021-88507190

جاذبه های گردشگری دبی

جاذبه های گردشگری دبی

 دبی یکی از شهر  های کشور امارات متحده عربی است که این شهر در جنوب کشور ایران و در پیرامون خلیج فارس و در شبه جزیره عربستان قرار گرفته است . دبی بزرگ‌ ترین شهر کشور امارات نیز می‌ باشد . طول خط ساحلی 64 کیلومتر است .
ریشه نام دبی
واژه دوبی معرب واژه «دو پی» پارسی است به معنی «دو بنیاد» است که اشاره به بنیاد شهر دوبی در دو سوی خور دارد .
در دهه 1820 میلادی ، دبی توسط مورخان بریتانیایی «الوصل» نامیده می ‌شد . به دلیل سنت ‌های شفاهی منطقه ، تعداد کمی پرونده مربوط به فرهنگ تاریخی و افسانه‌ ای دبی وجود دارد که به صورت نوشته درآمده‌ است . به همین دلیل ریشه‌ های واژه دبی در منابع عربی بسیار مورد مناقشه قرار دارد . به گفته فدل هندهال (Fedel Handhal) ، محقق تاریخ و فرهنگ امارات متحده عربی ، کلمه دبی ممکن است از کلمه «دَبا» تشکیل شده باشد که اشاره‌ ای به جریان آهسته رودخانه قدیمی این شهر با نام خور است . همچنین احمد محمد عبید شاعر و محقق نیز می ‌گوید که ریشه کلمه دبی ، دَبا است اما منظور از دبا نوعی ملخ بوده‌ است .

تاریخچه دبی
دبی تا قبل از سال 1833 میلادی دهکده‌ ای از توابع مشایخ ابوظبی بوده است ، در آن سال شیخ مکتوم بن بطی آل مکتوم به همراه 800 نفر از اقوام و وابستگان و همراهان خود ، از امارت ابوظبی به این دهکده کوچ کردند و از آن تاریخ دوران حکمرانی قبیله آل مکتوم و تأسیس شیخ‌ نشین دبی آغاز شد . قبل از آن تاریخ ، دبی یک روستای کوچک بیشتر نبود و هیچ امتیازی نسبت به سایر روستا های اطراف خود نداشت .

فرمایان روایان آل مکتوم و حکام دبی
شیخ‌ نشین دبی توسط خانواده «آل مکتوم» تأسیس شد و تا به امروز نیز این خانواده بر آن حکومت می ‌کنند . زنجیره مستقیم فرمانروایان آل مکتوم و مؤسسان دبی عبارتند از :
    مکتوم بن بطی آل مکتوم (1833–1852)
    سعید بن بطی آل مکتوم (1852–1859)
    حشر بن مکتوم آل مکتوم (1859–1886)
    راشد بن مکتوم آل مکتوم (1886–1894)
    مکتوم بن حشر آل مکتوم (1894–1906)
    بطی بن سهیل آل مکتوم (1906–1912)
    سعید بن مکتوم آل مکتوم (1912–1929)
    راشد بن سعید آل مکتوم (1958–1990)
    مکتوم بن راشد آل مکتوم (1990–2006)
    محمد بن راشد آل مکتوم (2006 – تا امروزه)
دبی مدرن با تلاش شیخ راشد بن سعید آل مکتوم (سال‌های حکومت: 1958–1990) شکل گرفت . در طی این سالیان دبی به صورت یک مرکز داد و ستد برای ایران و هند و اینک به صورت پل ارتباطی داد و ستد در میان آفریقا و آسیای شرقی میانه درآمده‌ است . در سال‌ های جاری دبی به یک مکان مطمئن برای سرمایه‌ گذاری تبدیل شده‌ است .

خط هوایی دبی
بیشتر پایتخت‌ ها و شهر های مهم دنیا دارای پرواز مستقیم به دبی هستند . بیش از 80 خط هوایی به فرودگاه بین‌ المللی دبی می‌ رود و از آنجا برمی ‌گردد که موجب شده یکی از پرتردد ترین فرودگاه ‌های دنیا شود .

آب و هوا دبی
دبی دارای آب و هوا بسیار گرم و خشک می‌ باشد . دبی در فصل تابستان بسیار گرم ، پر باد و خشک است و به طور میانگین دارای دمایی در حدود ۴۰ درجه سلسیوس (104 درجه فارنهایت) در روز و 30 درجه سلسیوس (86 درجه فارنهایت) در شب می ‌باشد . همچنین در اغلب روز های سال آسمانی آفتابی مشاهده می ‌شود .
دبی در فصل زمستان نیز گرم است و به طور میانگین دارای دمای 23 درجه سلسیوس (73 درجه فارنهایت) در روز و 14 درجه سلسیوس (57 درجه فارنهایت) در شب می ‌باشد .
میانگین بارش در دبی 88.6 میلی ‌متر (3.49 اینچ) در سال می ‌باشد .

مذهب در دبی
گروه‌های غیر مسلمان می ‌توانند خانه‌ ها و عبادت گاه های خودشان را داشته باشند . در حالی که دولت کشور امارات مجوز قانونی به گروه‌ های مذهبی نمی ‌دهد ، اما ممکن است برخی از شیخ ‌نشین‌ های این کشور استقلال داخلی به برخی از مذاهب بدهند . دبی نیز تنها شیخ‌ نشین کشور امارات است که معابد هندو و گوردوا (معابد سیک‌ها) را دارد . طبق سرشماری اخیر افراد ملت هندوستان بیشترین جمعیت مستقر در دبی را تشکیل داده اند . گروه‌ های غیر مسلمان ، کمک‌ های نقدی را تنها می‌ توانند از بین خود جمع‌آوری کرده یا از خارج دریافت کنند و می‌ توانند در ملا عام دینشان را تبلیغ کنند . اما از دین برگشتن یا توزیع نشریات مذهبی به شدت خلاف قانون بوده و علاوه بر جریمه نقدی و پیگرد قانونی ، به خاطر رفتار توهین آمیز به آئین اسلام ، فرد مجرم یا به زندان می ‌رود یا از کشور اخراج می ‌شود .
اتباع اسرائیلی حق ورود به دبی را ندارد .

اقتصاد دبی
دبی و دیره ، بنادر مهمی برای تولید کنندگان غربی است . بیشتر مراکز مالی و بانک ها در منطقه بندری می ‌باشند . دبی اهمیت خود را به عنوان یک مسیر تجاری در دهه 1970 و 1980 به دست آورد . شهر دبی تجارت آزاد طلا دارد . بندر جبل علی در دهه 1970 ساخته شده است و بزرگ‌ترین بندر دست‌ساز بشر در جهان است . اما دبی به صورت فزاینده‌ای در حال پیشرفت به عنوان مرکزی برای صنایع خدماتی از قبیل فناوری اطلاعات و سرمایه‌ گذاری می ‌باشد . خطوط حمل و نقل توسط هواپیمایی امارات تقویت شده و در سال 2006 حدود 28 میلیون مسافر را جابه‌جا کرده‌ است . همچنین در دبی مناطق آزاد برای صنایع به خصوص وجود دارد از قبیل شهر اینترنتی دبی و شهر رسانه دبی ، که با یک فیلتر محدود شده و برخی سایت ها و سایت های اسراییلی بسته‌است و فرستادن صدا در اینترنت غیر قانونی است .

دبی شهر آسمان خراش
از زمانی‌ که امارات متحده عربی شروع به توسعه اقتصادی کرده است ، سرمایه‌ گذاران بسیاری را به سمت خود جذب کرده است ، که این شهر را به یکی از قطب‌ های اقتصادی مهم منطقه و جهان تبدیل کرده اند . دبی چند مورد از زیبا ترین آسمان خراش‌ های جهان را دارد که به‌واسطه‌ آنها ، معماری پیشگام خود را به نمایش گذاشته است . دبی با 149 آسمان خراش , سومین شهر جهان از نظر سازه‌ ها و ساختمان های بلند است .

جاذبه های گردشگری دبی
6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW