021-88507190

مرداب هسل کجاست، طبیعتی که حتما باید ببینید

گردشگری م. ورزدار 19 آبان ، 1399 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    در شمال ایران در نزدیکی چالوس، یک جاذبه طبیعی زیبا به نام مرداب هسل وجود دارد. همانطور که می دانید شمال ایران به طبیعت زیبای خود معروف است. مرداب هسل نیز یکی از جاذبه های طبیعی جذاب این منطقه است.

    نمایی از مرداب هسل

    نمایی از مرداب هسل

    مرداب هسل در کجاست

    مرداب هسل در نزدیکی جاده چالوس قرار دارد و به طور دقیق تر 10 کیلومتر با آن فاصله دارد. این مرداب در جنوب غربی چالوس واقع شده است و همچنین 15 کیلومتر با مرزن آباد فاصله دارد. همچنین در جنوب روستای طلاجو و روستای سینوا قرار گرفته است.

    مرداب هسل چالوس

    مرداب هسل، آبگیری است که دو تا دور آن جنگل و درختان قرار گرفته اند. به دلیل راکد بودن آب جلبک های زیبایی رو سطح آب به وجود می آیند که زیبایی این منطقه را دو چندان می کند. این جلبک ها در فصل بهار و تابستان سبز هستند و در فصل پاییز و زمستان به زنگ های نارنجی و قرمز در می آیند و تمام سطح آب را می پوشانند.
    هیچ رودی به این مرداب نمی ریزد. پس برای سوال باشد که آب این مرداب از کجا می آید؟ پاسخ این است که یک چشمه در کف مرداب هسل وجود دارد که عاملی است که باعث وجود آب در مرداب می شود. آب این مرداب کمی اسیدی است بنابراین ممکن است با تبخیر آب آن در فضا کمی بوی ترشی را احساس کنید.
    این مرداب در فصل گرما بسیار کم عمق می شود و حتی می توان کف آن را دید اما در فصل های بارانی، سطح آن افزایش یافته و در نقاطی از آن به 15 متر هم می رسد. تقریبا از اواسط فصل پاییز تا میانه‌ی فصل بهار که باران بیشتری می بارد، عمق این مرداب نیز بیشتر می شود و به سوی دره چالوس می ریزد.
    جنگل مشعل یا مشل نیز یک جنگل بارانی زیبا است که مجاورت مرداب هسل قرار دارد و از زیبای های این منطقه است. نام دیگر این جنگل، جنگل مشل موزی است.

    تاب سواری در مرداب هسل

    تاب سواری در مرداب هسل

    هسل به چه معناست

    هسل به معنی آبگیر است. این کلمه از گویش تبری گرفته شده است. مردم محلی نام های دیگری نیز برای این مرداب به کار می برند. از جمله کنیچال، مهاز چال و مشل. دلیل آن که به آن مشل (یا مشعل) می گویند نورانی بودن آن است. شناخته شده ترین نام برای این مکان، همان مرداب هَسَل یا مشل است.


    اکوسیستم و جانوران مرداب هسل

    این مکان در چندین سال پیش محلی برای زندگی جانوران بوده است. جانورانی مانند وزغ، لاک پشت و زالو در این مکان زندگی می کردند که تعداد آن ها هم اکنون خیلی کم شده است. جانورانی مانند یوزپلنگ و سایر حیوانات درنده از این منطقه برای خوردن آب استفاده می کنند که البته تعداد آن ها هم کم شده است. در داخل مرداب ماهی وجود ندارد و در صورت ریختن ماهی های نوروز به داخل آن باعث به هم ریختن تعادل زیستی مرداب می شود و آن را به مرور نابود می کند. همان کاری که برخی هم وطنان در سال های گذشته آن را انجام داده اند.
    درختان بلند زیادی در اطراف آن وجود دارد. درخت های بلوط، راش، انگور، انار، شمشاد، انجیر و... از جمله درختانی هستند که طبیعت این منطقه زیبا را تشکیل داده اند.

    چگونه به مرداب هسل برویم

    مسیر دسترسی به مرداب هسل  و آدرس آن به این صورت است که با اتومبیل شخصی باید 10 کیلومتر مانده به شهر چالوس به جاده ای جنگلی در سمت چپ خود تغییر مسیر دهید تا به روستای سینوا برسید. پس از آن به جنگل بروید و سپس با 50 دقیقه پیاده روی به این آبگیر زیبا خواهید رسید. همچنین اگر با پیاده روی مشکل دارید، می توانید از خودروهای آفرود و محلی به جای پیاده روی استفاده کنید. زیرا خودروی خود را باید در پارکینگ پارک کنید و نمی توانید با آن به داخل جنگل بروید. به هر حال نحوه رفتن به مرداب هسل با پیاده روی گزینه بهتری است.

    بهترین زمان برای سفر به مرداب هسل

    بهترین زمان برای بازدید از این منطقه در بهار و پاییز است. زیرا هوای مطبوعی دارند و طبیعت آن از فصول دیگر زیباتر است. همچنین در پاییز می توانید طبیعت رنگارگ این منطقه را ببینید. در فصل بهار نیز رایحه گیاهان فضا را پر می کند و قطعا جالب خواهد بود.

    مرداب هسل در پاییز

    مرداب هسل در پاییز

    اقامت در مرداب هسل در شب

    سفر و بازدید از مرداب هسل، معمولا در یک روز انجام می شود. اما افراد زیادی برای اقامت در مرداب هسل در این مکان کمپ می کنند. بهتر است بدانید که کمپینگ و  روشن کردن آتش ممکن است به طبیعت آسیب بزند. علاوه بر این، برای کمپینگ در طبیعت تجهیزات خاصی مورد نیاز است و ممکن است خطر نیز داشته باشد. بهترین گزینه برای ماندن در این محدوه، اقامتگاه های بوم گردی هستند. همچنین می توانید در پارک ها جنگلی مجاور مانند فین استفاده کنید. زیرا در تالاب هسل امکاناتی مانند سرویس بهداشتی و آب و ... وجود ندارد و این منطقه تقریبا بکر است.

    آب و هوای مرداب هسل

    مرداب هسل آب و هوای مطبوعی دارد و همچنین سکوت خاصی در آن حاکم است. این مرداب و جنگل اطراف آن هوای مرطوبی دارند و بوی خاصی از برگ درختان به مشام می رسد و آرامش خاصی را رقم می زند.

    نمایی دیگر از مرداب هسل

    نمایی دیگر از مرداب هسل در نزدیکی پاییز

    فاصله تهران تا مرداب هسل

    فاصله تهران تا مرداب هسل از طریق جاده چالوس حدود 4 تا 5 ساعت است و به دلیل نزدیکی به تهران گردشگران زیادی برای طبیعت گردی به آن مراجعه می کنند.

    تور مرداب هسل

    تور مرداب هسل تقریبا یک روزه است و قیمتی مقرون به صرفه است. می توانید اوقات فراغت یک روز تعطیل را در این طبیعت زیبا سپری کنید. تنگه دار و مرداب هسل در نزدیکی هم هستند و می توانید در سفر خود به شمال کشور از هر دو بازدید کنید. سفر با تور این امکان را به شما می دهد که هزینه های خود را کاهش دهید و با افرادی که منطقه را می شناسند سفر می کنید. همچنین نیازی نیست مشغول رانندگی باشید. برای سفر به این منطقه پیشنهاد می کنیم کفش مناسب پیاده روی، حوله و لباس مناسب فصل را با خود به همراه داشته باشید.


    در مورد جاذبه‌های طبیعی مطالب بیشتری در ادامه بخوانید:

    همه چیز درباره ی با شکوه ترین پدیده ی طبیعی جهان (نیاگارا)

    همه چیز درباره دریاچه نیلوفرهای سرخ، یکی از جذاب ترین شگفتی های طبیعی تایلند

    عجایب شگفت انگیز و طبیعت زیبا در بالکسیر ترکیه

    مقالات پربازدید
    6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW