021-88507190

موزه های ازمیر

گردشگری مهرپرواز 29 فروردین ، 1403 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
موزه‌ها بهترین نمود تاریخ، فرهنگ و هنر یک سرزمین هستند. موزه های ازمیر در عین زیبایی، تصویر درستی از تمدن در ترکیه، هنر و فرهنگ ازمیر ارائه می‌دهند.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    موزه های ازمیر بخشی جذاب از این شهر هستند که در سفر به ازمیر، پیشنهاد می‌کنیم حتما از تعدادی از آن‌ها بازدید کنید. موزه‌های تاریخی ازمیر شما را با روح، فرهنگ و تمدن این شهر و حتی ملت ترکیه آشنا می‌کنند و سایر موزه‌ها هم چیزهای جالب زیادی برای ارائه دارند. پس در سفر به این شهر زیبا و توریستی ترکیه، از تماشای موزه‌ها غافل نشوید؛ چراکه بسیار سرگرم‌کننده‌اند. ما هم در ادامه شما را با معروف‌ترین موزه های ازمیر آشنا می‌کنیم تا لیستی کاربردی در اختیار داشته باشید.

    موزه راه آهن؛ از جذاب ترین موزه های ازمیر

    موزه راه‌آهن در ازمیر که به موزه چاملیک معروف است، از جمله جاهای دیدنی ازمیر به حساب می‌آید که نگاهی اجمالی به تاریخ غنی راه‌آهن و حمل‌ونقل در این منطقه دارد. ساختمان تاریخی موزه متعلق به دهه 1800 و معماری آن، نشان‌دهنده تاثیر بازرگانان بریتانیایی است که در آن دوران، به‌عنوان مستعمره در آلسانجاک زندگی می‌کردند. در واقع، این ساختمان، در ابتدا به‌عنوان انبار کالا توسط بازرگانان بریتانیایی ساخته شده بود و بعدها به موزه راه‌آهن تبدیل شد.

    در این موزه، شما می‌توانید شاهد پیشرفت‌های تکنولوژیکی و تاثیر اجتماعی حمل‌ونقل ریلی بر ازمیر باشید. از روزهای اولیه راه‌آهن ترکیه تا نوآوری‌های پیشرفته امروز، موزه راه‌آهن روایتی جامع از نقش حیاتی قطارها و راه‌آهن‌ها را در شکل‌دهی به زیرساخت‌ها و اقتصاد ترکیه برجسته می‌کند.

    یکی از جاذبه‌های اصلی این موزه را می‌توان وجود یکی از 9 واگن قطار سفید دانست که رهبر بزرگ، مصطفی کمال آتاتورک، بنیان‌گذار جمهوری ترکیه، برای سفرهای داخلی خود از آن استفاده ‌کرده است. هزینه بلیط موزه راه‌آهن 100 لیر ترکیه است.

    آدرس:

    Çamlık, İzmir Aydın Yolu No:5335920 Selçuk, Turkey

    موزه راه آهن از جذابترین موزه های ازمیر

    تصویری از موزه راه آهن

    موزه مردم شناسی ازمیر

    ساختمان موزه مردم‌شناسی ازمیر، ابتدا در سال 1831، به‌عنوان بیمارستان مورد استفاده قرار می‌گرفت تا اینکه در سال 1845، به نوانخانه‌ای برای خانواده‌های مسیحی فقیر تبدیل شد. در نهایت سال‌ها بعد، این ساختمان تحت عنوان موزه مردم‌شناسی مورد استفاده قرار گرفت. طبقه اول و دوم موزه به سالن نمایشگاه و طبقه سوم به اداره فرهنگ و گردشگری ازمیر تعلق دارد.

    این موزه، زندگی اجتماعی مردم را در ازمیر قرن 18 و 19 منعکس می‌کند. در واقع، شما می‌توانید با فرهنگ مردم ترکیه در گذشته و لباس‌های سنتی آن‌ها آشنا شوید. همچنین شما می‌توانید برخی صنایع دستی مانند سفالگری، منجوق‌کاری، قالی‌بافی، نمدسازی و... را که امروزه، در حال فروپاشی هستند، در موزه مردم‌شناسی مشاهده کنید. ناگفته نماند که بازدید از این موزه نیازمند هزینه ورودی نیست.

    آدرس:

    Halil Rıfat Paşa Cadessi 4, Konak, Izmir, 35260

    موزه مردم شناسی از مشهورترین موزه های ازمیر

    تصویری از موزه مردم شناسی ازمیر

    موزه تاریخ و هنر؛ از معروفترین موزه های ازمیر

    این موزه در سال 2004، کار خود را آغاز کرد و یکی از موزه‌های معروف و جدید ازمیر است. این موزه ازمیر ترکیه، آثار باارزش و زیبای کشف‌شده در کاوش‌های ازمیر و اطراف آن را در 3 بخش به بازدیدکنندگان نمایش می‌دهد.

    در طبقه همکف، آثار سنگی مانند مجسمه‌هایی از دوره‌های باستانی، کلاسیک، هلنیستی، رومی و بیزانسی به نمایش گذاشته شده‌اند. تابوت‌ها و سنگ قبرهای موجود در این طبقه، فرهنگ تدفین را در دوران هلنیستی و رومی نشان می‌دهند و همچنین کتیبه‌هایی مربوط به تاریخ ازمیر هم در این بخش موجودند.

    بخش دوم، مربوطه به سرامیک‌کاری و مجموعه‌ای بسیار غنی از اشیایی است که محدوده زمانی آنها دوره ماقبل تاریخ و بیزانس را پوشش می‌دهد.

    در بخش سوم، یعنی بخش اقلام ارزشمند، اشیای طلا، نقره، برنز و سنگ‌های قیمتی به نمایش گذاشته شده‌اند که از قرن ششم قبل از میلاد تا دوره عثمانی را پوشش می‌دهند. سکه‌ها و جواهرات از جالب‌ترین اشیای این بخش‌اند. بلیط ورودی موزه تاریخ و هنر 200 لیر است.

    آدرس:

    Mimar Sinan, İzmir Kültür Sanat Fabrikası, 35220 Konak/İzmir, Türkiye

    موزه تاریخ و هنر از مشهورترین موزه های ازمیر

    عکسی از موزه تاریخ و هنر ازمیر

    موزه باستان شناسی

    یکی از مهم‎ترین و دیدنی‌ترین موزه های ازمیر، موزه باستان‌شناسی است که ابتدا در سال 1927، در ساختمان یک کلیسا فعالیت خود را آغاز کرد. در نهایت، به‌دلیل تراکم بالای آثار به‌دست‌آمده از شهرهای باستانی اطراف، ساختمان جدید و مدرن موزه در مساحت 5 هزار مترمربع در کوناک ساخته شد.

    در این موزه، آثاری مربوط به سمیرنا (ازمیر کنونی)، شهری متعلق به یونان باستان، پرگامون، افسوس، لاسوس، تئوس، میلتوس و ظروف سفالی مربوط به دوران باستان به نمایش گذاشته شده‌اند. بدون شک این آثار، بسیار منحصربه‌فرد و شگفت‌انگیزند. می‌توان گفت که موزه باستان‌شناسی ازمیر اطلاعات کافی را در مورد دوره‌های تمدن و فرهنگ دوره غرب، از دوران پیش از تاریخ تا امروز ارائه می‌دهد.

    به‌طور کلی، بیش از هزار و 500 اثر، در این موزه جذاب وجود دارند که شما را غرق در شگفتی‌های تاریخ می‌کنند. بلیط ورودی موزه باستان‌شناسی، 140 لیر و برای کودکان زیر 8 سال، رایگان است.

    آدرس:

    Konak Mahallesi, Bahri Baba Parkı, Halil Rıfat Paşa Cd. No:4, 35260 Konak/İzmir, Türkiye

    موزه هنر و مجسمه سازی؛ تاریخ هنر در موزه های ازمیر

    این موزه به عنوان یک گالری در سال 1952 در پارک فرهنگی افتتاح شد. نقاشی‌ها، مجسمه‌ها و آثار سرامیکی زیادی در این موزه به نمایش گذاشته شده‌اند که بیشتر آن‌ها متعلق به هنرمندان ترک و تعدادی نیز متعلق به هنرمندان خارجی دوره‎های مختلف است.

    موزه هنر و مجسمه‌سازی همچنین یک کتابخانه با کتاب‌های بسیاری در زمینه هنر و تاریخ هنر دارد که در اختیار دانشجویان و محققان قرار می‌گیرد. کلاس‌ها و دوره‌های مختلفی هم مانند طراحی، نقاشی با آبرنگ، مجسمه‌سازی و... در موزه برگزار می‌شوند و در پایان، به شرکت‌کنندگان، گواهی‌نامه تعلق می‌گیرد.

    آدرس:

    Mimar Sinan, İzmir Kültür Sanat Fabrikası, 35220 Konak/İzmir, Türkiye

    موزه کی یا موزه ماشین کی ازمیر

    موزه کلید که در سال 2015 در توربالی، ازمیر افتتاح شد، جامع‌ترین موزه کلاسیک اتومبیل و موتورسیکلت در ترکیه است که تاریخ ساخت خودرو را در جهان نشان می‌دهد. مجموعه اصلی موزه که در فضایی به مساحت 7 هزار متر مربع ساخته شده است، از علاقه مورات و سلیم اوزگورکی به اتومبیل ایجاد شده و شامل 84 خودرو و 44 موتورسیکلت است.

    در مجموعه اصلی موزه، می‌توان اولین مدل‌های برندهای مطرح دنیای خودرو مانند مرسدس بنز، بی‌ام دابلیو، پورش، کادیلاک و فورد را از اولین خودروی تولیدشده در سال 1886 تا به امروز، مشاهده کرد. این موزه که از خاص‌ترین موزه های ازمیر است، نه‌تنها برای علاقه‌مندان به اتومبیل، بلکه برای کسانی که می‌خواهند تاریخ جهان را از طریق دنیای اتومبیل دنبال کنند، یک مرکز بسیار جذاب خواهد بود.

    موزه کی هم از نظر محتوا و هم از نظر فضای نمایشگاهی از معدود موزه‌های ارزشمند خودرو در جهان است و مدل‌هایی را در خود جای داده که بسیار بی‌نظیرند. قیمت ورودی این موزه دیدنی 200 لیر است.

    آدرس:

    Çapak, Özgörkey Cd. No:5, 35860 Torbalı/İzmir, Türkiye

    موزه کی یا موزه ماشین کی ازمیر

    عکسی از موزه کی ازمیر

    موزه آگورا؛ آثار تمدن در موزه های ازمیر

    شاید نام مرکز خرید آگورا را در میان مراکز خرید ازمیر شنیده باشید؛ اما موزه آگورا چطور؟ موزه فضای باز آگورا از معروف‌ترین موزه های ازمیر و یک مکان باستان‌شناسی است که در قلب منطقه تاریخی شهر واقع شده است و یکی از مهم‌ترین بقایای رومی در کشور به شمار می‌رود. آگورا، ابتدا در دوره هلنیستی در قرن چهارم قبل از میلاد ساخته شد و به‌عنوان بازار مرکزی و نقطه تجارت برای شهر باستانی سمیرنا استفاده می‌شد.

    این بنا در دوران رومی چندین بار بازسازی شد، طوری که در حال حاضر، معماری آن منعکس‌کننده تاثیرات تمدن یونان و روم است. این موزه ویرانه‌های سازه‌های مختلف از جمله بازار باستانی، مغازه‌ها، ساختمان‌های اداری، تئاتر و حمام عمومی را به نمایش می‌گذارد. آثار و مجسمه‌های کشف‌شده در حفاری‌ها نیز در معرض تماشای بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد و بینشی از زندگی روزمره و فرهنگ ساکنان باستانی سمیرنا به بازدیدکنندگان می‌دهد.

    پیشنهاد می‌کنیم که در سفر به ازمیر، حتما زمانی را به بازدید از این موزه جذاب و فراموش‌نشدنی اختصاص دهید. ورودی موزه برای کودکان زیر 10 سال رایگان و برای سایر افراد 40 لیر است.

    آدرس:

    Tarik Sari Sokağı 16, Konak, Izmir, 35240

    موزه آگورا از موزه های ازمیر

    عکسی از موزه آگورا

    موزه ماسک

    این موزه در سال 2011 افتتاح شد و در نوع خود، جزو اولین نمونه‌ها در ترکیه به شمار می‌رود. موزه ماسک، ماسک‌هایی از نقاط مختلف جهان و همین‌طور اشخاص سرشناس را در خود جای داده است؛ نظیر ماسک‎ چهره‌های افراد مشهوری مانند آتاتورک و نازیم حکمت، شاعر ترکی. در این موزه شما می‌توانید شاهد دنیای عجیب و فانتزی ماسک‌ها باشید. هزینه ورودی این موزه بسیار ارزان و حدود 15 لیر است.

    آدرس:

    Alsancak, 1448. Cumbalı Sk No:22, 35220 Konak/İzmir, Türkiye

    موزه ماسک از موزه های ازمیر

    تصویری از موزه ماسک

    موزه هنری سلچوک یاشار؛ نقاشی در موزه های ازمیر

    این موزه که به نام سلچوک یاشار، یکی از تاجران معروف ازمیر نا‌م‌گذاری شده است، اولین موزه نقاشی خصوصی در ترکیه به شمار می‌رود که در سال 1985 افتتاح شد. ساختمان موزه یک عمارت قدیمی در منطقه آلسانجاک ازمیر است. نقاشی‌های مختلفی در این موزه به نمایش گذاشته شده‌اند که برخی متعلق به خود سلجوک یاشار و برخی متعلق به برندگان جایزه در مسابقات نقاشی DYO است. 

    آدرس:

    Alsancak Mahallesi, Cumhuriyet Bulvarı No:252, Konak, Izmir

    موزه تاریخ کلانشهر احمد پریشتانا

    موزه تاریخ کلان‌شهر احمد پریشتانا در دفتر قدیمی آتش‌نشانی قرار که ابتدا در سال 1932 ساخته و در سال 2004 بازسازی شد. این ساختمان، یکی از مهم‌ترین موزه های ازمیر است و برای نام‌گذاری آن از اسم شهردار سابق ازمیر، یعنی احمد پریشتانا استفاده کرده‌اند. این موزه حاوی عکس‌ها، نقاشی‌ها و توضیحاتی در مورد تاریخ ازمیر از زمان سمیرنا، از 3 هزار سال قبل از میلاد تا امروز است.

    بخشی از موزه هم به نمایش تصویر آتش‌سوزی‌های بزرگ در ازمیر اختصاص دارد؛ چرا که موزه داخل ساختمان قدیمی آتش‌نشانی واقع شده است. به‌طور کلی، موزه تاریخ کلان‌شهر، نقش مهمی در نمایش بخش عظیمی از تاریخ ازمیر دارد.

    آدرس:

    İsmet Kaptan Mahallesi Şair Eşref Bulvarı No: 1/A Çankaya, 35210 Konak/İzmir, Türkiye

    موزه دریایی انجیرآلتی ازمیر

    موزه دریای انجیرآلتی سه کشتی و یک هلیکوپتر را به نمایش می‌گذارد و فرصتی منحصر‌به‌فرد برای کشف جنبه‌های مختلف زندگی را در اختیار بازدیدکنندگان می‌گذارد. از مرکز عملیات جنگی گرفته تا اتاق ناوبری، بازدیدکنندگان می‌توانند نگاهی اجمالی به شرایط کشتی‌های نیروی دریایی داشته باشند.

    این تجربه جالب و متفاوت، چشم‌اندازی کلی درباره تاریخچه و چگونگی عملیات دریایی را در اختیار شما می‌گذارد. بلیط این موزه حدود 90 لیر و برای کودکان زیر 8 سال، رایگان است.

    آدرس:

    İnciraltı, Başak Sk., 35330 Balçova/İzmir

    موزه دریایی انجیرآلتی ازمیر

    عکسی از موزه دریایی انجیرآلتی ازمیر

    موزه باستان شناسی روباز بوستانلی ازمیر 

    یکی دیگر از شناخته‌شده‌ترین موزه های ازمیر، موزه باستان‌شناسی روباز بوستانلی است که در سال 1987 تاسیس شد. همان‌طور که از نامش پیداست، این موزه در فضای باز قرار دارد و بیش از 90 اثر باستانی از دوره بیزانس ترکیه را به نمایش می‌گذارد. آب و هوای ازمیر در بازدید از این موزه جذاب نقش مهمی دارند؛ به خاطر روباز بودن موزه، فصول گرم و معتدل بهترین زمان دیدن موزه باستان‌شناسی بوستانلی است. بازدید از این موزه، فرصت بسیار جالبی را در اختیار عاشقان تاریخ و فرهنگ قرار می‌دهد.

    ناگفته نماند که گاهی در این موزه، کارگاه‌های هنری مانند نقاشی هم برگزار می‌شوند که ضمن تماشای آثار خود موزه، می‌توانید از این کارگاه‌ها هم بازدید کنید.

    آدرس:

    Bostanlı, Güzel Sanatlar Park İçi Yolu, 35590 Karşıyaka/İzmir, Türkiye

    موزه باستان شناسی روباز بوستانلی ازمیر

    عکسی از موزه باستان شناسی روباز بوستانلی ازمیر

    موزه مرکز هنری آرکاس؛ از بهترین موزه های ازمیر

    مرکز هنری آرکاس در راستای خواست آقای لوسین آرکاس، رئیس هیئت مدیره هلدینگ آرکاس، برای به اشتراک‌گذاشتن مجموعه شخصی مورد علاقه ایشان، در سال 2011 افتتاح شد. در حال حاضر، حدود 900 قطعه و اثر هنری در موزه آرکاس وجود دارند و این موزه، جزو مدرن‌ترین و زیباترین موزه های ازمیر در زمینه هنری به شمار می‌رود.

    ساختمان اداری 2 طبقه و 9 اتاق است که در هر کدام، آثار فاخر و بی‌نظیری به نمایش گذاشته شده‌اند. موزه مرکز هنری آرکاس، همه روزه، به‌جز دوشنبه‌ها، از 10 صبح تا 6 عصر باز است.

    آدرس:

    Kültür, 1380 . Sk. 3-1, 35230 Konak/İzmir, Türkiye

    موزه علوم دانشگاه باغچه ‌شهر ازمیر

    موزه علوم دانشگاه باغچه‌شهر، دومین موزه علمی ترکیه بعد از موزه استانبول است که با همکاری شهرداری ازمیر، یک مدرسه خصوصی و کالج باغچه‌شهر در ازمیر افتتاح شد. این موزه برای تمام افراد بین 7 تا 70 سال، که به علم علاقه‌مندند، بسیار جذاب است؛ چرا که به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا در آزمایش‌های علمی مختلفی که توسط متخصصان انجام می‌شوند، تعامل داشته باشند.

    آدرس:

    Yalı, Caher Dudayev Blv, 35550 Karşıyaka/İzmir, Türkiye

    تصویری از موزه علوم دانشگاه باغچه ‌شهر ازمیر

    موزه اسباب بازی ‌های عمران بارادان ازمیر

    موزه اسباب‌بازی عمران بارادان، دومین موزه اسباب‌بازی در ترکیه، بعد از موزه استانبول است که در سال 2010، با همکاری شهرداری کوناک و خانم عمران بارادان، هنرمند مشهور ترک، افتتاح شد. این موزه در عمارتی که عمران بارادان به این منظور اهدا کرده ، قرار دارد و از دوست‌داشتنی‌ترین موزه های ازمیر است.

    حدود هزار قطعه از جمله اسباب‌بازی‌های چوبی، اسب‌های مینیاتوری، سربازان کوچک، ماشین‌های اسباب‌بازی، کشتی‌ها و بسیاری دیگر از اسباب‌بازی‌های قدیمی در موزه به نمایش گذاشته شده‌اند. در واقع، این اسباب‌بازی‌ها در گذشته توسط بچه‌های ترکیه استفاده می‌شده‌اند که قدمت برخی از آن‌ها به دهه 1860 بازمی‌گردد.

    در حیاط موزه هم مجسمه‌هایی با اندازه متوسط ​​از شخصیت‌های کارتونی مانند اسمورف‌ها، تام و جری، پینوکیو، میکی موس و... وجود دارند. موزه اسباب‌بازی‌ها همه روزه، به جز یکشنبه‌ و دوشنبه، در ماه‌های زمستان از ساعت 08:00 تا 17:00 و در ماه‌های فصل تابستان از ساعت 08:30 تا 17:30 باز است. برای ورود به موزه هزینه نمادینی در نظر گرفته شده است.

    آدرس:

    Yeşiltepe, Birleşmiş Milletler Cd. No:8, 35260 Konak/İzmir, Türkiye

    موزه های ازمیر؛ نمود تاریخ و فرهنگ در ترکیه

    یکی از بخش‌های جذاب و دیدنی شهر ازمیر را می‌توان موزه‌های آن دانست که دروازه ورود شما به دنیایی جدید هستند. هر کدام از موزه‌های ازمیر، چیزی جدید برای ارائه دارند؛ از تاریخ و فرهنگ گرفته، تا هنر، تکامل دنیای خودروها، علوم و... . ما در این مطلب معروف‌ترین موزه های ازمیر را به شما معرفی کردیم تا در صورت سفر به این شهر با تور ازمیر، طبق علاقه‌مندی‌های خود، از موزه موردنظرتان بازدید کنید. شما هم اگر موزه دیگری در ازمیر می‌شناید، در بخش نظرات، به ما معرفی کنید.

    سوالات متداول:

    1. بهترین موزه برای آشنایی با تاریخ باستان ازمیر کدام است؟

    موزه باستان‌شناسی ازمیر بهترین مکان برای آشنایی با تاریخ باستان این شهر است. این موزه مجموعه‌ای غنی از آثار باستانی از دوره‌های مختلف تاریخی را به نمایش می‌گذارد و به شما کمک می‌کند تا درک بهتری از گذشته ازمیر داشته باشید.

    2. آیا موزه‌های ازمیر برای کودکان مناسب هستند؟

    بله، بسیاری از موزه‌های ازمیر بخش‌های ویژه‌ای برای کودکان دارند که به یادگیری و سرگرمی آن‌ها کمک می‌کند. به عنوان مثال، موزه تاریخ طبیعی و علوم ازمیر و موزه ریزر ادریانبول دارای برنامه‌های آموزشی و تعاملی هستند که می‌توانند برای کودکان جذاب باشند.Top of Form

    مقالات پربازدید
    6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW