021-88507190

جاذبه های دیدنی و جذاب کیش

گردشگری ش.مافی 07 خرداد ، 1398 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    جاذبه های دیدنی و جذاب کیش 

    هر سوی ایران را که نگاه کنید، با جاذبه ‌های متعدد و متنوعی مواجه خواهید شد. بخش مهمی از این جاذبه ‌ها به سواحل خلیج فارس مربوط می ‌شود. کیش جزیره‌ ای از توابع بخش کیش شهرستان بندرلنگه در استان هرمزگان و یکی از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است. در گذشته این جزیره را به نام «قیس» می‌ خواندند. شکل این جزیره بیضوی مانند است و در ۱۲ کیلومتری ساحل شیبکوه واقع شده ‌است.

    این جزیره یک میلیون نفر گردشگر را سالانه به خود جذب می ‌کند. جزیره کیش از شمال به سرزمین پیوسته ایران، از شرق به تنگه هرمز، از جنوب به كشور امارات متحده عربی و از غرب به كشورهای بحرین و عربستان منتهی می‌شود.
    ارتفاع بلندترین منقطه این جزیره حدود ۳۵ متر از سطح دریا می ‌باشد. همچنین جزیرهٔ کیش فاقد رودخانه دائمی بوده و تعداد زیادی منابع آب شیرین زیرزمینی دارد. نزدیکترین بندر ایران به جزیرهٔ کیش، بندر چارک می‌ باشد که با این جزیره ۱۸ کیلومتر فاصله دارد.

    ساحلی نقره ای، آفتابی درخشان، آسمانی آبی، آبهایی نیلگون، هوایی پاک و آرامشی بی نظیر، جزیره کیش را به مروارید خلیج فارس تبدیل کرده است.کیش یکی از سرسبزترین جزایر خلیج فارس می باشد که در دو دهه اخیر بیش از دو هزار هکتار از زمین های جزیره جنگل کاری شده است. بیشتر جاهای دیدنی جزیره کیش شگفت انگیز است که طبیعت درطی سالهای طولانی آن را بوجود آورده و با دست بشر تغییراتی در آن ایجاد شده ‌است، بنابراین در تور کیش می توانید از مکان های بسیار زیادی بازدید نمایید.

    اسکله تفریحی کیش

    مکان های دیدنی کیش بسیارند اما اولین جایی که هر گردشگر به آن مراجعه می‌ کند، اسکله تفریحی است! این اسکله عرشه چوبی زیبایی دارد که در مسیری نسبتا طولانی به داخل خلیج فارس کشیده می‌ شود. طول اسکله 437 متر است و یک مسیر عالی برای پیاده‌ روی و گردش در ساحل محسوب می ‌شود.

    سالن بولینگ، سینما چهار بعدی و کافه ‌ها و رستوران‌ های متعدد جزو جذابیت ‌های این اسکله به شمار می‌ روند. اما مهمترین جاذبه، کلوب تفریحات دریایی است. در کلوب می‌ توانید کارهای متعددی را تجربه کنید؛ کارهایی مانند غواصی و جت اسکی. همچنین در این اسکله می ‌توانید دوچرخه و سه‌چرخه کرایه کنید و مسیر بسیار زیبایی را رکاب بزنید.

    اسکله تفریحی کیش

    ساحل مرجان کیش

    ساحل مرجان یکی دیگر از جاذبه های گردشگری کیش است که افراد بسیاری را به خود جذب می‌ کند. این ساحل با آلاچیق ‌های متعدد و محوطه زیبا، اوقات آرامش ‌بخشی را برای مسافران ایجاد می‌کند. آب در این منطقه بسیار زلال و شفاف بوده و ساحل ماسه ‌ای بسیار پاکیزه است. منظره طلوع آفتاب از ساحل مرجان بسیار دیدنی است و گردشگران بسیاری با هدف تماشای طلوع خورشید در دریا به این ساحل می‌ روند.

    ساحل مرجان کیش

    بوستان آهوان کیش

    بوستان آهوان یکی از جاهای دیدنی کیش است که مجموعه ‌ای از گونه‌ های جانوری را جمع‌آوری کرده است. این بوستان دو هکتار مساحت دارد و در انتهای خیابان فردوسی کیش قرار گرفته است. در این بوستان 17 قفس برای نگهداری از حیواناتی مانند روباه، شغال، میمون سنجابی، اسب و تعدادی پرنده استرالیایی وجود دارد.

    ویژگی خاص این بوستان این است که آهوها در آن آزادانه گردش می کنند و در قفس نگهداری نمی ‌شوند. وسایل بازی، بوستان آهوان را به یکی از جاهای دیدنی کیش برای بچه ها تبدیل کرده است. ورودی پارک بسیار زیبا است. یک قطار کوچک، بازدیدکنندگان را به قسمت ‌های مختلف پارک می ‌برد.

    بوستان آهوان کیش

    جزیره هندورابی کیش 

    یکی دیگر از جاذبه های دیدنی کیش جزیره هندورابی است که در 25 کیلومتری جزیره ی کیش قرار دارد. جزیره هندورابی یکی از جزیره های آرام و تقریبا خالی از سکنه همراه با ساحلی زیبا، شنی و تخته سنگهای محلی است. البته طبق سرشماری‌های انجام شده حدودا 190 نفر در این جزیره زندگی می‌کنند که بیشتر عرب یا ماهیگیر هستند. این جزیره از توابع کیش می باشد و مساحتی حدود 23 کیلومترمربع دارد.

    جزیره هندورابی دارای بلندترین نقطه به ارتفاع بیست و نه متر و بزرگترین قطر آن هفت و نیم کیلومتر است. در جزیره هندورابی روستایی وجود دارد  به نام "هندرابی" که در نزدیکی همین روستا قریه‌ های دیگری بنام دورات و صرات وجود دارد. این جزیره از قرن 15 میلادی در اختیار پرتغالی ها بوده و به عنوان پایگاه نظامی و تجاری مورد استفاده قرار می گرفته است. امروزه آثار باقی مانده از این پایگاه نظامی پرتغالی ها وجود دارد.

    جزیره هندورایی کیش

    شهر حریره کیش

    شهر هشتصد ساله حریره یکی از جاذبه های گردشگری کیش است. قدمت شهر حریره کیش به قرن ۵ تا ۱۰ هجری قمری باز می‌گردد. این شهر در قسمت شمالی جزیره قرار دارد و به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده است. این شهر باستانی وسعتى در حدود سه کیلومتر مربع دارد.

    به نظر می‌رسد حریره در زمان خود یک شهر بزرگ، آباد و پرجمعیت بوده است. گذشتگان برای شهرسازی در این بخش از جزیره انتخاب معقولی داشته ‌اند، زیرا ساحل صخره‌ای آن 10 متر از سطح دریا بلندتر است و سه خلیج و دماغه نقش بندرگاه طبیعی را در این منطقه بازی می‌کنند. دریا در این منطقه نسبت به سواحل دیگر آرام‌ تر است و همین مسئله ساحل شمالی را به محلی ایده‌ آل برای شهرسازی تبدیل کرده است.

    در قسمت انتهایی بخش شمالی، بقایاى دیوارها، چاه‌ ها و کانال‌ هاى آب شهر دیده می ‌شود.باستان شناسان شهر حریره را تا امروز در سه بخش مجزا بررسی کرده‌ اند: خانه‌ های اعیانی، بخش‌ های کارگاهی و حمام.

    شهر زیبا و تاریخی حریر کیش

    شهر زیرزمینی کاریز کیش

    در گذشته آب مورد نیاز مردم کیش از قنات ‌ها تامین می ‌شد. قنات جزیره کیش بیش از 2500 سال قدمت دارد. حفاری این قنات و سیستم هدایت آب به سراسر جزیره که با یک شیب ملایم انجام می ‌شود، یکی از پیشرفته ‌ترین روش ‌های حفر قنات بوده است. اکنون این قنات ‌ها که به هم متصل هستند، تغییر کاربری داده ‌اند و به یک شهر زیرزمینی تبدیل شده ‌اند که محلی برای بازدید گردشگران است.

    مساحت شهر کاریز بیش از 10 هزار متر مربع است. این مجموعه در عمق 16 متری سطح زمین واقع شده است و سقف آن هشت متر ارتفاع دارد. قدمت صدف ‌ها، سنگواره‌ ها و مرجان ‌های موجود در شهر کاریز به حدود 270 تا 570 میلیون سال پیش باز می‌گردد. فاز یک شهر کاریز بخش‌های مختلفی دارد. بخش ‌هایی مانند غرفه ‌های صنایع دستی، رستوران سنتی و مدرن، موزه، گالری ‌های هنری، سالن کنفرانس و سالن آمفی ‌تئاتر که هر یک مخاطبان خاص خود را دارند.

    به خصوص در فصل ‌های گرم، گشت و گذار در شهر کاریز به علت هوای خنک آن و دوری از آفتاب تند جزیره، بسیار لذت ‌بخش خواهد بود و این شهر را می‌ توان یکی از جاهای دیدنی کیش در روز دانست.

    شهر جذاب زیرزمینی کاریز کیش

    کشتی یونانی معروف کیش

    در صبح روز چهارم مرداد سال 1345 ساکنین جزیره کیش منظره‌ای عجیب را مشاهده کردند؛ کشتی بسیار بزرگی که به گل نشسته و توان حرکت ندارد. بعدها معلوم شد این کشتی متعلق به کشور یونان است و کولااف نام دارد و شرکت ویلیام هامیلتون آن را با وزن حدودی هفت هزار تن و طول 136 متر در بندر گلاسکو اسکاتلند ساخته است.

    تلاش ‌های زیادی برای بیرون کشیدن این کشتی عظیم صورت گرفت. یک یدک‌کش هلندی به کمک کشتی آمد و این فرآیند هشتاد روز طول کشید. ولی هیچ تلاشی موثر واقع نشد و کشتی از گل بیرون نیامد. در نهایت مسافران کشتی را ترک کردند. ساکنان جزیره می‌گویند یونانی ‌ها بعد از ترک این کشتی، آن را آتش زدند. در کشتی هیچ عنصری جز فولاد دیده نمی‌ شود که همین مسئله می ‌تواند گواهی برای صحت این ادعا باشد.

    علت به گل نشتن کشتی را هوای مه‌آلود و نبود فانوس دریایی اعلام کرده ‌اند. به هر حال این کشتی نه چندان قدیمی اکنون یکی از جاذبه های گردشگری کیش محسوب می ‌شود و گردشگران بسیاری برای تماشای غروب خورشید و منظره کشتی به گل نشسته در غروب به این منطقه می ‌روند.

    کشتی معروف یونانی کیش

    آب انبار جذاب قدیمی کیش

    در قدیم یکی از روش های ذخیره آب در جزیره کیش استفاده از آب انبار بوده است. از این رو در سال ۱۳۷۱ برای ذخیره آب آشامیدنی مردم این آب انبار احداث شده ولی خیلی زود به دلیل آنکه این جزیره تبدیل به یک منطقه گردشگری تبدیل شد و به دلیل افزایش جمعیت کارایی خود را از دست داد و امروزه به عنوان یک جاذبه گردشگری کیش از آن استفاده می شود. معماری این آب انبار الهام گرفته از آب انبارهای شهر یزد می باشد که دارای دو گنبد و پنج بادگیر است به طوری که هوا از طریق بادگیرها به داخل دمیده می شود و باعث خنک شدن آب درون انبار می گردد.

    آب انبار سنتی کیش

    پارک ساحلی میرمهنا کیش

    این پارک علاوه بر ساحل زیبا همراه با آلاچیق های مناسب دارای اسکله تفریحی با نام میرمهنا است. پارک ساحلی میرمهنا از مسجد خاتم الانبیاء تا میدان جاسک در نوار ساحلی امتداد دارد. وجود اسکله ماهیگیری در این پارک سبب شده است که پارک به دو فاز تبدیل شود که فاز اول از مسجد خاتم تا اسکله ماهیگیری و فاز دو از اسکله ماهیگیری تا میدان جاسک می باشد.

    فاز یک این پارک که مساحتی حدود ۴۱۰۰۰ متر مربع دارد مسیرهای پیاده رو، آلاچیق و محل های برای پخت کباب و پارکینگ پذیرای گردشگران فراهم شده است. ویژگی های دیگر این فاز داشتن نمازخانه ساحلی، بازار عرب ها، کتابخانه عمومی، بازار ماهی فروشی، مسیر دوچرخه سواری، بوفه و چایخانه است. علاوه بر همه اینها در اغلب اوقات شما می توانید در کنار اسکله ماهی گیری از تماشای لاک پشت های آزاد لذت ببرید.

    فاز دو با مساحت حدود ۵۰۰۰۰ متر مربع در حال تکمیل شدن می باشد. در این فاز دو زمین بازی کودکان در نظر گرفته شده است. در اسکله ماهیگیری این پارک شما می توانید در زمانهایی که ماهیگیری آزاد است به صورت تفریحی و شخصی مشغول ماهیگیری شوید.

    پارک ساحلی میرمهنا

    پارک شهر جزیره کیش

    از دیگر جاذبه ها و جاهای دیدنی کیش پارک شهر جزیره کیش است. پارک شهر کیش از مکان های دیگر برای پر کردن اوقات فراغت گردشگران و مسافران جزیره کیش می باشد. در این پارک علاوه بر فضاهای سبز، دریاچه مصنوعی، فضای ورزش و تندرستی، پیست دوچرخه سواری و اسکیت، آب نما و میدان گل، فضا سازی مناسبی برای استفاده معلولان نیز صورت گرفته است.

    نیمی از پارک شهر فضای سبز می باشد که دارای انواع گونه های گیاهی سازگار با آب و هوای کیش است و دیواره های کناری پارک نیز با بهره گیری از نقاشی هنرمندان کیش تزیین شده است. در این پارک همانند بیشتر پارک های دیگر کیش آلاچیق هایی برای استراحت و اسکان خانواده ها تعبیه شده تا در مدت حضور و گردشگری در پارک از فضاهای ایجاد شده بهترین استفاده را ببرند. همچنین دریاچه این پارک دارای تعدادی قایق های پدالی  است که گردشگران می توانند از آنها استفاده کنند.

    پارک شهر کیش

     روستای باغو کیش

    در زمانهای قدیم ساکنان جزیره کیش در سه منطقه روستایی واقع در بخش های جنوب غربی، شرق و شمال شرقی جزیره زندگی می کرده‌اند. امروزه تنها روستای به جا مانده از آن دوران روستای باغو است که در جنوب غربی جزیره کیش قرار دارد و بافت سنتی آن تا به امروز حفظ شده است. در حال حاضر این روستای تاریخی جز چند خانوار دامدار کسی در آن زندگی نمی کند. در منطقه ای از فضای ورودی روستای باغو، سیاه چادرهای برپا می باشد که زندگی بومیان و آداب و رسوم این منطقه را برای گردشگران در معرض دید قرار می‌دهند.

    روستای باغو کیش

    گذر هنرمندان جزیره کیش

    در ضلع غربی جزیره کیش و مسیر پیاده‌رو بلوار دریا بخشی به عنوان گذر هنرمندان وجود دارد. در این قسمت، تندیس‌ های بسیاری از هنرمندان بزرگ ایرانی نصب شده است. هنرمندانی مانند پروین اعتصامی، غلامحسین بنان، شریف لطفی، حسین بهزاد و … که هر یک از آن‌ ها ستاره‌ای در آسمان هنر ایران هستند. در کنار هر مجسمه توضیحاتی از زندگی و آثار هر هنرمند قرار داده شده است که همین مسئله باعث آشنایی بیشتر مردم و گردشگران با مفاخر هنر ایرانی می‌ شود.

    گذر هنرمندان یکی از مکان های گردشگری کیش محسوب می ‌شود که به ساحل مرجان نزدیک است و می‌توانید پس از گشت و گذار در ساحل، به دیدن این مجموعه بروید.

    گذر هنرمندان کیش

    پارک دلفین ها یا دلفیناریوم کیش

    دلفین ها دوست‌ داشتنی ترین موجودات دریایی هستند و تماشای شنا و بازی آن‌ها لذت فراوانی دارد. به همین دلیل پارک دلفین ها یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری کیش محسوب می ‌شود. این پارک اولین پارک دلفین ایران است که در آن علاوه بر تماشای دلفین ها می‌توانید از باغ پرندگان، سفره‌ خانه سنتی و سالن آمفی تئاتر نیز دیدن کنید. باغ پرندگان دلفیناریوم نیز یکی از جاهای دیدنی کیش برای بچه ها است که مجموعه متنوعی از پرندگان نادر را در کنار هم جمع کرده است.

    در فصل‌های گرم، دلفیناریوم را می‌توان یکی از جاهای دیدنی کیش در روز دانست زیرا در این مجموعه از آفتاب شدید در امان هستید.

    تصویری از پارک دلفین

    لاک پشت های دریایی کیش

    سال های سال است که به دلیل امنیت و آرامشی که در سواحل زیبا و بی نظیر خلیج فارس برقرار است،آبزیان متنوع و از جمله لاک پشت های دریایی در آن زندگی می کنند. دو نوع خاص از لاک پشت دریایی در جزیره کیش وجود دارد لاک پشت نوک دار و لاک پشت سبز.علاوه بر این در قسمت جنوبی و غربی جزیره کیش، در نزدیکی دماغه غربی لاک پشت های بسیار بزرگ و غول پیکری زندگی می کنند که به راحتی از بالای دیوارهای ساحلی دیده می شوند. یکی از جاذبه های جزیره زیبای کیش و صخره های ساحلی آن به خصوص هنگام غروب آفتاب، وفور لاک پشت های آن می باشد که توجه گردشگران را به خود جلب کرده است.

    جالب است بدانید که لاک پشت ها اولین چرخه اکوسیستم دریایی را تشکیل می دهند و برای بقای نسل انسان ضروری هستند. در حقیقت این موجودات مسئول توازن زیست محیطی می باشند و نبودن آن ها انسان را با فاجعه ای جبران ناپذیر روبرو خواهد کرد. لاک پشت ها، کروکودیل ها و مارمولک ها مهره دارانی هستند که از 200 میلیون سال پیش پا به چرخه حیات گذاشتند و قدمت آن ها بیشتر از سایر خزندگان است.لاک پشت های دریایی و مارهای دریایی تنها خزندگانی هستند که توانستند با زندگی در دریا سازش پیدا کنند، اما با وجود این همچنان با خشکی در ارتباط هستند و برای تخم گذاری به سواحل شنی رفته و برای تنفس به سطح آب می آیند.

    یکی از مواردی که شاید برای مسافران تور کیش جالب باشد غذای لاک پشت ها است که از عروس دریایی , اسفنج ها , لارو سخت پوستان و نرم تنان و گیاهان دریایی و... تغذیه می کنند.لاک پشت های دریایی در سواحل شنی تخم گذاری می کنند چون سواحل جنوب شرایط مناسبی ندارند و همین امر باعث محدود شدن محل تخم گذاری لاک پشت ها می شود.

    لاک پشت های خوشگل کیش

    مجموعه‌ی آوای خلیج فارس

    مجموعه آوای خلیج فارس یکی از جاهای تفریحی و دیدنی جدید کیش است که با اینکه تازه تاسیس است بسیاری از مسافران تور کیش را جذب کرده است. زیربنای این مجموعه شامل 15000 متر مربع دریا، 20000 متر مربع ساحل و 1400 متر مربع اسکله می‌باشد. آبنمای این مجموعه بزرگترین آبنمای موزیکال خاورمیانه است که در شمال شرقی جزیره ی کیش قرار دارد.

    این مجموعه بسیار بزرگ بوده و هرنوع تفریحات و دیدنی که بخواهید را داراست.ازجمله:

    • آبنمای موزیکال
    • سالن سینمایی با گنجایش 200 نفر
    • سالن VIP
    • نمازخانه
    • رستوان
    • سالن تئاتر با گنجایش 500 نفر 
    • سالن کنسرت با ظرفیت خیلی زیاد حدود 3000 نفر

    آوای خلیج فارس کیش

    پلاژ و کلوب بانوان

    برای خانم‌ها چه چیز می‌تواند بهتر از یک ساحل اختصاصی باشد!؟ کلوب بانوان در یک اسکله نیم‌دایره‌ای شکل و در زمینی به مساحت چهارده هزار متر مربع ساخته شده است. این مجموعه امکانات تفریحی و رفاهی فراوانی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به زمین مخصوص والیبال ساحلی، سالن‌های بدنسازی، استخر، سالن‌های زیبایی و … اشاره کرد.

    ساحل کلوب بانوان پوششی به وسعت بیست هزار متر مربع دارد که شرایط را برای شنای بانوان به خوبی فراهم می‌کند. به دلیل اختصاصی بودن و ساعات کاری محدود، این ساحل بسیار تمیز است. خانم‌ها می‌توانند در این ساحل شنا کنند و از میان ماهی‌های زیبای خلیج فارس بگذرند.

    پلاژ بانوان کیش

    کیش جزیره ای است که سواحل صخره ‌ای و ماسه ‌ای بسیار زیبا و فرهنگی بسیار کهن و قدیمی دارد. بهتر است در سفر به کیش از تمامی جاذبه ‌های آن به خصوص قسمت ‌های طبیعی و بومی دیدن کنید و به گشتن پاساژ‌ ها محدود نشوید!

    مهرپرواز با ارائه بهترین خدمات گردشگری و مسافرتی در زمینه تورهای داخلی و خارجی درخدمت شما مسافران گرامی می باشد. تور کیش را با ما تجربه کنید.

    مقالات پربازدید
    6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW