021-88507190

جاذبه های گردشگری تفلیس

جاذبه های گردشگری تفلیس
تفلیس
تفلیس پایتخت و بزرگترین شهر گرجستان و شرق اروپاست . این شهر در دو طرف رود کورا قرار دارد . جمعیتی حدود 1.5 میلیون نفر در آن زندگی می کنند . تفلیس در قرن پنجم میلادی و توسط واختانگ اول (پادشاه گرجستان باستان) بنیانگزاری شده است و سبب چشمه های آب گرم آن ، "تبریز" نام گرفت که بعد ها دگرگون شد و به شکل "تفلیس" درآمد . تفلیس در جنوب شرق اروپا قرار دراد ، موقعیت مکانی تفلیس یعنی قرار گرفتن آن در مسیر شرق و غرب ، این شهر را نقطه اتصال امپراطوری های رقیب گوناگون قرار می داده است و امروزه موقعیت آن را به عنوان یک مسیر مهم برای انرژی جهان و پروژه های بازرگانی و مسیر اتصال دو قاره اروپا با آسیا را تضمین می کند .
تفلیس یکی از بزرگترین شهرهای ناحیه قفقاز و از لحاظ مکانی دقیقاً در مرکز قفقاز واقع است . تاریخ پرفراز و نشیب تفلیس را می ‌توان از معماری آن درک کرد که ترکیبی از معماری قرون وسطی ، معماری نئوکلاسیک و معماری استالینیست است . تفلیس در طول تاریخ سکونت ‌گاه مردم مختلفی با نژادها ، فرهنگ ‌ها و مذاهب گوناگون بوده‌ است . امروزه این شهر از نظر مذهبی در شمار شهرهای مسیحی ارتدکس شرقی به حساب می ‌آید .

بنیان گذاری تفلیس
روزی واختانگ اول ، پادشاه گرجستان باستان به همراه اعضای دربارش در جنگلی نزدیک متسختا مشغول خوشگذرانی و شکار بودند . شاهین او به دنبال کبکی به هوا برخاست و پس از مدتی شاه و همراهانش پرنده ها را در کنار یک چشمه آب گرم یافتند که بخار خوشایندی از آن خارج می ‌شد ، آن‌ ها از وفور این چشمه‌های آب گرم شگفت زده شده بودند و پادشاه دستور ساختن شهری را در آنجا صادر کرد که «تْبیلیسی» (دارنده چشمه ‌های آب گرم) نام گرفت .

جغرافیا تفلیس
تفلیس در هزاره چهارم تا هزاره سوم پیش از میلاد مسکونی شد . برای اولین بار در سال ‌نامه‌ های قرن چهارم میلادی از تفلیس به عنوان قلعه ـ شهر نام برده شده‌ است . تفلیس به علت واقع شدن در محل تلاقی راه‌ های مهم همیشه دارای اهمیت منطقه ‌ای بوده و همین ویژگی ‌ها سبب گسترش و توسعه این شهر از دیرباز تاکنون شده‌است . این شهر در ۱۲۰ کیلومتری رشته کوه قفقاز بزرگ و ۲۵۰ کیلومتری دریای سیاه قرار دارد و با شهرهای تاشکند ، استانبول ، رم ، بارسلون ، بوستون ، و شیکاگو هم عرض است . شهر در دو طرف ساحل رود متکواری در درون دره‌ ای گسترده‌ است . این رود که از کوه ‌های ترکیه سرچشمه می‌ گیرد به طول ۳۶ کیلومتر در شهر جاری است . سد "اورتاچالا" سرعت جریان آب را در مسیر شهر کاهش می ‌دهد و راه آبی آن را تنظیم می‌کند .

آب هوای تفلیس
آب و هوای تفلیس اقلیم نیمه ‌گرمسیری مرطوب با تأثیرات غالب اقلیم قاره‌ ای مرطوب است . تفلیس دارای زمستان‌ های نسبتاً سرد و تابستان‌ های گرم است . میانگین دمای سالیانه در این شهر، 13.3 درجه سلسیوس است . ژانویه با میانگین دمای 2.3 درجه سلسیوس سرد ترین ماه سال و ژوئیه با میانگین دمای 24.9 درجه سلسیوس گرم‌ ترین ماه سال است . کمترین دمای ثبت‌ شده ، 24.4- درجه سلسیوس و در ژانویه 1883 میلادی بوده و بیش‌ ترین دما نیز 42 درجه سلسیوس و در تاریخ 17 ژوئیه 1882 میلادی بوده‌ است .

فرودگاه تفلیس
فرودگاه بین المللی تفلیس که در سال 1952 تأسیس شد ، در فاصله 17 کیلومتری جنوب شرقی شهر تفلیس واقع شده است و سالانه بیش از 3 میلیون مسافر را به خود میبیند . جاذبه های گردشگری تفلیس
6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW