021-88507190

چرا پنجره های هواپیما سوراخ دارند

گردشگری م.مقیمی 28 اسفند ، 1399 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
علت سوراخ کوچک در پنجره هواپیما را می دانید؟ کاربرد و دلیل سوراخ ریز روی پنجره هواپیما برای حفظ جان مسافران را در این مطلب از مهرپرواز بخوانید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    سوراخ ریز در پنجره هواپیما

    شاید شما هم تا به حال به این دقت کرده باشید که پنجره های هواپیما همگی دارای یک سوراخ ریز هستند. در این صورت حتما برایتان سوال پیش آمده که چرا پنجره های هواپیما سوراخ دارند؟ اگر شما هم ایده ای درباره سوراخ پنجره هواپیما ندارید و نمی دانید که دقیقا چرا چنین سوراخ های ریزی در پنجره های هواپیما تعبیه شده است و این سوراخ های ریز چه عملکردی در انجام یک پرواز ایمن دارند، با ما همراه باشید. ما در ادامه به طور کامل و با زبان ساده به شما توضیح می دهیم که این سوراخ های ریز موجود در پنجره های هواپیما دقیقا چه کاربردی دارند.

    کاربرد سوراخ کوچک در پنجره هواپیما

    اول از همه باید این را به شما بگوییم که اگر همین سوراخ های ریزی که روی شیشه پنجره هواپیما قرار دارند و به سختی دیده می شوند نبودند، عملا هیچ پروازی نمی توانست انجام شود و مسلما کل عملکرد پرواز با مشکل مواجه می شد. این بدین معنی است که این سوراخ های ریز که شاید در نگاه اول بی اهمیت به نظر برسند، بسیار حیاتی هستند و نبودشان به معنای انجام نگرفتن درست پرواز، خراب شدن هواپیما و آسیب رسیدن به مسافران است. اگر برای شما هم عجیب است که چنین سوراخ های ریزی چنین عملکرد مهمی برای انجام یک پرواز داشته باشند، ادامه مطلب را بخوانید تا همه چیز را دقیق تر برایتان شرح دهیم. البته این را هم بگوییم که تک تک مواردی که در طراحی و ساخت هواپیماها به آن ها توجه می شود، در انجام گرفتن یک پرواز بی خطر موثر هستند و فقط وجود این سوراخ های ریز نیست که منجر به انجام یک پرواز بی نقص می شود. اما با این حال این سوراخ ها نیز کاربری بسیار مهمی دارند و نقش بسیار تاثیرگذاری در پرواز هواپیماها دارند.

    کاربرد شیشه های هواپیما در کنترل اختلاف فشار هوا

    سوراخ روی پنجره هواپیما

    علت سوراخ روی پنجره هواپیما

    برای اینکه خوب علت تعبیه سوراخ های ریز در پنجره های هواپیما را متوجه شوید، اول باید کمی درباره تغییر فشار جوی صحبت کنیم. ماجرا از این قرار است که هرچه هواپیما اوج می گیرد و ارتفاع هواپیما از زمین بیشتر می شود، فشار هوا افت پیدا می کند. در واقع این یک حقیقت علمی است و سازندگان هواپیماها مجبور هستند که برای کنار آمدن با این تغییرات فشار در هوا به دنبال راه و چاره ای باشند. برای اینکه هواپیما دچار آسیب نشود و همه چیز در طول پرواز به روال عادی پیش برود، باید فشار داخل کابین در یک محدوده ایمن باقی بماند و نباید خیلی زیاد تحت تاثیر تغییرات فشار هوای خارج از هواپیما قرار بگیرد. اینجاست که تعبیه سوراخ های ریز در پنجره های هواپیما به یک امر حیاتی تبدیل شود و این کنترل فشار با تعبیه یک سری سوراخ ریز در پنجره های هواپیما ممکن می شود. می پرسید چگونه؟ در ادامه این موضوع را نیز بررسی می کنیم.

    دلیل سوراخ پنجره هواپیما: کنترل فشار هوا

    وقتی که هواپیما بالا و بالاتر می رود، یک اختلاف فشار کاملا مشخص بین هوای بیرون هواپیما و هوای داخل کابین شکل می گیرد. در حقیقت وقتی که ارتفاع زیاد می شود، فشار هوای بیرون هواپیما خیلی پایین تر از فشار هوای داخل کابین می شود. این اختلاف فشار منجر به ایجاد یک استرس و تنش فیزیکی زیاد بر روی پنجره های هواپیما می شود. این تنش به قدری زیاد است که اگر کنترل نشود، پنجره های هواپیما می شکنند، فرو می ریزند و عملا فضای بسته کابین از بین می رود. به همین دلیل پنجره های هواپیما را به صورت چند جداره می سازند تا راه برای کنترل فشار هوای خارج و داخل هواپیما باز شود و بتوانند با به کار بردن یک سری تکنیک های خاص مثل ایجاد حفره های کوچک در پنجره ها، این اختلاف فشار را کنترل کنند. برای این منظور شیشه های هواپیما را با سه سطح شیشه ای مختلف می سازند که هر کدامشان عملکرد خاص خودشان را دارند.

    کاربرد شیشه های هواپیما در کنترل اختلاف فشار هوا

    همان طور که گفته شد شیشه های هواپیما سه بخش و در واقع سه سطح مجزا دارند. سطح بیرونی همان سطحی است که باید فشار هوای خارجی هواپیما را تحمل کند. سطح میانی همان سطحی است که دارای یک سوراخ یا حفره ریز است و با یک فاصله اندک از سطح شیشه بیرونی قرار گرفته است. وجود این سوراخ کمک می کند که اختلاف فشار هوا در بیرون و داخل هواپیما به یک اعتدال قابل قبول برسد. با تعبیه این سوراخ یک جریان نسبی بین هوای بیرون هواپیما و هوای بین جداره های شیشه هواپیما برقرار می شود و در نتیجه فشار هوا به یک اعتدال می رسد. حالا جالب است بدانید که جداره داخلی شیشه هواپیما کمکی به به اعتدال رساندن فشار هوا ندارد اما به این کمک می کند که جداره های میانی و خارجی از خطر تخریب شدن در امان باشند و هیچ مسافری نتواند با وارد کردن ضربه به آن ها آسیب برساند و ایمنی هواپیما را به خطر بیندازد.

    نتیجه گیری

    در آخر این را هم بگوییم که سوراخ های پنجره های هواپیما علاوه بر مواردی که ذکر کردیم، به عدم مه گرفتگی یا یخ زدگی پنجره های هواپیما نیز کمک می کنند. امیدواریم که با خواندن این مطلب به جواب سوالتان رسیده باشید و حالا دقیقا بدانید که چرا پنجره های هواپیما سوراخ دارند. راستی شما چه حقایق دیگری را درباره هواپیما می دانید؟ اگر نکته خاصی درباره هواپیماها می دانید و دوست دارید که آن را با ما در میان بگذارید، آن را برایمان در قسمت نظرات بنویسید. منتظر نظرات جالبتان در این زمینه هستیم.


    درباره هواپیما مطالب بیشتری بخوانید:

    تفاوت بلیط هواپیمای سیستمی و چارتری

    غذاهای ممنوعه قبل از ورود به هواپیما

    رازهایی که مهمانداران و خلبانان هواپیما به شما نمیگویند

    مقالات پربازدید
    6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW