021-88507190

روز بزرگداشت فردوسی بزرگترین شاعر ایران

گردشگری م.مقیمی 09 اردیبهشت ، 1400 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
حکیم ابوالقاسم فردوسی، شاعری است که ما فرهنگمان، زبانمان، تاریخمان و ادبیات کشورمان را به او مدیونیم. با ما همراه باشید تا با فردوسی آشنا شوید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی

    حکیم ابوالقاسم فردوسی، شاعری است که ما فرهنگمان، زبانمان، تاریخمان و ادبیات کشورمان را به او مدیونیم. شاعری که اگر نبود، معلوم نبود که چه به سر ایران و ایرانی و زبان زیبا و ارزشمند پارسی آمده بود. شاعری که 30 سال از عمرش را برای خلق اثری والا به نام شاهنامه گذاشت تا ما و شما بتوانیم امروز با این زبانی که در حال خواندنش هستید، با هم صحبت کنیم. شاعری که تمام دنیا او را می شناسند و همه از او به نیکی یاد می کنند. با ما همراه باشید تا در مورد یکی از زیباترین روزهای تقویمان یعنی روز بزرگداشت فردوسی با شما صحبت کنیم و در کنار یکدیگر بیشتر با حکیم سخن یعنی حکیم ابولاقاسم فردوسی آشنا شویم.

    بزرگداشت ابوالقاسم فرودوسی چه زمانی است؟

    اگر به تقویم رسمی ایران نگاه بیندازید، می بینید که روز 25 اردیبهشت را به نام شاعر بزرگ پارسی فردوسی توسی نامگذاری کرده اند. روزی که همه ما ایرانیان باید آن را بشناسیم و به افتخار این روز، کمی اطلاعاتمان را درباره فردوسی بیشتر کنیم. شاعری که همزمان با حمله اعراب و در سده 4 شمسی زندگی می کرده است و به هدف اینکه زبان پارسی به تاراج نرود و ما پارسی زبانان، زبان گرانقدرمان را فراموش نکنیم، شاهنامه را با 60 هزار بیت سروده است و با قلب والا و شیرین سخنی که داشته، به هدفش یعنی نجات زبان فارسی رسیده است. نتیجه خلق این اثر ادبی این شده که حالا ما بعد از گذشت این همه سال، هنوز هم با زبان فارسی با یکدیگر صحبت می کنیم و این گوهر ارزشمند را به او مدیونیم. در صورتی که اگر فردوسی 30 سال از عمرش را صرف خلق شاهنامه نمی کرد، احتمالا حالا ما ایرانیان با زبان عربی با یکدیگر صحبت می کردیم و درست مانند مصری ها، به واسطه حمله اعراب زبان اصیل کشورمان را فراموش کرده بودیم. این حقیقتی است که اگر لحظه ای به آن فکر کنیم، نفس در سینه مان حبس می شود و با این حساب باید تا عمر داریم، برای در امان ماندن زبان پارسی ممنون حکیم ابوالقاسم فردوسی باشیم.

    بزرگداشت ابوالقاسم فرودوسی چه زمانی است

    بزرگداشت فردوسی در کجا برگزار می شود؟

    همه ساله بزرگداشت فردوسی در شهرهای مختلف ایران با برنامه های مختلف برگزار می شود. این بدین معنی است که شما در هر شهر و دیاری از ایران که زندگی می کنید، می توانید در همایش ها و مراسم هایی که تحت عنوان بزرگداشت فردوسی برگزار می شوند، شرکت کنید. اما اگر به دنبال شرکت در جالب ترین برنامه بزرگداشت فردوسی هستید، بهتر است که به آرامگاه فردوسی که در شهر توس قرار گرفته و یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری کشورمان ایران است، مراجعه کنید و در برنامه های ویژه بزرگداشت فردوسی در آرامگاه این شخصیت برجسته شرکت کنید. در این صورت می توانید علاوه بر بازدید از آرامگاه زیبای  فردوسی که نشان از معماری زیبا و اصیل ایرانی دارد، همراه با دیگر دوستداران ادبیات دمی را به خواندن شاهنامه اختصاص دهید و یک روز کامل را به آشنا شدن هرچه بیشتر با فردوسی و شاهنامه فردوسی اختصاص دهید. مطمئن باشید که در این صورت و بعد از گذشت آن یک روز، ذهنیتتان درباره ایران، تاریخچه ایران، فرهنگ ایران و ادبیات ایران از این رو به آن رو می شود و شما هم بیش از پیش به این کشور و ادبیات غنی آن افتخار می کنید.

    بزرگداشت فردوسی 1400 چگونه برگزار می شود؟

    در سال 1399 و با شیوع ویروس کرونا، برنامه بزرگداشت فردوسی بر خلاف هر سال به صورت آنلاین و به شکل مجازی برگزار شد. ویروس کرونا این فرصت را از همه دوستداران فردوسی و عاشقان ادبیات پارسی برای حضور در آرامگاه فردوسی گرفت و همه این عزیزان ناچار شدند که به شکلی دیگر و با شرکت در مسابقات و رقابت هایی که تحت عنوان شاهنامه خوانی به صورت مجازی برگزار شدند و همین طور با درست کردن ویدئوهایی در این باب، به نوعی بزرگداشت فردوسی را جشن بگیرند. به نظر می رسد که امسال یعنی در سال 1400 نیز برنامه های بزرگداشت فردوسی به همین صورت باشند و باز هم کسی نتواند آن طور که باید، با شرکت در همایش های حضوری و یا بازدید از آرامگاه فردوسی، این جشن را برگزار کند.

    بزرگداشت فردوسی 1400 چگونه برگزار می شود

    بزرگداشت فردوسی در آرامگاه فردوسی چگونه برگزار می شود؟

    حالا از مراسم آنلاین و مجازی بزرگداشت فردوسی در سال های کرونا که بگذریم، باید بگوییم که هر ساله در روز بزرگداشت فردوسی در آرامگاه زیبای فردوسی جشن ها و مراسم های جالبی بر پا می شوند. در این روز جدای از مسابقات، رقابت ها، شاهنامه خوانی ها و نقالی خوانی هایی که در آرامگاه فردوسی برگزار می شوند، یک سری نمایش ها و تئاترهای جالب برگرفته از شاهنامه فردوسی در آرامگاه این شاعر پارسی اجرا می شوند و بدین شکل سعی می شود که در این روز، مردم ایران زمین از کودکان گرفته تا بزرگسالان بیشتر با هنر و اثر ادبی ارزشمند فردوسی آشنا شوند.  اتفاقی که باید برای تک تک ما ایرانیان بیفتد تا همه ما با شاهنامه که کل جهان آن را تقدیر می کنند، بیشتر آشنا شویم. کتابی ارزشمند که اگر کل دنیا را بگردید و درباره ادبیات کل جهان مطالعه کنید، باز هم مثال آن را پیدا نمی کنید و با این اوصاف ما باید به وجود این کتاب در تاریخچه ادبیات کشورمان با تمام وجود افتخار کنیم.

    سخن پایانی

    در آخر خوب است که مطلب بزرگداشت فردوسی را با معروف ترین و یکی از زیباترین بیت های شاهنامه فردوسی به پایان ببریم. از شما خواهش می کنیم که به مناسبت روز بزرگداشت فردوسی هم که شده، دقایقی درباره همین یک بیت از شاهنامه تامل کنید و برای لحظاتی به این فکر کنید که اگر فردوسی نبود، چه به سر زبان پارسی آمده بود. شاید این باعث شود که ما هم قدر زبان پارسی را بیشتر بدانیم.

    بسی رنج بردم در این سال سی         عجم زنده کردم بدین پارسی


    درباره بزرگداشت شاعران ایرانی بیشتر بخوانید:

    روز بزرگداشت عمر خیام حکیم و شاعر نیشابوری

    شرکت در روز بزرگداشت مولانا شاعر سرای بزرگ پارسی

    روز بزرگداشت سعدی شیرازی استاد سخن

    مقالات پربازدید
    6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW