021-88507190

ازمیر کجاست

راهنمای سفر مهرپرواز 08 بهمن ، 1402 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
اگر تصمیم دارید به ترکیه سفر کنید و ببینید ازمیر کجاست و جاذبه های دیدنی آن را کشف کنید، این مقاله راهنمای جامع سفر به ازمیر ترکیه است.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    ازمیر کجاست؟ ازمیر یکی از شهرهای جذاب ترکیه با جاذبه‌های دیدنی، سواحل دلنشین و آثار تاریخی فراوان در همسایگی دریای زیبای اژه است. این شهر را می‌توان یک مقصد گردشگری عالی برای کسانی دانست که می‌خواهند سفری لذت‌بخش و فراموش‌نشدنی داشته باشند. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، ادامه مطلب را از دست ندهید؛ چرا که قرار است به‌طور کامل به شما بگوییم، ازمیر کجاست و در سفر به این شهر توریستی، چه جاذبه‌ها و تفریحاتی انتظارتان را می‌کشد.

    ازمیر کجا واقع شده است؟

    ازمیر یکی از شهرهای دیدنی ترکیه و بعد از استانبول و آنکارا، سومین شهر پرجمعیت در ترکیه است. یکی از ویژگی‌های جذاب ازمیر، ساختمان‌ها و خیابان‌های مدرن، در کنار بافت سنتی آن است که این شهر را به ترکیبی از مکانی اروپایی و مدرن و در عین حال سنتی، برای بازدید تبدیل کرده است.

    به‌لحاظ جغرافیایی، ازمیر در غرب ترکیه و ساحل دریای اژه قرار گرفته و به یکی از بزرگترین بنادر کشور ترکیه تبدیل شده است. از طرفی هم، ازمیر بعد از آتن، دومین شهر پرجمعیت در محدوده دریای اژه است. اگر برایتان سوال است که مرکز شهر ازمیر کجاست، باید گفت که درواقع، شهر بندری ازمیر، مرکز استانی با همین نام، یعنی ازمیر است. 

    موقعیت جغرافیایی ازمیر روی نقشه گوگل

    تاریخچه ازمیر

    اکنون که متوجه شدید شهر ازمیر کجاست، بد نیست با تاریخچه پرفرازونشیب این شهر هم کمی آشنا شوید. ازمیر یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ترکیه است. سفال‌های کشف‌شده مربوط به 1000 سال قبل از میلاد، نشان می‌دهند که این شهر توسط آئولیان‌ها، مردم یونانی تأسیس و سپس توسط ایونی‌ها تصرف شد. اسمیرنا (نام باستانی ازمیر) بعدها توسط لیدیایی‌ها از آسیای صغیر ویران و در قرن چهارم، توسط یکی از پادشاهان مقدونیه، بازسازی شد.

    اسمیرنا بعدها توسط رومیان فتح و به‌عنوان یکی از شهرهای اصلی آسیای صغیر (آناتولی) شناخته شد و به‌دنبال آن جزو مراکز اولیه مسیحیت قرار گرفت. در اوایل قرن چهارم میلادی، این شهر بخشی از امپراتوری بیزانس شد و پس از ویرانی توسط مغول‌ها، در سال 1424 به ترکان عثمانی تعلق گرفت. اگرچه زمین‌لرزه‌های بزرگ این شهر را در قرن هفدهم و هجدهم ویران کرد، اما ازمیر به‌عنوان یکی از بنادر مهم عثمانی باقی ماند.

    ازمیر به‌عنوان یک بندر جهانی، محل زندگی جمعیت متنوعی از جمله یهودیان، ارمنی‌ها و یونانی‌ها بوده است. یونانی‌ها پس از جنگ جهانی اول، ادعای مالکیت اسمیرنا را داشتند و آن را به دست آوردند. اما در نهایت، در سال 1922، ازمیر توسط ترک‌ها تصرف و در سال 1923، این شهر به ترکیه واگذار شد.

    آب و هوای ازمیر

    به‌طور کلی باید باید گفت که آب‌ و هوای ازمیر از شرایط خوبی برخوردار است، طوری که بین سفر به ازمیر یا استانبول از لحاظ اقلیمی، ازمیر در بیشتر روزهای سال برای سفر، گزینه مناسب‌تری است. با وجود اینکه ازمیر در نزدیکی دریا قرار دارد، اما رطوبت در آن خیلی بالا نیست و حدود 77 روز در سال، بارش دارد و در اکثر روزهای سال، از آب‌وهوای مطلوبی برخوردار است.

    به‌طور کلی باید بدانید که بهترین زمان سفر به ازمیر از اوایل اردیبهشت تا اوایل شهریور است؛ چرا که فصل بهار از معتدل‌ترین و بهترین آب‌وهوا در ازمیر برخوردار و از نظر گردشگری جزو فصل‌های شلوغ (High Season) است. از طرفی هم با اینکه در فصل تابستان دمای هوا به بالاترین سطح خود می‌رسد (به‌طور میانگین بین 27 تا 30)، اما هنوز هم برای ازمیرگردی و تفریحات آبی، خصوصا در ماه‌های آگوست و ژوئن بهترین زمان است.

    اما اگر به‌دنبال ارزان‌ترین زمان سفر به ازمیر هستید، اواخر پاییز و فصل زمستان، زمان مناسبی است. در این موقع از سال، دمای هوا به پایین‌ترین میزان خود می‌رسد و ورزش‌های آبی تعطیل می‌شوند. در نتیجه، تعداد گردشگران در این فصول کاهش می‌یابد و هزینه سفر به ازمیر کمتر خواهد شد.

    هزینه سفر به ازمیر

    مسلما هزینه های سفر به ازمیر ترکیه به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ شامل زمان سفر، تعداد روزهای تور، هتل، پرواز، تور انتخابی، تفریحات، خوردوخوراک و ... . همچنین اینکه شما قصد دارید یک سفر لاکچری به ازمیر داشته باشید یا یک سفر اقتصادی، تاثیر بالایی در هزینه‌های نهایی شما خواهد داشت. با این حال، بر اساس اطلاعات جمع‌آوری‌شده، میانگین هزینه سفر به ازمیر برای هر شخص، به‌طور روزانه به شرح زیر است. 

    اقتصادی متوسط لاکچری
    هزینه اقامت 54 دلار 68 لار 93 دلار
    هزینه حمل‌ونقل 13 دلار 33 دلار 94 دلار
    هزینه غذا 11 دلار 27 دلار 68 دلار
    هزینه تفریحات 8 دلار 23 دلار 68 دلار

     جدول هزینه سفر به ازمیر

    راه های سفر به ازمیر

    در این بخش از راهنمای سفر به ازمیر قصد داریم راه‌های مختلف رسیدن به ازمیر را به شما معرفی کنیم. برای رسیدن به ازمیر، شما هم می‌توانید از طریق هوایی و هم زمینی، مسیر خود را طی کنید که در ادامه هر کدام را به‌صورت جداگانه توضیح می‌دهیم.

    سفر به ازمیر با قطار

    متاسفانه بلیط مستقیم تهران به ازمیر برای سفر با قطار وجود ندارد. بنابراین اگر قصد دارید که حتما با قطار به ازمیر سفر کنید، ابتدا باید بلیط قطار تهران به استانبول یا آنکارا را بگیرید و سپس ادامه مسیر را از استانبول یا آنکارا به ازمیر، با قطار طی کنید. راه دیگر این است که با قطار از تبریز به وان و سپس از وان به ازمیر بروید.

    سفر به ازمیر با ماشین شخصی

    راه دیگر برای سفر زمینی به ازمیر استفاده از خودروی شخصی است. برای این منظور در کنار پاسپورت، مدارک دیگری مانند گواهی‌نامه بین‌المللی، کاپوتاژ خودرو و... هم نیاز دارید. برای رفتن به ازمیر با خودروی شخصی، ابتدا باید از تهران به مرز سرو، بازرگان یا رازی بروید. برای مثال اگر قصد رفتن از مرز بازرگان را دارید، از تهران تا ازمیر، بدون وقفه، حدود 32 ساعت رانندگی نیاز است.

    سفر به ازمیر با هواپیما

    بدون شک آسان‌ترین راه برای رفتن به ازمیر، سفر با هواپیما است. شاید هزینه آن بیشتر باشد، اما به‌راحتی و بدون دردسر، در کمترین زمان به ازمیر می‌رسید. برای این منظور فقط کافی ا‌ست بلیط تهران- ازمیر را تهیه و سفر خود را آغاز کنید. فاصله بین فرودگاه بین‌المللی ایران تا فرودگاه عدنان مندرس ازمیر، حدود 3 تا 3 ساعت و نیم است.

    راه های سفر به ازمیر سفر با هواپیما

    سفر به ازمیر با هواپیما

    جاهای دیدنی ازمیر کجاست؟

    بدون شک سفر به ازمیر برای شما از خاطره‌انگیزترین سفرهایتان خواهد شد؛ چرا که سرگرمی‌های متنوع و مکان‌های دیدنی و تاریخی فراوانی در این شهر انتظار شما را می‌کشند. با وجودی که بسیاری از بناهای تاریخی ازمیر در آتش‌سوزی دهه 1920 از بین رفتند، اما تاریخ چندهزارساله این شهر هنوز هم شگفتی‌هایی برای بازدید باقی گذاشته‌ است. جاهای دیدنی ازمیر بسیار زیادند و ما در ادامه 6 مورد از آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

    برج ساعت ازمیر

    برج ساعت ازمیر، واقع در میدان کوناک (میدان اصلی مرکز شهر ازمیر)، یکی از بخش‌های نمادین این شهر است که در سال 1901 ساخته شده است. این ساعت از همان سال تا کنون، هنوز هم کار می‌کند. علاوه بر برج ساعت، در حوالی میدان کوناک می‌توانید از بازار کمرالتی و مسجد کوناک یالی هم دیدن کنید.

    آلسانجاک

    این منطقه زیبا یکی دیگر از نقاط نمادین ازمیر و نشان‌دهنده زندگی اجتماعی و فرهنگ این شهر است. به‌راحتی می‌توانید با اتوبوس یا مترو به آلسانجاک بروید و از خیابان‌های کوچک و زیبا و خانه‌های قدیمی عثمانی دیدن کنید.

    آگورا

    آگورا یک محوطه تاریخی و دیدنی در فضای باز است که در آن می‌توانید بقایای شهر باستانی اسمیرنا و ویرانه‌های یک بازار رومی- یونانی را ببینید. آگورا در زمان قدیم، توقفگاهی مهم در مسیر جاده ابریشم بوده و هنوز هم کانال‌های آبی ساخته‌شده توسط رومیان در آگورا مشغول فعالیت‌اند.

    آسانسور

    آسانسور در سال 1907، با هدف راحتی رفت‌وآمد، به‌دلیل وجود شیب در آن منطقه ساخته و بعدها هم بازسازی شد. در حال حاضر، آسانسور یکی از مناطق بسیار دیدنی ازمیر است که از آنجا می‌توانید نمایی بی‌نظیر از شهر را زیر پای خود ببینید و همچنین در رستوران مشهوری که آنجاست، غذا میل کنید.

    آسانسور تاریخی از جاهای دیدنی ازمیر

    عکسی از آسانسور تاریخی ازمیر

    افسوس

    هیچ سفری به ازمیر بدون بازدید از شهر معروف یونان باستان، افسوس، کامل نخواهد شد. این شهر شگفت‌انگیز که قدمت آن به قرن دهم قبل از میلاد برمی‌گردد، تحت حکومت جمهوری روم شکوفا شد و برخی از برجسته‌ترین سازه‌های آن، مربوط به آن دوران‌ می‌شوند. حتما از معبد آرتمیس و کتابخانه سلسوس در افسوس دیدن کنید.

    موزه‌های ازمیر

    در ازمیر موزه‌های متعددی برای بازدید، شامل موزه باستان‌شناسی و قوم‌شناسی، موزه آگورا، موزه آتاتورک، موزه تاریخ و هنر و... وجود دارند. هر کدام از این موزه‌ها صحنه‌ای جذاب از هنرهای مدرن تا باستان‌شناسی و... هستند. 

    فرودگاه ازمیر کجاست؟

    ازمیر تنها یک فرودگاه به‌نام فرودگاه عدنان مندرس، واقع در محله قاضی امیر در 18کیلومتری ازمیر دارد. این فرودگاه در سال 1987 ساخته شده و میزبان گردشگران و مسافران زیادی از سراسر جهان بوده است. لازم به ذکر است که با استفاده از شاتل‌های فرودگاهی یا اتوبوس‌های عمومی، می‌توانید از فرودگاه به مرکز شهر ازمیر بروید.

    آدرس فرودگاه عدنان مندرس: Dokuz Eylül Mh., 35425 Gaziemir/İzmir

    موقعیت جغرافیایی فرودگاه ادنان مندرس روی نقشه گوگل

    بهترین سواحل ازمیر کجاست؟

    بدون شک سواحل زیبا و دیدنی زیادی در ازمیر وجود دارند؛ چرا که این شهر در کرانه دریای اژه قرار گرفته است. برای رفتن به بسیاری از این سواحل، به‌راحتی می‌توانید با وسایل حمل‌ونقل عمومی، از مرکز شهر به ساحل برسید. بهترین سواحل ازمیر ترکیه برای داشتن یک روز سرشار از آرامش و به‌یادماندنی، عبارتند از:

    • ساحل دیکیلی
    • ساحل آلتینکوم
    • ساحل پاموکاک
    • ساحل فوچا
    • ساحل ایلیکا
    • ساحل پیرلانتا
    • دلیکلی کوی

    بهترین هتل های ازمیر کجاست؟

    انتخاب یک محل اقامت مناسب، یکی از گزینه‌های بسیار مهم هنگام سفر است؛ چرا که تاثیر بالایی در کیفیت سفر شما خواهد داشت. ازمیر از این نظر، یک مکان ایده‌آل است، زیرا هتل‌های متنوعی با سطح امکانات مختلف در این شهر ساخته شده‌اند تا شما بتوانید متناسب با سلیقه و بودجه خود، بهترین گزینه را انتخاب کنید. تعدادی از بهترین هتل‌ های ازمیر ترکیه عبارتند از:

    • Radisson Hotel (5 ستاره)
    • Marriott Hotel (5 ستاره)
    • Mia City Hotel (4 ستاره)
    • Svalinn Hotel (4 ستاره)
    • Mira Otel Alsancak (3 ستاره)
    • Emens hotel (3 ستاره)
    • Mini Hotel (2 ستاره)

    بهترین مراکز خرید ازمیر کجاست؟

    قطعا یکی از قسمت‌های جذاب هر سفری، خریدکردن است. خوشبختانه، در ازمیر بازارها و مراکز خرید بسیار خوبی وجود دارند که می‌توانید هر آنچه می‌خواهید در آنجا خریداری کنید. در ادامه تعدادی از بهترین مراکز خرید ازمیر را به شما معرفی می‌کنیم.

    • فوروم برنووا
    • مرکز خرید اپتیموم
    • کوناک پییر
    • مرکز خرید ماوی باغچه
    • مرکز خرید آگورا

    بهترین مراکز خرید ازمیر کجاست

    تصویری از مرکز خرید آگورا

      بهترین رستوران های ازمیر کجاست؟

      لذت خوردن غذاهای خوشمزه و محلی هر مقصدی، جزو تجربیاتی است که هیچ‌گاه فراموش نمی‌شود، خصوصا در شهر ازمیر که سابقه‌ای درخشان در زمینه آشپزی دارد. در ادامه تعدادی از بهترین رستوران ‌های ازمیر را به شما معرفی می‌کنیم تا بتوانید طعم لذیذ غذاهای این شهر را در این رستوران‌ها امتحان کنید.

      • رستوران دنیز
      • رستوران کوردون ینگچ
      • رستوران تاواجی رجب اوستا
      • رستوران کوفتجی رمزی
      • رستوران سکیز آلسانجاک
      • رستوران بوگازیچی
      • رستوران کومبا

      بهترین رستوران های ازمیر کجاست

      عکسی از رستوران کومبا

        معروفترین غذاهای ازمیر

        در ازمیر می‌توانید غذاهای خوش‌طعم ترکی را امتحان کنید، غذاهایی با طعمی خاص و متفاوت که هرگز از خاطرتان نخواهند رفت. برخی از معروف‌ترین غذاهای ازمیر که حداقل باید یک بار آن‌ها را امتحان کنید، عبارتند از:

        • کومرو
        • گورک 
        • بویوز 
        • چی بورک 
        • کوکورچ 
        • گوزلمه 
        • کاتمر 

        تفریحات ازمیر

        از نظر سرگرمی و تفریحات، شهر ازمیر هرگز شما را ناامید نمی‌کند. علاوه بر بازدید از مکان‌های دیدنی، گشت‌و‌گذار در مراکز خرید فوق‌العاده و امتحان‌کردن انواع غذاهای محلی و لذیذ از محبوبترین تفریحات ازمیر است. از جمله دیگر تفریحات در این شهر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

        • موج سواری در آلاچاتی، سومین منطقه معروف در دنیا برای موج‌سواری
        • غواصی در آب‌های ازمیر
        • تله فریک ازمیر
        • رفتن به تور قایق‌سواری
        • غوطه‌ورشدن در آب‌های شفابخش پاموکاله
        • رفتن به پارک‌های آبی ازمیر
        • بازدید از نمایشگاه‌ها و فستیوال‌های ازمیر
        • بازدید از پارک حیات وحش ازمیر

        سوغات ازمیر

        اگر قصد خرید سوغات از شهر ازمیر را دارید، گزینه‌های مختلفی پیش روی شماست؛ چرا که ازمیر به‌دلیل موقعیت تجاری و بندری خود، شرایط خوبی از این نظر دارد. برای انتخاب سوغاتی، می‌توانید از موارد زیر کمک بگیرید:

        • انواع لباس‌های ترک
        • انواع عطر و ادکلن
        • روغن زیتون
        • انواع ادویه
        • پنیرهای محلی ازمیر
        • وسایل تزئینی مانند وسایل چوبی دست‌ساز یا نماد چشم‌زخم
        • فرش‌های سنتی
        • زیورآلات

        راهنمای کامل سفر به ازمیر با تور

        ازمیر یکی از شهرهای جذاب و دیدنی ترکیه است که به‌دلیل داشتن آب‌وهوای مطلوب در اکثر روزهای سال، قرارگرفتن در نزدیکی دریا و سابقه تاریخی درخشان، جزو مکان‌های پرطرفدار در بین گردشگران است. اگر شما هم قصد سفر به این شهر دوست‌داشتنی را دارید، بهتر است پیش از هر چیزی، راهنمای سفر به ازمیر ترکیه را بررسی و به بهترین شکل، برای سفر خود با تور ازمیر برنامه‌ریزی کنید. ما در این مطلب سعی کردیم به‌طور جامع به شما بگوییم که ازمیر کجاست و چه چیزهایی در سفر به این شهر، انتظار شما را می‌کشد.

        اگر شما هم اطلاعات یا تجربه‌ای درباره سفر به ازمیر دارید، حتما در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

        سوالات متداول

        1. آیا ازمیر یک شهر توریستی است؟

        بله، ازمیر یکی از شهرهای توریستی معروف در ترکیه است. این شهر دارای تاریخ و فرهنگ بسیار غنی است و از دیدنی‌های متعددی مانند قلعه کادیفه‌کاله، بازارهای تاریخی، موزه‌ها و بناهای تاریخی برخوردار است. سواحل زیبای این شهر و نزدیکی آن به دریای اژه نیز از جاذبه‌های گردشگری اصلی آن محسوب می‌شوند.

        2. چه فعالیت‌های تفریحی می‌توان در ازمیر انجام داد؟

        در ازمیر می‌توانید از فعالیت‌های تفریحی متنوعی لذت ببرید. این فعالیت‌ها شامل بازدید از ساحل و شنا، گردش در بازارها و خرید از مغازه‌های محلی، بازدید از موزه‌ها و بناهای تاریخی، شرکت در تورهای شهری و بازدید از رستوران‌ها و کافه‌های محلی است. همچنین می‌توانید از تفریحات دریایی مانند قایق‌سواری، جت اسکی و اسکوبا دایوینگ نیز لذت ببرید.

        مقالات پربازدید
        6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW