021-88507190

هرآنچه باید از فرودگاه قطر بدانید

راهنمای سفر مهرپرواز 19 اسفند ، 1402 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
قطر یکی از مقاصد پیشرو در صنعت گردشگری است. به همین دلیل فرودگاه قطر بهترین امکانات را برای راحتی و آرامش مسافران فراهم کرده است.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    فرودگاه بین‌المللی حمد در قطر، یکی از برترین فرودگاه‌ها در جهان، با معماری خیره‌کننده و زیباست. این فرودگاه، خانه قطر ایرویز، یکی از سریع‌ترین خطوط هوایی در حال رشد در جهان به شمار می‌رود که دوحه را به قطب جهانی سفرهای تجاری و تفریحی تبدیل کرده است. امکانات پیشرفته، بنای مجلل و خدمات فوق‌العاده این فرودگاه، نوع جدیدی از تجربه فرودگاهی را برای مسافران فراهم می‌کند. برای آشنایی بیشتر با فرودگاه قطر، ادامه این مطلب را از دست ندهید؛ چرا که قرار است هرآنچه باید درباره فرودگاه حمد بدانید را، در اختیارتان بگذاریم.

    تاریخچه فرودگاه حمد قطر

    حمد، فرودگاه قطر جدید است که در سال 2014 در کنار شهر دوحه و خلیج پرزرق‌وبرق عربستان افتتاح شد. این فرودگاه از نظر معماری بسیار خیره‌کننده است و امکانات و خدماتی بی‌نظیر در اختیار مسافران می‌گذارد. فرودگاه حمد میزبان خطوط هوایی پنج ستاره قطر ایرویز است که هر سال به بیش از 360 هزار پرواز و 30 میلیون مسافر خدمت‌رسانی می‌کند. بد نیست بدانید که نام این فرودگاه، از امیر قبلی قطر، حمد بن خلیفه‌الثانی گرفته شده است. چند حقیقت جالب درباره فرودگاه حمد قطر برای شما بازگو خواهیم کرد:

    • باند غربی آن، هشتمین باند طولانی جهان به شمار می‌رود.
    • هر ساعت 100 حرکت برخاست و فرود در این فرودگاه امکان‌پذیر است؛ یعنی هر 3 دقیقه، 5 هواپیما.
    • پایانه مسافربری فرودگاه با مساحت 600 هزار متر مربع، بزرگترین ساختمان قطر است.

    از آنجا که این فرودگاه کنار شهر دوحه احداث شده است، پرواز مسافران تور دوحه نیز در همین فرودگاه به زمین می‌نشیند.

    تاریخچه فرودگاه حمد قطر

    تصویری از فرودگاه حمد قطر 

    قوانین فرودگاه قطر

    بدون شک، فرودگاه بین المللی حمد هم مانند هر فرودگاه دیگری، قوانینی دارد که بهتر است برای داشتن سفری راحت، با آن‌ها آشنا باشید. در ادامه به‌صورت موردی، تمامی قوانین مربوط به فرودگاه حمد را در اختیار شما می‌گذاریم:

    1. هنگام ورود به فرودگاه، قبل از اینکه بتوانید به بخش تحویل چمدان بروید، ساک دستی‌تان مورد بررسی امنیتی قرار می‌گیرد و اقلام ممنوعه مصادره می‌شوند. اقلام ممنوعه عبارتند از:
    • اسلحه (سلاح گرم و مهمات)
    • نوشیدنی‌های الکلی
    • محصولات گوشت خوک
    • مواد مخدر
    1. در بخش بررسی امنیتی، ضمن بررسی ساک دستی، خود شما هم باید از یک فلزیاب عبور کنید. در این مرحله دو نکته را در نظر بگیرید: 1) پیش از بررسی ساک، وسایل کوچک مانند کیف پول، تلفن همراه، ساعت و کلیدتان را در ساک دستی بگذارید. 2) قبل عبور از فلزیاب، اقلام دارای قطعات فلزی مانند کمربند، کفش و... را در سینی امنیتی قرار دهید.
    2. بد نیست بدانید که مادران باردار ممکن است با صلاحدید کارکنان امنیتی و با ارائه گواهی پزشکی از عبور از دستگاه‌های فلزیاب معاف شوند. در این صورت، آن‌ها باید تحت بررسی فیزیکی قرار گیرند که توسط یک افسر امنیتی خانم انجام می‌شود.
    3. پس از دریافت چمدان‌تان، می‌توانید با عبور از گمرک از فرودگاه خارج شوید. در این بخش، دو گیت به رنگ سبز و قرمز وجود دارند که باید با توجه به شرایط‌تان، گیت مناسب را انتخاب کنید. اگر وسایل خاصی مانند مشروبات الکلی، مقدار قابل توجهی ارز، جواهرات و سنگ‌های قیمتی، بیش از 400 نخ سیگار، وسایل شخصی به ارزش بیش از 825 دلار آمریکا و... در اختیار دارید، باید از گیت قرمز عبور کنید. در غیر این صورت، گیت سبز را انتخاب کنید. در این بخش می‌توانید برای انتخاب گیت صحیح، از افسر گمرک راهنمایی بگیرید.
    4. بعد از عبور از بخش‌های امنیتی، نوبت به پاسپورت و ویزا می‌رسد. ویزای قطر از نوع ویزای فرودگاهی یا همان ترانزیت است که با تحویل پاسپورت و پرداخت هزینه مربوطه (به‌صورت نقد، با کارت یا از طریق تبدیل ارز)، ویزای خود را دریافت می‌کنید. دقت کنید که اگر پرواز غیرمستقیم دارید و زمان توقف شما در قطر طولانی نیست و قصد ندارید از فرودگاه خارج شوید، نیازی به دریافت ویزا ندارید.

    قوانین فرودگاه قطر

    تصویری از فرودگاه بین المللی حمد

    لانژ فرودگاه قطر

    اگر پروازتان تاخیر داشت، اصلا خود را ناراحت نکنید؛ چرا که در لانژ یا همان سالن استراحت فرودگاه بین المللی قطر، قرار است اوقات خوش و راحتی را سپری کنید. قبل از هر چیز، بهتر است بدانید که لانژ این فرودگاه قطر جدید، در سال 2016، عنوان بهترین لانژ برای مسافران کلاس تجاری را دریافت کرد که با توجه به امکانات خارق‌العاده آن، اصلا جای تعجب نیست. بی‌دلیل نیست که این فرودگاه یکی از جاهای دیدنی قطر به شمار می‌رود.

    در فرودگاه پیشرفته قطر، سالن‌های مختلفی وجود دارند که برخی فقط مخصوص مسافران قطر ایرویز، برخی مخصوص مسافران فرست کلاس، مسافران تجاری و... است. در این سالن‌ها شما به این امکانات دسترسی دارید.

    • صندلی‌هایی مخصوص استراحت و تجدید قوا
    • اینترنت رایگان پرسرعت
    • رستوران‌هایی با غذاهای باکیفیت
    • دوش
    • اتاق بازی برای کودکان
    • منطقه‌ای مختص سیگار کشیدن

    جالب است بدانید که در این فرودگاه، یک سالن فقط برای کودکان خردسال بدون همراه طراحی شده است که محیطی امن و دلپذیر برای آن‌ها فراهم می‌کند. این سالن امکانات متنوعی مانند تلویزیون و بازی‌های ویدیویی، مناطق بازی، اسباب‌بازی‌ها و پازل‌ها، خوراکی، تنقلات و سرویس‌های بهداشتی مناسب برای کودکان دارد.

    فری شاپ فرودگاه قطر

    خبر خوب این است که فری شاپ‌ها یا فروشگاه‌های بدون مالیات متنوعی در فرودگاه حمد قطر وجود دارند. این فروشگاه‌ها شامل اجناس متنوعی از جمله محصولات آرایشی و بهداشتی و مراقبت از پوست، لوازم الکترونیکی و دیجیتالی، عطر، انواع سوغاتی و خوراکی، اکسسوری، کتاب، اسباب‌بازی، بوتیک لباس و مغازه‌های کفش‌فروشی، طلا، جواهر، ساعت و... می‌شوند. همچنین در این فروشگاه‌ها می‌توانید برندهای معروفی مانند آدیداس، اپل، دیور، هرمس، فندی و گوچی را هم بیابید.

    امکانات بی‌نظیر فرودگاه حمد

    علاوه بر سالن‌های فول امکانات و فری شاپ‌های فرودگاه، امکانات عالی دیگری هم وجود دارند تا از هر نظر راحتی شما را فراهم کنند. یکی از آن‌ها هتل مجهز فرودگاه قطر، به نام اوریکس است که می‌توانید با اقامت در اتاق‌های شیک آن، از خدماتی مانند استخر، باشگاه و اسپا بهره ببرید. البته در صورتی که قصد اقامت در هتل را ندارید، باز هم می‌توانید با پرداخت هزینه مربوطه، از خدمات هتل استفاده کنید. سایر امکانات فرودگاه عبارتند از:

    • کافی‌شاپ‌ها و رستوران‌ها با انواع غذاهای ملل، ایتالیایی، عربی، دریایی، غذاهای سنتی قطر و...
    • باجه‌های کمک و خدمت‌رسانی به مسافران
    • صرافی، بانک و خودپرداز
    • کالسکه و ویلچر
    • کلینیک
    • انواع وسایل حمل‌ونقل شامل اتوبوس، مترو، تاکسی و لیموزین

    خوبی این فرودگاه این است که حتی اگر به واسطه آب و هوای قطر، پرواز شما تاخیر داشته باشد یا حتی کنسل شود، به هیچ وجه اذیت نخواهید شد.

    امکانات فرودگاه جدید قطر

    عکسی از کافی شاپ و رستوران در فرودگاه جدید قطر

    اطلاعات مربوط به تماس و ارتباط با فرودگاه حمد قطر

    خوشبختانه راه‌های ارتباطی متنوعی با فرودگاه حمد وجود دارند که در ادامه آن‌ها را در اختیار شما می‌گذاریم.

    آدرس سایت:

    https://dohahamadairport.com

    شماره تماس: 

    (+974) 4010 6666

    ایمیل:

    contact-us@hamadairport.com.qa

    آدرس فرودگاه:

    Doha, Qatar

    ایرلاین‌های فرودگاه حمد قطر

    ایرلاین‌های بسیار معتبری در فرودگاه حمد فعالیت دارند که با آن‌ها پروازی لذت‌بخش را تجربه خواهید کرد. این ایرلاین‌ها موارد زیر را شامل می‌شود:

    • قطر ایرویز
    • ایران ایر
    • ترکیش ایرلاینز
    • اطلس گلوبال
    • پگاسوس ایرویز
    • بریتیش ایرلاینز

    ناگفته نماند که پروازهای ایران از شهرهای تهران، شیراز، لار، مشهد و اصفهان به‌سمت فرودگاه حمد صورت می‌گیرند. همچنین شما می‌توانید اطلاعات مربوط به ورودی و خروجی پروازهای بین‌المللی حمد را از طریق وب‌سایت آن که پیش‌تر ذکر کردیم، چک کنید.

    فرودگاه قطر؛ بهانه ای برای سفر به جهانی شگفت انگیز

    در صورتی که قصد سفر به قطر یا پرواز غیرمستقیم از قطر را دارید، قرار است در یکی از بهترین فرودگاه‌های جهان قدم بگذارید. فرودگاه حمد قطر، امکانات و خدمات فوق‌العاده‌ای را در اختیار مسافران می‌گذارد، به‌گونه‌ای که هیچ‌گاه از خاطر شما نخواهد رفت. ما در این مطلب، هرآنچه را که لازم بود درباره فرودگاه قطر بدانید، در اختیارتان گذاشتیم. بنابراین اگر با تور قطر به این منطقه سفر کنید، از قبل می‌دانید که قرار است کجا قدم بگذارید. اگر شما هم تجربه‌ای در زمینه این فرودگاه بی‌نظیر دارید، در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

    اگر قصد سفر به قطر را دارید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ای با عنوان «قطر کجاست» را در سایت ما مطالعه کنید تا اطلاعات کاملی درباره تاریخچه، بهترین زمان سفر، آب و هوا و... این کشور بدست آورید.

    سوالات متداول

    1. فرودگاه حمد، تنها فرودگاه قطر است؟

    خیر، قطر 5 فرودگاه دارد؛ اما فرودگاه بین‌المللی حمد، فرودگاه اصلی آن به حساب می‌آید.

    2. آیا امکان دریافت کمک‌های پزشکی در فرودگاه وجود دارد؟

    بله، دو مرکز پزشکی کاملا مجهز با پرسنل در فرودگاه وجود دارند که 24ساعته باز هستند و به مسافران، در صورت لزوم خدمات می‌دهند.

    3. آیا در فرودگاه اینترنت رایگان وجود دارد؟

    بله، فرودگاه بین‌المللی حمد خدمات اینترنت پرسرعت رایگان را در سراسر فرودگاه ارائه داده است.

    مقالات پربازدید
    6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW