021-88507190

بودای بزرگ لشان چین، بزرگترین مجسمه سنگی بودا در جهان!

گردشگری م.مقیمی 29 شهریور ، 1399 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
در استان سیچوان چین یک مجسمه خیلی بزرگ وجود دارد که کل دنیا آن را می شناسند! که از دل کوه لینگیون تراشیده شده است و بیش از 1،300 سال قدمت دارد! و آنقدر حقایق شگفت انگیز در موردش وجود دارد که ساعت ها می توان در مورد آن صحبت کرد. با ما همراه باشید تا گوشه ای از این حقایق را درباره بودای بزرگ لشان چین به شما نشان دهیم.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    بودای بزرگ لشان چین

    کمی آن طرف تر از شهر چنگدو در استان سیچوان چین یک مجسمه خیلی بزرگ وجود دارد که کل دنیا آن را می شناسند! این مجسمه ای که از آن صحبت می کنیم، یک مجسمه معمولی نیست! این مجسمه یک تندیس بسیار زیباست که از دل کوه لینگیون تراشیده شده است و بیش از 1،300 سال قدمت دارد! این مجسمه بزرگترین مجسمه سنگی بودا در جهان است و هر ساله میلیون ها بازدید کننده دارند! این مجسمه با نام بودای بزرگ لشان چین شناخته می شود و آنقدر حقایق شگفت انگیز در موردش وجود دارد که ساعت ها می توان در مورد آن صحبت کرد. با ما همراه باشید تا گوشه ای از این حقایق را درباره بودای بزرگ لشان چین به شما نشان دهیم.

    بودای بزرگ لشان چین

    تندیس بودا در لشان

    مجسمه ای برای بزرگداشت مایتریا

    بودای بزرگ لشان که مجسمه ای در شرق شهر لشان است و در تقاطع سه رودخانه با نام های مین، کیگیی و دادو واقع شده است، مجسمه ای است که برای بزرگداشت مایتریا ساخته شده است. لازم به ذکر است که مایتریا بنیانگذار آیین بودا بوده است و معتقدان به این آیین، او را به عنوان سمبل روشنی و شادمانی می شناسند. در واقع نکته اینجاست که مردم چین عقیده دارند که این مجسمه همان مایتریا است!

    معماری بودای بزرگ لشان چین

    جذابیت مجسمه بودای بزرگ لشان چین فقط به خاطر ابعاد عجیب و غریب این مجسمه نیست، بلکه طرز ساخت و معماری آن نیز بسیار شگفت انگیز است.نکته اینجاست که این مجسمه تماما با سنگ و صخره ساخته شده است و فقط گوش هایش از جنس چوب هستند. در واقع این مجسمه را از دل صخره های دامنه کوه حفاری کرده اند و این همان نکته ای است که باعث مشهور شدن هرچه بیشتر بودای بزرگ لشان چین شده است. نکته دیگر اینکه موهای این مجمسه به صورت فرفری کنده کاری شده است و سر آن دقیقا با 1،021 پیچ به شکل موی فر تزئین شده است. 

    معماری بودای بزرگ لشان چین

    عکس مجسمه بودا

    ابعاد بودای بزرگ لشان چین

    مجسمه بودای بزرگ لشان چین 71 متر ارتفاع دارد و به صورت نشسته ساخته شده است. این طور می گویند که اگر این مجسمه به صورت ایستاده ساخته شده بود، ارتفاعش با مجسمه آزادی برابری می کرد. بودای بزرگ لشان به قدری بزرگ است که در مراسم های خاص تا 100 راهب هم می توانند در کنار هم و تنها بر روی یکی از پاهای مجسمه جای بگیرند! نکته جالبی که در مورد بودای بزرگ لشان چین وجود دارد، این است که این مجسمه چهره ای سرشار از آرامش دارد! سر این مجسمه 15 متر طول دارد و از این طرف شانه تا آن طرف شانه اش یک عرض 28 متری دارد! نکته دیگر اینکه کوچکترین ناخن پای مجسمه بودای بزرگ لشان چین به قدری بزرگ است که یک نفر به راحتی می تواند روی آن ناخن بنشیند! در ضمن هر کدام از ابروهای آن به تنهایی 5.5 متر طول دارند و طول بینی آن نیز حدود 6 متر است. از طرفی یک جفت گوش بزرگ هم دارد که هر کدامشان 7 متر طول دارند و به قدری بزرگ هستند که به راحتی 2 نفر داخل آن ها جا می شود!

    سیستم زهکشی بودای بزرگ لشان

    یکی دیگر از حقایق جالب درباره بودای بزرگ لشان چین این است که چندین و چند سیستم زهکشی برای عبور آب داخل موها، گردن، قفسه سینه و گوش های این مجسمه پنهان شده است. وجود همین سیستم های زهکشی باعث شده که مجسمه در طول هزار سال پایدار باقی بماند و خراب نشود. در واقع این مجسمه سلامتش را مدیون مجسمه سازهایی است که از ابتدا به تعبیه کانال هایی برای عبور آب در آن ها فکر کرده بودند تا آب باران از راه آن ها دفع شود و خود مجسمه خشک باقی بماند. 

    سیستم زهکشی بودای بزرگ لشان

    نگاهی به بودای لشان چین

    تاریخچه جالب بودای بزرگ لشان

    این طور می گویند که مجسمه بودای بزرگ لشان چین برای آرام کردن آب های طغیان گر سه رودخانه اطراف آن ساخته شده اند. در حقیقت هر سال افراد زیادی بر اثر طغیان این رودخانه ها کشته می شدند و به هین خاطر هم بالاخره یک راهب به نام های تونگ تصمیم گرفت تا یک مجسمه بزرگ در کنار رودخانه ها بسازد تا خدایان رودخانه ها راضی شوند و جان بقیه مردم آبادی را حفظ کنند! همین باعث شد که این راهب 20 سال تمام تلاش کرد تا از مردم پول جمع کند تا بالاخره کار ساخت این مجسمه آغاز شود. در نهایت در سال 713 میلادی ساخت این مجسمه آغاز شد و وقتی که مرگ این راهب فرا رسید، تنها نیمی از مجسمه ساخته شده بود. به همین خاطر دو تا از شاگردان این راهب کار ساخت این مجسمه را دست گرفتند و در نهایت توانستند ظرف مدت 90 سال یعنی در سال 803 میلادی، ساخت این مجسمه غول پیکر را به اتمام برسانند.
    نکته جالبی که باید در این باره بگوییم، این است که سازندگان این مجسمه به قدری سنگ و صخره در طول این 90 سال از کوه جدا کردند و آن ها را به داخل رودخانه ها انداختند که در نهایت جریان رودخانه ها تغییر پیدا کرد و آب آن ها برای گذر کشتی ها امن شد! اما به هر حال مردم محلی امن شدن رودخانه ها را به راضی شدن خدایان رودخانه ها ارتباط دادند و به همین خاطر هم هست که این مجسمه را تا این اندازه مقدس می دانند!
    دیدنی های اطراف بودای بزرگ
    جالب است بدانید که حتی وقتی کار ساخت مجسمه بودای بزرگ لشان چین به اتمام رسید، باز هم مردم به حکاکی مجسمه های دیگر بودا از دل صخره های کوه ادامه دادند و چندین و چند مجسمه کوچک بودا در کنار بودای بزرگ لشان ساختند. نتیجه اش این شد که حالا در کنار مجسمه بودای بزرگ لشان هزاران مجسمه بودای دیگر هم وجود دارد و با این حساب می توان گفت که کوهستانی که بودای بزرگ لشان در آن واقع شده است، به یک موزه جالب از مجسمه های بودا تبدیل شده است!

    هزینه نگهداری بودای بزرگ لشان

    از آنجایی که مجسمه بودای بزرگ لشان چین در خطر فرسایش است، هزینه های زیادی بابت تعمیر و نگهداری آن خرج می شود. شاید باورش برایتان عجیب باشد، اما تخمین زده شده که از سال 2001 به بعد، بیش از 40 میلیون دلار برای نگهداری این مجسمه هزینه شده است!

    شلوغی بودای بزرگ در ایام سال نو

    در نهایت خوب است این را هم بدانید که در ابتدای سال نو قمری، هزاران چینی از مجسمه بودای بزرگ لشان چین دیدن می کنند تا هم به آن ادای احترام کنند و هم اینکه با بازدید از آن، یک سال نیکو را برای خودشان رقم بزنند! در واقع آن ها اعتقاد دارند که با بازدید از این مجسمه خوش یمنی روانه زندگیشان می شود! به خاطر همین هم همه با هم از مجسمه بودای بزرگ لشان چین دیدن می کنند. در این زمان از سال به قدری جمعیت بازدیدکنندگان مجسمه بودای بزرگ زیاد می شود که طی کردن 250 پله آن ساعت ها به طور می انجامد! البته این همه ماجرا نیست! چراکه اگر کسی این چند ساعت را هم برای بالا رفتن از پله ها در صف منتظر بماند، وقتی به بالا برسد، نمی تواند حتی سرش را از شدت شلوغی تکان دهد! به همین دلیل بعضی از بازدیدکنندگان سوار قایق می شوند تا از روی آب های رودخانه این مجسمه را ببینند و به این ترتیب از او طلب خوشبختی و خوش سعادتی کنند!برای رزرو تور ارزان چین می توانید با همکاران ما در آژانس هواپیمایی مهرپرواز تماس بگیرید.

    مقاله های زیر را هم جهت آشنایی هر چه بیشتر با کشور چین مطالعه بفرمایید:
    بهترین زمان برای سفر به چین
    کدام شهرهای چین برای خرید بهتر هستند؟
    چقدر پول با خودمان به چین ببریم؟

    مقالات پربازدید
    6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW