021-88507190

باغ نارنجستان قوام شیراز را بشناسید

گردشگری م.مقیمی 11 اسفند ، 1399 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
باغ نارنجستان قوام شیراز یکی از زیباترین خانه های ایران است. آیا دوست دارید که یکی از دیدنی ترین باغ های ایران را از نزدیک ببینید؟ با همراه باشید.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    باغ نارنجستان قوام شیراز

    آیا دلتان می خواهد از یکی از زیباترین خانه های ایران دیدن کنید؟ آیا دوست دارید که یکی از دیدنی ترین باغ های ایران را از نزدیک ببینید؟ پس اجازه دهید یک باغ و یک خانه زیبا را به شما معرفی کنیم که مطمئن هستیم نمونه اش را در هیچ جای دیگری، نه در ایران و نه در هیچ کشور دیگری پیدا نمی کنید. در این مطلب در مورد باغ نارنجستان قوام صحبت خواهیم کرد. باغ سرسبزی که حوض بسیار زیبایی در میانه آن وجود دارد. باغی که پر از گل های زیبا، درختان نخل و درختان نارن است و عطر نارنج و گل های خشبو از هر سو در آن به مشام می رسد. این باغی که در موردش صحبت می کنیم، یک باغ تاریخی بسیار شگفت انگیز است که در شیراز واقع شده و با نام باغ نارنجستان قوام شیراز شناخته می شود. واقعیت این است که این باغ و خانه هایی که در آن وجود دارند، یک مجموعه تاریخی معمولی را تشکیل نداده اند. بلکه این ها مثل یک گالری جذاب هنری هستند که در آن ها آینه کاری و تزئینات هنری دیگر به زیباترین شکل ممکن قابل مشاهده هستند. با ما همراه باشید تا شما را با این مجموعه شگفت انگیز که با نام نارنجستان قوام و همین طور خانه قوام شناخته می شود، آشنا کنیم.

    تاریخچه باغ نارنجستان قوام شیراز

    روزی روزگاری در زمان قاجاریان، یک تاجر به نام قوام الملک در ایران زندگی می کرد که اتفاقا حاکم فارس محسوب می شد. این تاجر خوشنام در بین سال های 1879 تا 1886 یک خانه برای خودش در شیراز ساخت. این خانه در طول زمان ساختش تکمیل شد و بزرگ و بزرگ تر شد تا اینکه به یک خانه خاص با یک باغ بسیار زیبا تبدیل شد. به خاطر اینکه باغ این مجموعه بسیار زیبا بود، کم کم توجه ها از روی بنای این مجموعه به سمت باغ زیبای آن معطوف شد و به همین خاطر بیشتر افراد به جای آنکه نام خانه قوام الملک را خانه قوام بگذارند، آن را نارنجستان یعنی باغ نارنج صدا کردند.

    جالب است بدانید که این نارنجستان که زمانی خانه حاکم فارس بوده، در دوران پهلوی به یک دانشگاه تبدیل شد و در یک بازه زمانی به عنوان دادسرا و همین طور در یک بازه زمانی دیگر به عنوان محلی برای برگزاری ملاقات های رسمی و دولتی مورد استفاده قرار گرفت. حالا هم این باغ زیبا به یک موزه تبدیل شده است و این یعنی بازدید از آن برای عموم آزاد است و حالا به چشم یک جاذبه گردشگری در شیراز به آن نگاه می شود.

    تاریخچه باغ نارنجستان قوام

    مطلب در مورد باغ نارنجستان قوام شیراز

    سرتاسر باغ نارنجستان قوام زیباست و هر کسی با قدم گذاشتن در فضای آن، در همان لحظات اول به این نتیجه می رسد که این باغ یک باغ شگفت انگیز است و زیباییش با زیبایی هیچ باغ دیگری در ایران قابل مقایسه نیست. در طراحی و دیزاین تک تک قسمت های این باغ تامل شده است. دور درب ورودی باغ نارنجستان قوام آجرهایی کار گذاشته اند که به آیاتی از قرآن و یک شعر از شاعری به نام آسوده شیرازی مزین شده است.

    در این باغ یک آبراه وجود دارد که از قسمت ورودی این باغ شروع شده و تا قسمت جلویی ساختمان اصلی باغ نارنجستان قوام ادامه پیدا می کند. در هر دو طرف این آبراه گل های رنگارنگ و درختان و درختچه های بسیار زیبایی کاشته شده اند که عطر بسیار دلنشینی را در فضای این باغ پخش کرده اند. همین مساله باعث شده که تجربه بازدید از باغ نارنجستان قوام برای هر کسی به یک تجربه خاص و به یادماندنی تبدیل شود و هر کسی که تجربه بازدید از این باغ را داشته، عطر بی نظیر نارنج های این باغ را در خاطر داشته باشد. مطلب در مورد باغ نارنجستان قوام زیاد است. به شما توصیه می کنیم که اگر می خواهید تجربه کامل و بی نقصی از بازدید از باغ نارنجستان قوام داشته باشید، در حوالی فصل بهار به شهر شیراز و این باغ زیبا مراجعه کنید تا شما هم بتوانید عطر نارنج های این باغ را استشمام کنید و جادوی این باغ را به چشم ببینید. شما می توانید با تور شیراز از این مکان بازدید کنید.

    معماری باغ نارنجستان قوام شیراز

    در باغ نارنجستان قوام سه ساختمان وجود دارد که در سه سمت مختلف این باغ قرار گرفته اند. ساختمان اصلی باغ نارنجستان قوام یک ساختمان دو طبقه است که یک ایوان بسیار زیبا با آینه کاری ها و نقاشی های بسیار تحسین برانگیزی دارد. این خانه به خاطر آینه کاری ها، کاشی کاری ها و منبت کاری هایی که دارد، نظر هر کسی را به خود جلب می کند. همه درب ها و چارچوب پنجره هایی که در ساختمان اصلی باغ نارنجستان قوام قرار دارند، از جنس چوب گردو هستند و قسمت جالب ماجرا اینجاست که همه پنجره های این خانه دارای شیشه های رنگارنگ هستند. از آن هم جالب تر اینکه تمامی دیوارهای خانه قوام با آینه تزئین شده اند و مجموعه این ها با هم باعث شده که خانه قوام به یک خانه شگفت انگیز تبدیل شود.

    خانه زینت الملک شیراز

    دومین ساختمانی که در باغ نارنجستان قوام به چشم می خورد، خانه ای به نام خانه زینت الملک است. این خانه نیز درست مثل خانه قوام یعنی ساختمان اصلی باغ نارنجستان قوام زیباست. اما متاسفانه در دوران انقلاب تا حدی تخریب شده است و بخش شرقی ایوان آن در اثر آتشسوزی نابود شده است. اما با این حال این خانه نیز خانه شگفت انگیزی است و مسلما با تمام آسیب هایی که دیده، هنوز هم می تواند هر بازدید کننده از با هوجد بیاورد. چراکه در سقف خانه زینت الملک آینه کاری های بسیار زیبایی انجام شده است و علاوه بر آن ها، کاشی کاری های بسیار خاص و منحصر به فردی در دیوارهای آن به چشم می خورد.

    خانه عراقی شیرازی

    سومین ساختمانی که در باغ نارنجستان قوام وجود دارد، خانه ای به نام خانه عراقی است. بخش جنوبی این ساختمان در گذشته به عنوان آشپزخانه و مطبخ مورد استفاده قرار می گرفته است و بخش های شمالی و غربی آن هم در روزگاری یک مکتب خانگی بوده اند. این خانه از نظر ظاهری شباهت های زیادی با دو خانه دیگر باغ نارنجستان قوام دارد. تنها تفاوتی که در این خانه به چشم می خورد، این است که این خانه یک حیاط کوچک پشتی دارد. گفتنی است که این خانه در حال حاضر به دانشگاه شیراز تعلق دارد.
    در آخر باید تاکید کنیم که باغ نارنجستان قوام به قدری شگفت انگیز است که نمی توان زیبایی واقعیش را در قالب کلمات توصیف کرد. پس اگر احیانا راهی شیراز هستید، حتما برای بازدید از باغ نارنجستان قوام وقت بگذارید و فرصت دیدن این همه زیبایی در باغ نارنجستان قوام را برای خودتان فراهم کنید.


    درباره شیراز و ایرانگردی بیشتر بخوانید:

    روستای قلات بهشت استان فارس را بشناسید

    عجایب و شگفتی های ایران کشوری با اصالت و با شکوه

    فاصله هوایی تهران تا شیراز

    مقالات پربازدید
    6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW