021-88507190

موزه ملی ایران باستان

گردشگری م. ورزدار 17 آبان ، 1399 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
موزه ملی ایران باستان یکی از معروف ترین موزه های شهر تهران و اولین موزه ایران است. معماری، بازدید مجازی، قیمت بلیط و اشیای موزه ایران باستان را در این مطلب بررسی می کنیم.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    موزه ملی ایران باستان یکی از معروف ترین موزه های شهر تهران است. نمایشگاه موزه ایران باستان از دوره پارینه سنگی تا عصر قاجار را پوشش می دهد. بنابراین، بازدید کنندگان می توانند آثاری از تاریخ ایران را از عصر حجر تا قرن 20 مشاهده کنند که در نوع خود فوق العاده است.

    نمایی از ساختمان موزه ایران باستان

    نمایی از ساختمان موزه ایران باستان

    موزه ایران باستان کجاست

    موزه ملی ایران باستان در شهر تهران و در خیابان 30 تیر قرار دارد. در این محدوده موزه ها و مکان های دیدنی دیگری از تهران قرار دارند و بازدیدکنندگان می توانند از آن ها نیز بازدید کنند. سر در باغ ملی، موزه آبگینه و عمارت مسعودیه از جمله مکان های معروف در نزدیکی موزه ایران باستان هستند.

    اولین موزه ایران

    موزه ایران باستان بزرگترین و اولین موزه ملی ایران است. نخستین موزه ملی ایران (موزه ایران باستان) با پیشنهاد مرتضی قلی هدایت در سال  1316 افتتاح شد. این موزه نه تنها بزرگترین موزه تاریخ و باستان شناسی ایران است، بلکه از نظر حجم عظیم، تنوع و کیفیت بناهای عظیم خود به عنوان یکی از معدود موزه های معتبر جهان شناخته می شود. این بنا در ابتدا قرار بود موزه مردم شناسی باشد. اما پس از انقلاب اسلامی ایران، با تأسیس سازمان میراث فرهنگی و قرار گرفتن اشیای قدیمی از تمام دوران تاریخ در موزه، پیشنهاد تغییر نام این موزه به موزه ملی ایران مطرح شد.

    نقاشی های قدیمی در موزه ایران باستان

    نقاشی های قدیمی در موزه ایران باستان

    معماری موزه ایران باستان

    موزه ایران باستان با یک سردر ورودی خیره کننده به شکل یک طاق زیبا با الهام از طاق کسرا است. معمار موزه ملی ایران دو فرانسوی به نام های آندره گدار و ماکسیم سیو هستند. در این پروژه به دلیل الهام از معماری ساسانی، از آجرهای قرمز استفاده شده است و مساحت آن 11000 متر مربع است. ساخت و ساز موزه ملی ایران در سال 1314 آغاز شد و در سال 1316 رسما افتتاح شد.

    موزه ملی ایران شامل دو ساختمان است. یکی از آن ها موزه ایران باستان و دیگری موزه باستان‌شناسی و هنر اسلامی ایران است. موزه هنرهای اسلامی دارای تالارهای صدر اسلام، سلجوقی و ایلخانی و تالارهای قرآن، تیموری، صفویه، افشار، زند و قاجار است.

    بخش های مختلف موزه

    • بخش پارینه سنگی
    • بخش پیش از تاریخ
    • بخش تاریخی
    • بخش اسلامی
    • بخش مهر و سکه
    • بخش مرمت
    • بخش کتیبه‌ها
    • بخش سفال
    • بخش استخوان شناسی
    • کتابخانه و مرکز اسناد

    اشیا موزه ایران باستان

    اشیا موجود در موزه ایران باستان شامل مصنوعاتی از شوش، ری، تخت جمشید، تورنگ تپه و جاهای دیگر به دست آمده است که در آن تکه هایی از شواهد مربوط به تمدن های باستان پیدا شده است. این مجموعه شامل ابزارهای سنگی است که متعلق به عصر حجر هستند و بیش از 30000 سال قدمت دارند. همچنین در اینجا بازدید کنندگان می توانند یک نسخه از قانون بابلی حمورابی اولین قانون جهان را مشاهده کنند. یکی دیگر از موارد شگفت انگیز موزه، نمایش مردان نمکی از زنجان است. این افراد در گذشته های بسیار دور در معدن نمک در زنجان کار می کردند اما در آن گیر کرده اند و به علت نمکی بودن، بدن آن ها سالم مانده است.

    سپس مجموعه های بسیار قدیمی ظروف سفالی از هزاره چهارم پیش از میلاد به نمایش گذاشته می شود که تا قرن هفتم میلادی، زمانی که ایران وارد دوران پسا اسلام شده، ساخته شده است.

    ظروف سفالی در سه رنگ مختلف قرمز، نخودی و مشکی وجود دارد. انواع مختلفی از مهر و موم، لوح سفالی، مجسمه و زیور آلات نیز وجود دارد. اشیا ساخته شده از استخوان و ساخته شده از سنگ آلاستر نیز به نمایش گذاشته شده اند. همچنین ریتون هایی با اشکال و مواد مختلف در کنار یکدیگر نمایش داده می شوند. ریتون یا جام قدرت، جامی زرین است که مجسمه ای طلایی به شکل حیوانات به آن چسبیده است. به ریتون، تکوک یا پیکرک نیز گفته می شود.

    ریتون یا تکوک سفالی پیدا شده در گیلان

    ریتون یا پیکرک سفالی پیدا شده در مارلیک گیلان در عصر آهن

    ظروفی از شهرهای قدیمی جیرفت و شهداد با طرح های متنوع مانند نبرد انسان با جانوران اسطوره ای و الگوی عناصر هندسی، حیوانی و گیاهی نمونه های نمونه این ظروف در ویترین ها هستند. یکی دیگر از آثار مهم این دوره در موزه، اثر درفش شهداد است که مرد برهنه را نشان می دهد با دستانش روی سینه، احتمالاً در حال عبادت است. ظروف، وسایل جنگی، اشیا تزئینی، بدن انسان ها و حیوانات قدیمی، اشیا فلزی عصر مفرغ و عصر آهن در سالن نشان داده شده است.

    همچنین تعدادی از بخش های تحقیقاتی در این موزه وجود دارد که شامل مراکز باستان شناسی، حفاظت، استخوان شناسی، فسیل شناسی و مطالعات سفالگری است.

    تندیس بزرگ زاده اشکانی در موزه ایران باستان

    تندیس بزرگ زاده اشکانی در موزه ایران باستان که بسیار معروف است

    سرقت موزه ایران باستان

    سرقت از موزه ایران باستان شامل هشت عدد مُهر مربوط به دو هزار سال پیش از میلاد مسیح و لوح زرین داریوش بزرگ بوده است.

    قدیمی ترین شی موزه ایران باستان

    قدیمی ترین شی موزه ایران باستان مربوط به کشف رود در استان خراسان رضوی، دربند و گنج پر در استان گیلان هستند و می توان گفت بسیار قدیمی هستند. باستان شناسان آن ها را به دوران زمین شناسی پارینه سنگی (پالئولیتیک) نسبت می دهند که اولین دوره حضور انسان در زمین است. 10000 شی در این موزه وجود دارد که به هزار سال قبل از میلاد مسیح مربوط می شود. این اشیا با حفاری در خاک پیدا شده اند.

    اشیای قدیمی در موزه ایران باستان

    اشیای سنگی قدیمی در موزه ایران باستان

    موزه ایران باستان مجازی

    بازدید کنندگان می توانند به شکل مجازی نیز از موزه ایران باستان دیدن کنند. این امکان از طریق سایت موزه ایران باستان امکان پذیر است. شما می توانید به صورت سه بعدی تمام اشیا موزه و توضیحات آن ها را ببینید. همچنین می توانید به صورت مجازی در محوطه موزه قدم بزنید.

    قیمت بلیط موزه ایران باستان

    قیمت بلیط موزه ایران باستان برای بازدید کنندگان ایرانی 10،000 تومان و برای بازدیدکنندگان خارجی 100،000 تومان است.

    ساعات بازدید موزه ایران باستان

    ساعات بازدید موزه ایران باستان به این شرح است:

    شش ماه اول سال هر روز از ساعت ۹ تا ۱۹
    شش ماه دوم سال هر روز از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۷

    آدرس موزه ایران باستان

    خیابان امام خمینی، مجموعه تاریخی باغ ملی، نبش خیابان پروفسور رولن و خیابان سی تیر، پلاک 1

    تلفن موزه ایران باستان

    021-66702061-6

    سایت موزه ایران باستان

    www.irannationalmuseum.ir


    در مورد موزه ها مطالب بیشتری در ادامه بخوانید:

    موزه زمان تهران، کلکسیونی از ساعت ها

    راهنمای بازدید از بهترین موزه های پاریس

    داستان موزه اسرارآمیز مو در ترکیه چیست؟

    مقالات پربازدید
    6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW