021-88507190

جزیره سیری جزیره ای مرجانی که ورود زنان به آن ممنوع است

گردشگری م.مقیمی 15 آذر ، 1399 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
شاید برایتان باورنکردنی باشد، اما واقعا یک جزیره در جنوب کشورمان ایران وجود دارد که زنان حق ورود به آن را ندارند! جزیره ای که در کنار جزایر دیگر خلیج فارس قرار گرفته است، اما با همه آن ها فرق دارد و هیچ خانمی حق ورود به آن را ندارد. البته این را هم بگوییم که یک سری استثنائات در این میان وجود دارد!

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    جزیره سیری، جزیره ای اسرار آمیز در خلیج فارس

    شاید برایتان باورنکردنی باشد، اما واقعا یک جزیره در جنوب کشورمان ایران وجود دارد که زنان حق ورود به آن را ندارند! جزیره ای که در کنار جزایر دیگر خلیج فارس قرار گرفته است، اما با همه آن ها فرق دارد و هیچ خانمی حق ورود به آن را ندارد. البته این را هم بگوییم که یک سری استثنائات در این میان وجود دارد! با ما همراه باشید تا شما را با جزیره سیری در ایران آشنا کنیم و یک سری حقایق جالب درباره آن به شما بگوییم و برایتان تعریف کنیم که اصلا داستان این جزیره ممنوعه چیست و چرا خانم ها نمی توانند از آن بازدید داشته باشند.

    جزیره سیری ، جزیره ای مرجانی که ورود زنان به آن ممنوع است

    نمایی از جزیره سیری

    جزیره سیری کجاست

     اول از همه باید ببینیم که این جزیره سیری که یک جزیره مرجانی و البته زیباست، دقیقا کجای ایران واقع شده است. این جزیره ای که ورود زنان به آن ممنوع است و ما می خواهیم در موردش با شما صحبت کنیم، یکی از جزایر زیبای خلیج فارس در جنوب کشورمان است. جزیره ای که فاصله اش با بندر لنگه حدود 76 کیلومتر و فاصله اش با جزیره ابوموسی حدود 50 کیلومتر است. در واقع باید بگوییم که این جزیره یکی از جزایر استان هرمزگان محسوب می شود و در نقشه با جزایر قشم و کیش یک مثلث را تشکیل می دهد و تقریبا از هر دو یک فاصله را دارد.

    علت نامگذاری جزیره سیری

    حالا که تقریبا متوجه شدید که جزیره سیری کجای ایران است، بهتر است نگاهی به نام آن بیندازیم و ببینیم که نام آن را چرا جزیره سیری گذاشته اند. نکته جالب ماجرا اینجاست که از قدیم الایام این جزیره را با نام "جزیره سری" به معنای "جزیره راز" می شناخته اند و دلیل نام عربی آن هم این بوده که این جزیره در نزدیکی منطقه عرب نشین قرار گرفته است. از همه جالب تر اینکه به خاطر رفت و آمد اروپایی ها به این جزیره برای انجام کارهای صنعتی مثل استخراج نفت، نام این جزیره به سیری تغییر داده شد تا تلفظ آن راحت تر شود. با این حساب اگر بخواهیم نام ایرانی آن را به زبان بیاوریم، باید نام این جزیره را "جزیره راز" یا "جزیره رمزآلود" بگذاریم.

    علت نامگذاری جزیره سیریسفر به جزیره سیری

    مساحت جزیره سیری

    حالا بیایید با هم نگاهی به این مساله بیندازیم که اصلا این جزیره سیری که تا این اندازه حاشیه ها در مورد آن زیاد شده و همه در مورد ممنوعیت ورود زنان به آن صحبت می کنند، چه جور جزیره ای است و چقدر مساحت دارد. طول این جزیره 5.6 کیلومتر و عرض آن حدود 3 کیلومتر است و این یعنی جزیره سیری یک جزیره کوچک است. در حقیقت این جزیره 17.3 کیلومتر مربع مساحت دارد و نسبت به جزیره کیش با 91.5 کیلومتر مربع و نسبت به جزیره قشم با 1،491 کیلومتر مربع جزیره خیلی کوچکی است.

    شرایط جزیره سیری

    خوب است این را بدانید که جزیره سیری پوشش گیاهی بسیار ضعیفی دارد و عملا در آن درختان و گیاهان زیادی وجود ندارد. اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم، در جزیره سیری هرمزگان تعدادی درخت نخل وجود دارد و به جز آن ها، دیگر درخت و گیاه آنچنانی در این جزیره یافت نمی شود. البته خوب است این را بدانید که در این جزیره تعدادی آهو زیبا و همین طور تعدادی لاکپشت، مرغ دریایی و البته یک سری گربه زندگی می کنند.

    دیگر جزایر جذاب و عجیب ایران و دنیا را بشناسید

    5 جزیره شگفت انگیز در ترکیه

    دره ستارگان قشم از عجایب جزیره

    جاهای دیدنی جزیره سیری

    احتمالا تا اینجای مطلب توانسته اید یک تصویر از جزیره سیری و حال و هوای آن را در ذهنتان بسازید. حالا خوب است این را هم بدانید که این جزیره سواحل مرجانی بسیار زیبایی دارد و سواحلش بسیار بکر و دنج هستند. اما نکته اینجاست که این جزیره یک جزیره توریستی نیست و بیشتر به عنوان یک جزیره نظامی و همین طور یک جزیره صنعتی شناخته می شود. در ادامه بیشتر درباره این مساله صحبت می کنیم.

    ساکنین جزیره سیری

    نکته بسیار مهمی که باید درباره جزیره سیری در جنوب کشورمان ایران بدانید، این است که این جزیره یک جزیره مسکونی نیست و اصلا جمعیتی تحت عنوان جمعیت بومی ندارد و کسانی که در آن زندگی می کنند، همه اهل شهرهای دیگر هستند و همه برای کار به این جزیره مراجعه کرده اند و همیشه در آن گذران زندگی نمی کنند. در واقع یک سری پروژه نفتی و گازی در این جزیره در حال انجام است که مسلما برای اجرای آن ها نیاز به نیروی متخصص است و تنها این متخصصان هستند که روزها و شب هایشان را در این جزیره سپری می کنند. این را هم بگوییم که این جزیره چند میدان نفتی هم دارد که از آن ها استخراج نفت انجام می شود و با اینکه این جزیره ظاهر بسیار ساده ای دارد و عملا امکانات خاصی در آن وجود ندارد، اما یک جزیره ثروتمند است و همیشه پروژه های نفتی و گازی در آن پر رونق هستند. شاید به خاطر همین هم باشد که متخصصان زیادی برای کار در این جزیره دورافتاده داوطلب می شوند و روزگارشان را به دور از خانواده و به دور از امکانات پیشرفته شهرهای مدرن تر سپری می کنند.

    ساکنین جزیره سیریجاهای دیدنی جزیره سیری

    ممنوعیت ورود خانم ها به جزیره سیری

    حالا که تا اینجای مطلب رسیدیم، به احتمال زیاد حدسش را زده اید که چرا ورود خانم ها به جزیره سیری ممنوع است. در واقع مساله اینجاست که این جزیره هیچ گونه امکانات خاصی ندارد و فقط از آن استفاده صنعتی و نظامی می شود. این یعنی این جزیره شرایط خوبی برای پذیرش توریست ندارد و خانم ها هم حق ورود به آن را ندارند. اما همان طور که در ابتدای مطلب گفته شد، یک استثناء هم برای این مساله در نظر گرفته شده است و اصولا در ایام نوروز، خانم ها از جمله خانواده های کسانی که در این جزیره شاغل هستند، می توانند وارد آن شوند و چند روزی را در کنار نیروهای کار زحمتکش و از خود گذشته سپری کنند. اتفاقا از شانس خوب، در ایام نوروز هوای این جزیره هم به گرمای فصل های دیگر سال نیست و میزان گرما و رطوبت در آن خیلی کمتر است و این یعنی ایام نوروز برای شاغلین این جزیره و همین طور خانواده هایشان زمان ایده آلی برای تفریح و از بین بردن دلتنگی ماه های قبل است.
    البته این را هم بگوییم که بازدید از آن فقط منحصر به خانواده های شاغلین این جزیره نمی شود و شما هم می توانید از آن بازدید کنید. پس اگر شما هم دلتان می خواهد که از یک جزیره رمزآلود که سواحل بسیار شگفت انگیزی دارد بازدید داشته باشید، می توانید در ایام نوروز و بعد از سفر به جزایر دیگر خلیج فارس، یک سفر یک روزه را هم به این جزیره تجربه کنید. البته باز هم این را تاکید می کنیم که این جزیره ظاهر متفاوتی با جزایر دیگر خلیج فارس مثل قشم و کیش دارد و شما نباید انتظار مواجه شدن با امکانات تفریحی و رفاهی در آن باشید.

    مقالات پربازدید
    6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW