021-88507190

موزه زمان تهران، کلکسیونی از ساعت ها

گردشگری م. ورزدار 14 آبان ، 1399 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    موزه زمان در تهران یکی از جاذبه های گردشگری ایران و یکی از بناهای قدیمی تهران است که هنوز پابرجاست و ساعت های قدیمی و عتیقه را به نمایش می گذارد و به همین دلیل موزه زمان نامیده می شود. به این مکان، موزه تماشاگه زمان نیز گفته می شود.
    این موزه یکی از زیبا ترین و بهترین کاخ هایی است که می توانید اوقات فراغت خود را در تهران سپری کنید. در این مقاله به تحلیل موزه زمان می پردازیم.

    عمارت موزه زمان تهران (تماشاگه زمان)

    عمارت موزه زمان تهران (تماشاگه زمان)

    تاریخچه موزه زمان تهران

    موزه زمان اولین موزه ابزار اندازه گیری و نمایش زمان در ایران، در سال 1382 افتتاح شد و وابسته به موسسه فرهنگی موزه های بنیاد است. این موزه با نمایش سیر تحول ابزار زمان بندی از ساعت های اولیه تا به امروز، اهمیت زمان را در تاریخ بشر بررسی کرده و سعی در معرفی آن دارد.

    ساختمان موزه زمان متعلق به 80 سال پیش است اما 16 سال است که موزه افتتاح شده است. این بنا در زمان قاجار، دوره محمد شاه و ناصرالدین شاه ساخته شده و خانه حسین خداداد، صنعتگر و کارآفرین ایرانی بوده است.

    از زمان های بسیار قدیم، زمانی که انسان ماقبل تاریخ، اولین ساعت را 2000 سال قبل از میلاد مسیح اختراع کرده است، بشر احساس نیاز به اندازه گیری زمان پیدا کرده است. بر این اساس، به طور گسترده ای به عنوان یکی از قدیمی ترین اختراعات بشر شناخته می شود. موزه زمان از دوره های قدیم تقریباً هر ساعت را جمع آوری کرده و در معرض نمایش عموم قرار داده است. این تنها موزه در ایران است که از چنین مشخصاتی برخوردار است.

    حسین خداداد در سال 1967 ساختمان این موزه را خریداری کرد. چون عمیقاً به کارهای هنری علاقه داشت، تصمیم گرفت این ساختمان را به موزه تغییر دهد. از آن زمان به بعد پیشرفت های معماری، این موزه را کامل کرده و به کمال رسانده است. سیر تحول اندازه گیری زمان از دوران باستان نیز برای بازدیدکنندگان لذت بخش است.

    ورودی موزه زمان

    ورودی موزه زمان

    معماری موزه زمان تهران

    معماری و پلان این موزه واقعاً شگفت انگیز است. زیبایی ساختمان موزه نظر هر بازدید کننده ای را به خود جلب می کند. این ساختمان 700 متر زیربنا دارد. جالب است بدانید که نازک کاری این موزه، شامل تزئینات و گچکاری، 12 سال به طول انجامید که این امر موزه زمان را از سایر بناهای قدیمی تهران متمایز می کند.

    موزه زمان تهران دارای معماری و تزئینات بسیار زیبایی همراه با محیطی آرامش بخش در شمال تهران است که شامل انواع ساعت های قدیمی ایرانی و خارجی ساخت فرانسه، سوئیس، انگلیس و آلمان و ابزار اندازه گیری زمان است. این موزه در بنایی قاجار واقع شده است که قدمت آن به دوران محمد شاه و ناصرالدین شاه قاجار برمی گردد.

    ساختمان اصلی موزه دارای دو طبقه است که هر طبقه شامل آثار دیدنی مخصوص به خود است که به آن می پردازیم.

    جاذبه های طبقه اول:

    طبقه اول شامل نمونه های چشمگیری از ساعت های زنگ دار، ساعت های رومیزی، آونگی، رومیزی، ایستاده و دیواری است که ترکیبی از صنعت و هنر است.

    یکی دیگر از کارهای جالب هنری این بخش، ساعت برنزی است که با لایه نازکی از طلا پوشانده شده و ساخت فرانسه است و به سبک لوئی شانزدهم تزئین شده و بدن هومر، شاعر حماسی یونان را نشان می دهد.

    همچنین اتاق زیبای دیگر این طبقه، اتاق اصفهانی ها نام دارد. طراحی ماهرانه این اتاق شبیه اتاق موسیقی کاخ علی قاپو در اصفهان است و با طراحی های بی تکلف استادان برجسته شما را مجذوب خود می کند. سقف این اتاق با طرح فرش اصفهان تزئین شده است که 99٪ آن از مس و 1٪ از آن از طلا ساخته شده است.

    یکی از ساعت های رومیزی قدیمی در موزه

    یکی از ساعت های رومیزی قدیمی در موزه

    جاذبه های طبقه دوم:

    طبقه دوم به مواردی مانند ابزار تعمیر ساعت، مجموعه ای از ساعت های جیبی متعلق به شخصیت های برجسته سیاسی و تاریخی و همچنین ساعت های خاص مربوط به کشتی ها و ارتش در انواع مختلف است که قابل بازدید هستند.
    در قسمت تقویم ها، می توانید تکامل ابزار اندازه گیری زمان، نمونه اولیه از قدیمی ترین سند فارسی مورخ، ساعت های مکانیکی از دوران باستان و پیش از اسلام تا مدرن تر را ببینید. انواع برجسته فسیل مربوط به دوره های مختلف زمین شناسی و ساعت های مشهور و ساعتهای هنرمندان و صنایع دستی نیز در این طبقه از موزه ارائه شده است.

    آثار هوشنگ فروتن نیز در این طبقه قرار دارد. دلیل نمایش آثار وی در این موزه، آثار هنری وی است که توسط قطعات بی استفاده ساعت های قدیمی ساخته شده است.

    از دیگر مکان های دیدنی جالب این طبقه می توان به ساعت های نمایش داده شده از دوره قاجار مانند ساعت آفتابی ناصرالدین شاه اشاره کرد. در این قسمت ، یک اسطرلاب قدیمی وجود دارد که یک ابزار برای علم نجوم و یک تقویم دائمی بوده است. در جای دیگر آن، یک کره آسمان (از ابزارهای نجوم) وجود دارد که برای اندازه گیری زمان استفاده شده است.

    فضای بیرونی موزه زمان

    فضای بیرونی موزه زمان

    باغ موزه زمان

    صدای پرندگان، وزش باد در درختان و فضای مسحورکننده محله و هنر گچ کاری، کاشی کاری، معماری و گره چینی در این بنا، باعث می شود که شما زمان را فراموش کنید. این عمارت در داخل باغی به مساحت 5 هکتار واقع شده است.
    در بخش سرسبز بیرونی موزه، نمونه های اولیه ساعت مانند ساعت های آفتابی، آبی، شنی و سوختی ارائه شده است که بازدید کنندگان می توانند از نزدیک با آن ها کار کنند و با اشکال و عملکرد آن ها آشنا شوند.

    جاذبه های منطقه باغ:

    ساعت آبی:

    ساعت ها با پر كردن آب در یك ظرف درجه بندی می شوند و با حذف قطره آب از سوراخ پایین ظرف، زمان با توجه به سطح آب باقی مانده تعیین می شود. این ساعت در مصر باستان عملکرد جالبی داشت و مصریان از آن برای اندازه گیری مدت زمان صحبت در دادگاه استفاده می کردند.

    ساعت روغنی:

    این ساعت برای نشان دادن زمان و ایجاد روشنایی در طول شب دو کاربرد داشت. ساعت دارای یک مخزن درجه بندی بود که روغن مخصوص در آن ریخته می شد. وقتی فیتیله در عرض یک ساعت روشن می شود، روغن موجود در مخزن به عنوان سوخت مورد استفاده قرار می گیرد و زمان آن با توجه به میزان روغن باقیمانده توسط سطح روغن مخزن اندازه گیری می شود.

    ساعت آفتابی:

    این ساعت حدود 5500 سال پیش اختراع شد و دارای یک میله عمودی به نام شاخص بود که پرتوهای خورشید روی سطح افق می اندازند، که اندازه زمان را تعیین می کند. این ساعت ها در دو نوع بزرگ و کوچک ساخته می شدند. نوع کوچک آن در مسافرت و نوع بزرگ آن در خانه ها و کلیساهای قدیمی تا قرن هجدهم در اروپا مورد استفاده قرار می گرفت.

    ساعت آفتابی در محوطه موزه زمان

    ساعت آفتابی در محوطه موزه زمان

    ساعت مکانیکی با آب:

    با محبوب شدن ساعت آبی در یونان، ساعت مکانیکی نیز ظاهر شد. در این ساعت، آب از مخزن فوقانی به پایین می ریخت. چوب دندانه دار را در مخزن قرار داده و چوب پنبه در انتهای آن قرار داشت. با بالا آمدن سطح آب، چوب پنبه و چوب دندانه دار به سمت بالا کشیده شد.

    ساعت شمعی:

    این ساعت برای اولین بار حدود 1000 سال پیش مورد استفاده قرار گرفت و اختراع آن به آلفرد، پادشاه وقت انگلیس نسبت داده شده است. برای اندازه گیری زمان در این روش، بدنه شمع درجه بندی شد. با سوزاندن و ذوب شمع ها، آن ها به درجات باقی مانده و سوخته زمان پی بردند.

    ساعت ماسه ای (ساعت شنی):

    ساعت ماسه ای یا ساعت شنی شناخته شده ترین شکل ساعت است که امروزه نیز مورد استفاده قرار می گیرد. به دلیل ناهمواری دانه های شن واقعی، از پوسته تخم مرغ در این ساعت ها استفاده می شد. عبور ماسه از مخزن فوقانی توسط یک سوراخ میانی باریک، نحوه کار این ساعت بود که زمان آن با توجه به میزان شن مخزن تعیین می شد. این ساعت ها برای مقاطع کوتاه مدت یا مدت زمان مشخصی کاربرد بیشتری دارند. به طور گسترده ای در کلیساها و کشتی ها استفاده می شد.

    ساعت ریسمانی:

    ساعت طنابی یا ساعت ریسمانی نوعی ساعت سوختی است که از تعدادی طناب تشکیل شده است. گره ها در سطح طناب دارای نوعی درجه بندی از زمان هستند. با سوختن ریسمان، گره ها حذف شده و از روی گره های باقی مانده به ساعت پی می بردند.

    ساعت قایق اژدها:

    این ساعت به نوعی یک ساعت سوخت چینی است، شبیه به یک قایق. در وسط این قایق، شمعی افتاده است. در قایق، وزنه ها در فواصل معینی از طناب آویزان می شوند. با سوختن شمع و نزدیک شدن شعله به هر رشته، وزنه ها درون ظرف فلزی زیر قایق افتادند و با یک صدای هشدار دهنده زمان را تنظیم کردند.

    کافه رستوران موزه زمان

    نوشیدن کافه یا چای در این محیط آرام و خارق العاده را از دست ندهید. کافه ریبار در محوطه فضای سبز موزه قرار دارد و صبحانه نیز سرو می کند. این کافه رستوران له دلیل قرارگیری در محوطه زیبای موزه زمان، بسیار محبوب است.
    امکانات دیگر موزه شامل یک گالری (برای خرید آثار هنرمندان) است. عکاسی در داخل و خارج از موزه نیز رایگان است.

    کافه موزه زمان

    کافه موزه زمان

    ساعت کاری موزه زمان تهران

    در فصل بهار و تابستان از ساعت 9 صبح تا 7 بعد از ظهر. در روزهای پنج شنبه و جمعه از 10 صبح تا 7 بعد از ظهر
    در فصل های پاییز و زمستان از ساعت 9 صبح تا 5 بعد از ظهر. در روزهای پنج شنبه و جمعه از 10 صبح تا 5 بعد از ظهر

    برای بازدید از باغ موزه نیازی به پرداخت هزینه ندارید اما ورودی موزه زمان برای بازدیدکنندگان ایرانی 6000 تومان است.

    آدرس موزه زمان

    تهران، خیابان زعفرانیه، جنب خیابان پرزین بغدادی


    در مورد موزه ها مطالب بیشتری در ادامه بخوانید:

    موزه ملی گرجستان با نقاشی های کهن قاجاری

    بهترین موزه های اروپا

    جذاب ترین موزه های دهلی کدامند

    مقالات پربازدید
    6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW