021-88507190

شیوع ویروس کرونا و پیچیده شدن روند لغو سفر ها بدون کسر جریمه

اخبار ش.مافی 14 اسفند ، 1398 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از دفاتر خدمات مسافرتی هوایی و جهانگردی، در خواست کرده است که هزنیه ی کنسلی پرواز ها و تور های مسافرتی را بدون جریمه به مردم بازگردانند.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    لغو سفر ها بدون اعمال کسر جریمه

    شیوع ویروس کرونا در ایران و بسته شدن مرز های هوایی و زمینی باعث لغو سفرهای خارجی و کاهش چشمگیر سفرهای داخلی شد. به گزارش خبرگزاری های ایران و تاکید وزارت بهداشت برای کاهش سفرهای خارجی به سازمان گردشگری ابلاغ شده اما با سرپیچی برخی از آژانس ها و هتل ها مواجه شده است. 
    خیلی ها به این بخش نامه معترض هستند و این عمل را غیر کارشناسی و غیر مسئولانه می دانند. 
    سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان نیز در نامه ای خطاب به دفاتر خدمات مسافرتی هوایی و جهانگردی، در خواست کرده است که هزنیه ی کنسلی پرواز ها و تور های مسافرتی را بدون جریمه به مردم بازگردانند. ولی تیموری معاون وزارت میراث فرهنگی و صنایع دستی که مسئول پیگیری و پشگیری کرونا در حوزه ی گردشگری نیز می باشد، برای رفع این ابهام پاسخ داد و تاکید کرد: 
    " بخشنامه لغو سفر ناقص و مبهم نمی باشد و اولین بار نیز نیست که چنین بخشنامه ای را تنظیم می کنیم و از جزئیات اطلاعی نداشته باشیم. این بخشنامه کاملا کارشناسی و حقوقی تنظیم شده است و منطبق با استاندارد های بین المللی می باشد و اگر ایهامی در مفاد آن وجود دارد آمادگی رفع آن را داریم. "
    همچنین ابلاغیه ای در 6 اسفند به خاطره شیوع ویروس کرونا از سمت معاون گردشگری منتشر شده است :
    " به منظور رعایت حقوق متقابل مردم، فعالان و تأسیسات گردشگری در چارچوب بند یک ماده ۱۳ تصویب‌نامه حقوق شهروندی، مفاد قرارداد گشت‌های داخلی و خروجی و ماده ۱۲ شیوه‌نامه اجرایی ذخیره اتاق و ابطال آن در واحدهای اقامتی، چنانچه از تاریخ اول اسفندماه امسال تا اطلاع ثانوی، گردشگری درخواست انصراف از سفر داشته باشد، کلیه تاسیسات گردشگری و دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری بدون هیچ‌گونه جریمه‌ای نسبت به استرداد وجوه دریافتی از گردشگران اقدام می‌کنند. "
    معان صنعت گردشگری در پی اعتراض بخش خصوصی به خاطره خسارت های وارده و اعلام آن ها از نداشتن حمایت از سوی سازمان گردشگری اعلام کرد: در این وضعیت بحرانی سرپیچی از برخی قوانین طبیعی می باشد مثل آنچه درباره بخشنامه سازمان هواپیمایی کشور شاهد می باشیم. با وجود زنجیره ای که از اتفاقات بد را در یک سال گذشته تا به امروز در بخش خصوصی گردشگری شاهد بوده ایم و وضعیت با شیوع این ویروس بدتر نیز شده است و این ویروس کمر صنعت گردشگری کشور را در بدترین زمان ممکن و پیک گردشگری و ایام تعطیلات شکسته است. جناب معاون با بیان اینکه در جریان ریز جزئیات این مشکلات در صنعت گردشگری قرار دارد و مطالبات آن را در مجلس و دولت پیگیری خواهد کرد، گفته است مشکلات بخش خصوصی گردشگری را به ستاد ملی کرونا و کمیته های اقتصادی مطرح کرده است که خوشبختانه این دو بخش جز اولین گروه ای ثبت شده هستند که قرار است بسته حمایتی دریافت کنند و تاکنون بیش از 90 درصد این پیگیری ها به انجام رسیده در روز های آینده منتظر نتیجه نهایی آن می باشیم. وی همچنین گفت که بخش خصوصی مطمئن باشد که در این مورد به آن ها سخت گیری شده ولی در جای دیگر خیلی جدی به دنبال حمایت از آن ها می باشیم.
    جناب تیموری در ادامه گفتند که انتظار می رود که آژانس ها و بخش های خصوصی گردشگری با شرایطی که به وجود آمده است با مردم منصفانه برخورد نمایند. وقتی دستور از سمت رییس جمهور و وزیر بهداشت آمده است و درخواست کرده اند که مردم سفر نروند و بیشتر از این باعث شیوع این ویروس نشوند، سازمان ها هم نمی توانند خلاف آن را رفتار کنند. امکان اینکه مردم ناقل ویروس کرونا باشند وجود دارد و در سفر ممکن است باعث بیمار شدن صدها نفر بشوند در چنین شرایط بحرانی نمی توانیم بی تفاوت برخورد کنیم و نباید به صنعت و منافع خود فکر کنیم و مردم را به سفر رفتن تشویق نماییم پس از مردم در خواست نموده ایم سفرهای غیر ضروری خود در تا حد امکان کاهش دهند.

    لغو سفرها بدون کسر جریمه

    محدودیت و ممنوعیت سفر غیر قابل اعمال می باشد

    در پی سوال هایی که چرا محدویت و ممنوعیت برای سفر ها اعمال نمی شوند پاسخ دادند که همه ی سفر ها برای تفریح و گشت و گذار نمی باشند و نمی توانیم هتل ها و سایر تاسیسات را مطابق با فعالیت، تعطیل کنیم و اگر فردی کار ضروری و فوری داشته باشد و هتل و مرکز اقامتی فعالی نداشته باشیم، عملا تاسیسات گردشگری را از چرخه خدمت رسانی خارج کرده و مردم را به محیط های غیر استاندارد هدایت کرده ایم که خود می تواند عامل شیوع این ویروس باشد.

    بازگرداندن هزینه های سفرهای خارجی و تورهای نوروزی 

    با توجه به مشکلاتی که در پی برگردانند هزنیه ی سفرهای خارجی نوروزی پیش آمده است اظهار کرد: "فورس ماژور" یک قاعده بین المللی در سفر می باشد و فقط در داخل کشور اجرا نمی شود و در قرار داد ها آمده است که اگر در مبدا و مقصد اتفاق های غیر طبیعی، جنگ، زلزله و مسائل خارج از کنترل رخ بدهد، طرفین باید بدون کسر جریمه توافق را لغو نمایند. 
    همچینن گفتند موضوع خسارت و جریمه با هم متفاوت می باشد. مثلا اگر فردی تور اروپا را خریداری کرده است و آژانس مربوطه اقدامات ویزا را برای مسافر انجام داده است طبیعی است که نمی توانند هزنیه های از این قبیل را پس از کنسلی به مسافران بازگرداند و در بخش نامه تاکید شده است به خاطر کنسلی از مردم جریمه گرفته نشود و اشاره ای به خسارت نشده است. 
    وی ادامه دارد اگر آژانس های مسافرتی برای تورهای خارجی هزنیه ای پرداخت کرده اند، طبق قرا داد متعهد به بازگرداندن این هزنیه ها به مسافران نمی باشند. 
    همچنین جناب تیموری افزودند: وقتی کشور های نظیر ترکیه، گرجستان و... مرز های خود را به روی ایران بسته اند و اجازه ورود حتی یک ایرانی را به کشور خود نمی دهند چگونه هتل می تواند از آژانس های ایرانی جریمه دریافت کند که این خود باعث به وجود آمدن مسائلی می شود که یا آژانس ایرانی یا طرف خارجی قرار داد محکمی ندارد و یا در قرار دارد فورس ماژور لحاظ نشده است یا اینکه طرف خارجی متعهد به قرار داد خود نیست و آژانس ها می توانند با ارائه مستندات به سازمان، می توانیم برای پیگیری از حقوق طرف ایرانی دفاع نماییم.

    شرط تنفس از طرف آژانس ها برای بازپرداخت هزنیه ی لغو سفرها 

    در پی درخواست شرط تنفس برای بازپرداخت هزنیه های لغو سفرها از سوی آژانس های هواپیمایی، اظهار کردند: 
    اینکه آژانس ها برای تور ها هزنیه کرده اند کاملا درست و قابل درک می باشد و طبیعتا نمی توانند به همه ی درخواست های لغو سفر به یکباره و در حداقل زمان پاسخ دهند، می توانند با مسافران توافق کنند و زمان برای بازپرداخت از مسافران بگیرند. راه کار برای این مصالحات زیاد است و خود مسافران و آژانس ها باید وارد مذاکره شوند و وزارتخانه نمی تواند وارد این تعاملات فردی شود.

    کنسل شدن سفرها

    مقالات پربازدید
    6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW