021-88507190

عید پاک ارتدوکس ترکیه و مراسم خاص آن

رویدادها و فستیوال ها م.مقیمی 13 اردیبهشت ، 1400 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
عید پاک ارتدوکس ترکیه از مهمترین اعیاد مسیحیت است که به نام جشن ایستر یا عید قیام نیز شناخته می شود.در این مطلب شما را برگزاری جشن عید پاک در ترکیه آشنا می کنیم.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    عید پاک ارتدوکس ترکیه چه مراسمی است؟

    یکی از جالب ترین و مهمترین اعیادی که در دنیای مسیحیت جشن گرفته می شود، عیدی به نام ایستر، عید قیام یا عید پاک است. روزی که مسیحیان به آن به چشم یک روز مقدس نگاه می کنند و در هر جای جهان که باشند، آن را به شکلی جشن می گیرند. ما امروز می خواهیم شما را کمی با عید پاک آشنا کنیم و ببینیم که مردم ترکیه چگونه عید پاک را جشن می گیرند و اصلا عید پاک ارتدوکس ترکیه چه جور عیدی است. با ما همراه باشید.

    عید پاک چیست و چرا جشن گرفته می شود؟

    عید پاک به عنوان یادبود روزی جشن گرفته می شود که می گویند مسیح در آن روز دوباره زنده شده است. در واقع جشن عید پاک در سالگرد روزی برگزار می شود که می گویند حضرت مسیح در آن روز در حالی که به صلیب کشیده شده بود، دوباره زنده شد و از دید جهانیان پنهان شد. از طرفی بعضی از مسیحیان بر این باورند که حضرت مسیح را به خاک سپرده بودند و او را از صلیب پایین آورده بودند. اما او دوباره زنده شده است، سنگ قبر را شکسته است و از آنجا به آسمان ها رفته است. با این حساب می توان از روز عید پاک به عنوان مقدس ترین روز دنیای مسیحیت یاد کرد و به همین دلیل است که مسیحیان سراسر دنیا آن را جشن می گیرند.

    عید پاک چیست و چرا جشن گرفته می شود@@

    عید پاک در چه تاریخی برگزار می شود؟

    نکته مهمی که باید درباره تاریخ برگزاری عید پاک بدانید، این است که این عید تاریخ مشخصی در تقویم میلادی ندارد و هر سال تاریخ برگزاری آن تغییر پیدا می کند. نکته مهم دیگر اینکه تاریخ برگزاری عید پاک در کشورهای غربی و ترکیه متفاوت است. ماجرا از این قرار است که عموم مسیحیان روز عید پاک را مصادف با اولین یکشنبه ای می دانند که بعد از هفته سوم ماه مارس، ماه شب آن کامل می شود. اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم، در هر کدام از یکشنبه های بازه زمانی 22 مارس تا 25 آوریل که شب آن ماه کاملی داشته باشد، جشنی تحت عنوان جشن عید پاک برپا می شود. اما در کشوری مثل ترکیه که عید پاک ارتدوکس شرقی برپا می شود، تاریخ برگزای عید پاک متفاوت است. در این کشور تاریخ برگزاری عید پاک در بازه زمانی 4 آوریل تا 8 می قرار می گیرد و معمولا تاریخ متفاوتی با تاریخ برگزاری عید پاک در کشورهای غربی دارد. این را هم بگوییم که عید پاک در سال 2021 توسط مسیحیان کاتولیک و پروتستان در روز 4 آوریل مصادف با 15 فروردین 1400 برگزار می شود. اما مردم ترکیه و مسیحیان ارتدوکس دیگر کشورها، عید پاک ارتدوکس 2021 را  در روز 2 می مصادف با 12 اردیبهشت 1400 جشن می گیرند.

    عید پاک چگونه جشن گرفته می شود؟

    بخشی از برنامه های جشن عید پاک در کلیساها و بخشی از آن ها در خانه های شخصی مسیحیان برگزار می شود. به این ترتیب که مسیحیان در کلیسا دور هم جمع می شوند، با یکدیگر و در کنار همدیگر دعا می خوانند، شمع روشن می کنند و آتش بازی می کنند. از آن طرف در خانه هایشان غذاهای مخصوص عید پاک را می پزند، با خانواده دور هم جمع می شوند، با هم تخم مرغ رنگ می کنند و یک روز شاد را در کنار همدیگر سپری می کنند. ضمن اینکه برای کودکان تفریحات جالبی تدارک دیده می شود و برایشان یک چالش گذاشته می شود که در کنار هم به دنبال تخم مرغ های رنگی پنهان شده در گوشه کنار خانه بگردند و آن ها را پیدا کنند. این را هم بگوییم که تخم مرغ و خرگوش دو تا از مهمترین نمادها و سمبل های عید پاک هستند و معمولا از آن ها برای جشن گرفتن عید پاک استفاده می شود. به این ترتیب که همه مسیحیان یک سری تخم مرغ رنگی برای چیدن میز خود در روز عید پاک استفاده می کنند. ضمن اینکه معمولا در تزئین میز عید پاک از عروسک ها یا مجسمه های خرگوش نیز استفاده می شود. لازم به ذکر است که تخم مرغ سمبل تولد دوباره است و پوسته آن را به عنوان سمبل سنگ مزاری می دانند که حضرت مسیح آن را شکسته است و بدین شکل رستاخیر مسیح رخ داده است.

    جشن ایستر چگونه برگزار می شود؟

    در ترکیه نیز مثل کشورهای دیگر، مسیحیان عید پاک و جشن ایستر را جشن می گیرند. البته همان طور که می دانید اکثر جمعیت ترکیه را مسلمانان تشکیل داده اند. اما همان اقلیت مسیحی که در ترکیه زندگی می کنند، عید پاک را با شور و حرارت برگزار می کنند. این مراسم معمولا در شهر استانبول که مسیحیان بیشتری را در خود جای داده، به شکل بهتر و کامل تری برگزار می شود و هر ساله کلیساهای این شهر میزبان مسیحیانی می شوند که می خواهند همراه یکدیگر در کلیسا شمعی روشن کنند و یادبود رستاخیر مسیح را به جای بیاورند. از این گذشته، در استان هایی مثل هاتای و مرسین نیز که یک سری از مسیحیان ترکیه ای در آن ها زندگی می کنند، جشنی به مناسبت عید پاک برپا می شود که البته به اندازه جشن عید پاک استانبول بزرگ نیست.

    عید پاک در ترکیه چگونه برگزار می شود

    عید پاک در دوران کرونا چگونه برگزار می شود؟

    شیوع ویروس کرونا تاثیر خودش را بر روی شکل برگزاری مراسم های مختلفی در دنیا گذاشته است و این تاثیر بر روی نحوه برگزاری عید پاک نیز به خوبی احساس می شود. در دوران شیوع ویروس کرونا و در دوران قرنطینه، عید پاک در ترکیه و همین طور یک سری دیگر از کشورهای دیگر دنیا به شکل قرنطینه و در خانه های شخصی مسیحیان برگزار می شود و علاوه بر این، یک سری برنامه ها به صورت آنلاین و در شبکه های مجازی به این مناسبت اجرا می شوند. اگر شما هم کنجکاو هستید که بدانید عید پاک ارتودکس ترکیه دقیقا به چه صورتی برگزار می شود و چه سنت هایی دارد، می توانید امسال به جمع شرکت کنندگان جشن آنلاین عید پاک ارتدوکس ترکیه بپیوندید و از شبکه های مجازی مربوطه دیدن کنید.

    برای رزرو تور ارزان ترکیه می توانید با همکاران ما در آژانس هواپیمایی مهرپرواز تماس بگیرید.


    درباره مراسم و فستیوال های ترکیه بیشتر بخوانید:

    مهم ترین جشنواره های مذهبی در ترکیه

    فستیوال موسیقی استانبول در ترکیه رویدادی جذاب

    جشنواره بالن کاپادوکیا در ترکیه تجربه ای مهیج و جذاب

    مقالات پربازدید
    6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW