021-88507190

تنگه بسفر استانبول را بشناسید

گردشگری م.مقیمی 02 مرداد ، 1400 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
تنگه بسفر یک تنگه طبیعی است که استانبول را به دو قسمت اروپایی و آسیایی تقسیم کرده است و از خاص ترین جاذبه های توریستی استانبول است که آن را معرفی کرده ایم.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    تنگه بسفر استانبول

    تنگه بسفر یک تنگه طبیعی است که استانبول را به دو قسمت اروپایی و آسیایی تقسیم کرده است و به عبارتی باعث شده که دنیای جذاب غرب با جهان شگفت انگیز شرق در یک شهر به هم پیوند بخورند. این تنگه برای قرن های متوالی نقش مهم و حیاتی در تجارت جهانی داشته است و از قدیم الایام مورد توجه بوده است. شهر بزرگ استانبول با این تنگه به دو بخش مختلف تقسیم شده است و به همین دلیل مردم این شهر و البته توریستان مجبورند که مدام در حال تردد در آن باشند. این تنگه را می توان به آن یکی از خاص ترین جاذبه های توریستی استانبول معرفی کرد. جاذبه گردشگری که استانبول با وجود آن زیباتر و جذاب تر شده است و جلوه بسیار خاصی پیدا کرده است. با ما همراه باشید تا شما را با تنگه بسفر استانبول آشنا کنیم و یک سری حقایق و دانستنی های جالب را درباره تنگه بسفر استانبول به شما بگوییم. 

    همه چیز درباره تنگه بسفر استانبول

    تنگه بسفر کجاست؟

    تنگه بسفر دریای سیاه را به دریای مرمره پیوند داده است. این تنگه در شمال غرب ترکیه قرار گرفته است و از داخل شهر استانبول رد شده است. این طرف تنگه بسفر را بخش آسیایی استانبول در بر گرفته است و در آن طرفش بخش اروپایی استانبول قرار گرفته است. این یعنی اگر شما با یک کشتی بر روی سطح آب تنگه بسفر قرار بگیرید، با نگاه به این سمت می توانید آسیا و با نگاه به آن سمت می توانید اروپا را تماشا کنید. این کشتی های تفریحی از تفریحات جذاب استانبول هستند که می توانید در سفر خود با تور ترکیه ارزان از آن ها استفاده کنید.

    طول تنگه بسفر چقدر است؟

    طول تنگه بسفر که به آن تنگه بسفروس نیز گفته می شود، حدود 31 کیلومتر و عرض آن از 730 متر تا 3300 متر متغیر است. گفتنی است که بیشترین عمق آب در تنگه بسفر حدود 110 متر است.

    چگونه به تنگه بسفر برویم؟

    شما می توانید با وسایل حمل و نقل عمومی مانند مترو و تاکسی خود را به تنگه بسفر برسانید. به صورت دقیق تر در پاسخ به اینکه چگونه به تنگه بسفر برویم می توان گفت که با استفاده از مترو در ایستگاه میدان تکسیم و با سوار شدن در خط متروی فونیکولار F1 خود را به ایستگاه کاتاباش برسانید. اگر می خواهید به اسکله امینونو بروید می توانید در ادامه از تراموا برای رسیدن به آن استفاده کنید.

    چرا تنگه بسفر تنگه بسیار ارزشمندی است؟

    تنگه بسفر در نقشه مسیرهای دریایی جهان جایگاه بسیار ویژه ای دارد. به این دلیل که تنگه بسفر تنگه بسیار شلوغی است و مدام کشتی های مختلف، تانکرهای نفت و البته قایق های ماهیگری و قایق های مسافربری در آن تردد می کنند. این تنگه به این خاطر که دریای سیاه را به اقیانوس های جهان پیوند می دهد، یک نقش حیاتی را در تجارت جهانی و به ویژه در بخش صادرات نفت ایفا می کند.

    لازم به ذکر است که به طول میانگین حدود 48 هزار کشتی در طول هر سال در تنگه بسفر تردد می کنند و این بدین معنی است که تراکم کشتی در تنگه بسفر چهار برابر بیشتر از کانال سئوز و کانال پاناما است. 

    چرا تنگه بسفر تنگه بسیار ارزشمندی است

    پل بسفر بر روی تنگه بسفر

    خوب است این را بدانید که سه پل معلق بر فراز تنگه بسفروس ساخته شده است که دو قاره آسیا و اروپا را به هم پیوند داده اند. اولین پل تنگه بسفر، یک پل به طول 1،074 متر است که از سال 1973 پابرجاست. دومین پل تنگه بسفر که به آن پل سلطان محمد فاتح گفته می شود، 1،090 متر طول دارد و در سال 1988 افتتاح شده است. علاوه بر این ها، یک پل دیگر نیز بر روی تنگه بسفر ساخته شده است که به آن پل سلطان سلیم یاووز گفته می شود. این پل از دو پل دیگر نوسازتر است و در سال 2016 ساخته شده است و با 1،408 متر طول به عنوان طویل ترین پل تنگه بسفر شناخته می شود.

    تنگه بسفر چند تونل دارد؟

    جالب است بدانید که علاوه بر پل هایی که بر فراز آب تنگه بسفر وجود دارد، دو تونل نیز در زیر سطح آب تنگه بسفر ساخته شده اند. اولین تونل تنگه بسفر یعنی تونل مارمارای، یک تونل به طول 76.6 کیلومتر است که در سال 2013 میلادی ساخته شده است. این تونلی که در موردش صحبت می کنیم، بین دو منطقه اوسکودار و ینی کاپی در بخش های آسیایی و اروپایی استانبول کشیده شده است و یک مسیر ریلی در آن قرار گرفته است که قطارهای مترو از آن عبور می کنند. تونل دوم که با نام اوراسیا شناخته می شوند، بین دو منطقه کازلی چشمه و گزتپه کشیده شده است. این تونل که در سال 2016 افتتاح شده است، مختص عبور ماشین ها و مینی بوس هاست و امکان رانندگی در آن برای مردم مهیا شده است.

    شما همچنین می توانید برای رزرو آفر تور استانبول و بازدید از تنگه بسفر، با همکاران ما در آژانس هواپیمایی مهرپرواز تماس بگیرید.


    درباره استانبول بیشتر بخوانید:

    تفاوت قسمت آسیایی و اروپایی استانبول

    قیمت غذا در ترکیه چقدر است؟

    هر آنچه باید درباره تاکسی های استانبول بدانید

    مقالات پربازدید
    6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW