021-88507190

روز شیراز شهر فرهنگ و ادب

گردشگری م.مقیمی 06 اردیبهشت ، 1400 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
روز شیراز 1403 کی است و چه برنامه هایی در شهر شیراز برگزار می شود؟ تاریخ روز شیراز و اطلاعات بیشتر از شیراز را در این مطلب از مهرپرواز بررسی می کنیم.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    روز شیراز کی است؟

    آیا می دانید که روز شیراز چه روزی است؟ آیا می دانید که تاریخ برگزاری روز شیراز چه زمانی است؟ آیا می دانید که در روز شیراز چه برنامه هایی در شهر شیراز برگزار می شود؟ اگر هر کدام از این سوال ها یا در کل هر سوالی درباره روز شیراز در ذهن دارید، با ما همراه باشید تا همه چیز درباره این روز فرخنده را به شما بگوییم و شما را با برنامه های تفریحی و جشن های روز شیراز آشنا کنیم. در پایان نیز اطلاعات مراسم مجازی آن را بیان کرده ایم.

    روز شیراز چه تاریخی است؟

    اگر به تقویم نگاهی بیندازید، می بینید که میانه فصل بهار یا دقیق تر بگوییم روز 15 اردیبهشت با نام شهر شیراز معرفی شده است. قسمت جالب ماجرا اینجاست که شیراز اولین شهری بوده که یک روز مشخص را در تقویم رسمی ایران به آن اختصاص داده اند و باید بگوییم که واقعا این شهر ارزشش را داشته که چنین عنوانی در تقویم برای آن در نظر گرفته شود.

    روز 15 اردیبهشت در تقویم علاوه بر روز شیراز، به نام جشن میانه بهار یا جشن بهاربد نیز ثبت شده است.

    شهری که تاریخ، فرهنگ، شعر و ادب در آن حرف اول را می زنند. شهری که بزرگانی مثل حافظ و سعدی را در خود پرورش داده است. شهری که تاریخ هخامنشیان را حفظ کرده است و شهری که کریم خان زند در آن حکمرانی می کرده است. شهری که باغ های زیبایش، مردمان مهربانش، بازارهای دیدنیش و همه کوچه پس کوچه هایش نشان از حال خوب دارند و عطر بهار نارنج از هر گوشه از آن به مشام می رسد.

    روز شیراز چه زمانی است

    روز شیراز 15 اردیبهشت

    حالا اگر برایتان سوال پیش آمده که چرا در میان همه روزهای سال، روز 15 اردیبهشت را به عنوان روز شیراز انتخاب کرده اند، باید به شما بگوییم که این انتخاب کاملا هوشمندانه بوده است. شما از هر کسی که تجربه سفر به شیراز را داشته سوال بپرسید، حتما این را به شما می گوید که اردیبهشت بهترین زمان برای سفر به شیراز است.

    ماهی که در طول آن هوای اردیبهشت از همیشه مطبوع تر می شود. ماهی که در آن بوی خوش بهار نارنج به بهترین شکل ممکن احساس می شود. ماهی که ماه عاشقی کردن در شیراز است و ماهی که شیراز بهترینش را به رخ می کشد. حالا جالب است این را هم بدانید که در گذشته های دور و در زمان ایران باستان روز 15 اردیبهشت را با نام روز جشن بهاربد می شناختند و شاید به خاطر این دلیل هم بوده که روز شیراز را چنین انتخاب کرده اند تا با این جشن فرخنده باستانی نیز مصادف باشد.

    برنامه های روز شیراز

    در روز شیراز سعی می شود که برنامه های مختلفی در شهر شیراز با اهداف مختلف مثل معرفی تاریخ و فرهنگ شیراز، معرفی آداب و رسوم و سنت های مردم شیراز، معرفی جاذبه های گردشگری شیراز و همین طور با هدف شاد کردن مردم این شهر و گردشگران آن برگزار می شوند.

    از جمله این برنامه های جالب و مفرح می توان به رایگان کردن ورودی جاذبه های گردشگری شیراز، راه اندازی شب شعر در جاذبه های گردشگری شیراز مثل حافظیه و سعدیه، برگزاری نمایشگاه های عکاسی و نقاشی جالب در اماکن دیدنی شیراز مثل ارگ کریم خان زند، برنامه های خانوادگی جالب مثل بادبادک بازی و همین طور برگزاری کنسرت ها و جشنواره های جالب در سطح شهر شیراز اشاره کرد.

    در روز شیراز چه برنامه هایی برگزار می شوند@

    چرا باید در روز شیراز به این شهر سفر کنیم؟

    شما با سفر به شیراز در روز شیراز با یک تیر چند نشان می زنید. اول اینکه این فرصت را برای خودتان فراهم می کنید که شیراز را در بهترین ماه سال یعنی اردیبهشت از نزدیک ببینید و از هوای مطبوع و بهاری این شهر در ایام اردیبهشت لذت ببرید. دوما اینکه می توانید از خیلی از جاهای دیدنی شیراز به رایگان دیدن کنید. سوم اینکه می توانید در برنامه های مفرح و جالب شهر شیراز شرکت کنید و سفر شادتری را به مقصد این شهر برای خودتان رقم بزنید. چهارم اینکه اگر در روز شیراز به این شهر سفر کنید، بهتر می توانید با مردم مهربان و خونگرم این شهر و همین طور تاریخ غنی و فرهنگ ارزشمند این شهر آشنا شوید.

    در روز شیراز از کدام جاهای دیدنی بازدید کنیم؟

    اگر از ما می شنوید، در روز شیراز سعی کنید که از جاذبه های گردشگری مختلف این شهر دیدن کنید. چراکه هر کدام از جاهای دیدنی شیراز در روز شیراز حال و هوای مخصوص به خودشان را دارند و می توان گفت که تقریبا در همه آن ها یک جشن و سرور خاصی به پا است. اما اگر فقط می خواهید از سه یا چهار جاذبه گردشگری شیراز در روز شیراز دیدن کنید، توصیه ما این است که بازدید از حافظیه، سعدیه، ارگ کریم خان زند و همین طور یکی از باغ های شیرای مثل باغ ارم را انتخاب کنید.

    در ضمن حتما اگر در این روز جالب در شهر شیراز حضور داشتید، حتما از مسئولین یا شهرورندان این شهر درباره کنسرت ها، جشنواره ها و برنامه های تفریحی که قرار است در سطح شهر برگزار شوند، سوال بپرسید و اگر تمایل داشتید، در ان ها نیز شرکت کنید.

    روز شیراز 1403

    در سال های قبل به خاطر شیوع ویروس کرونا در شهر شیراز و شهرهای دیگر ایران، برنامه های تفریحی و فرهنگی روز شیراز به گونه ای متفاوت از هر سال برگزار شد. در این سال ها در این روز همه برنامه های تفریحی از جمله کنسرت ها، نمایشگاه ها و مسابقات به صورت آنلاین برگزار شدند و مردم ایران از شهرهای مختلف در آن شرکت کردند.

    با توجه به آخرین اخبار موجود، امسال یعنی در سال 1403 نیز قرار است که همه این برنامه ها مجازی باشند تا اولا مشکلی از نظر شیوع ویروس کرونا برای کسی پیش نیاید و دوما اینکه همه بتوانند از شهرهای مختلف ایران در جشنواره روز شیراز شرکت کنند.

    اگر شما هم به شرکت در جشن ها و کنسرت های جالب شهر شیراز علاقه دارید، بهتر است که همین حالا صفحه اینستاگرام شهرداری شیراز را فالو کنید و برنامه های لایو این شبکه را در روز 15 اردیبهشت دنبال کنید.

    همچنین می توانید برای رزرو تور ارزان شیراز با همکاران ما در آژانس مسافرتی مهرپرواز تماس بگیرید.


    درباره شیراز بیشتر بخوانید:

    باغ نارنجستان قوام شیراز را بشناسید

    روستای قلات بهشت استان فارس را بشناسید

    روز بزرگداشت سعدی شیرازی استاد سخن

    مقالات پربازدید
    6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW