021-88507190

کویر کاراکال در یزد، نقاشی طبیعت به رنگ قهوه ای

گردشگری م.مقیمی 09 آذر ، 1399 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
کویر کاراکال که به آن کویر صادق آباد نیز گفته می شود، جایی است که در آن یک نوع گربه خاص که به آن گربه کاراکال یا سیاه گوش گفته می شود، زندگی می کند. با ما همراه باشید تا شما را بیشتر با این مقصد گردشگری زیبا در مرکز کشورمان ایران آشنا کنیم

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    سفرنامه کویر کاراکال

    در ایران کویرهای زیادی وجود دارد که هر کدامشان به نوعی زیبا و شگفت انگیز هستند. اما در بین آن ها، یک کویر به نام کویر کاراکال در یزد وجود دارد که مثل یک نقاشی جذاب و دیدنی، زیبا و سحرآمیز است. کویر کاراکال که به آن کویر صادق آباد نیز گفته می شود، جایی است که در آن یک نوع گربه خاص که به آن گربه کاراکال یا سیاه گوش گفته می شود، زندگی می کند. با ما همراه باشید تا شما را بیشتر با این مقصد گردشگری زیبا در مرکز کشورمان ایران آشنا کنیم. 

    کویر کاراکال در یزد، نقاشی طبیعت به رنگ قهوه ایکویر کاراکال در یزد

    درباره گربه کاراکال

    اول از همه اجازه دهید که برایتان توضیح دهیم که این گربه کاراکال که در کویر کاراکال در یزد زندگی می کند، چه نوع موجودی است. این گربه ها که در حقیقت گربه های باستانی ایرانی هستند، با نام سیاه گوش نیز شناخته می شود و به خاطر وجود آن هاست که نام کاراکال را به این کویر داده اند. در حقیقت این گربه یکی از 8 گونه گربه ایست که در ایران زندگی می کنند. البته این گربه در آفریقا هم یافت می شود و فقط مختص به ایران و این کویر نیست. حالا جالب است که بدانید این گربه ای که در موردش صحبت می کنیم، یکی از سنگین وزن ترین و البته سریع ترین گربه های کوچکی است که در کل دنیا زندگی می کنند و این طور که می گویند از خویشاوندان نزدیک گربه طلایی آفریقایی و همین طور چیتا محسوب می شوند و از لحاظ ژنتیکی به آن ها بسیار نزدیک هستند. نکته جالب دیگر اینکه این گربه ها اصولا یک جفت دارند، در طول شب ظاهر می شوند و بسیار سلطه جو هستند. چراکه اصولا هیچکدام از گربه های کاراکال اجازه نمی دهند که گربه دیگری در حیطه 270 تا 1116 کیلومتری اطرافشان زندگی کند و هر کدامشان در این کویر یک قلمرو دارند!

    درباره گربه کاراکالدرباره گربه کاراکال

    درباره کویر کاراکال

    حالا که با این گربه های کاراکال آشنا شدید، وقتش رسیده که ببینیم محل زندگی این گربه ها یعنی کویر کاراکال یزد چه جور جایی است. این کویر که در قلب ایران یعنی مرکز آن واقع شده است، یکی از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری این منطقه از کشورمان محسوب می شود و زیبایی بی حد و اندازه ای دارد. گفتنی است که یک جاده آسفالتی برای دسترسی به این کویر وجود دارد و وجود همین جاده باعث شده که بازدید از این کویر راحت تر بشود.
    این را هم بگوییم که امکان تجربه تفریحاتی مثل شترسواری، سافاری در صحرا و موتورسواری بر روی تپه های شنی این کویر مهیا شده است. از همه جالب تر اینکه در این کویر یک سری اقامتگاه سنتی وجود دارد که شما می توانید در آن ها اقامت کنید و شب را در زیر نور ستارگان پر نور کویر به صبح برسانید. با همه این حرف ها باید بگوییم که اگر شما هم عاشق سکوت، زیبایی و آرامش کویر هستید، باید حتما به کویر کاراکال در یزد بروید و حتما شگفتی این کویر را هم از نزدیک ببینید. چراکه ترکیب سکوت صحرا به علاوه ستاره هایی که در طول شب در آسمسانش پدیدار می شوند، آرامشی را پدید می آورند که هر کسی را شگفت زده می کند. 

    جاذبه های گردشگری کویر کاراکال یزد

    گذشته از اینکه کویر کاراکال زیبایی طبیعی زیادی دارد و مثل یک نقاشی به نظر می رسد و جدای از اینکه حیات وحش غنی دارد و شب هایش نیز زیبا و دیدنی هستند، جاذبه های گردشگری مختلفی را هم در خود جای داده است. یکی از این جاذبه های گردشگری، خانه وحشی بافقی است که معماری بی نظیری هم دارد و یکی از جالب ترین خانه های تاریخی ایرانی محسوب می شود.  
    گذشته از این خانه، یک حمام تاریخی زیبا به نام حمام کاکامیر هم در کویر کاراکال یزد وجود دارد که یک گنبد بسیار زیبا هم دارد. علاوه بر این ها، یک قلعه به نام قلعه باقر آباد هم در فاصله 2 کیلومتری کویر کاراکال یزد وجود دارد که در شهر بافق واقع شده است که یکی از جالب ترین قلعه های تاریخی زد محسوب می شود و شما می توانید به راحتی آن را از روی تپه های شنی کویر کاراکال تماشا کنید. قلعه ای که قدمتش به دوران قاجار بر می گردد و 25 اتاق، 2 برج دیده بانی، 3 برج سنگی و 10 تیرانداز را در خود جای داده است. 
    این را هم بگوییم که یک مجتمع رفاهی تفریحی به نام شهید برزگری در کنار قلعه کاراکال یزد ساخته شده است که هم سوئیت های اقامتی و هم امکاناتی مثل سرویس بهداشتی، پارکینگ و اماکن تفریحی دارد و شما می توانید از امکانات آن هم استفاده کنید. 

    جاذبه های گردشگری کویر کاراکال یزدیکی از جاذبه های گردشگری کویر کاراکال یزد

    نحوه دسترسی به قلعه کاراکال یزد

    اگر شما هم می خواهید از قلعه کاراکال یزد دیدن کنید، اول از همه باید خودتان را به یزد برسانید و بعد از آنجا به شهر بافق بروید و از بلوار باقف به سمت چپ بروید و به روستای صادق آباد برسید و از آنجا وارد کویر کاراکال یزد شوید. گفتنی است که مسیر کویر کاراکال یزد مسیر زیبایی است و شما در این مسیر می توانید ویرانه های باستانی یک قلعه قدیمی و همین طور بیشه ها و درختان  بزرگ را ببینید و باید از کنار یک عالمه درخت انار و بوته بادام زمینی عبور کنید. 

    نکات کاربردی برای بازدید از کویر کاراکال یزد

    اولین نکته ای که باید به شما بگوییم، این است که حدس زدن درست فاصله ها در کویر کاراکال یزد کار سختی است. مثلا ممکن است که شما یک نقطه را از دور در این کویر ببینید و احساس کنید که آن نقطه فقط از شما 200 متر فاصله دارد، اما فاصله دقیق آن از شما 1 کیلومتر باشد. پس بهتر است که گول این خطای دید را نخورید.
    نکته دیگر اینکه شما برای قدم زدن در کویر کاراکال یزد و در کل هر منطقه طبیعی دیگری باید آهسته آهسته پیش بروید و سعی کنید که قدم هایتان را محکم بردارید. در ضمن باید در این کویر آب کافی به همراه داشته باشید تا از بابت کم آبی و تشنگی با مشکل مواجه نشوید. 
    این را هم بگوییم که شما باید انتظار مواجه شدن با طوفان های شنی را در کویر کاراکال یزد داشته باشید و حتما یک روسری یا شال به همراه داشته باشید تا اگر طوفان شد، با آن جلوی صورت و دهانتان را بپوشانید. در ضمن اینکه سعی کنید که سبک سفر کنید و حتما یک کوله پشتی به همراه داشته باشید تا بتوانید وسایل ضروریتان را در آن قرار دهید و راحت با آن در سطح کویر کاراکال یزد قدم بزنید.
    در نهایت اینکه بهتر است شما هم فرصت بازدید از قلعه کاراکال در یزد را از دست ندهید. برایتان سفر خوشی را به مقصد این کویر زیبا در ایران زیبایمان آرزو می کنیم.

    نکات کاربردی برای بازدید از کویر کاراکال یزد

    بازدید از کویر کاراکال یزد

    ایرانگردی خوش بگذره

    روستای قلات بهشت استان فارس را بشناسید

    مرداب هسل کجاست، طبیعتی که حتما باید ببینید

    مقالات پربازدید
    6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW