021-88507190

پل ورسک کجاست

گردشگری م.مقیمی 13 تیر ، 1400 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
پل ورسک کجاست؟ این پل یکی از جالب ترین سازه های مهندسی ایران است و نتیجه جنگ جهانی را تغییر داده است. در این مطلب همه چیز درباره پل ورسک را بیان می کنیم.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    پل ورسک را بشناسید

    پل ورسک یکی از جالب ترین سازه های مهندسی ایران است. پلی که علاوه بر اینکه ساخت آن هم از نظر ابعاد، هم از نظر طراحی و هم از نظر مصالح تحسین بر انگیز است، بلکه تاثیر زیادی بر روی تاریخ بشریت داشته است! پلی که حکایت های بسیار شنیدنی در موردش وجود دارد. حکایت هایی که مسلما شما هم از شنیدنشان شگفت زده خواهید شد. با ما همراه باشید تا ببینیم پل ورسک کجاست و همه چیز درباره پل ورسک را به شما بگوییم و شما را با این پل زیبا که نتیجه جنگ جهانی را تغییر داده است، آشنا کنیم.

    پل ورسک در کدام شهر قرار دارد؟

    اول از همه بهتر است که با هم ببینیم پل ورسک در کدام شهر قرار دارد و این پل زیبا در کجای ایران قرار گرفته است. پلی که تحت عنوان پل ورسک شناخته می شود، یک پل مخصوص راه آهن است که دو کوه عباس آباد در روستای عباس آباد (روستای ورسک) در شهرستان سوادکوه مازندران را به هم متصل کرده است تا امکان عبور قطارهای تهران شمال از روی دره عباس آباد ممکن شود.

    لوکیشن پل ورسک

    سازندگان پل ورسک

    پل ورسک که در بین سال های 1313 و 1315 ساخته شده است، در زمانه خودش نشانه ای از نبوغ مهندسین بوده است. در حقیقت پل ورسک به دستور رضاشاه و توسط یک شرکت مهندسی دانمارکی و به کمک یک مهندس اتریشی ساخته شده است. قسمت جالب ماجرا اینجاست که وقتی ساخت پل ورسک در سال 1315 به اتمام رسیده و قرار بوده که بهره برداری از آن شروع شود، رضاشاه به آن مهندس اتریشی دستور می دهد که اگر از مهندسی خودش مطمئن است، خودش و تمامی اعضای خانواده اش زیر پل بایستند تا قطار از روی پل عبور کند تا اگر احیانا پل خراب شد، آسیبش به مهندس این پروژه و خانواده اش برسد!

    معماری پل ورسک

    یکی از مواردی که باعث شده ایرانیان به وجود پل ورسک افتخار کنند، این است که نام این پل در کتاب گینس ثبت شده است. چراکه این پل حدودا 110 متر از کف دره عباس آباد ارتفاع دارد و در زمانی که ساخته شد، پوشش یک دره به دهانه 86 متر و ارتفاع 110 متر کار هر مهندسی نبود و وقتی که ساخت شد، در تمام دنیا درباره آن صحبت می شده است. این را هم بگوییم که یکی از جذابیت های معماری پل ورسک به این است که در ساخت آن نه از فلز و نه از بتن آرمه استفاده شده است. بلکه پل ورسک با مصالح بسیار ساده ای همچون آجر، ملات و سیمان ساخته شده است. از آن هم عجیب تر اینکه، در ساخت پل ورسک از ابزار بسیار ساده ای مثل دریل دستی استفاده شده است.

    داستان ساختن پل ورسک

    همان طور که در ابتدای مطلب گفتیم، داستان ها و روایت های بسیار جالبی درباره پل ورسک وجود دارد و این پل نقش مهمی در تاریخ داشته است. ماجرای این داستان ها به حدود سال 1320 بر می گردد. زمانی که دنیا در گیر و دار جنگ جهانی دوم بود و این پل توانست نقشی کلیدی در جریان جنگ جهانی ایفاد کند. ماجرا از این قرار بود که نیروهای شوروی و انگلستان می خواستند از موقعیت استراتژیکی ایران به نفع خودشان استفاده کنند و از طریق مسیر ریلی ایران برای خودشان مهمات جا به جا کنند. اما در این میان برای اینکه این اتفاق نیفتد، از هیتلر دستور رسیده بود که بعضی از پل های ایران و بعضی از مسیرهای ریلی سرزمینمان توسط مین تخریب شوند تا این امکان برای متفقین مهیا نشود. اما از آنجایی که نیروهای روسیه و انگلیس توانستند که ایران را به تصرف خودشان در آورند و از نقشه تخریب پل ها با خبر شدند، جلوی این اتفاق را گرفتند و اجازه ندادند که پل ورسک و دیگر مسیرهای ریلی ایران تخریب شوند. در واقع آن ها توانستند که برنامه خودشان را عملی کنند و توانستند که از طریق پل ورسک مهمات خودشان را جا به جا کنند و در نتیجه توانستند در مقابل ارتش آلمان ایستادگی کنند. به همین دلیل هم هست که از پل ورسک با عنوان پل پیروزی نیز یاد می شود. چراکه نقش مهمی را در پیروزی نیروهای متفقین و مقابله با نازی ها ایفا کرده است.

    داستان ساختن پل ورسک

    حقایق جالب درباره پل ورسک

    یکی از حقایق جالبی که می خواهیم درباره پل ورسک به شما بگوییم، به نام گذاری آن مربوط است. جالب است بدانید که تا قبل از اینکه پل ورسک ساخته شود، به دره آن دره عباس آباد و به روستای اطراف آن روستای عباس آباد گفته می شده است. اما از بعد از ساخت این پل، عنوان ورسک به آن دره و آن روستا داده شد. اما سوال این است که نام ورسک از کجا آمده است و اصلا چرا نام این پل را ورسک گذاشته اند؟ در جواب باید به شما بگوییم که دو روایت مختلف برای نامگذاری این پل وجود دارد که یکی از آن ها حاکی از این است که نام ورسک از نام درختچه هایی به نام ورس در اطراف آن دره گرفته شده است و روایت دیگری نشان از این دارد که نام ورسک را بر اساس نام یکی از مهندسین سازه این پل انتخاب کرده اند. یکی از حقایق دیگری که باید درباره پل ورسک عنوان کنیم، این است که این پل قرار بوده که فقط 70 سال عمر داشته باشد. اما حالا که بیش از 85 سال از عمر آن می گذرد، هنوز که هنوزه از آن استفاده می شود و به نظر می رسد که عمرش بیشتر از این حرف ها باشد.

    سخن پایانی

    راستی شما تا به حال از پل ورسک دیدن کرده اید؟ یا تا به حال شده که با قطار از روی پل ورسک عبور کنید؟ اگر هر تجربه ای از بازدید از این پل یا عبور از آن دارید، ممنون می شویم که تجربه تان را با ما در میان بگذارید.

    همچنین می توانید برای رزرو تور ارزان با همکاران ما در آژانس مسافرتی مهرپرواز تماس بگیرید.


    درباره جاذبه های شمال ایران بیشتر بخوانید:

    روستای جواهرده رامسر و جاهای دیدنی زیبای آن

    دریاچه شورمست طبیعتی زیبا در سوادکوه

    هفت آبشار تیرکن طبیعتی زیبا در شمال ایران

    مقالات پربازدید
    6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW