021-88507190

آلانیا کجاست

گردشگری مهرپرواز 27 آبان ، 1402 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
می‌خواهید به ترکیه سفر کنید؟ اول ببینید آلانیا کجاست. از جاذبه‌ها و فرهنگ غنی این شهر تاریخی اطلاعات بیشتری به دست بیاورید؛ حتما به این شهر زیبا سفر خواهید کرد.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    شهر آلانیا در کشور ترکیه قرار دارد و یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری و تفریحی این کشور محسوب می‌شود. این شهر پرطرفدار از شمال به رشته‌ کوه‌های توروس و از جنوب به دریای مدیترانه می‌رسد و جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی زیادی دارد. اگر قصد سفر به کشور ترکیه را دارید، این مطلب را از دست ندهید، زیرا در ادامه قصد داریم به صورت دقیق بررسی کنیم که آلانیا کجاست و سفر به آنجا از چه طریق ممکن است. همچنین با بهترین زمان سفر به این شهر و جاذبه‌های آن نیز آشنا خواهیم شد.

    آلانیا ترکیه کجاست؟

    ابتدا به این سوال پاسخ خواهیم داد که آلانیا در کجای ترکیه است. همان‌طور که در مقدمه اشاره کردیم، این شهر تاریخی در نزدیکی رشته‌ کوه‌های توروس و دریای مدیترانه قرار دارد. این شهر، از جمله تاریخی‌ترین و زیباترین شهرهای ترکیه محسوب می‌شود که سالانه میزبان مسافران و گردشگران زیادی است. آلانیا از آنتالیا حدود 135 کیلومتر و از استانبول 536 کیلومتر فاصله دارد.

    یکی از دلایل مهم شهرت این شهر، قدمت تاریخی آن است. البته تاریخ دقیقی از زمان تاسیس آن وجود ندارد، اما تحقیقات نشان می‌دهد که آلانیا قدمت زیادی دارد. در گذشته، این شهر بخشی از سرزمین کیلیکیه و پامفیلیا بود و در زمان باستان نیز بخشی از امپراتوری ایران محسوب می‌شد. سپس، یونانیان و رومیان این شهر را به سلطه خود درآوردند و در نهایت، در سال 1471 میلادی، آلانیا بخشی از امپراتوری عثمانی شد.

    اولین قومی که به این منطقه اهمیت ویژه‌ای قائل شدند، سلجوقیان بودند. ترکان سلجوق، حدود 800 سال، به دلیل آب و هوای معتدل این شهر و نزدیکی آن به قونیه، پایتخت سلجوقی، توجه ویژه‌ای به آن داشتند و از آن به بعد، آلانیا به یکی از مهم‌ترین شهرهای ترکیه تبدیل شد؛ در حال حاضر هم این شهر، یکی از شهرهای مطرح و مهم این کشور است.

    موقعیت جغرافیایی آلانیا روی نقشه گوگل

    آلانیا ترکیه چه ویژگی‌های مهمی دارد؟

    حال که فهمیدیم آلانیا کجاست و در کجا قرار دارد، بهتر است به سراغ آشنایی با ویژگی‌های مهم این شهر زیبا برویم. بیشتر گردشگران، آلانیا را با چند ویژگی جالب می‌شناسند که به این موارد اشاره خواهیم کرد. بازارها و کافه‌های رنگارنگ و متنوع، از جمله دلایل شهرت این شهر است. همچنین وجود سواحل زیبا و انواع تفریحات آبی باعث شده است تا آلانیا محبوبیت زیادی بین توریست‌ها پیدا کند. از معروف‌ترین ساحل‌های این شهر، می‌توان پامفیلیا و کلئوپاترا را نام برد.

    یکی دیگر از ویژگی‌های جذاب آلانیا این است که غارهای متعددی دارد و بهشت افراد علاقه‌مند به کوهنوردی و غارنوردی محسوب می‌شود. مسافران می‌توانند در این شهر یک غارنوردی هیجان‌انگیز را تجربه کنند. علاوه بر این، تفریحات دیگری نظیر قایق سواری، غواصی زیر آب، ماهیگیری و رفتینگ را نیز در آلانیا می‌توان انجام داد. در کنار این تفریحات، انواع رستوران‌ها با غذاهای خوشمزه محلی و بین‌المللی در نقاط مختلف این شهر در حال فعالیت هستند. تفریحات آلانیا به قدری زیادند که با یک سفر چندروزه نمی‌توان تمام‌شان را تجربه کرد.

    چه زمانی برای سفر به آلانیا ترکیه بهتر است؟

    اگر قصد سفر به شهر زیبای آلانیا را دارید، بهتر است قبل از هر اقدامی، با آب و هوای این منطقه و بهترین زمان سفر به آن آشنا شوید تا بتوانید یک تصمیم درست بگیرید. به طور کلی، آب‌وهوای آلانیا معتدل و مدیترانه‌ای است. تابستان‌‌های این شهر، گرم و خشک است و پاییز و زمستان معتدل و بارانی دارد.

    انتخاب بهترین زمان سفر به این منطقه چند عامل بستگی دارد. شما باید با توجه به هدف خود از سفر به آلانیا و بودجه‌ای که دارید، بهترین زمان را انتخاب کنید. به عنوان مثال، اگر به خاطر تفریحات آبی به این شهر سفر می‌کنید، فصل بهار و تابستان انتخاب بهتری برای شما است. دمای هوا در این دو فصل بالا می‌رود و به همین دلیل، می‌توان به راحتی از تفریحات آبی و حمام آفتاب استفاده کرد. البته به این مسئله توجه کنید که در این دو فصل، گردشگران زیادی به این منطقه سفر می‌کنند و ساحل‌ها، بخصوص در تابستان، بسیار شلوغ است.

    در صورتی که به تفریحات آبی و شنا علاقه ندارید و از گرما و شلوغی فراری هستید، فصول پاییز و زمستان انتخاب‌های بهتری هستند. در این فصل‌ها می‌توانید با آرامش به سراغ بازدید از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بروید. همچنین، به این دلیل که در پاییز و زمستان تعداد گردشگران کمتر می‌شود، هزینه‌ها نیز کاهش می‌یابد و می‌توانید در این دو فصل یک سفر اقتصادی به آلانیا داشته باشید.

    فرهنگ، آداب و رسوم مردم آلانیا

    مردم این شهر آداب و رسوم‌ خاص خود را دارند که آشنایی با آن‌ها می‌تواند جذاب باشد. از جمله آداب جالب آلانیا می‌توان به این نکته اشاره کرد که مردم این شهر، اعتقاد دارند که همیشه نان، باید به همراه هر غذایی سر میز باشد. مردم این شهر در مهمانی‌ها آداب بسیار خاصی دارند؛ هرگز دست خالی به مهمانی نمی‌روند و حتما همراه خود گل، شیرینی یا هدیه‌ای می‌برند.

    همچنین اگر صاحب‌خانه شما را برای نوشیدن چای دعوت کند، رد کردن این دعوت، او را ناراحت خواهد کرد.

    این شهر زیبا و تاریخی به واسطه برگزاری جشن‌های سنتی نیز محبوبیت زیادی دارد. شما در این شهر می‌توانید شاهد برگزاری انواع مراسم‌ محلی و اسلامی، جشنواره‌های فصلی و بین‌المللی باشید. از جمله جشنواره‌های معروف آن می‌توان به فستیوال بین‌المللی هنر و توریسم، فستیوال بین‌المللی جاز، فستیوال پرتقال، فستیوال هنر و گردشگری، فستیوال اپرا و باله و جشن سال نو میلادی اشاره کرد.

    علاوه بر این موارد، نگران فرهنگ پوشش در شهر آلانیا نباشید. محدودیت یا قانون خاصی برای پوشش در این شهر وجود ندارد و پوشش مردم اختیاری است. بنابراین، گردشگران هم می‌توانند به هر شکلی که دوست دارند، لباس بپوشند.

    راهنمای سفر به آلانیا

    عکسی از سواحل آلانیا

    آلانیا چه جاذبه‌های گردشگری دارد؟

    بعد از اینکه فهمیدیم آلانیا کجاست و با ویژگی‌ها و فرهنگ این شهر آشنا شدیم، نوبت آن است که به سراغ جاهای دیدنی شهر تماشایی آلانیا برویم. این شهر تاریخی، جاذبه‌های گردشگری، تاریخی و تفریحی زیادی را در دل خود جای داده است که بازدید از هرکدام، می‌تواند یک خاطره فراموش‌نشدنی باشد. مهم‌ترین جاذبه‌های شهر آلانیا عبارتند از:

    • ‌ساحل کلئوپاترا
    • ‌رشته کوه توروس
    • ‌غار داملاتاش
    • ‌اسکله قدیمی کشتی‌سازی
    • ‌قلعه آلاره
    • ‌برج قرمز آلانیا
    • ‌حمام و ماساژ ترکی
    • ‌دیمچای

    آلانیا سوغات مخصوصی هم دارد؟

    بیشتر گردشگران دوست دارند به هر شهری که سفر می‌کنند، سوغات مخصوص آن شهر را تهیه کنند و برای دوستان و اقوام خود هدیه ببرند؛ یا از آنجا برای خودشان یادگاری بخرند. شهر آلانیا نیز سوغات مخصوص خودش را دارد و شما می‌توانید برای خرید به بازارها، مجتمع‌های تجاری و مراکز خرید این شهر بروید و این سوغاتی‌ها را بخرید.

    سوغات این شهر، در مراکز خرید آلانیا موجود است. از جمله این سوغاتی‌ها، می‌توان به چراغ‌های تزیینی سرامیکی و موزائیکی ترکی، قهوه ترک، فرش و گلیم ترک، ادویه‌جات مخصوص ترکیه، لوازم آرایشی و بهداشتی برند و لباس‌های برند ترک اشاره کرد.

    قبل از سفر به ترکیه، آلانیا را بشناسیم

    در این مطلب سعی کردیم به صورت کامل توضیح دهیم که آلانیا کجاست و چه ویژگی‌ها و فرهنگی دارد. همچنین به صورت خلاصه به جاذبه‌های دیدنی و سوغاتی‌های مخصوص این شهر اشاره کردیم. ممکن است زمانی که می‌خواهید به ترکیه سفر کنید، با این سوال که آلانیا بهتر است یا آنتالیا مواجه شوید. واقعیت این است که ما نمی‌توانیم یکی را به دیگری ترجیح دهیم. فقط می‌توانیم انتخاب را بر عهده شما بگذاریم. در پایان این نکته را یادآوری می‌کنم که سفر به این شهر یک تجربه کم‌نظیر است و می‌تواند در لیست سفرهای مقرون به صرفه قرار بگیرد. مهرپرواز، تور آلانیا را با بهترین کیفیت و ارزان‌ترین قیمت‌ها ارائه می‌‌کند. شما کدام مقصد را انتخاب می‌کنید؟

    سوالات متداول

    1. آلانیا در کجای ترکیه واقع شده است؟

    آلانیا یک شهر و منطقه توریستی است که در ساحل جنوبی ترکیه قرار گرفته است. این شهر در آنتالیا واقع شده و بخشی از ساحل جنوبی دریای مدیترانه را تشکیل می‌دهد.

    2. آلانیا چه جاذبه‌های گردشگری دارد؟

    آلانیا یک منطقه توریستی پرطرفدار است و مجموعه‌ای از جاذبه‌های گردشگری متنوع را برای مسافران این شهر در خود جای داده است. این جاذبه‌ها، ساحل‌های زیبا با شن‌های طلایی، قلعه آلاره، حمام‌های تاریخی، بازارهای محلی، شهرکوهای توریستی، پارک‌های طبیعی و باغ‌های زیبا را شامل می‌شوند. همچنین، فعالیت‌های ورزشی دریایی مانند غواصی و ورزش‌های آبی نیز در آلانیا بسیار محبوب هستند.

    مقالات پربازدید
    6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW