021-88507190

روز بزرگداشت عمر خیام حکیم و شاعر نیشابوری

گردشگری م.مقیمی 12 اردیبهشت ، 1400 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
عمر خیام شخصیت برجسته ای که نه تنها در ادبیات جایگاه ویژه ای داشته، بلکه یک حکیم، ریاضی دان، فیلسوف و اخترشناس هم بوده است. با ما همراه باشید تا شما را بیشتر با خیام نیشابوری آشنا کنیم.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    بزرگداشت خیام نیشابوری

    عمر خیام یکی از بزرگ ترین مردان تاریخ کشورمان ایران است. شخصیت برجسته ای که نه تنها در ادبیات جایگاه ویژه ای داشته، بلکه یک حکیم، ریاضی دان، فیلسوف و اخترشناس هم بوده است و تاثیر بسیار عمیقی بر جهان علم گذاشته است. با ما همراه باشید تا شما را بیشتر با حکیم عمر خیام آشنا کنیم و کمی درباره بزرگداشت عمر خیام با شما صحبت کنیم. شخصیتی که همه جهان او را ستایش می کنند، اما مردم کشور خودمان آن طور که باید او را نمی شناسند و خیلی ها فقط نام او را شنیده اند. به همین دلیل بهتر است که حالا که روز بزرگداشت خیام نزدیک است، از این فرصت بهره ببریم و کمی بیشتر درباره خیام صحبت کنیم، درباره او تحقیق کنیم و او را آن طور که باید، ارج بنهیم.

    بزرگداشت خیام نیشابوری چه زمانی است؟

    روز 28 اردیبهشت که در واقع زادروز عمر خیام بوده را به نام بزرگداشت عمر خیام انتخاب کرده اند. روزی که در طول آن مراسم های جالبی با هدف آشنایی هر چه بیشتر مردم ایران با عمر خیام برگزار می شود. شخصیتی که در سده 5 هجری قمری در شهر زیبای نیشابور در استان خراسان به دنیا آمده است و آرامگاه بسیار زیبایش نیز در همین شهر نیشابور واقع شده است. جالب است بدانید که علی رغم اینکه بیشتر ما ایرانیان خیام را به خاطر اشعار و رباعیات زیبا و ساده اش می شناسیم، این شخصیت گرانقدر در مباحث دیگر از جمله علم ستاره شناسی، طب، فلسفه و ریاضی نیز دست والایی داشته است و تاثیرات بسیار عمیقی بر روی هر کدام از این علوم گذاشته است. از جمله مهمترین اقدامات عمر خیام می توان به تصحیح تقویم و ساختن تقویم جلالی، ساخت رصدخانه ملکشاهی، اثبات فرمول های مختلف ریاضی، نوشتن کتب مختلف ریاضی و فیزیک و همین طور سراییدن رباعیات زیبا اشاره کرد.

    بزرگداشت عمر خیام چه زمانی است

    بزرگداشت عمر خیام در کجا برگزار می شود؟

    در روز بزرگداشت عمر خیام مراسم های مختلفی در شهرهای مختلف ایران درباره حکیم عمر خیام برگزار می شود و در آن ها ضمن برگزاری مسابقات و رویدادهای مختلف و خواندن آثار عمر خیام، درباره علم، هنر و ادبیات او صحبت می شود. گفتنی است که بهترین و جالب ترین مراسم بزرگداشت عمر خیام در آرامگاه خیام در شهر نیشابور برگزار می شود. آرامگاه خیام که اتفاقا معماری بسیار جالبی دارد و هنر یکی از بزرگترین معماران ایران زمین یعنی هوشنگ سیحون در آن به چشم می خورد، به عنوان یکی از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری نیشابور شناخته می شود. می توان گفت که بهترین روز بازدید از این آرامگاه همان روز 28 اردیبهشت یعنی روز بزرگداشت عمر خیام است. چراکه در این روز نه تنها آرامگاه خیام گلباران می شود، بلکه ضیافت جالبی در آن به پا می شود و خیام شناسان در آن همایش های جالبی در باب این شخصیت برجسته برگزار می کنند. پس اگر به دنبال شرکت در یک مراسم ویژه هستید و واقعا از اعماق قلب به خیام علاقه دارید، بهتر است که فرصت را غنیمت بشمارید و در این روز راهی نیشابور شوید.

    بزرگداشت خیام 1400 چگونه برگزار می شود؟

    در سال 1399 و 1400 و به خاطر شیوع ویروس کرونا، تصمیم بر این گرفته شد که بزرگداشت خیام نیز مثل بزرگداشت دیگر شخصیت های برجسته ایران مثل فردوسی، سعدی و شیخ بهایی به صورت آنلاین و به شکل مجازی برگزار شود. این تصمیم فرصتی شد تا همه علاقه مندان به خیام بتوانند با مراجعه به وب سایت ها و صفحات مجازی و به شکل آنلاین در مراسم بزرگداشت خیام شرکت کنند و همه به شکلی متفاوت دور هم جمع شوند و یادی از عمر خیام کنند. با این اوصاف اگر شما هم فرصت این را ندارید که برای شرکت در بزرگداشت خیام به نیشابور سفر کنید، بهتر است که از این فرصت پیش آمده برای شرکت در بزرگداشت خیام به صورت آنلاین استفاده کنید و امسال شما هم به جمع شرکت کنندگان بزرگداشت مجازی خیام بپیوندید. درست است که بزرگداشت مجازی نمی تواند به باشکوهی بزرگداشت حضوری باشد، اما به هر حال لطف خاص خودش را هم دارد.

    بزرگداشت خیام 1400 چگونه برگزار می شود

    بزرگداشت خیام نیشابوری در آرامگاه خیام چگونه برگزار می شود؟

    هر ساله در آرامگاه خیام که معماری شگفت انگیزش نشان از تفکرات و اقدامات عمر خیام دارد و جزء به جزء در معماری و طراحی آن تفکر شده، مراسم جالبی به مناسبت بزرگداشت خیام برگزار می شود. این آرامگاهی که در موردش صحبت می کنیم، به عنوان یکی از زیباترین بناهای ایران شناخته می شود و اصول هندسی به خوبی در طراحی آن رعایت شده اند. ضمن اینکه در قسمت های مختلف این بنا، اشعار زیبای خیام نگارش شده است و همه این ها باعث شده که بازدید از آرامگاه خیام برای همه دوستداران هنر معماری نیز به یک تجربه جالب تبدیل شود. گفتنی است که هر ساله در روز بزرگداشت خیام، مزار آرامگاه خیام گلباران می شود و مسابقات جالب با موضوعیت رباعیات خیام به همراه نمایشگاه های مرتبط در این آرامگاه برگزار می شوند و سعی می شود که از ابعاد مختلف از جمله علم و هنر و ادب به آثار ارزشمند عمر خیام نگاه شود.

    اگر شما هم دانستنی جالب درباره عمر خیام می دانید یا تجربه بازدید از آرامگاه خیام را داشته اید، خوشحال می شویم که نوشته ای کوتاه در بخش نظرات برایمان بنویسید تا همه همراهان وب سایت آژانس مسافرتی مهر پرواز از نظرات ارزشمند شما عزیزان استفاده کنند. برای رزرو تورهای ارزان داخلی می توانید با همکاران ما در آژانس مسافرتی مهر پرواز تماس بگیرید. 


    درباره بزرگداشت شاعران ایرانی بیشتر بخوانید:

    روز بزرگداشت فردوسی بزرگترین شاعر ایران

    شرکت در روز بزرگداشت مولانا شاعر سرای بزرگ پارسی

    روز بزرگداشت سعدی شیرازی استاد سخن

    مقالات پربازدید
    6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW