021-88507190

کوچکترین کشورهای جهان چه نام دارند

گردشگری م.مقیمی 27 اسفند ، 1399 زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه
کوچکترین کشورهای جهان از نظر مساحت و وسعت در سراسر جهان پراکنده شده اند. اگر برای شما سوال است کوچکترین کشور دنیا چه نام دارد می توانید در این مطلب با مهرپرواز همراه باشید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    کوچکترین کشورهای جهان

    در دنیا کشورهای بسیار کوچکی وجود دارد که بعضی هایشان حتی از شهرهای ایران هم کوچک تر هستند. ما در ادامه می خواهیم کشورهایی را که در لیست کوچکترین کشورهای دنیا جای گرفته اند را به شما معرفی کنیم. کشورهایی که با اینکه از نظر مساحت کوچک هستند و جمعیت کمی هم دارند، اما با این حال دولت مخصوص به خودشان را دارند و قوانین، فرهنگ و آداب و رسوم بخصوصی دارند. در ادامه حقایق جالبی درباره تک تک کوچکترین کشورهای جهان برایتان بیان می کنیم که مسلما شما را نیز شگفت زده می کنند. با ما همراه باشید تا با هم با این کشورهای نقلی و جذاب که هر کدامشان در گوشه ای از این دنیا قرار گرفته اند، آشنا کنیم.

    کوچکترین کشورهای جهان از نظر مساحت

    در ادامه قصد داریم کوچکترین کشورهای جهان از نظر وسعت را بررسی کنیم تا با کوچکترین کشورهای دنیا بیشتر آشنا شوید.

    1. واتیکان

    شهر واتیکان یا در واقع کشور واتیکان به عنوان کوچکترین کشور جهان شناخته می شود. این کشور با 0.44 کیلومتر مربع مساحت و همین طور حدود 800 نفر جمعیت عنوان کوچکترین کشور جهان را به خود اختصاص داده است. این کشور که به چشم یک کشور مقدس به آن نگاه می شود، بزرگترین کلیسای جهان یعنی کلیسای سنت پیتر را در خود جای داده است و مردمان بسیار مذهبی دارد. نکته بسیار جالبی که درباره واتیکان وجود دارد، این است که به هیچ کس در این کشور شهروندی دائم داده نمی شود.

    در واقع ماجرا از این قرار است که هر کسی که در این کشور کار کند به همراه خانواده اش از حق و حقوق شهروندی واتیکان برخوردارند و به محض اینکه دیگر در این کشور کار نکنند، حق و حقوقشان باطل می شود. زبان رسمی واتیکان به عنوان کوچکترین کشور دنیا ایتالیایی و لاتین است و نکته جالب دیگر اینکه، واتیکان تنها شهر و کشوری در دنیاست که زبان به کار برده شده در دستگاه های خودپرداز آن لاتین است.

    واتیکان

    کوچکترین کشور جهان واتیکان است

    2. موناکو

    موناکو با 2.02 کیلومتر مربع مساحت و حدود 38 هزار نفر جمعیت دومین کشور کوچک جهان است. اما مساله شگفت انگیزی که درباره این کشور کوچک و نقلی وجود دارد، این است که میلیاردرها و میلیونرهای متعددی در آن زندگی می کنند. اقتصاد این کشور که از سه طرف با فرانسه احاطه شده است و یک طرفش را دریا فرا گرفته است، بر پایه صنعت گردشگری و همین طور درآمدهای حاصل از کازینوها در جریان است. این کشور به لاکچری بودن معروف است و همه چیز در آن به شکل عجیبی پر زرق و برق است. گفتنی است که یک رویداد سالیانه بسیار جالب برای مسابقات اتومبیلرانی فرمول 1 در آن برگزار می شود که ثروتمندان زیادی از سراسر دنیا در آن شرکت می کنند.

    موناکو

    3. نائورو

    نائورو سومین کشور کوچک جهان است. این کشور 21 کیلومتر مربع مساحت و حدود 10 هزار نفر جمعیت دارد. این کشور به عنوان کوچکترین کشور جزیره ای جهان شناخته می شود. نائورو درست در شرق استرالیا قرار گرفته است و نکته عجیبی که در موردش وجود دارد، این است که هیچ پایتخت رسمی ندارد و هیچ کشوری از این نظر با آن شباهت ندارد.  نکته جالب دیگر اینکه مردم این کشور چاق ترین مردم جهان هستند و به همین دلیل مردمان آن بیش از مردمان هر کشور دیگری در دنیا به دیابت نوع 2 مبتلا هستند.

    نائورو

    4. تووالو

    تووالو کشوری با 26 کیلومتر مربع مساحت و نزدیک به 10 هزار نفر جمعیت است. این کشور در شمال شرق استرالیا واقع شده است و در اقیانوس آرام قرار گرفته است. این کشور که با نام جزیره ایلیس نیز شناخته می شود، روزی روزگاری مستعمره انگلیس بوده است. اما در سال 1978 توانسته است که استقلال خودش را به دست بیاورد. 

    تووالو

    5. سان مارینو

    سان مارینو عنوان پنجمین کشور دنیا را به خود اختصاص  داده است. این کشور کوچک حدود 61 کیلومتر مربع وسعت و حدود 32 هزار نفر جمعیت دارد. این کشور با ایتالیا احاطه شده است و دولت آن قدیمی ترین دولت شاهنشاهی جهان محسوب می شود. نکته دیگر اینکه با اینکه سن مارینو وسعت کمی دارد و در لیست کوچکترین کشورهای جهان جای گرفته، اما به عنوان یک کشور ثروتمند شناخته می شود. لازم به ذکر است که پایتخت سان مارینو نیز سان مارینو نام دارد.

    سان مارینو

    6. لیختن اشتاین

    لیتختن اشتاین یک کشور بسیار کوچک اروپایی است که درست بین سوئیس و استرالیا قرار گرفته است و زبان رسمی آن آلمانی است. این کشور با 160 کیلومتر مربع وسعت و حدود 38 هزار نفر جمعیت عنوان ششمین کشور کوچک جهان را به خود اختصاص داده است. این کشور با وجود وسعت کمی که دارد، ثروتمند است و نرخ بیکاری نیز در آن بسیار کم است. یکی از حقایق جالب درباره این کشور کوچک این است که لیختن اشتاین تنها کشوری است که تماما در کوه های آلپ قرار گرفته است. از آن هم جالب تر اینکه این کشور هیچ ایستگاه قطار و هیچ فرودگاهی ندارد و با اینکه یک کشور اروپایی است، اما به خاطر موقعیت جغرافیایی خاصی که دارد، از داشتن این امکانات محروم است. 

    لیختن اشتاین

    7. سنت کیتس و نویس

    سنت کیتس و نویس کشوری با 261 کیلومتر مربع وسعت است و حدود 57 هزار نفر جمعیت دارد. زبان رسمی این کشور کوچک انگلیسی است. اما با این حال زبان کریول نیز در آن رایج است و بخش عمده ای از جمعیت آن به این زبان مسلط هستند. این کشور که در قاره آمریکا قرار گرفته است، در گذشته تحت سلطه انگلیسی ها بوده است و به آن به چشم یکی از مستعمره های اروپا نگاه می شده است. اما در سال 1983 به یک کشور مستقل تبدیل شده است و از این نظر مستقل بودن یک کشور نوپا است. اقتصاد این کشور کوچک در حال حاضر به صنعت گردشگری، کشاورزی و صنایع تولیدی کوچک وابسته است و مردمانش از یکی از این روش ها گذران زندگی می کنند. 
    امیدواریم که از خواندن این مطلب لذت برده باشید و حالا اطلاعاتتان درباره کوچکترین کشورهای دنیا تکمیل شده باشد. راستی شما دوست دارید که فرصتی برایتان فراهم شود که از یکی از این کشورهای کوچک و در عین حال جالب و دیدنی بازدید کنید؟ در این صورت دوست دارید که کدامیک از این کشورها به عنوان کوچکترین کشورهای جهان را از نزدیک ببینید؟ نظر خود را برای ما بنویسید. 

    سنت کیتس و نویس


    درباره کشورهای جهان بیشتر بخوانید:

    لیست تمام کشورهای جهان

    عجیب ترین کشورهای دنیا را می شناسید؟

    کدام کشورها باهوش ترین مردم دنیا را دارند؟

    مقالات پربازدید
    6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW