021-88507190

فرودگاه آنتالیا

راهنمای سفر مهرپرواز 21 فروردین ، 1403 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
یکی از راه‌های دسترسی به آنتالیا مسیر هوایی است. هواپیماهای این مقصد گردشگری از فرودگاه آنتالیا تردد می‌کنند و این مطلب فرودگاه آنتالیا را به شما می‌شناساند.

در این مقاله می‌خوانید

[ نمایش ]

    فرودگاه آنتالیا یکی از سه فرودگاه بزرگ و شلوغ ترکیه است. شهر ساحلی و زیبای آنتالیا، با آب‌وهوایی مطلوب، یکی از مقاصد پرطرفدار ترکیه در میان گردشگران سراسر دنیا به شمار می‌رود. با عبور بیش از 30 میلیون مسافر در سال از دروازه‌های آنتالیا، جای تعجب نیست که فرودگاه این شهر، یک مکان محبوب و پیشرفته باشد. از آنجایی که آنتالیا در میان ایرانیان هم محبوبیت زیادی دارد، ما قصد داریم در این مطلب به معرفی کامل فرودگاه آنتالیا بپردازیم و راهنمایی جامع در اختیار شما بگذاریم. 

    فرودگاه آنتالیا کجاست؟

    فرودگاه بین المللی آنتالیا (AYT) که در فاصله 13 کیلومتری شمال شرقی مرکز شهر آنتالیا قرار دارد، به‌عنوان دروازه‌ای پرجنب‌وجوش به‌سوی شگفتی‌های این بهشت ​​مدیترانه‌ای شناخته می‌شود. اسم فرودگاه آنتالیا در سال 2021، از نظر تعداد مسافران، در میان نام 50 فرودگاه پرتردد جهان قرار گرفت. این فرودگاه شلوغ دارای ترکیبی بی‌نظیر از مدرنیته و مهمان‌نوازی سنتی ترکیه است و از تمام جاهای دیدنی آنتالیا شامل کنیالتی، ساحل لارا و مناطق قدیمی، به‌راحتی قابل دسترسی خواهد بود.

    این فرودگاه خدمات شاتل را به استراحتگاه‌های مجاور مانند سیده و آلانیا هم ارائه می‌دهد. به‌طور کلی، آنتالیا با توجه به موقعیت مکانی، از نظر نزدیکی به ساحل وسیع و زیبای مدیترانه، در طول سال، به‌ویژه در ماه‌های گرم تابستان مورد علاقه گردشگران است و فرودگاه آن، به شلوغ‌ترین فرودگاه‌های ترکیه و حتی اروپا تبدیل می‌شود.

    آدرس:

    Yeşilköy, Antalya Havaalanı Dış Hatlar Terminali 1, 07230 Muratpaşa/Antalya, Türkiye

    موقعیت جغرافیایی فرودگاه آنتالیا روی نقشه گوگل

    فاصله فرودگاه بین المللی آنتالیا تا قسمت های مختلف شهر

    خوشبختانه، فرودگاه انتالیا فاصله چندانی تا نقاط اصلی و دیدنی شهر ندارد و وسایل حمل‌ونقل مختلفی را برای رفاه حال مسافران فراهم کرده است. در ادامه فاصله فرودگاه تا برخی نقاط مهم شهر را بررسی می‌کنیم.

    فاصله فرودگاه انتالیا تا مرکز شهر

    این فرودگاه در 13 کیلومتری شمال شرقی مرکز شهر آنتالیا قرار دارد. رفتن به مرکز شهر از فرودگاه، با تراموا حدود 30 دقیقه طول می‌کشد و طی‌کردن همین مسافت با اتوبوس، ممکن است کمی بیشتر شود. دسترسی از فرودگاه به مرکز شهر، با تاکسی هم امکان‌پذیر است که در شرایط عادی و بدون ترافیک زیاد، حدود 20 دقیقه طول می‌کشد.

    فاصله فرودگاه آنتالیا تا لارا

    میانگین فاصله فرودگاه تا لارا حدود 22.3 کیلومتر است؛ بنابراین، حدود 30 دقیقه طول می‌کشد تا با تاکسی یا شاتل خصوصی به منطقه لارا برسید. البته شما می‌توانید برای طی‌کردن این مسیر از فرودگاه، خودرو اجاره کنید یا با اتوبوس عمومی لاین 800 بروید.

    فاصله فرودگاه آنتالیا تا کمر

    کمر در 58 کیلومتری فرودگاه واقع شده است که رسیدن به آن‌جا با تاکسی، حدود 65 دقیقه زمان می‌برد. البته شما می‌توانید برای رفتن به کمر، از شاتل‌های کم‌هزینه یا مینی‌ون‌های خصوصی برای ترنسفر خانوادگی و گروهی هم استفاده کنید. 

    فاصله فرودگاه آنتالیا تا بلک

    فاصله فرودگاه تا بلک حدود 35 کیلومتر است؛ بنابراین، مسیر جاده‌ای از فرودگاه به بلک تقریبا 35 تا 40 دقیقه طول می‌کشد که بسته به ترافیک می‌تواند متفاوت باشد. شرکت‌های مختلفی هم در فرودگاه وجود دارند که خدمات شاتل را برای رسیدن به مقصد، در اختیار مسافران می‌گذارند.

    فاصله فرودگاه آنتالیا تا سیده

    سیده تنها یک ساعت از فرودگاه، با تاکسی فاصله دارد و تاکسی‌ها به‌صورت 24ساعته در دسترس‌اند. همین مسافت را می‌توانید با اتوبوس‌های فرودگاه طی کنید که هزینه مناسب‌تری دارند؛ اما حدود 105 دقیقه طول می‌کشند.

    ترمینال های فرودگاه آنتالیا

    فرودگاه انتالیا ترکیه 3 ترمینال دارد. ترمینال‌های شماره 1 و 2 برای پرواز‌های بین‌المللی‌اند و شماره 3، ترمینال داخلی آن است. ترمینال شماره 1 به ترمینال داخلی متصل است؛ اما 2.5 کیلومتر با ترمینال شماره 2 فاصله دارد. بد نیست بدانید که در حال حاضر، 84 درصد از ترافیک فرودگاه به پروازهای بین‌المللی و تنها 16 درصد آن به پروازهای داخلی مربوط می‌شود. 

    حمل و نقل عمومی از فرودگاه آنتالیا

    با توجه به اینکه آنتالیا یکی از شلوغ‌ترین فرودگاه‌های اروپا را دارد و سالانه مسافران بسیار زیادی از آن عبور می‌کنند، پشتیبانی زمینی آن بسیار خوب است. در واقع، گزینه‌های فرودگاهی حمل و نقل در آنتالیا بسیار متنوع‌اند و شما را به مقصد انتخابی‌تان می‌رسانند. در ادامه آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

    رفت و آمد به فرودگاه آنتالیا با تاکسی 

    تاکسی‌های فرودگاه به‌صورت 24ساعته در دسترس‌اند و برای کسانی که وسایل زیادی به همراه دارند، گزینه‌ای راحت‌تر محسوب می‌شوند. از طرفی هم، تاکسی‌ها در مقایسه با دیگر وسایل حمل‌ونقل مانند اتوبوس، شما را زودتر به مقصد می‌رسانند؛ اما مسلما قیمت آن‌ها بیشتر خواهد بود.

    حمل و نقل با اتوبوس به فرودگاه آنتالیا

    یکی از روش‌های حمل‌ونقل مقرون‌به‌صرفه، استفاده از اتوبوس‌های فرودگاه است. اتوبوس 600 یک سرویس اتوبوس عمومی است که بین فرودگاه آنتالیا و مرکز شهر جابه‌جا می‌شود و هر 30 دقیقه یک‌بار حرکت می‌کند. اتوبوس 800 هم بین فرودگاه آنتالیا و منطقه لارا فعالیت و هر یک ساعت حرکت می‌کند. دسترسی به اتوبوس‌ها از ورودی‌های ترمینال‌های 1 و 2 امکان‌پذیر است. ناگفته نماند که اتوبوس‌های شاتل هم برای جابه‌جایی بین ترمینال‌ها، در نظر گرفته شده‌اند.

    رفت و آمد با تراموا

    یکی دیگر از گزینه‌های حمل‌ونقل مقرون‌به‌صرفه فرودگاه آنتالیا، تراموا است که می‌توانید از طریق آن به مرکز شهر یا بافت قدیم بروید. برای رفتن به مرکز شهر، باید در ایستگاه «فاتح» سوار و برای رفتن به بافت قدیم، باید در ایستگاه «عصمت پاشا» یا «اتوگار» پیاده شوید.

    عکسی از تراموا در آنتالیا

    حمل ‌و نقل از فرودگاه آنتالیا با خودروهای اجاره ‌ای

    شرکت‌های کرایه اتومبیل مختلفی در فرودگاه وجود دارند که مجموعه وسیعی از اتومبیل‌های اجاره‌ای را در اختیار مسافران قرار می‌دهند؛ از مدل‌های لوکس گرفته تا وسایل نقلیه اقتصادی. برخی از این شرکت‌ها شامل شرکت هرتز، یوروپ‌کار، باجت و... می‌شوند. 

    امکانات فرودگاه آنتالیا

    با توجه به اینکه فرودگاه شهر آنتالیا پذیرای گردشگران زیادی از سراسر دنیاست، به‌لحاظ امکانات، شرایط فوق‌العاده‌ای دارد. در صورتی که مجبور شوید چند ساعت در فرودگاه منتظر بمانید، وجود این امکانات، زمان انتظار شما را راحت‌تر می‌کنند. این امکانات شامل موارد زیر می‌شوند:

    1. اینترنت: مسافران به‌مدت 30 دقیقه در تمام پایانه‌ها و سالن‌های ورود و خروج، می‌توانند به‌صورت رایگان از اینترنت استفاده کنند. خدمات اینترنت نامحدود رایگان هم در بخش‌های CIP و VIP وجود دارند.
    2. صرافی: صرافی‌هایی در فرودگاه وجود دارند که شما می‌توانید به‌راحتی، ارزهای خود را به کمک آن‌ها مبادله کنید.
    3. اتاق استراحت: در هر سه ترمینال فرودگاه‌، سالن‌هایی برای استراحت وجود دارند که شما هر ساعت از شبانه‌روز که بخواهید، می‌توانید آن‌جا استراحت و از امکانات آن‌ها استفاده کنید.
    4. مرکز درمانی: یک مرکز درمانی به‌صورت 24ساعته در فرودگاه در دسترس است که برای اکثر موقعیت‌های پزشکی مجهز شده و توانایی رسیدگی به هر مورد اضطراری را دارد.
    5. رستوران و کافی شاپ: در فرودگاه، رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌های متنوعی وجود دارند و برخی از آن‌ها به‌صورت 24ساعته بازند. در این رستوران‌ها، شما می‌توانید انواع غذاهای ترکی، بین‌المللی، فست‌فودهای زنجیره‌ای بین‌المللی مانند برگر کینگ و... را امتحان کنید.
    6. انبار کمد و چمدان: برای اطمینان و راحتی مسافران، در ترمینال‌های 1 و 2، خدمات نگهداری و بسته‌بندی چمدان ارائه می‌شوند.
    7. پارکینگ: پارکینگ‌های وسیعی هم برای اقامت کوتاه‌مدت و هم اقامت طولانی‌مدت در هر 3 ترمینال فرودگاه دسترس‌اند.
    8. فروشگاه‌ها: طیف وسیعی از فروشگاه‌ها، از جمله بوتیک‌، فروشگاه‌های لوازم الکترونیکی و فروشگاه‌های متنوعی برای خرید سوغاتی در فرودگاه وجود دارند. همچنین در فری شاپ فرودگاه آنتالیا، شما امکان خرید انواع لباس و لوازم، بدون نیاز به پرداخت مالیات را دارید.
    9. مناطق بازی کودکان: در فرودگاه مناطق بازی اختصاصی برای سرگرمی کودکان ایجاد شده‌اند تا تجربه‌ای لذت‌بخش را برای آن‌ها رقم بزند.
    10. میز اطلاعات: در سالن‌های ورود و خروج هر سه ترمینال، میزهای اطلاعات وجود دارند که به تمام سوالات شما پاسخ می‌دهند. پرسنل میزهای اطلاعات به زبان‌های ترکی، انگلیسی، آلمانی و روسی صحبت می‌کنند.

    امکانات فرودگاه آنتالیا

    تصویری از فروشگاه‌های فرودگاه آنتالیا

      هتل های نزدیک فرودگاه آنتالیا

      هتل‌های زیاد و متنوعی در نزدیکی فرودگاه شهر آنتالیا وجود دارند که مسافران می‌توانند با توجه به بودجه و شرایط خود، محل اقامت مورد نظرشان را انتخاب کنند. تعدادی از این هتل‌ها که در فاصله 5 مایلی فرودگاه واقع شده‌اند، عبارتند از:

      • هتل 5 ستاره آی‌سی (IC Hotels)
      • هتل 5 ستاره سرا (Club Hotel Sera)
      • هتل 4 ستاره هیپ لوکس (Luxury Hip Hotel)
      • هتل 4 ستاره بیلم (Bilem High Class Hotel)
      • هتل 3 ستاره لارا (Lara Hotel)
      • هتل 3 ستاره هفت ستاره (Seven Stars)
      • هتل 2 ستاره تپه (Tepe Hotel)

      پیش‌تر درباره بهترین هتل های آنتالیا برای مجردها و بهترین هتل های آنتالیا برای کودکان مطالب مفصلی نوشته‌ایم که اگر دوست نداشتید هتل‌های نزدیک فرودگاه آنتالیا را برای اقامت برگزینید، می‌توانید از میان آنها انتخاب کنید.

      پروازهای مستقیم و غیرمستقیم از ایران به فرودگاه آنتالیا

      پروازهای ایران به آنتالیا اغلب به‌صورت غیرمستقیم یا همان ترکیبی انجام می‌شوند. در این حالت، پروازها معمولا یک یا دو توقف در شهرهای استانبول، آنکارا، ازمیر یا دوحه دارند. محبوب‌ترین ایرلاین‌ها برای پروازهای غیرمستقیم به آنتالیا، هواپیمایی ترکیش و پگاسوس‌‌اند. البته می‌توان از برخی فرودگاه‌ها نیز به صورت زمینی به آنتالیا رسید. مثلا فاصله فرودگاه دنیزلی از آنتالیا تقریبا 174 کیلومتر است و با حدود 2 ساعت و 50 دقیقه رانندگی شما را به مقصد خواهد رساند.

      اگر هم قصد دارید که به‌صورت مستقیم از ایران به آنتالیا سفر کنید، جای نگرانی نیست؛ چراکه پرواز مستقیم تهران- آنتالیا، از طریق هواپیمایی سان اکسپرس امکان‌پذیر است.

      فرودگاه آنتالیا؛ شروع یک سفر زیبا و خاطره انگیز

      آنتالیا یکی از مقاصد پرطرفدار در میان گردشگران سراسر دنیا و خصوصا در فصل تابستان، شهری فوق‌العاده برای تفریحات آبی و هیجان‌انگیز است. همین باعث شده است تا فرودگاه بین‌المللی آنتالیا، به یکی از فرودگاه‌های پرتردد در ترکیه و حتی دنیا تبدیل شود؛ از همین رو، از امکاناتی مدرن و شرایطی فوق‌العاده برخوردار است. با توجه به محبوبیت این شهر در میان ایرانیان، ما در این مطلب به‌طور کامل به معرفی فرودگاه آنتالیا پرداختیم تا در صورتی که تصمیم گرفتید با تور آنتالیا به این خطه گردشگری سفر کنید، اطلاعات لازم در اختیارتان باشد.

      شما هم اگر تجربه‌ای در ارتباط با فرودگاه بین‌المللی شهر آنتالیا دارید، در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

      سوالات متداول

      1. نام فرودگاه آنتالیا چیست؟

      این فرودگاه به نام فرودگاه بین‌المللی آنتالیا شناخته می‌شود.

      2. چند خط هوایی در فرودگاه آنتالیا فعال هستند؟

      فرودگاه بین‌المللی آنتالیا به عنوان یکی از مهمترین فرودگاه‌های ترکیه و منطقه، میزبان بیش از ۱۰۰ شرکت هواپیمایی مختلف است. این شرکت‌ها به مقاصد متعددی در سراسر جهان پرواز می‌کنند، از جمله پروازهای داخلی و بین‌المللی به مقصدهایی همچون اروپا، آسیا و آفریقا.

      3. آیا فرودگاه آنتالیا امکانات رفاهی مناسبی برای مسافران فراهم می‌کند؟

      بله، فرودگاه بین‌المللی آنتالیا از امکانات رفاهی و خدمات متنوعی برخوردار است که شامل فروشگاه‌های مختلف، رستوران‌ها، کافه‌ها، مکان‌های تفریحی و ایستگاه‌های تاکسی می‌شود. علاوه بر این، ترمینال‌های مخصوصی برای مسافران داخلی و بین‌المللی وجود دارد که امکانات اضافی را فراهم می‌کنند، از جمله صندلی‌های آرامش و امکانات پذیرایی.

      مقالات پربازدید
      6LevyWwaAAAAACvsDAeoacI8mALHICnfAPlFXLgW