021-88507190

4 برج مراقبت مرتفع فرودگاه در آسیا

اخبار آژانس مسافرتی مهرپرواز 16 تیر ، 1397 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    برج مراقبت، برجی نه چندان بلند برای کنترل راه و مسیر در فضای باز باند فرودگاه می باشد که داشتنش برای هر فرودگاهی لازم است، البته در بعضی مناطق و فرودگاه های بسیار کوچک وجود ندارد اما برای فرودگاه های شهرها وجودش بسیار لازم و حیاتی است. تعداد بلندترین برج های مراقبت دنیا انگشت شمار هستند اما معماری و ساخت آنها باید به نحوی باشد که حسگرها و کنترل کننده ها به طور کامل به تمامی نقاط و فضای باند فرودگاه و محیط اطراف دسترسی و کنترل داشته باشند. چند نمونه از این برج های مراقبتی که دارای ارتفاع نسبتاً زیادی هستند، در آسیا وجود دارند، امروز می خواهیم شما را با آنها آشنا کنیم.

    برج مراقبت سووارنابومی، تایلند
    یکی از بلندترین برج های مراقبت دنیا، در فرودگاه بین المللی سووارنابومی بانکوک در کشور تایلند قرار دارد. ارتفاع برج مراقبت آسمان خراش این فرودگاه 132.2 متر می باشد که بلندترین برج کنترل ترافیک هوایی در دنیا به شمار می رود. فرودگاه بانکوک دارای باند شرقی با 4000 متر طول و 60 متر عرض و باند غربی با 3700 متر طول و 60 متر عرض است که تقریباً 76 پرواز در ساعت را سازماندهی می کند. این برج مراقبت در سال 2005 با هزینه ای معادل 18 میلیون دلار ساخته شد.
    تمام امکانات مهم و تجهیزات لازم برای این برج مراقبت توسط یک شرکت فرانسوی به نام "تالس" آماده شده است که این شرکت تولیدکننده لوازم، قطعات، حمل و نقل، تجهیزات در زمینه صنایع هوافضا، صنایع دفاعی و نظامی است. کنترل گرهای این برج مراقبت به دلیل ارتفاع زیاد و دید مناسب 360 درجه و مساحت 32.4 کیلومتر مربعی دارای دید کاملی هستند. چنانچه شما با تور تایلند به این کشور سفر کنید، هواپیمای شما توسط این برج مراقبت به زمین خواهد نشست.

    برج مراقبت سووارنابومی، تایلند

    برج مراقبت کوالالامپور، مالزی
    فرودگاه بین المللی کوالالامپور در 50 کیلومتری این شهر قرار دارد که در سال 1998 راه اندازی شد. این برج که دارای 130 متر ارتفاع است که دومین برج کنترل ترافیک هوایی دنیا محسوب می شود. این برج مراقبت شبیه به یک مشعل المپیک است که فرودگاه را در 120 پرواز در هر ساعت سازماندهی می کند. این برج مراقبت توسط سازمان وزارت هوانوردی (DCA) و وزارت حمل و نقل اداره می شود و دفتر اصلی و خدمات پشتیبانی آن نیز در قسمت پایه‌ی آن قرار دارد. از اتاق دیده بانی این برج، کلیه سطوح دو باند آن که به شکل موازی کنارهم قرار دارند و طولشان به 4000 متر می رسد، مشاهده می شود. طراحی برج مراقبت کوالالامپور به دست "کیشو کوروکاوا" صورت گرفته است و اداره برج کنترل ترافیک هوایی فرودگاه بین المللی کوالالامپور توسط شرکت بهراد که بیشتر فرودگاه های مالزی را کنترل می کند، انجام می گیرد. اگر قصد سفر به تور مالزی را داشته باشید، پرواز شما در فرودگاه بین المللی کوالالامپور، توسط این برج مراقبت کنترل می شود.

    برج مراقبت کوالالامپور، مالزی

    برج مراقبت بایون گوانگجو، چین
    فرودگاه بین المللی گوانگجو بایون در جنوب کشور چین واقع شده است. ارتفاع این برج 110 متر است و به همین دلیل دید کاملی در مساحت 15 کیلومتر مربعی فرودگاه را ایجاد می کند. بلندترین برج مراقبت در کل چین، همین برج کنترل ترافیک هوایی فرودگاه گوانگجو می باشد. مساحت کلی این بنا، 10100 متر مربع می باشد که با هزینه ای به مقدار 8.769 میلیون دلار آمریکا (11 میلیون دلار سنگاپور) ساخته شده است. برج مراقبت فرودگاه بین المللی گوانگجو بایون در سال 2003، قبل از اینکه ساخت فرودگاه چین به پایان برسد، به بهره برداری رسید و مراحل ساختش به اتمام رسید.
    طراحی و مهندسی این برج عظیم الجثه را گروه مشاورین (CPG Consultants) انجام دادند و نیز پیمانکار اصلی ساخت فرودگاه بایون چین، شرکت گرینر وود وارد کلارک و پارسونز (Greiner Woodward Clyde & Parsons Corporation URS) بوده است. فرودگاه دارای دو باند است که قطب اصلی فرودگاهی برای خطوط هوایی جنوب چین به شمار می رود. اداره این فرودگاه به عهده شرکت بین المللی بایون گوانگجو می باشد. اگر که تور چین مقصد شما باشد، این برج مراقبت پرواز شما را کنترل خواهد کرد.

    برج مراقبت بایون گوانگجو، چین

    برج مراقبت ابوظبی، امارات متحده عربی
    برج مراقبت فرودگاه بین المللی ابوظبی دارای 109 متر ارتفاع است که می تواند به خوبی به محیط اطراف خود تسلط داشته و کارهای لازم برای کنترل تمام پروازهای تور امارات را انجام دهد. فرودگاه دارای دو باند می باشد که این برج مراقبت با 20 طبقه در میان این دو باند واقع شده است. برج مراقبت فرودگاه بین المللی ابوظبی د رامارات متحده عربی، دارای 8 منصب شغلی برای کنترل هوایی و نیز 12 منصب شغلی برای کنترل زمینی است. این برج در سال 2011 توسط شرکت پارسونز (Parsons) بنا شد و نیز برنامه ریزی جهت توسعه ظرفیت 40 میلیون مسافر تا سال 2030 انجام پذیرفت.
    طراحی برج مراقبت فرودگاه بین المللی ابوظبی به عهده شرکت ترل (Terrel) بوده است و نیز ساخت آن به شرکت (ADPI) واگذار شد. تجهیزات سیستم های کنترل را نیز به شرکت تالس سپردند.

    برج مراقبت ابوظبی، امارات متحده عربی

    مقالات پربازدید
    6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW