021-88507190

چرا فقط 4 رنگ پاسپورت در دنیا وجود دارد؟

اخبار م.مقیمی 22 آذر ، 1398 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
جالب است که بدانید فقط 4 رنگ پاسپورت در کل جهان وجود دارد. هر کشوری دلیلی برای خودش داشته که بر اساس آن رنگ پاسپورتش را مشخص کرده است.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    رنگ پاسپورت ها چه معنایی دارند؟

    جالب است که بدانید فقط 4 رنگ پاسپورت در کل جهان وجود دارد. بدین معنی که هر پاسپورتی در دنیا یا به رنگ قرمز است، یا سبز است، یا آبی و یا مشکی! جالب تر از آن هم این است که هر کشوری دلیلی برای خودش داشته که بر اساس آن رنگ پاسپورتش را مشخص کرده است و در واقع این رنگ پاسپورت ها هستند که در لحظه اول اطلاعاتی را در مورد کشور محل زندگی فرد ارائه می کنند. با این حساب، اگر شما هم از صف های طولانی چک کردن پاسپورت در فرودگاه ها بیزارید و همیشه از ایستادن طولانی در این صف های گله دارید، به شما توصیه می کنیم که این مقاله را با دقت بخوانید تا این بار بتوانید با نگاه به پاسپورت مردم مختلف در این چنین صف ها، آنالیز جالبی از کشور محل زندگی هر فردی که در صف ایستاده، کسب کنید و با این کار احساس جالب تری را از انتظار در صف بررسی پاسپورت تجربه کنید.

    رنگ پاسپورت ها چه معنایی دارند

    پاسپورت هایی با جلد قرمز رنگ

    قرمز متداول ترین رنگ پاسپورت است و کشورهای زیادی در دنیا، این رنگ را برای جلد پاسپورتشان انتخاب می کنند. جالب است که بدانید معمولا کشورهایی این رنگ را برای پاسپورتشان انتخاب می کنند که در حال حاضر سیستم کمونیستی دارند و یا در گذشته این سیستم را تجربه کرده اند. به همین خاطر هم هست که شهروندان کشورهایی مثل اسلوونی، چین، صربستان، روسیه، لتونی، رومانی، لهستان و گرجستان پاسپورت های قرمز رنگ دارند. از طرفی کشورهای اتحادیه اروپا نیز به جز کرواسی، دارای پاسپورت قرمز رنگ هستند. گذشته از این ها، کشورهایی که علاقه دارند به اتحادیه اروپا بپیوندند هم دارای پاسپورت قرمز رنگ هستند. برای مثال می بینیم که کشورهایی مثل ترکیه، مقدونیه و آلبانی، همین چند سال پیش رنگ پاسپورتشان را به رنگ قرمز تغییر دادند تا این تمایلشان را به جهانیان نشان دهند. از طرفی جلد پاسپورت کشورهای جامعه (آند) که در واقع یک اتحادیه گمرکی در آمریکای جنوبی هستند، نیز قرمز رنگ است. این کشورها، کشورهای بولیوی، کلمبیا، اکوادور و پرو هستند.

    پاسپورت هایی با جلد قرمز رنگ

    پاسپورت هایی با جلد آبی رنگ

    آبی، دومین رنگ متداول در پاسپورت های جهانی است. جالب است که بدانید رنگ آبی نشان از کشورهای "جهان نو" دارد. در واقع این کلمه ای است که به کشورهایی که در نیمکره غربی قرار گرفته اند، اطلاق می شود.  15 کشور حوزه کارائیب نیز دارای پاسپورت آبی رنگ هستند. از طرفی کشورهایی که عضو پیمان مرکوسور که پیمان بازار مشترک کشورهای آمریکای جنوبی است، هستند نیز دارای پاسپورت آبی رنگ هستند. این کشورها شامل برزیل، آرژانتین و پاراگوئه هستند. قسمت جالب ماجرا این است که با اینکه ونزوئلا نیز جزء این پیمان هست، اما شهروندانش دارای پاسپورت قرمز رنگ هستند. یک نکته جالب دیگر اینکه شهروندان آمریکا نیز از سال 1976 به بعد دارای پاسپورت آبی شدند و از آن موقع تا کنون با پاسپورت قدرتمند آبی رنگشان به سراسر جهان سفر می کنند.

    پاسپورت هایی با جلد آبی رنگ

    پاسپورت هایی با جلد سبز رنگ

    بیشتر کشورهای مسلمان جهان دارای پاسپورت سبز رنگ هستند. برای مثال کشورهایی مثل مراکش، عربستان سعودی و پاکستان دارای این نوع پاسپورت هستند. دلیلش هم این است که سبز رنگ مورد علاقه پیغمبر اسلام بوده است و سمبل طبیعت و زندگی به حساب می آید. جالب است که بدانید شهروندان خیلی از کشورهای آفریقای غربی نیز دارای پاسپورت سبزرنگ هستند و دلیل آن ها برای انتخاب این رنگ این است که آن ها خودشان را جزء جامعه اقتصادی دولت های غرب آفریقا (اکواس) می دانند و به همین دلیل هم همگی از رنگ سبز برای پاسپورتشان استفاده می کنند.

    پاسپورت هایی با جلد سبز رنگ

    پاسپورت هایی با جلد مشکی رنگ

    مشکی رنگی است که تعداد بسیار کمی از کشورهای جهان، آن را برای جلد پاسپورتشان انتخاب کرده اند. شهروندان بعضی از کشورهای آفریقایی مثل بوتسوانا، زامبیا، بوروندی، گابن، آنگولا، چاد، کنگو، مالاوی و چند کشور دیگر دارای این نوع پاسپورت هستند. از این گذشته، شهروندان کشور نیوزیلند نیز دارای پاسپورت مشکی رنگ هستند و دلیلش هم این است که مشکی رنگ ملی کشور نیوزیلند به حساب می آید.برای اطلاع از ارزان ترین تورهای خارجی می توانید با همکاران ما در آژانس مسافرتی مهر پرواز تماس بگیرید.

    پاسپورت هایی با جلد مشکی رنگ

    مقالات پربازدید
    6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW