021-88507190

داستان موزه اسرارآمیز مو در ترکیه چیست؟

گردشگری م.مقیمی 29 اردیبهشت ، 1398 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
اصلا همه چیز کاپادوکیا عجیب و غریب است. همه جای کاپادوکیا پر از رمز و راز است و هر گوشه از آن داستان های زیادی در پس خود دارد. شهرهای زیرزمینی و شکل های عجیب و منحصر به فرد صخره های آن که با نام دودکش های پری شناخته می شوند

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    در مورد موزه مو در ترکیه چیزی شنیده اید؟
    اصلا همه چیز کاپادوکیا عجیب و غریب است. همه جای کاپادوکیا پر از رمز و راز است و هر گوشه از آن داستان های زیادی در پس خود دارد. شهرهای زیرزمینی و شکل های عجیب و منحصر به فرد صخره های آن که با نام دودکش های پری شناخته می شوند، هر کدامشان ذهن توریستان را به چالش می کشند و احساس اقامت در یک شهر افسانه ای را به هر مسافری القا می کنند. با چنین بستری اصلا جای تعحب ندارد اگر بگوییم که یکی از عجیب ترین موزه های جهان که سراسر از موی سر تشکیل شده است، در کاپادوکیا واقع شده است! 
    آوانوس یک منطقه کوچک در کاپادوکیا است که به خاطر سفالگری ها و سرامیک کاری های جذابش شهرت یافته است. سفالگری و سرامیک کاری در آوانوس صنعتی دیرینه است که قدمتش به هزار سال پیش باز می گردد. یک فروشگاه آثار سرامیکی و سفالین در همین منطقه وجود دارد که یکی از عجیب ترین جاذبه های گردشگری ترکیه را در خود جای داده است. طبقه همکف این فروشگاه یک اتاق غار مانند است که به هر سمتش که بنگرید، تارهای آویزان شده مو را می بینید! شاید باورتان نشود، اما در همین اتاق بیش از 16000 خانم قسمتی از موی خود را بریده اند و آن را روی دیوار و سقف این اتاق آویزان کرده اند و در یک یادداشت کوچک نام و آدرس خود را نوشته اند!

    موزه مو در کاپادوکیا ترکیه

    اما داستان شکل گیری این موزه عجیب و غریب در ترکیه چیست؟
    یک سفالگر ترکیه ای به نان گالیپ کوروکسو که صاحب فروشگاه طبقه بالای این موزه است، مجبور به خداحافظی از یک دوست و یار قدیمی می شود که قصد مهاجرت از آوانوس را داشته است. به همین خاطر آن دوست قبل از ترک آوانوس تکه ای از موهایش را به عنوان یادگاری به گالیپ کوروکسو هدیه می دهد و بعد از آن هر کسی که به این مغازه می آید و داستان غم انگیز این هجرت را می شنود، تکه ای از موهایش را به منظور ادای احترام و همدردی اهدا میکند. 38 سال می گذرد و این فروشگاه کوچک به یک موزه جذاب با کلکسیونی ارزشمند از موهای انسان های مختلف از نژادها و کشورهای مختلف تبدیل می شود و همه این موها هدیه ای از توریستان به این مرد تنها و غمگین بوده اند.

    موزه مو در کاپادوکیا ترکیه

    بازدید از این موزه چه جذابیتی دارد؟
    به محض ورودتان به موزه مو متوجه می شوید که همه قسمت های این موزه به جز کف از موهای رنگارنگ با شکل ها و اندازه های مختلف پوشانده شده است و در هر گوشه ای از این موزه یک نوشته کوتاه به چشم می خورد. حتی بعضی از افرادی که موهای خود را به این موزه اهدا کرده اند، تصویری از خودشان را کنار موهایشان نصب کرده اند تا سهم بیشتری در این موزه جذاب داشته باشند و همیشه یادشان در این موزه عجیب و غریب جاودانه باقی بماند. با همه این صحبت ها اصلا جای تعجبی ندارد اگر بگوییم که نام موزه مو در ترکیه در کتاب جهانی گینس ثبت شده است و از این نظر ارزش جهانی پیدا کرده است. اما گذشته از همه این ها، یک دلیل دیگر نیز باعث پیشرفت این موزه و جهانی شدن آن داشته است! جالب است که بدانید دو بار در هر سال در یکی از روزهای ماه ژوئن و سپتامبر، از اولین مشتری که از درب این مغازه وارد شود، تقاضا می شود که 10 عدد از موهای این موزه را به دلخواه انتخاب کند و آن ها را از دیوار جدا کند. صاحب های خوش شانس این 10 تار مو برنده جایزه سفر به کاپادوکیا می شوند تا از حمایتشان برای گسترده شدن موزه مو قدردانی شود. علاوه بر این برندگان این مسابقه می توانند در کارگاه های آموزشی سفالگری به صورت رایگان شرکت کنند و همین مسابقه باعث می شود که اکثر توریستان کاپادوکیا شانس خود را امتحان کنند و تکه ای از موهایشان را به همراه اسم و آدرسشان در این موزه به یادگار بگذارند تا شاید شانس در خانه شان را بزند و بتوانند یک بار دیگر آن هم به صورت رایگان به کاپادوکیا با تور ترکیه برگردند.

    موزه مو در ترکیه

    چگونه از موزه مو بازدید کنیم؟
    این موزه در کوچه رو به روی اداره پست آوانوس در کاپادوکیا واقع شده است و شما می توانید با سفر به کاپادوکیا از آن بازدید کنید. کافی است که با همکاران ما در آژانس مسافرتی مهر پرواز تماس بگیرید و با رزرو تور ارزان ترکیه با کمترین قیمت ممکن به ترکیه سفر کنید. به شما توصیه می کنیم که حتما در زمان اقامتتان در کاپادوکیا به موزه مو بروید و با برش دادن تکه ای از موهایتان شانس خود را برای برنده شدن جوایز جذاب آن امتحان کنید و مهمتر از آن در رشد و گسترش یکی از عجیب ترین موزه های جهان نقش داشته باشید و نام و یادتان را در این موزه زیبا جاودانه کنید!

    مقالات پربازدید
    6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW