021-88507190

ازمیر یا آنتالیا

گردشگری مهرپرواز 30 بهمن ، 1402 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
انتخاب بین ازمیر یا آنتالیا به نوع سفری که مدنظرتان است، بستگی دارد. اگر قصد سفر به آنتالیا یا ازمیر را دارید، این مقاله را مطالعه کنید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    ترکیه یکی از مقاصد پرطرفدار و دوست‌داشتنی در میان گردشگران است و شهرهای شگفت‌انگیزی برای کاوش دارد. آنتالیا و ازمیر نیز دو مورد از جذاب‌ترین شهرهای ترکیه برای گردشگری هستند؛ با این حال ازمیر بهتر است یا آنتالیا؟ کدام یک را باید برای سفر انتخاب کرد؟

    مسلما انتخاب بین ازمیر یا آنتالیا به نوع سفری که مدنظرتان است، بستگی دارد. هر دوی این شهرها می‌توانند غذاهای افسانه‌ای، تجربیات فرهنگی جذاب و جاذبه‌های سرگرم‌کننده‌ای را ارائه دهند؛ اما در عین حال، مکان‌های متفاوتی برای گشت‌وگذار هستند. از همین رو، ما در ادامه این مطلب قصد داریم این دو شهر را با هم مقایسه کنیم. پس پیش از خرید تور آنتالیا یا ازمیر، مقاله زیر را مطالعه کنید.

    آنتالیا کجاست؟

    آنتالیا از شهرهای بزرگ ترکیه در سواحل جنوبی این کشور است. این شهر به‌دلیل داشتن هتل‌های درجه یک و موقعیت دوست‌داشتنی در نزدیکی برخی از بهترین سواحل ترکیه، به‌عنوان پایتخت توریستی این کشور شناخته می‌شود. جای تعجب نیست که انتالیا هر ساله، بازدیدکنندگان زیادی را به خود جلب می‌کند، به‌خصوص در ماه‌های گرم تابستان.

    تاریخچه این شهر به قرن‌ها قبل برمی‌گردد؛ به زمانی که توسط گروه‌های مختلفی از جمله رومیان اداره می‌شد. آنتالیا با وجود پیشرفت‌های زیادی که در سال‌های اخیر داشته، به رشد و توسعه ترکیه کمک زیادی کرده است. از سواحل زیبا گرفته تا بازارهای سنتی، تفریحات آبی و مراکز ماساژ، تفریحات زیادی برای گردشگران تور آنتالیا وجود دارد. اگر می‌خواهید با این شهر ساحلی بیشتر آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله راهنمای سفر به آنتالیا را بخوانید.

    موقعیت جغرافیایی آنتالیا روی نقشه گوگل

    ازمیر کجاست؟

    ازمیر نیز شهر ساحلی بزرگی در سواحل غربی ترکیه است که در مجاورت دریای اژه قرار دارد. مرکز استان آناتولی به‌خاطر تاریخ خارق‌العاده‌اش معروف است. در واقع، ازمیر توسط یونانی‌ها تأسیس شد؛ مدتی کنترل آن به دست رومی‌ها افتاد و قبل از اینکه سرانجام در سال 1922 بخشی از ترکیه شود، زیرمجموعۀ امپراتوری عثمانی بود. ازمیر سومین شهر بزرگ ترکیه و همچنین دومین منطقه بزرگ در اطراف دریای اژه است.

    ازمیر با داشتن گذشته‌ای بسیار غنی، پناهگاهی برای دوستداران تاریخ و فرهنگ است. خرابه‌ها و بقایای شگفت‌انگیزی از گذشته در ازمیر وجود دارند که قدمت برخی از آن‌ها به دوران اسکندر مقدونی بازمی‌گردد. البته این شهر فقط مکانی برای سیر در تاریخ نیست. این کلان شهر مدرن و آینده‌نگر انواع فعالیت‌ها و تفریحات سرگرم‌کننده را برای گردشگران تدارک دیده است؛ از جمله بازارهای متنوع و وسیع، برخی از بهترین رستوران‌های ترکیه و ... . راهنمای سفر به ازمیر می‌تواند پیش از سفر اطلاعات لازم درباره این شهر تاریخی را در اختیارتان قرار دهد.

    بد نیست بدانید که فاصله ازمیر تا آنتالیا، با خودروی شخصی، حدود 469 کیلومتر، یعنی 5 ساعت و 58 دقیقه است. برای رفتن از ازمیر به آنتالیا یا بالعکس، علاوه بر خودروی شخصی، می‌توانید از هواپیما، قطار یا اتوبوس هم استفاده کنید.

    موقعیت جغرافیایی ازمیر روی نقشه گوگل 

    آب و هوای ازمیر بهتره یا آنتالیا؟

    اگر به‌دنبال یک تعطیلات ساحلی عالی با هتل‌های درجه یک و سواحل افسانه‌ای هستید، آنتالیا برای شما جذابیت بیشتری خواهد داشت. این منطقه که در شمال دریای مدیترانه قرار گرفته، آب‌وهوای مدیترانه‌ای دارد. به همین دلیل اواسط بهار تا اوایل پاییز بهترین زمان سفر به آنتالیا است.

    این درحالی‌ست که آب و هوای ازمیر معتدل است و رطوبت هوا چندان بالا نیست. ضمن اینکه بیشتر سواحل این شهر برای آب‌تنی و آفتاب‌گرفتن مناسب نیست. بنابراین می‌توانید در هر فصلی از سال به ازمیر سفر کنید.

    سواحل ازمیر یا آنتالیا؟

    هر دو شهر آنتالیا و ازمیر شهرهای ساحلی هستند؛ با این حال، سواحل ازمیر برای کسانی که قصد آ‌ب‌تنی و یا حمام آفتاب را دارند، مقصد مناسبی نیست. اگر در طول اقامت خود در ازمیر هوس آفتاب‌گرفتن یا قدم‌زدن در غروب آفتاب روی شن و ماسه را دارید، باید چمدان خود را ببندید و رهسپار جاده شوید. در واقع، برای یک گشت‌وگذار ساحلی، باید از شهرهای مجاور ازمیر مانند شبه جزیره چشمه یا کوش آداسی دیدن کنید.

    در مقابل، آنتالیا به‌دلیل موقعیت برترش در ساحل فیروزه ترکیه، برای ماجراجویی‌های ساحلی بسیار مناسب‌تر است. ماسه‌های بسیار نرم و صحنه‌های ساحلی مسحورکننده، هم در محدوده شهر و هم در خود آنتالیا وجود دارند. از این شهر اغلب به‌عنوان یکی از بهترین مناطق ترکیه برای عاشقان ساحل یاد می‌شود؛ زیرا بسیاری از زیباترین مناطق ساحلی این کشور در داخل و اطراف آنتالیا قرار دارد.

    پس به‌طور کلی، سواحل آنتالیا به‌وضوح گزینه بهتری برای گردشگران تابستانی است. اما ازمیر هم گزینه‌های کافی برای علاقه‌مندان به ساحل و دریا دارد؛ البته تا زمانی که برایتان مهم نباشد چند ساعت را در ماشین یا اتوبوس بگذرانید.

    تفریحات و جاهای دیدنی ازمیر بهتره یا آنتالیا؟

    مسلما یکی از موارد مهم در مقایسه بین آنتالیا یا ازمیر، جاذبه‌های گردشگری و جاهای دیدنی این دو شهر است. به‌طور کلی، شباهت‌هایی بین این شهرها از این نظر وجود دارد؛ زیرا هر دو شهر مکان‌های تاریخی دیدنی، مراکز خرید عالی و تفریحاتی جالب ارائه می‌دهند. با این حال به دلیل وجود سواحل تفریحی بیشتر، مسلما بیشتر تفریحات آنتالیا به بازی‌های آبی و ورزش‌های ساحلی خلاصه می‌شود. به‌طوری‌که غواصی، چتربازی، تورهای کشتی و یا جت‌اسکی این منطقه بسیار سرگرم‌کننده و معروف است. این درحالی‌ست که تفریحات ازمیر نیز شامل غواصی، پاراگلایدر یا قایق‌سواری است. اما بیشتر مناطق این شهر بیشتر باستانی است و برای کسانی که به فرهنگ و تاریخ علاقه دارند، ایده‌آل‌تر خواهد بود.

    مکان های دیدنی آنتالیا مانند کالیچی، هزارتویی از خانه‌ها و بناهای دیدنی، موزه‌های مختلف درباره گذشته تاریخی شهر، قلعه رومی و... در دسترس‌اند. برای خرید هم بازارهای سنتی ترکیه و مراکز خرید بسیار خوبی وجود دارد که نیاز شما را برطرف می‌کند. در کنار این‌ها، بیشتر شهرت آنتالیا به‌خاطر تفریحات هیجان‌انگیز آبی، مانند رفتینگ، تورهای یک روزه با قایق و پارک‌های آبی مجهز و بی‌نظیری است که تجربه‌ای فوق‌العاده برای شما رقم خواهند زد.

    ازمیر بهتره یا آنتالیا

    عکسی از محله کالیچی آنتالیا

    اما ازمیر از آنجایی که شهری تاریخی است، بازدیدکنندگان بیشتر مایلند بناهای باستانی معروف آن را ببینند. مسجد حصار، برج ساعت نمادین شهر در میدان کوناک، شهر باستانی افسوس و دیگر شگفتی‌های تاریخی از جاهای دیدنی ازمیر برای گردشگران تور ترکیه است. از نظر برتری مراکز خرید بین ازمیر یا آنتالیا نیز ازمیر با داشتن گزینه‌های بسیار زیاد مانند بازار کمرالتی، مسلما مکان بهتری برای خرید نسبت به آنتالیا است و همچنین حال‌وهوای ترکی اصیل‌تری دارد.

    مسحد حصار ازمیر

    تصویری از مسجد حصار در ازمیر

    هتل های ازمیر بهتر است یا آنتالیا؟

    انتخاب مکان مناسب می‌تواند نقش مهمی در تجربه سفر شما داشته باشد. از این نظر، ازمیر یا آنتالیا تفاوت چندانی ندارند و با طیف وسیعی از گزینه‌های متنوع، تضمین می‌کنند که شما انتخاب‌های زیادی متناسب با سبک و بودجه خود داشته باشید.

    ازمیر طیف متنوعی از اقامتگاه‌ها، از هتل‌های مجلل گرفته تا اقامت در بوتیک‌های عجیب‌وغریب را برای مسافران فراهم می‌کند. برای مثال هتل مجلل سوئیسوتل گرند افس ازمیر به‌دلیل خدمات عالی خود در سطح جهانی و موقعیت مکانی عالی مشهور است.

    از سوی دیگر، آنتالیا به‌دلیل داشتن اقامتگاه‌هایی با سبک تفریحی، به‌ویژه در منطقه ساحلی لارا، محبوب است. این هتل‌های مجلل، مانند دلفین امپریال، اغلب دارای سواحل خصوصی، امکانات تفریحی گسترده، و امکانات اقامتی باکیفیت و کامل هستند. برای تجربه سنتی‌تر هم، می‌توانید در هتل‌های منطقه کالیچی اقامت کنید که به سبک زیبای عثمانی بازسازی شده‌اند. به‌طور خلاصه، چه هتل های شیک ازمیر را ترجیح دهید و چه بهترین هتل‌های ساحلی آنتالیا، هر دو شهر در مورد محل اقامت، گزینه‌های مختلف و ایده‌آلی ارائه می‌دهند.

    هزینه سفر به ازمیر ارزانتر است یا آنتالیا؟

    هزینه یکی دیگر از عوامل مهمی است که باید هنگام انتخاب بین ازمیر یا آنتالیا در نظر گرفت. با توجه به این موضوع می‌خواهیم ببینیم کدام شهر ارزان تر است. به‌طور کلی، میانگین هزینه سفر به آنتالیا نسبتا مشابه ازمیر است؛ اما ممکن است تفاوت‌های جزئی برای غذا، تفریحات و محل اقامت مشاهده کنید.

    در همین راستا، قیمت وعده‌های غذایی و نرخ هتل‌ها در ازمیر پایین‌تر است. بنابراین می‌توانید غذای خوبی بخورید و بدون صرف هزینه زیاد، مکان خوبی برای اقامت پیدا کنید. به علاوه، از آنجایی که ازمیر در مقایسه با آنتالیا کمتر توریستی است، می‌توانید با هزینه کمتری از فعالیت‌ها و تورهای مختلف در ازمیر لذت ببرید. این در حالی است که آنتالیا با توجه به تعداد بیشتر گردشگران، کمی گران‌تر است. البته در صورتی که سفر خود را با دقت برنامه‌ریزی و محل اقامت خود را از قبل رزرو کنید، می‌توانید اقامتی مقرون‌به‌صرفه در این شهر ساحلی افسانه‌ای داشته باشید.

    با وجود مطالب بالا، این نکته را در نظر داشته باشید که سبک سفر و سلایق هر فردی متفاوت است و این هزینه‌ها می‌تواند به ازای هر گردشگری متفاوت باشد. اما اگر به‌دنبال یک میانگین حدودی هستید، باید گفت که میانگین هزینه سفر به ازمیر در هر روز و به ازای هر فرد، حدود 112 دلار است، در حالی که متوسط ​​هزینه روزانه در آنتالیا به 157 دلار می‌رسد. این هزینه‌ها شامل محل اقامت، غذا، حمل‌ونقل و سرگرمی است.

    قیمت بلیط هواپیمای آنتالیا و ازمیر

    قیمت بلیط هواپیما به چند عامل از جمله نوع بلیط، آژانس انتخابی و تاریخ رزرو آن بستگی دارد. مسلما در زمان‌هایی از سال مانند تعطیلات نوروز، از اردیبهشت تا شهریور که آب‌وهوای این دو شهر بهتر است و به‌طور کلی در High Season قیمت بلیط‌ها بیشتر خواهد بود. در مجموع، ازمیر و آنتالیا به‌لحاظ مقایسه بین قیمت بلیط، تفاوت چندانی با هم ندارند و تقریبا می‌توان گفت که قیمت بلیط هواپیمای این دو شهر از تهران، یکسان است.

    سفر به ازمیر یا آنتالیا؟

    در این مطلب تلاش کردیم مقایسه‌ای کاربردی بین ازمیر و آنتالیا انجام دهیم تا شما بتوانید برای انتخاب مقصد مورد نظرتان بین ازمیر یا آنتالیا، بهتر تصمیم بگیرید. به‌طور کلی، انتخاب بین ازمیر یا آنتالیا آسان نیست. هر دوی این شهرها مکان‌های هیجان‌انگیزی برای گشت‌وگذار هستند و هیچ یک از این دو شهر نسبت به دیگری برتری ندارد. اما بسته به ترجیحات شما، ممکن است یکی از آن‌ها مقصد بهتری برای سفر باشد.

    آنتالیا به لطف توسعه توریستی قوی خود، در این مقایسه دارای برتری و به‌نحوی لاکچری‌تر است و طیف متنوعی از تفریحات و امکانات را برای مسافران فراهم می‌کند. از سوی دیگر ازمیر شهری کمتر توریستی است. نکته مثبت آن این است که شما می‌توانید تعطیلات ترکی اصیل‌تری را در ازمیر تجربه کنید؛ اما برای گشت‌وگذار در سواحل و لذت‌بردن از تفریحات هیجان‌انگیز، باید کمی حوصله به خرج دهید و از شهر بیرون بروید. به‌طور کلی، ازمیر برای کسانی که به‌دنبال سفری اقتصادی‌تر هستند و به تاریخ، فرهنگ و بناهای قدیمی علاقه‌مندند، گزینه مناسب‌تری است.

    اگر تصمیم به سفر به شهر تاریخی و باستانی ازمیر گرفتید، پیشنهاد می‌کنیم با تور ازمیر همراه شوید. تور آنتالیا نیز گزینه به‌صرفه‌تری نسبت به سفر شخصی به این شهر ساحلی است. اما اگر تجربه سفر به این دو شهر را دارید، حتما دانسته‌های خود را برای خوانندگان بنویسید. تجربیات شما می‌تواند راهنمای سفر خوبی برای گردشگران ترکیه باشد.

    سوالات متداول:

    1. آنتالیا بهتر است یا ازمیر؟

    این انتخاب کاملا شخصی است و به اولویت‌های شخصی شما بستگی دارد. اما به طور کلی، آنتالیا به سواحل، پارک‌های آبی و هتل‌های آل و یوآل خود معروف است؛ درحالی‌که ازمیر شهری باستانی است و مقصد خوبی برای علاقمندان به تاریخ است.

    2. از ازمیر تا آنتالیا چقدر راه است؟

    ازمیر در فاصله 469 کیلومتری غرب آنتالیا قرار دارد.

    مقالات پربازدید
    6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW