021-88507190

قطر کجاست؟ راهنمای سفر به قطر

راهنمای سفر مهرپرواز 18 اردیبهشت ، 1403 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
اغلب افرادی که می‌گویند قطر مقصد خوبی برای سفر نیست درست نمی‌دانند قطر کجاست. این مطلب قطعن قطر را در لیست سفرهای شما قرار خواهد داد.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    قطر کجاست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که قطر سرزمین تضادهای هیجان‌انگیز است؛ تضادی بین سنت‌های زندگی در صحرا و زندگی مدرن. این کشور به‌سرعت از شیوه زندگی صحرایی به‌سوی مدرنیته پیش می‌رود و خصوصا پایتخت آن، یعنی دوحه، به شهری در سطح کلاس جهانی تبدیل شده است. زیبایی‌های در حال ظهور در قطر، باعث جذب گردشگران زیادی از جهان و خصوصا ایران به این کشور شده‌‌اند. از همین رو، ما در ادامه قصد داریم به‌طور کامل به شما بگوییم که قطر کجاست و هر آنچه که پیش از سفر باید بدانید را در اختیارتان بگذاریم.

    کشور قطر کجاست؟

    اگر کنجکاوید بدانید قطر کجاست می‌توان گفت که کشوری کوچک به مساحت 11 هزار و 610 کیلومترمربع، واقع در جنوب غربی آسیا و حاشیه خلیج فارس است. در واقع، قطر یک شبه‌جزیره به شمار می‌رود و تنها با عربستان سعودی، مرز زمینی مشترک دارد. طبق آخرین به‌روزرسانی‌ها، جمعیت قطر بالغ بر 2 میلیون و 700 هزار نفر برآورد شده که معادل 0.03 درصد از کل جمعیت جهان است. 

    دوحه، پایتخت قطر است و شهری بسیار مدرن محسوب می‌شود. عمده جمعیت این کشور را عرب‌ها تشکیل می‌دهند؛ البته اقلیت‌های آسیای جنوبی و ایرانی هم در قطر ساکن‌اند که اغلب، کارگران مهاجر هستند. زبان رسمی قطر عربی و زبان رایج دیگر در این شبه‌جزیره، انگلیسی است. 

    بد نیست بدانید که قطر از تپه‎، دشت‌های خشک و صحراهای شنی و سنگی تشکیل شده است. به‌دلیل صادرات نفت و گاز طبیعی، سرانه تولید ناخالص ملی نفت قطر یکی از بالاترین‌ها در جهان به شمار می‌رود و همین باعث شده تا قطر در مسیر توسعه و پیشرفت چشم‌گیری قرار گیرد.

    موقعیت جغرافیایی کشور قطر روی نقشه گوگل

    تاریخچه کشور قطر

    حالا که می‌دانید قطر کجاست بهتر است از تاریخچه آن هم اطلاعاتی در اختیارتان قرار دهیم. تاریخ قطر ارتباط تنگاتنگی با تاریخ خلیج فارس و شبه‌جزیره عربستان دارد که موقعیت‌های استراتژیک برای کنترل مسیرهای تجاری به هند و خاور دور بودند. قطر پس از قرن‌ها تسلط ایران، در سال 1515 قبل از فتح عثمانی‌ها برای مدت کوتاهی تحت سلطه پرتغالی‌ها قرار گرفت. بعد از آن، عثمانی‌ها این کشور را تا آغاز جنگ جهانی اول تصرف کردند.

    خاندان آل خلیفه از سال 1783 پس از گسترش حوزه اختیارات خود از بحرین، بر شبه‌جزیره قطر حکومت کردند؛ اما چندان مورد رضایت عموم مردم نبودند. در نهایت، در قرن نوزدهم و با حمایت بریتانیا، حکومت قطر به آل ثانی واگذار شد. پس از آن، حوزه نفوذ امپراتوری بریتانیا بعد از جنگ جهانی دوم، به‌ویژه بعد از استقلال هند و پاکستان در سال 1947، کاهش یافت. انگلیسی‌ها در سال 1961 استقلال کویت را پذیرفتند و 7 سال بعد اعلام کردند که به‌سرعت از خلیج فارس خارج خواهند شد.

    قطر، بحرین و هفت کشور دیگر یک ائتلاف ایجاد کردند؛ اما اختلافات منطقه‌ای، قطر را وادار کرد تا در سال 1971 استقلال خود را از ائتلاف اعلام کند. قطر به یک کشور مستقل و عضو سازمان ملل تبدیل شد. بعد از آن قطر پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای مانند تایید حق رای زنان، راه‌اندازی شبکه تلویزیونی الجزیره در راستای افزایش آگاهی کشور و تغییرات اقتصادی مهمی را تجربه کرده است.

    قطر کجاست

    عکسی از کشور قطر

    بهترین زمان سفر به قطر

    آب و هوای قطر به طور کلی گرم، خشک و بیابانی و میزان بارش برف و باران در آن بسیار کم است. در نتیجه، می‌توان گفت که این کشور بیشتر روزهای سال، آب‌وهوایی گرم و آفتابی دارد. این گرما در فصل تابستان به اوج خود می‌رسد و حتی حالت شرجی پیدا می‌کند. مسلما این فصل زمان مناسبی برای سفر به قطر نیست؛ با این حال، باز هم اگر قصد دارید تابستان به قطر سفر کنید باید بدانید که در شهری مانند دوحه، تمام امکانات لازم برای در امان‌ماندن از گرما برایتان فراهم است.

    بهترین زمان سفر به این کشور، اوایل فصل بهار و فصل پاییز است که آب‌وهوایی خنک و مطلوب دارد و به‌راحتی می‌توانید از سفر خود لذت ببرید. این نکته را هم به یاد داشته باشید که سفر به قطر در ماه رمضان ممکن است مانند دیگر ماه‌ها سرگرم‌کننده نباشد؛ چرا که این کشور مردمی مذهبی دارد و در طول ماه رمضان بسیاری از تفریحات تعطیل خواهند بود.

    شرایط سفر به قطر برای ایرانیان

    یکی از نکات مثبت درباره قطر این است که سفر به قطر بدون ویزا برای بیش از 95 کشور، از جمله ایران، امکان‌پذیر است؛ به این معنی که شما از قبل نیازی به دریافت ویزای توریستی ندارید و می‌توانید آن را در بدو ورود به خاک این کشور دریافت کنید. مسلما این مسئله کمک بزرگی به رشد صنعت گردشگری این کشور می‌کند. ایرانیان برای دریافت ویزای قطر، هنگام ورود، به یک سری مدارک نیاز دارند که عبارتند از:

    • پاسپورت معتبر با حداقل 6 ماه اعتبار
    • تاییدیه رزرو هتل برای مدت اقامت
    • بلیط رفت‌وبرگشت
    • بیمه سلامت (این بیمه باید توسط یکی از شرکت‌های ثبت‌شده در وزارت بهداشت عمومی قطر دریافت شده باشد)

    دقت کنید که این ویزا حداکثر تا 30 روز اعتبار دارد؛ اما اگر قصد دارید مدت بیشتری در قطر بمانید، می‌توانید برای 30 روز دیگر هم ویزای خود را تمدید کنید. نکته دیگری که باید بدانید، این است که آسان‌ترین راه برای سفر به این کشور توریستی، تورهای قطر است که در این صورت شما می‌توانید به‌راحتی و با بهره‌بردن از خدمات این تورها، سفری خوشایند را تجربه کنید.

    شرایط سفر به قطر برای ایرانیان

    شرایط سفر به قطر برای ایرانیان

    راه های سفر به قطر

    مرز مشترک بین ایران و قطر دریاست؛ در نتیجه دو راه برای سفر به این کشور وجود دارد، یکی از طریق دریا و دیگری هوایی. مسلما متداول‌ترین و راحت‌ترین راه، سفر هوایی است و خوشبختانه، اغلب هم پروازهایی از ایران به قطر وجود دارند. اگر مسافر تور دوحه باشید، بهتر است بدانید که فاصله تهران تا دوحه با هواپیما، حدود 2 ساعت است.

    راه دیگر، سفر با کشتی کروز است که از بوشهر انجام می‌گیرد و حدود 20 ساعت طول می‌کشد. درست است که در مقایسه با سفر هوایی، رسیدن به قطر از طریق کشتی بیشتر طول می‌کشد؛ اما می‌تواند تجربه‌ای متفاوت و هیجان‌انگیز را برایتان رقم بزند. ناگفته نماند که هزینه سفر به قطر با کشتی تقریبا با هزینه سفر هوایی برابر است.

    فرودگاه قطر کجاست؟

    فرودگاه قطر، فرودگاه بین‌المللی حمد (Hamad International Airport) با کد یاتای DOH در شهر دوحه است که تمام پروازها از ایران، به مقصد این فرودگاه انجام می‌گیرند. فرودگاه حمد، محل اصلی قطر ایرویز، از سریع‌ترین خطوط هوایی در حال توسعه در جهان به شمار می‌رود. علاوه بر قطر ایرویز، ایرلاین‌های معتبر دیگری هم در این فرودگاه وجود دارند.

    فرودگاه حمد علاوه بر امکانات مجلل و بی‌نظیر، یک شگفتی معماری محسوب می‌شود. ترمینال آن به مساحت 600 هزار مترمربع، دارای 5 سالن کاملا مجهز است و امکاناتی مانند لانژ، فری شاپ، انواع کافی‌شاپ و رستوران، امکانات پزشکی، صرافی، نمازخانه، منطقه مخصوص سیگارکشیدن و... در این فرودگاه جهت رفاه حال مسافران در نظر گرفته شده‌اند.

    موقعیت جغرافیایی فرودگاه بین‌المللی حمد روی نقشه گوگل

    هزینه های سفر به قطر

    بخش مهمی از سفر را هزینه‌های آن تشکیل می‌دهند و مهم است که قبل از سفر، میانگینی از هزینه‌ها در اختیار داشته باشید تا بتوانید برای بودجه خود بهتر برنامه‌ریزی کنید. ابتدا باید بدانید که واحد پول قطر «ریال قطر» با نماد QAR است که در حال حاضر، ارزش آن بین 16 تا 17 هزار تومان نوسان دارد. ناگفته نماند که قطر جزو کشورهای گران خاورمیانه برای سفر است؛ با این حال، میانگین هزینه‌ها کاملا به انتخاب‌ها و سلایق شما بستگی دارد.

    اولین هزینه‌ای که باید در نظر بگیرید، خرید بلیط هواپیماست. مسلما قیمت بلیط به عوامل مختلفی مانند آژانس و خصوصا زمان سفر شما بستگی دارد.؛ با این حال می‌تواند برای یک نفر، از حدود 20 میلیون تومان شروع شود. بعد از آن هزینه محل اقامت است که آن هم به مدت زمان اقامت و نوع هتلی که انتخاب می‌کنید، وابسته خواهد بود. به‌طور کلی، بر اساس بررسی‌هایی که بین 84 هتل باکیفیت و عالی در قطر انجام شده است، میانگین هزینه برای یک هفته اقامت، حدود 675 دلار خواهد بود.

    سفر شما هزینه‌های دیگر نظیر تفریح در پارک آبی قطر، بازدید از جاذبه‌های دیدنی و حمل‌ونقل در سطح شهر را هم شامل می‌شود که باید آن‌ها را هم در نظر داشته باشید. طبق میانگین قیمتی که از هزینه‌های سایر مسافران به دست آمده، میانگین هزینه روزانه شما در قطر، چیزی حدود 217 دلار خواهد بود؛ 61 دلار برای خوردوخوراک، 23 دلار برای حمل‌ونقل و 239 دلار برای اقامت در هتل. به‌عبارتی، یک سفر یک هفته‌ای دو نفره به قطر، به‌طور متوسط 3 هزار و 43 دلار هزینه خواهد داشت.

    فرهنگ و آداب و رسوم مردم قطر

    زندگی در قطر تلفیقی بی‌نظیر از مدرنیته و فرهنگ سنتی این کشور است. در حالی که قطر روزبه‌روز به‌سمت مدرنیته و پیشرفت جهانی می‎رود؛ اما هم‌چنان می‌توان میراث و سنت‌های این کشور را در گوشه‌وکنار آن مشاهده کرد. قطر یک شیخ‌نشین عرب و دین رسمی آن اسلام (عمدتا اهل سنت) است؛ از همین رو، نشانه‌های اسلام و فرهنگ اصیل عربی در این کشور دیده می‌شوند. ناگفته نماند که ادیان دیگری هم مانند مسیحیت و هندوئیسم، در قطر وجود دارند. 

    بدون شک، حجاب هم در این کشور تحت تاثیر فرهنگ عربی و دین اسلام است. مردان قطری یک پیراهن بلند سفید به‌نام «دشداشه» می‌پوشند که تا مچ پا می‌رسد و پارچه‌ای سفید هم به سر خود می‌بندند. زنان قطری هم سر خود را با یک روسری مشکی به‌نام «شیلا» و بدن خود را با یک لباس مشکی بلند و برخی از آن‌ها حتی صورت خود را هم می‌پوشانند.

    یکی از رسوم مورد توجه در قطر، صرف غذا در کنار اعضای خانواده است؛ چرا که خانواده برای قطری‌ها اهمیت بسیار بالایی دارد. در همین راستا، صرف غذای ظهر روز جمعه در کنار خانواده، جزو یکی از مهم‌ترین دورهمی‌های هفتگی در قطر محسوب می‌شود.

    جاهای دیدنی قطر کجاست؟

    قطر با جاذبه‌های تاریخی، سنت‌ها و فرهنگ خود کشوری جذاب برای سفر و بازدید است. جاهای دیدنی جالبی، از طبیعت شگفت‌انگیز گرفته تا مکان‌های جدید با معماری مدرن، در قطر وجود دارند که بهتر است پیش از سفر آن‌ها را بشناسید تا برای دیدنشان برنامه‌ریزی کنید. در ادامه ما به شما می‌گوییم که برخی از بهترین جاهای دیدنی قطر کجاست.

    1. موزه هنر اسلامی: این موزه یکی از زیباترین مکان‌های دیدنی قطر است که جلوه معماری خارق‌العاده‌ای دارد. در این موزه شما می‌توانید مجموعه کامل و ارزشمندی از آثار دوران اسلامی را ببینید.
    2. قلعه دوحه: اگر از علاقه‌مندان به تاریخ هستید، گذراندن یک روز در قلعه و یادگیری در مورد تاریخچه و سبک زندگی ساکنان آن عالی خواهد بود. این قلعه در قلب شهر و از بهترین مکان‌های قطر است که توسط شیخ عبدالله بن قاسم آل‌ثانی در سال 1927 ساخته شده است.
    3. موزه ملی قطر: این موزه یکی از ایده‌آل‌ترین جاذبه‌های گردشگری در دوحه به‌دلیل زیبایی و معماری منحصربه‌فرد خود به شمار می‌رود که از یک رز در بیابان الهام گرفته است. معماری موزه به‌قدری ظریف و باشکوه است که غیر واقعی به نظر می‌رسد.
    4. برج‌های بارزان: برج‌های بارزان با 16 متر ارتفاع، علاوه بر معماری فوق‌العاده، محلی عالی هستند که می‌توانید با بالارفتن از پله‌های آن، مناظر زیبای اطراف را ببینید.
    5. ساحل دریای داخلی: این ساحل از بهترین مکان‌های توریستی قطر است که به‌خاطر مناظر خیر‌ه‌کننده و آرامش بی‌نظیرش شهرت دارد. این ساحل ناب و دست‌نخورده بهترین مکان برای کمپینگ و انجام فعالیت‌های ماجراجویی است.
    6. برج الزباره: این برج به‌عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شده و به‌دلیل دیوارهای ویران‌شده آن که به قرن هفدهم بازمی‌گردد، شهرت یافته و مکانی جذاب برای تاریخ‌دوستان است.
    7. مروارید قطر: یکی از زیباترین مکان‌های قطر که حتما باید از آن بازدید کنید، مروارید قطر است. در این منطقه مجلل، هتل‌های مشهور بین‌المللی، بهترین رستوران و کافه‌ها، مراکز خرید شیک و مراکز تفریحی فوق‌العاده‌ای وجود دارد. 
    8. صحرای دوحه: در این صحرا شما مسحور بیابان، تپه‌های شنی و زیبایی‌های متفاوت آن خواهید شد. این صحرا همچنین، بهترین مکان برای تجربه‌ لذت سافاری است.
    9. مسجد کاتارا: این مسجد وسط دهکده فرهنگی کاتارا قرار دارد و به‌خاطر معماری نفس‌گیرش معروف است. مسجد کاتارا مانند هیچ مسجد دیگری نیست و قطعا از دیدن آن بسیار لذت خواهید برد.
    10. شهر فیلم: شهر فیلم یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری قطر است. این روستا به‌عنوان دهکده‌ای اسرارآمیز شناخته می‌شود و بسیاری بر این باورند که این شهر برای دکور یک فیلم ساخته شده است؛ اما در حقیقت، هنوز هیچ‌کس از داستان واقعی آن اطلاعی ندارد. شهر فیلم به‌عنوان شهر ارواح قطر هم شناخته می‌شود و بازدید از آن، حسی وهم‌آلود و عجیب به شما القا می‌کند.

    جاهای دیدنی قطر کجاست

    تصویری از موزه هنر اسلامی

    در سفر به قطر چی بخوریم؟

    در سرزمینی که به‌خاطر مهمان‌نوازی و رستوران‌های باکیفیت خود شهرت دارد، یافتن غذای عالی اصلا سخت نیست. از غذاهای سنتی گرفته تا غذاهای بین‌المللی، هر چیزی که بخواهید، در قطر یافت می‌شود و از نظر غذا و خوردوخوراک هیچ نگرانی نخواهید داشت. بهترین غذاهای بومی که پیشنهاد می‌کنیم در سفر خود به قطر امتحان کنید عبارتند از:

    • سالونا
    • ورق عنب
    • بلالیت
    • مجبوس
    • مادروبا
    • کوسا مهشی
    • لگیمات
    • کنافه
    • شاورمای قطری
    • پنی پوری

    در سفر به قطر چی بخوریم؟

    عکسی از کنافه

    بهترین هتل های قطر کجاست؟

    قبل از اینکه به قطر بروید لازم است بدانید هتل محل اقامت‌تان در قطر کجاست. قطر یکی از لوکس‌ترین کشورهای جهان است و از همین رو، هتل‌های شیک و درجه یکی در این کشور وجود دارند؛ از هتل‌های پنج ستاره مجلل گرفته تا بوتیک‌هتل‌های تاریخی. با هر سلیقه‌ای که باشید، بدون شک هتل مورد نظرتان را در قطر خواهید یافت؛ هتل‌هایی با مناظری خیره‌کننده از خلیج‌فارس و رستوران‌هایی با کیفیتی در سطح جهانی. تعدادی از بهترین هتل‌های قطر عبارتند از:

    • هتل رافلز دوحه
    • هتل چدی کاتارا
    • هتل هیلتون دوحه
    • هتل موندریان دوحه
    • هتل فور سیزنز دوحه
    • هتل شرایتون گرند دوحه
    • هتل وستین دوحه
    • هتل اینتر کانتیننتال
    • هتل کرون پلازا
    • هتل سنت رجیس

    مراکز خرید قطر کجاست؟

    خرید بخش جذابی از سفر است که هرگز نمی‌توان از آن چشم پوشید. می‌دانید مراکز خرید جذاب قطر کجاست؟ خوشبختانه، در قطر و خصوصا در شهر دوحه، تعداد زیادی مرکز خرید شیک و عالی وجود دارند که می‌توانید هر چیزی که می‌خواهید، از برندهای جهانی گرفته تا سوغاتی‌های محلی، در آن‌ها بیابید و چمدان‌های خود را پر کنید. تعدادی از بهترین مراکز خرید قطر شامل موارد زیر می‌شوند:

    • مرکز خرید قطر
    • سیتی سنتر
    • مرکز خرید لاگونا
    • فستیوال سیتی دوحه
    • مرکز خرید ویلاجیو
    • مرکز خرید گلف
    • مرکز خرید لندمارک
    • مرکز خرید ادزان
    • مرکز خرید الاسماخ
    • مرکز خرید دارالسلام

    در سفر به قطر چی بخریم؟

    قطر یک مقصد عالی برای خرید سوغاتی است؛ چرا که اقلام منحصربه‌فردی از سوغاتی‌های محلی گرفته تا اجناس مد روز و شیک در این کشور یافت می‌شوند. اگر قصد دارید یادگاری یا سوغاتی از این کشور همراه خود ببرید، می‌توانید هر یک از موارد زیر را انتخاب کنید.

    • قهوه‌جوش عربی
    • آویز با حکاکی نام خودتان
    • جعبه‌های چوبی زینتی
    • چراغ‌های رومیزی عربی
    • ادویه‌جات و ترشی‌جات
    • بافت‌های السدو
    • دستگاه بخور سنتی
    • طلا و جواهرات
    • عود
    • شال و روسری پشمی

    در سفر به قطر چی بخریم

    عکسی از ادویه‌جات و ترشی‌جات قطر

    قوانین سفر به قطر برای گردشگران

    برای اینکه سفر راحت، شاد و فراموش‌نشدنی داشته باشید، بهتر است با قوانین کشور مقصد درباره گردشگران آشنا باشید تا مشکلی برایتان ایجاد نشود. یکی از قوانین قطر در رابطه با گردشگران، مربوط به پوشش است. خانم‌ها در این کشور باید دامن و شلوارهای بلند، تا زیر زانو بپوشند و شانه‌های خود را حتما بپوشانند.

    همراه‌داشتن یا استفاده از مشروبات الکلی و دخانیاتی مانند سیگار هم ممنوع است. با توجه به اینکه مذهب رسمی این کشور هم اسلام است، بهتر است از همراه داشتن کتاب‌های مذهبی غیراسلامی خودداری کنید و به اعتقادات مردم این کشور احترام بگذارید.

    راهنمای جامع سفر به قطر؛ راهگشا و روشنگر

    با توجه به نزدیکی قطر به ایران از نظر جغرافیایی و همچنین، به‌لحاظ مذهبی، این کشور می‌تواند مقصدی جذاب برای سفر باشد. از طرفی هم قطر روز‌به‌روز پیشرفته‌تر و مجلل‌تر می‌شود و تفریحات و سرگرمی‌های فوق‌العاده‌ای را برای گردشگران فراهم می‌کند. با توجه به شگفتی‌های قطر برای مسافران، ما در این مطلب سعی کردیم هر آنچه که در سفر به این کشور باید بدانید را بررسی کنیم و به‌طور کلی ببینیم قطر کجاست و چه چیزهایی در این کشور برای بازدید و کاوش وجود دارد تا زمانی که با تور قطر به این سرزمین سفر می‌کنید، مجبور نباشید برای شناخت جاذبه‌های آن زمان بگذارید.

    سوالات متداول

    1. پایتخت قطر کجاست؟

    پایتخت قطر، دوحه است؛ شهری زیبا و در سطح کلاس جهانی.

    2. آیا برای سفر به قطر ویزا لازم است؟

    دریافت ویزا در ایران الزامی نیست و شما می‌توانید با داشتن مدارک لازم، ویزای خود را در همان فرودگاه قطر بگیرید.

    3. قطر کجاست در نقشه؟

    قطر در جنوب غربی آسیا و کرانه خلیج فارس قرار دارد. می‌توانید مکان دقیق این کشور را در نقشه از لینک زیر مشاهده کنید.

    مقالات پربازدید
    6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW