021-88507190

آبشار دودن آنتالیا

گردشگری مهرپرواز 30 بهمن ، 1402 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
آبشارهای دودن (Duden Waterfalls) از شگفت‌انگیزترین پدیده‌های طبیعی موجود در آنتالیا هستند که شکوه و عظمت این دو آبشار، هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    گردشگران، شهر آنتالیا را اغلب با سواحل زیبای آن می‌شناسند؛ اما آنتالیا به چند ساحل لاکچری با تفریحات آبی خلاصه نمی‌شود. این شهر، جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متعددی دارد و یک مقصد توریستی ایده‌آل محسوب می‌شود. آبشارهای دودن (Duden Waterfalls) از شگفت‌انگیزترین پدیده‌های طبیعی موجود در آنتالیا هستند. شکوه و عظمت این دو آبشار، هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند.

    اگر قصد سفر به آنتالیا را دارید و از سواحل و تفریح‌های تکراری آن خسته شده‌اید؛ آبشارهای دودن، بهترین گزینه هستند. برای آشنایی بیشتر با آبشار دودن آنتالیا و شگفتی‌های اطراف آن، لطفا چند دقیقه از وقت ارزشمندتان را صرف مطالعه این مقاله کنید.

    نمایی از آبشار دودن بالایی

    نمایی از آبشار دودن بالایی

    آبشار دودن کجاست؟

    لازم نیست برای لذت بردن از طبیعت و مناظر طبیعی در آنتالیا، مسافت درازی طی کنید و یا به شهر دیگری بروید. در فاصله حدود 14 کیلومتری از مرکز این شهر، طبیعت زیبا و چشم‌نوازی وجود دارد که در دل آن مجموعه آبشارهای دودن قرار گرفته است.

    این منطقه از دو آبشار بسیار زیبا و چشمگیر تشکیل شده که 8 کیلومتر از یکدیگر فاصله دارند و از رودخانه‌ای به نام دودن جاری می‌شوند. این رودخانه به آبشارهای دودن در آنتالیا می‌رسد و درنهایت، وارد دریای مدیترانه می‌شود. در ادامه، به تفکیک با آبشارهای بالا و پایین دودن آشنا خواهیم شد.

    آشنایی با آبشارهای دودن؛ آبشار بالایی و پایینی

    آبشارهای دودن به دو آبشار بالا و پایین تقسیم می‌شوند و در فاصله چند کیلومتری از یکدیگر قرار دارند. ارتفاع آبشار بالا که با نام آبشار اسکندر نیز شناخته می‌شود، حدود 15 متر و عرض آن تقریبا برابر با 20 متر است. درختان سرسبز، دریاچه زیبا و هوای مطبوع این آبشار، سالانه گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند.

    پشت آبشار بالای دودن یک غار زیبا قرار گرفته که تماشای آبشار از حفره آن، لذتی وصف‌نشدنی دارد. برای رفت‌‌وآمد آسان‌تر گردشگران، پله‌ای مارپیچ از غار به آبشار طراحی و نصب شده است. این مکان در اوایل دهه 70 میلادی به یک تفرجگاه رسمی تبدیل شد و امکاناتی همچون کافه و رستوران در آن موجود است.

    آبشار پایین یا آبشار دوم، حدود 40 متر ارتفاع دارد. شکوه و عظمت این آبشار، باعث ایجاد منظره‌ای خارق‌العاده شده است. آبشار پایین به دلیل قرارگیری در منطقه‌ای به نام کارپوز کالدیران، به همین نام نیز شناخته می‌شود. بیشترین گونه‌های ماهی دریای مدیترانه در این نقطه از آبشار دودن پیدا می‌شوند. پارک دودن در نزدیکی این آبشار قرار گرفته و گردشگران می‌توانند از روی سکوی مشاهده پارک، شاهد زیبایی و جوش و خروش آبشار پایین دوم باشند.

    نمایی از آبشار دودن پایینی

    نمایی از آبشار دودن پایینی

    آبشار دودن کجاست؟ نحوه دسترسی به آن

    آبشار اول دودن در فاصله 10 کیلومتری جنوب شرقی آنتالیا، منطقه کپز، پارک دودن واقع شده است. این آبشار پس از طی 17 کیلومتر، به دریای مدیترانه می‌ریزد. برای دسترسی به آبشار اول می‌توانید از وسایل حمل ونقل عمومی در آنتالیا مانند تاکسی، اتوبوس، مینی‌بوس و تراموا استفاده کنید. مینی‌بوس‌های ورساک، از مرکز شهر به طرف آبشار بالا حرکت می‌کنند. اتوبوس‌های خط LC07 که از مقابل هتل لارا حرکت می‌کنند نیز پس از حدود 15 تا 20 دقیقه، شما را به آبشار دودن می‌رسانند.برای رسیدن به بالای آبشار نیز می‌توانید از تراموا خط T3 استفاده کنید.

    آبشار دوم دودن هم در منطقه مراد پاشا، محله چالیان، خیابان لارا، پارک دودن لارا قرار دارد. برای دسترسی به این آبشار می‌توانید از اتوبوس‌های خط VML 55 A در مقابل مرکز خرید تراسیتی استفاده کنید. تراموای خط T3 در ایتسگاه شلاله نیز بعد از هشت ایستگاه شما را مقصد می‌رساند.

    تفریحات و جاذبه های گردشگری در اطراف آبشارهای دودن

    محوطه آبشارهای دودن در اوایل دهه 70 میلادی به تفرجگاه تبدیل شد و کلیه امکانات رفاهی در آن موجود است. رستوران، کافه، مسجد، فروشگاه و پارکینگ از جمله امکانات رفاهی آبشارهای دودن به شمار می‌روند. در ادامه تعدادی از امکانات تفریحی این مجموعه را نیز به شما معرفی می‌کنیم.

    گردش و پیک نیک

    وقتی که وارد مجموعه آبشار دودن می‌شوید، طبیعتی زیبا در جوار رودخانه با جنگلی دلنواز پیش‌روی خود دارید. می‌توانید با بردن وسایل پیک نیک، یک روز آفتابی بهاری یا تابستانی را کنار دوستان و خانواده در این محیط سپری کنید. پیک‌نیک و کمپ زدن، کم‌هزینه‌ترین و یکی از بهترین تفریحات اطراف این آبشار است.

    غارنوردی

    وقتی که وارد دره دودن شدید و قصد پیاده‌روی مسافت بین دو آبشار را کردید، حتماً سری به غار آرزوهای دودن هم بزنید. پشت آبشار اول غاری به طول 40 متر وجود دارد که به غار آرزوها معروف است.

    گردش در مسیر بین دو آبشار

    بین دو آبشار اول و دوم دودن آنتالیا، فاصله‌ای هشت کیلومتری وجود دارد. در این مسیر طبیعتی زیبا و رودخانه‌ای خروشان دیده می‌شود. شما می‌توانید در فاصله این دو آبشار از طبیعت زیبای اطراف نیز لذت ببرید؛ همین مسیر هشت کیلومتری می‌تواند یک پکیج کامل طبیعت‌گردی باشد.

    قایق سواری

    هرجا که رودخانه باشد، حتماً تفریحات آبی هم حاضر هستند. به همین دلیل باید خودتان را برای تجربه قایق‌سواری در رودخانه آماده کنید. یکی از راه‌های رسیدن به آبشار دوم، استفاده از قایق است؛ که به نظر گزینه جذابی هم به نظر می‌رسد. با انتخاب قایق‌سواری برای طی کردن مسیر، امکان تماشای منظرۀ رودخانه و طبیعت اطراف را خواهید داشت. به شما اطمینان می‌دهیم که این انتخاب، تجربه فراموش نشدنی‌ای برایتان خواهد بود.

    در بازدید از دو آبشار دودن می‌توانید دیگر تفریحات آنتالیا مانند رفتینگ و زیپ‌لاین را هم تجربه کنید. ضمن اینکه مناظر این منطقه بهترین لوکیشن برای عکاسی را در اختیارتان قرار می‌دهد و می‌تواند خاطرات جذابتان را در آلبومتان ثبت کند. را تجربه کنید.

    تفریحات و جاذبه های اطراف آبشار دودن بالایی

    تفریحات و جاذبه های اطراف آبشار دودن بالایی

    امکانات رفاهی آبشار دودن

    آبشار دودن علاوه بر داشتن طبیعتی زیبا، مجموعه‌ای از امکانات رفاهی را نیز در خود جای داده که می‌توانید از آنها استفاده کنید. در کنار آبشار و رودخانه دودن انواع کافه‌ها و غذاخوری‌ها وجود دارد که پس طی مسیر و قایق‌سواری، مکان خوبی برای رفع خستگی خواهند بود. علاوه‌بر‌آن، پارکی در محوطه احداث شده که تمام امکانات رفاهی مانند زمین بازی، سرویس بهداشتی، مسجد و. . . را در دسترس گردشگران قرار می‌دهد.

    بهترین زمان بازدید از آبشارهای دودن

    حتماً این پرسش برای شما به وجود می‌آید که بهترین زمان بازدید از آبشارهای دودن چه زمانی است. این مسئله بیشتر از هر چیزی به سلیقه و انتخاب شما بستگی دارد. به طور کلی آب و هوای آنتالیا آب و هوایی مدیترانه‌ای است. حتما می‌دانید که بهار دلپذیر، تابستان‌های گرم و آفتاب تابان و زمستان‌های ملایم از مهم‌ترین مشخصه اقلیم مدیترانه‌ای محسوب می‌شود. با این حساب، اگر می‌خواهید از طبیعت در فصل بهار لذت ببرید و به دمای بهاری علاقه دارید، می‌توانید از اواسط اردیبهشت ماه به این مجموعه آبشارها بروید و هوای خوش بهاری این منطقه را استشمام کنید.

    اما اگر به هر دلیلی فصل تابستان را انتخاب کرده‌اید، باز هم جای نگرانی نیست. به دلیل شرایط حاکم بر اقلیم مدیترانه‌ای، هوای محوطه آبشار حتی با وجود رودخانه و بافت جنگلی، شرجی نیست و گرمای آن هم گزنده نخواهد بود. البته بازدید از مجموعه آبشارهای دودن در فصل پاییز نیز لطف خود را دارد و طبیعت هزار رنگ آن می‌تواند چشمتان را خیره کند‌.

    جاهای دیدنی اطراف آبشار دودن

     شاید برای شما صرفاً طبیعت گردی و لذت بردن از رودخانه و آبشار دودن در ترکیه کافی نباشد و بخواهید از زمانی که برای آن برنامه‌ریزی می‌کنید، حداکثر استفاده و لذت را ببرید. در این صورت می‌توانید از دیگر جاذبه های گردشگری در اطراف آبشار دودن هم دیدن کنید. مراکز زیر، از مهم‌ترین جاهای دیدنی آنتالیا اطراف این آبشار هستند:

    موزه سندلند

    موزه سندلند در سواحل لارا، هر ساله حدود ۱۵۰,۰۰۰ بازدیدکننده دارد؛ موزه‌ای که در آن بیش از ۲۵ مجسمه‌ساز با استفاده از ۱۰,۰۰۰ تُن شن و ماسه، بیش از ۱۰۰ مجسمه شنی کوچک و بزرگ خلق می‌کنند. برای مثال، در سال ۲۰۲۲ موزه سندلند آنتالیا تم فضایی را برای ماجراجویی هنرمندانۀ خود برگزید.

    از دیگر امکانات و تفریحات این موزه باید به کارگاه‌های آموزش مجسمه‌سازی و زمین بازی برای کودکان اشاره کنیم. این مرکز مهیج در محله گوزل اوبا و ساحل عمومی بیرلیک در خیابان لارا واقع شده است.

    مرکز خرید مارک آنتالیا

    اگر در کنار لذت بردن از طبیعت، قصد خرید و سر زدن به فروشگاه و مراکز خرید هم داشته باشید، می‌توانید به مرکز خرید مارک آنتالیا که در فاصله نیم ساعتی از مجموعه آبشار دودن قرار دارد، سر بزنید. نمایندگی بسیاری از برندهای پوشاک در این مرکز خرید قرار دارد و شما می‌توانید خریدی دلچسب را در آن تجربه کنید. این پاساژ در محله تاهیل پازاری، خیابان کاظیم اوزالپ قرار گرفته و با شماره پلاک 84 مشخص شده است.

    دروازه تاریخی هادریان

    این منطقه تاریخی که از دوران امپراطوری رومیان به یادگار مانده، سه طاق مرمرین و قوسی‌شکل دارد که بر بالای هشت ستون از جنس گرانیت و مرمر سوار شده‌اند. این طاق‌ها در گذشته، حکم ورودی شهر کالیچی را داشت و هنگام ورود سرداران و پادشاهان و یا در زمان برگزاری جشن و سرور، آذین‌بندی می‌شد.

    دیگر بخش‌های دروازه هادریان، چهار دکل و دو برج هستند که نمونه‌ای کلاسیک از طاق نصرت‌های رومی به شمار می‌روند. این دروازه درواقع محل تلاقی دنیای قدیم و آنتالیای مدرن امروز است؛ مکانی که در آن می‌توان به گذشته سفر کرد و در دل تاریخ ترکیه پیش رفت. شما می‌توانید قبل یا بعد از گردش در آبشار، به این دروازه باستانی هم سری بزنید که در مرکز شهر آنتالیا در بلوار آتاتورک قرار دارد.

    موزه آنتالیا

    موزه آنتالیا با وسعت ۳۰,۰۰۰ متر مربع دارای دو طبقه، ۱۳ سالن نمایشگاهی و یک گالری در فضای باز است و از آثار باستانی قدیمی زیادی میزبانی می‌کند. این موزه با تالار ماقبل تاریخ (دربردارندۀ فسیل‌ها و اشیای یافت شده در سکونتگاه‌هایی مانند غار کارائین، اوکوزین و سما هویوک)، تالار سکه‌ها، مصنوعات کوچک و نمادها، اتاق کودک (شامل اسباب‌بازی‌های دوران باستان)، مجسمه‌های خدایان و الهه‌های یونانی، مجسمه‌های امپراتوری رومی (کشف شده در شهر باستانی پرگا)، سالن کاوش‌های منطقه‌ای، تالار موزاییک، تئاتر پرگا و تالار سارکوفاگی‌ها (تابوت‌های کشف شده در حفاری گورستان پرگا)  یکی از جذاب‌ترین اماکن گردشگری برای علاقه‌مندان به تاریخ محسوب می‌شود.

    برای بازدید از موزه آنتالیا به حدود دو ساعت زمان نیاز دارید. و باید به محله محله باغچه لی اولر در خیابان کنیالتی بروید.

    نکات مهم در بازدید از آبشارهای دودن

    آبشارهای دودن در فاصله چند کیلومتری از یکدیگر قرار گرفته‌اند و برای بازدید از هر دوی آن‌ها به پنج تا شش ساعت زمان نیاز دارید. اگر قصد خرید تور لحظه آخری آنتالیا و بازدید از این آبشارها را دارید، بهتر است برخی نکات مهم را به خاطر بسپارید:

    • بازدید از آبشار پایین دودن رایگان و 24ساعته است
    • آبشار بالایی دودن در پارک قرار دارد و باید برای بازدید از آن هزینه پرداخت کنید.
    • ساعت بازدید از آبشار دودن در نیمه اول سال از ساعت 9:00 تا 19:30 و در نیمه دوم سال از ساعت 9:00 تا 18:00 است.
    • بسیاری از آژانس‌های مسافرتی محلی تور سه آبشار (آبشارهای دودن و آبشار کورشونلو) را برگزار می‌کنند که می‌توانید در آن‌ها شرکت کنید.
    • هنگام بازدید از آبشارهای دودن حتما لباس مناسب، کرم ضد آفتاب، عینک آفتابی، کفش پیاده‌روی و آب آشامیدنی کافی به همراه داشته باشید.

    برخی افراد به دلیل فاصله دو آبشار دودن از یکدیگر و رایگان نبودن آبشار بالایی، فقط به بازدید از آبشار پایین اکتفا می‌کنند. درحالی‌که هر دو آبشار زیبایی‌های خاص خود را دارند و تجربه‌ای به یادماندنی برای شما رقم می‌زنند.

    طبیعیت زیبا در اطراف آبشار دودن

    طبیعیت زیبا در اطراف آبشار دودن

    سفر به آنتالیا با تورهای ویژه آژانس مهرپرواز

    در این مقاله به معرفی آبشار دودن آنتالیا و جاذبه‌های آن پرداختیم. این آبشار از دو آبشار مجزا تشکیل شده و هر دوی آن‌ها بسیار باشکوه و تماشایی هستند. گردشگران در اطراف این آبشارها به تفریح‌های مختلف همچون پیاده‌روی، ماهیگیری، قایق‌سواری و پیک‌نیک مشغول می‌شوند و ساعت‌های خوشی را دور از هیاهوی شهر سپری می‌کنند.

    اگر عاشق طبیعت بکر و هوای پاک هستید، حتما از آبشارهای دودن آنتالیا بازدید کنید. بلیط آنتالیا را همین حالا از سایت مهرپرواز بخرید و از خدمات گردشگری این آژانس مسافرتی بهره‌مند شوید. با یک بار خرید از این مجموعه، به مشتری همیشگی ما تبدیل خواهید شد.

    مقالات پربازدید
    6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW