021-88507190

حقایقی جالب درباره فرهنگ مردم ارمنستان

گردشگری پ. رضالو 12 مهر ، 1399 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
ارمنی مردمی هستند که میتوان از آنها به عنوان افرادی با فرهنگی عالی و ارزشمند یاد کرد چرا که انسان دوستی و احترام به هم نوع یکی از اصلی ترین اصول اخلاقی مردم این دیار است.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    ارمنستان کشور آشنایی که به سرزمین هایک ها معروف است میتواند مقصد زیبایی برای گردش و تفریح باشد؛ اما قبل از سفر به هر کشوری بهتر است درباره آداب و رسوم و فرهنگ مردم آن اطلاعاتی بدست آورید تا بتوانید بهترین استفاده را از سفرتان ببرید. با ما همراه باشید تا حقایق جالبی را درباره ارمنستان بیاموزیم.

    فرهنگ و آداب معاشرت در ارمنستان

    ارمنی ها مردمی هستند که میتوان از آنها به عنوان افرادی با فرهنگی عالی و ارزشمند یاد کرد چرا که انسان دوستی و احترام به هم نوع یکی از اصلی ترین اصول اخلاقی مردم این دیار است. مردم ارمنستان بسیار مهمان نواز هستند و به راحتی میتوانند شما را برای صرف حتی یک فنجان قهوه به خانه شان دعوت کنند.
    مردم ارمنستان معمولا ارتباط خود را با تعارف کردن غذا و خوراکی آغاز میکنند. دست دادن و روبوسی در آغاز مکالمات روزانه جزئی از فرهنگ مردم ارمنستان محسوب میشود. جالب است بدانید که وقتی زن و مردی با یکدیگر ملاقات میکنند زن باید صبر کند تا مرد دستش را به طرف او دراز کند.

    مراسم ها و اعیاد ارمنی ها

    یکی از اعیاد باستانی ارمنی ها "وارتاوار" نام دارد که در اوایل تابستان برگزار میشود، مردم این روز را با پاشیدن آب به یکدیگر گرامی میدارند. با وجود گذشت قرن ها و گرویدن ارامنه به مسیحیت، برگزاری این عید همچنان در میان مردم رواج دارد.

    جشن وارتاوار ارمنستان

    جشن وارتاوار ارمنستان

    مهمترین عید ارامنه همچون سایر مسیحیان جهان عید کریسمس است که ارامنه آن را در 6 ژانویه برگزار میکنند.  عید دیگری که برای مردم ارمنستان بسیار مهم است، عید پاک نامیده میشود که سالروز رستاخیز حضرت مسیح است که در اولین ماه بهار برگزار میشود. پس اگر میخواهید برگزاری این راسم را از نزدیک ببینید سفر خود را به اول بهار موکول کنید.

    نمادهای کشور ارمنستان

    ارمنستان کشور طعم ها و رنگ ها است، این موضوع را میتوان از دو میوه ای که نماد این کشور است دریافت. یکی زردآلو که قریب به سه هزار سال است در این کشور رشد میکند و به نظر میرسد که خط زرد پرچم ارمنستان از آن گرفته شده است. پس از آن انار است که نماد باروری در اساطیر ارمنی به حساب می آید. 

    زردآلو نماد کشور ارمنستان

    زردآلو نماد ارمنستان

    انار نماد ارمنستان

    انار نماد ارمنستان

    لباس های ارمنی ها

    لباس های سنتی مردم ارمنستان، بسیار متنوع و رنگارنگ است. هر بخش و روستا در ارمنستان، دارای لباس سنتی و رنگ های مختص خود است. هر رنگی در لباس های ارامنه نشانگر چیزی است مثلا رنگ سفید بیانگر آب و پاکی، رنگ نارنجی بیانگر فروتنی و رنگ آبی بیانگر عدالت است.
     لباس خانم های ارمنی شرقی و غربی شباهت بسیاری به هم دارند. در زمان های گذشته، معمولا لباس بلندی به نام "ارخالق" به تن میکردند که دامن آن به زیبایی گلدوزی شده و دور کمرش با کمربند یا پارچه ابریشمی پوشانده میشد. ارمنی های غربی دستمال سر و کلاه پر زرق و برقی نیز به سر میگذاشتند.
    لباس سنتی آقایان از پیراهنی ابریشمی با یقه ای کوتاه تشکیل میشد و ارخالق ابریشمی شان که دکمه های ریزی داشت را بر روی پیراهن میپوشیدند و از روی آن کمربند باریکی با سگک بزرگ میبستند.

    لباس ارمنستان

    لباس های ارمنی

    فرهنگ ازدواج در ارمنستان

    ازدواج در فرهنگ مردم ارمنستان بسیار مقدس است. شاید برایتان جالب باشد که هنوز هم ازدواج سنتی در فرهنگ مردم ارمنستان رواج دارد. فرزند در خانواده جایگاه ویژه ای دارد ولی بعد از 18 سالگی باید وظایفی را به عهده بگیرند تا زمان ازدواجشن فرا برسد.ارمنی ها جشن های بسیار باشکوهی را برای فرزندانشان تدارک میبینند که اکثر آنها در روزهای شنبه و یکشنبه برگزار میشود. عروس و داماد بعد از عقد از روی آتش میپرند و اعتقاد دارند این کار باعث میشود تا شیطان و پلیدی ها از آنها دور باشد. 

    ازدواج ارمنی

    ازدواج در ارمنستان

    مهمان نوازی ارمنی ها

    ارمنی ها بسیار مردم خونگرمی هستند و اگر غریبه ای ببینند با کمال میل آنها را به منزلشان دعوت میکنند. اما حواستان باشد که با معده خالی و شکم گرسنه به منزلشان بروید چرا که شما به عنوان مهمان باید از تمام غذاهایی که در سفره میزبانتان موجود است میل کنید چرا که در غیر اینصورت به میزبانتان بی احترامی کرده اید.

    مهمان نوازی در ارمنستان

    مهمان نوازی در ارمنستان

    چند نکته جالب درباره ارمنی ها

    در ارمنستان تک همسری رواج دارد و قبل از باطل نشدن یک ازدواج نمیتوان مجددا ازدواج کرد.
    پوشش ارامنه بسیار موجه است و کمتر کسی را میتوان در این کشور یافت که با لباس های عجیب و غریب در سطح شهر قدم بزند.
    اکثر ارمنی ها عاشق این هستند که از آنها عکس بگیرد؛ اما برحسب ادب هم شده قبل از این کار بهتر است اجازه بگیرید.
    اگر دری در ارمنستان بسته بود فکر نکنید که آنجا تعطیل است؛ حتما در بزنید تا در را برایتان بازکنند.
    اگر کسی از شما سوال شخصی پرسید ناراحت نشوید، چون این کار جزئی از فرهنگ مردم ارمنستان محسوب میشود.
    ارمنی ها تا 40 روز اجازه نمیدهند کسی جز اقوام نزدیک، نوزادشان را زیارت کند.
    شطرنج جزئی از فرهنگ مردم ارمنستان است و حتی به عنوان یک درس جدا در مدارس این کشور آموزش داده میشود.
    در ارمنستان دیگر بحث دو بوسه یا سه بوسه مطرح نیست؛ چرا که در این کشور صورت هم را فقط یکبار میبوسند.

    درباره ارمنستان بیشتر بخوانید:

    بهترین زمان سفر به ارمنستان

    راهنمای آفرود در ارمنستان

    مقالات پربازدید
    6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW