021-88507190

سفر با قایق هایی که با اسب کشیده می‌شدند

گردشگری پ.هنرکار 04 دی ، 1397 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
در دنیایی امروزی سفرهای راه دور توسط هواپیما و گاهی کشتیهای لوکس صورت می گیرد ولی در دوران قدیم به این شکل نبوده و در بسیاری از کشورها قایق هایی وجود داشتند که توسط اسبها کشیده می شدند.برای آشنایی با این نوع قایقها آژانس گردشگری مهرپرواز را دنبال کنید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    در دنیایی امروزی سفرهای راه دور توسط هواپیما و گاهی کشتیهای لوکس صورت می گیرد ولی در دوران قدیم به این شکل نبوده و در بسیاری از کشورها قایق هایی وجود داشتند که توسط اسبها کشیده می شدند.برای آشنایی با این نوع قایقها آژانس گردشگری مهرپرواز را دنبال کنید.

    اسبهای قایق کش در کشورهای اروپایی

    در بسیاری از کشورهای اروپایی مانند هلند ، انگلیس و یا فرانسه، آلمان و بلژیک  برای سفر یا جا به جای مسافر از قایق‌هایی استفاده می شده که توسط اسب و یا گاهی الاغ و قاطر کشیده می‌شدند. در این کشورها این کار بسیار رایج بود و این حیوانات قایق های کوچک را به همراه خود می کشیدند چرا که محموله ای که روی آب برای جا به جایی قرار دارد اصطحکاک کمی داشته و اسب به راحتی می توانست 50 برابر وزنی که بر روی زمین می کشد را بر روی آب جابه جا کند.

    تا مدتها، قایق‌ها توسط انسان کشیده می‌شدند، زیرا ساحل خیلی از رودخانه‌ها به صورت خصوصی بودند و برای مسیرهای ویژه اسب‌ها طراحی نشده بودند. در اواخر قرن هجدهم، انگلستان، کار طراحی راه اختصاصی برای اسب‌ها در کرانه رودخانه‌ها و کانال‌ها را آغاز کرد تا به جای انسانها، حیوانات این کار جابه جایی را انجام دهند. بعد از این بود که اسب‌های که قایق می کشیدند جایگزین افراد برای حمل‌ و نقل مسافران و کالاهای کوچک شدند. در طول انقلاب صنعتی انگلستان نیز هرگاه که قصد داشتند تا مقدار زیادی محصولات و کالاهای سنگین را درون مرز جابه‌جا کنند از اسب‌های قایق‌کش استفاده می کردند.

    در بین سالهای ۱۷۷۰ تا ۱۸۳۰، در انگلستان ساخت کانال به شدت مورد توجه قرار گرفت که بیشتر آن دوره را «سال‌های طلایی» کانال‌های انگلستان می نامند. در طول این دوره کانال‌سازی، هزینه های بسیاری صرف کانال‌سازی شد و  سیستم کانال انگلستان با ۶۵۰۰ کیلومتر طول گسترش یافت. این کانال‌های قرن ۱۸ بسیار باریک بودند و فقط قایق‌هایی با عرض کمتر از ۲ متر که بسیار باریک بودند می‌توانستند از این مسیر عبور کنند بنابراین راهکارهای خلاقانه زیادی باید ایجاد می شد تا صفوف اسب‌ها در موقع جابه‌جایی از یک ساحل به ساحل دیگر، یا زیر تونل و پل‌ها به هم نریزد. ( مجله گردشگری آژانس مسافرتی مهرپرواز را دنبال کنید)

    قایق های اسب کش،مهرپراز

     در جاهایی که باید اسب‌ها مسیرشان عوض می‌شد، پل‌هایی با سطوح شیب‌دار روی رودخانه‌ها ساخته شد که منجر شد اسب‌ها بدون به هم ریختن صفوف به راحتی از روی کانال بگذرند. این پل‌ها با سطح شیب‌دار تنظیم شده که با مسیر اسب‌ها در دو طرف پل یکی بودند. اسب از یکطرف سطح شیب‌دار بالا رفته از پل عبور می کرد و از طرف دیگر پل پایین می‌آمد و سپس از زیر پل گذشته و راهش را ادامه می داد.اگر یک تونل یا پل این راه‌های داخلی را نداشت به جای اسب، قایقران‌ها باید سرتاسر تونل را پا می زدند که این پا زدنها کار بسیار دشواری بود و اکثر افراد ماهر این کار را انجام می دادند.

    در هلند نیز در محلی که تعداد کانال‌های زیادی وجود داشت اسب‌های قایق‌کش بیشتر از یک قرن زودتر از انگلستان کار جا به جایی قایق ها را انجام می دادند که به زبان محلی به آنها trekschuit می گفتند .در سال 1632 نخستین trekschuit بین آمستردام و هارلم Haarlem حرکت کرد و ۳۰ مسافر جا به جا شد. کانال در یک مسیر مستقیم قرار داشت تا کوتاه‌ترین مسیر ممکن باشد، ولی نیاز بود تا مسافران قایق‌هایشان را در بین راه عوض کنند. سرانجام این محل تبدیل به Halfway شد که به معنی وسط راه است. trekschuit به قدری رونق گرفت که دو دهه بعد مسیر از هارلم به Leiden گسترش پیدا کرد.

    اوایل قرن هجدهم، شبکه گسترده‌ای از trekschuit و سرویس‌های قایقرانی تمامی شهرهای مهم در استان‌های ساحلی هلند را به هم وصل می‌کرد. سفر با trekschuit بسیار راحت و ارزان بود و سرعتی آن حدود ۷ کیلومتر در ساعت بود که از پیاده روی و کالسکه خیلی راحتر  بود. این سیستم به قدری شهرت پیدا کرد که زمانی که در دهه ۱۸۲۰  کانال اوهایو و Erie در آمریکا حفر ‌شد، یک مسیر حرکت اسب نیز کنار آن طراحی  شد.

    پس از ظهور راه‌آهن، این قایق‌های اسب‌کش منسوخ شدند ولی در خیلی از جاها در انگلستان مانند Foxton ، Godalming، Tiverton Ashton-under-Lyne، Newbury و Llangollen به‌عنوان جاذبه های گردشگری مورد استفاده قرار می‌گیرند. ( برای اطلاع از قیمت بلیط هواپیما با کارشناسان آژانس گردشگری مهرپرواز در ارتباط باشید)

    قایق های اسب کش،مهرپرواز

    مقالات پربازدید
    6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW