقررات دولتی این کشور مشخص می‌شود. همچنین باید هزینه‌های اضافی برای جابجایی چمدان، جابجایی در زمان شب و مالیات عوارض را هم در نظر داشته باشید که توسط مسافر پرداخت می‌شود.

    تاکسی اینترنتی از جمله جدیدترین شیوه های حمل و نقل عمومی در هند است که در شهرهایی مثل بمبئی و کلکته می‌توانید از آن استفاده کنید. این شیوه تاکسی گرفتن علاوه بر امنیت بیشتر، مسیرهای ترافیک را هم نشان می‌دهد که در نهایت جابجایی در داخل شهر برای شما ساده‌تر می‌شود.

    در شهرهای بنگلور، حیدرآباد و احمدآباد می‌توانید از تاکسی تلفنی استفاده کنید. در شهرها و مناطقی که کرایه تاکسی بالاست، می‌توانید از تاکسی مشترک استفاده کنید که چندین مسافر همزمان سوار می‌شوند و کرایه بین آن‌ها تقسیم می‌شود تا به مقصد برسند. هزینه و کرایه با توجه به تعداد افراد با مقاصد مختلف مقایسه می‌شود. البته با این روش ممکن است دیرتر به مقصد برسید.

    استفاده از اتوبوس

    بیش از 90 درصد از جابجایی‌های سیستم حمل و نقل عمومی در شهرهای هند با اتوبوس انجام می‌شود. دلیل آن ارزان و راحت بودن جابجایی‌ها در شهرهای مختلف این کشور است. بیشتر اتوبوس‌های شهری توسط شرکت حمل و نقل دولتی اداره می‌شود و بنابراین قیمت‌ها مثل تاکسی یا ریکشا موتوری نیست.

    البته بخشی از اتوبوس‌ها خصوصی است و برای جابجایی امکانات بیشتری برای سوار کردن معلولان دارند. این اتوبوس‌ها سیستم تهویه مطبوع و صندلی‌های راحت‌تری دارند که بتوانید به راحتی در شهرهای مختلف خود را به هر نقطه‌ای که بخواهید، برسانید.

    استفاده از قطار

    احتمالا فیلم‌های زیادی از قطارهای هندوستان دیده‌اید. شاید تصور کنید در تور آگرا قرار است با جمعیت زیادی روبرو شوید که همه سوار بر قطار شده و قصد جابجایی در بین شهرها را دارند. اما واقعیت با تصاویری که از هند در ذهنتان است، تفاوت زیادی دارد.

    راه‌آهن حومه بمبئی اولین سیستم ریلی در این کشور بود که خدمات خود را از سال 1876 آغاز کرد. در حال حاضر سیستم حمل و نقل راه آهن هندوستان روزانه 6.3 میلیون مسافر را جابجا می‌کند که بالاترین تراکم مسافر در جهان را دارد.

    در این کشور شبکه ریلی نقش زیادی در سیستم حمل و نقل عمومی شهرهای بزرگ دارد. راه آهن حومه‌ای بر روی خطوط مشترک با مسافران دیگر و قطارهای باری یا ترکیبی از خطوط اختصاصی حومه برای طی کردن مسافت‌های طولانی کار می‌کند. مترو هم در کنار این قطارها برای جابجایی مسافران در سطح شهر کاربرد دارد که سرعت جابجایی آن نسبت به قطار بیشتر است.


    جابه جایی با قطار در هند

    جابه جایی با قطار در هند


    سفر از طریق هواپیما

    یکی دیگر از وسایل حمل و نقل عمومی در کشور هند، استفاده از هواپیماست که البته قیمت بالاتری نسبت به موارد قبلی دارد. روزگاری جابجایی و استفاده از سیستم هوایی در هند به دلیل گران بودن کمی عجیب بود. اما از دهه 1990 که سفرهای هوایی آزادسازی شد، کرایه سفر با هوانوردی و به طور کلی سیستم حمل و نقل هوایی در این کشور پایین آمد که تاثیر زیادی در افزایش تعداد مسافرت‌ها با هواپیما داشت. به طوری که اکنون بسیاری از مردم این کشور و حتی توریست‌ها و گردشگران برای جابجایی بین شهرها از هواپیما استفاده می‌کنند.

    از آنجا که فاصله بین شهرهایی که در سفر خود باید از آن‌ها دیدن کنید، بالاست، با کمک هواپیما و سفر هوایی می‌توانید مدت زمان و مسیر را کوتاه‌تر و از جاهای بیشتری دیدن کنید. به هر حال قرار نیست وقت زیادی را برای سفر بین شهرها صرف کنید و هدف از این تور قطعا دیدن جاهای مختلف هند است.

    سفر با قایق و شیکارا در هند

    شیکارا قایق‌های کوچکی هستند که از آن‌ها برای عبور از رودخانه‌ها استفاده می‌شود. اگر می‌خواهید تجربه یک سفر هیجان‌انگیز به هند را برای خود و خانواده‌تان ثبت کنید، برای یک بار هم که شده سوار قایق‌های تفریحی و مسافربری این کشور شوید. همچنین در برخی از شهرهای ساحلی هند قایق‌های شناور شبیه به کشتی نیز وجود دارد که مسافرکشی می‌کنند. در لاکشادویپ و جزایر آندامان و بین بمبئی و گوا می‌توانید با کشتی کروز سفر کنید.

    بیشتر مسافران و گردشگران در رودخانه‌های گنگ و برهماپوترا با ناوبری آسام بنگال سفر می‌کنند. در این رودخانه‌ها قایق‌های پارویی چوبی یا کوراکول هم وجود دارد که بتوانید چند ساعتی را در آب‌ها شناور باشید و سرگرم شوید.

    سفر با مترو

    از دیگر وسایل در سیستم حمل و نقل عمومی هندوستان، مترو است که برای جابجایی در داخل شهر کاربرد دارد. از جمله شهرهایی که به مترو مجهز هستند، می‌توان به دهلی، کلکته، بمبئی، بنگالورو، حیدرآباد، چنای و کوچی اشاره کنیم. هزینه سفر با مترو زیاد نیست و به راحتی می‌توانید از یک نقطه شهر به جای دیگری سفر کنید.

    سفر با مترو در هند

    سفر با مترو در هند

    رزرو قطار و اتوبوس در هند

    برای سفر بین شهری و داخل شهر در هندوستان باید بلیط قطار و اتوبوس داشته باشید. بسیاری از شهرهای این کشور با ریل راه آهن به یکدیگر متصل شده‌اند. بنابراین گذر از آن‌ها کار سختی نیست و به راحتی می‌توانید با تهیه یک بلیط از یک نقطه هند به سایر شهرها سفر کنید.

    رزرو بلیط قطار

    برای رزرو قطار هند باید اسم قطار خود را با نام و شماره ایستگاه بلد باشید که اطلاعات آن را می‌توانید از اپلیکیشن‌ها و سایت‌های مربوطه دریافت کنید. قطار در این کشور کلاس‌های متعددی دارد که از نظر امکاناتات با یکدیگر متفاوت هستند. این قطارها عبارتند از:

    • قطار کلاس 1: این قطار با کوپه‌های دو یا چهار نفره دارای صندلی‌های تختخوابشو است. محفظه‌هایی هم با درب قفل شونده و سرویس غذا متصل به صندلی دارد. در واگن قطارهای کلاس یک سیستم تهویه مطبوع تعبیه شده است. اگر برای سفر زیاد حساس هستید، می‌توانید از این نوع قطار استفاده کنید که تقریبا شبیه به اتاق یک هتل است و هزینه کمتری هم دارد.
    • قطار کلاس 2: این قطارها ارزان‌تر هستند و برای سفرهای کوتاه به حومه‌های شهر مناسبند. در هر جایی که باشید می‌توانید صندلی برای خود رزرو کنید. البته به دلیل ارزان بودن همیشه مشتری‌های زیادی دارد که توصیه می‌کنیم از قبل بلیط رزرو کنید.
    • قطار کلاس 3: نسبت به دو نوع قبلی ضعیف‌تر است و جمعیت بیشتری هم در آن سوار می‌شوند. این قطار سیستم تهویه مطبوع ندارد و به جای آن یک فن قرار داده‌اند.

    برای رزرو بلیط قطار در هندوستان می‌توانید از طریق سایت رزرو دولتی IRCTC اقدام کنید. همچنین باید یک سیم کارت تلفن همراه هم در هند داشته باشید که قادر به ثبت‌نام در این سایت باشید که کار را کمی برایتان دشوار می‌کند. اما رزرو از طریق سایت‌های رزرو محلی مانند 12Go، Cleartrip و Make My Trip برایتان راحت‌تر خواهد بود.

    رزرو بلیط اتوبوس در هند

    اتوبوس ستون فقرات هندس است و حتی در زمان شب هم می‌توانید با آن‌ها سفر کنید. با این حال توصیه می‌کنید در زمان شب از سفر کردن پرهیز کنید. زیرا خطرات جاده‌ای زیادی در این کشور وجود دارد. هزینه سفر با اتوبوس برحسب کلاس و سطح آن متفاوت است.

    اتوبوس‌های محلی و معمولی ارزان هستند و هزینه زیادی ندارند. اما اگر می‌خواهید سفر لاکچری داشته باشید، از اتوبوس‌های «Volvo» یا «2x2» استفاده کنید. در این اتوبوس‌ها صندلی‌های خوابیده به سبک هواپیما قرار دارد که نشستن و خوابیدن در سفرهای طولانی را برایتان ساده‌تر می‌کند.

    همچنین این کشور دارای اتوبوس بین‌المللی با نپال، بنگلادش، میانمار و پاکستان نیز هست که می‌توانید با داشتن پاسپورت به این کشورها نیز سفر کنید. برای تهیه بلیط اتوبوس هم می‌توانید از سایت‌های حمل و نقل عمومی در هند استفاده کنید. همچنین بلیط در لحظه آخر هم برایتان فراهم است که به هر نقطه‌ای که بخواهید می‌توانید سفر کنید.

    اتوبوس در هند

    اتوبوس در هند

    حرف آخر

    هند به عنوان یکی از پرجمعیت‌ترین کشورهای دنیا بعد از چین محسوب می‌شود که سیستم حمل و نقل پیشرفته و پرترددی دارد. شما می‌توانید از انواع روش‌هایی که در این مطلب به آن اشاره شد برای جابجایی داخل شهر و بین شهری استفاده کنید. شما می توانید از طریق آژانس هواپیمایی مهرپرواز، بهترین قیمت تورهای را رزرو کنید.

    مقالات پربازدید
    6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW